Aluehallitus, kokous 9.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 219 Hankintapäätös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalvelut Itä-Uudellamaalla / sisäinen kilpailutus sopimusautot luokassa 1

IUHVADno-2025-1406

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hankintamenettely ja hankintailmoitus

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue perusti sote-kuljetuspalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän (jatkossa hankintajärjestelmä) hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero IUHVADNO-2025-1406, joka julkaistiin 13.5.2025 ilmoituskanavissa Tarjouspalvelu.fi ja www.hankintailmoitukset.fi.

Kyseessä on henkilökuljetuspalvelujen hankinta hankintalain (1397/2016) liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankintamenettelyn valinnan tarkoituksena on turvata asiakasryhmän palveluiden toteuttaminen niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti. Kyseessä ovat asiakasryhmän perusoikeuksien ja itsemääräämisoikeuden toteutumisen kannalta merkitykselliset palvelut.

Hankintajärjestelmä on voimassa 31.12.2033 saakka, minä aikana hankintajärjestelmän sisäiset tarjouskilpailut tehdään. Hankintayksikkö voi jatkaa hankintajärjestelmän voimassaoloa tai päättää sen voimassaolon ennenaikaisesti korjaushankintailmoituksella.

Hyvinvointialue toteuttaa palveluhankinnan avulla sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden välttämättömiä kuljetuspalveluja järjestämisvastuunsa mukaisesti, palvelujen luonne huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla. Hyvinvointialue huolehtii palvelujen saatavuudesta ja kattavuudesta muun muassa palvelun laatua, hinnoittelua, muutosmahdollisuuksia ja jatkuvuuden hallintaa koskevilla sopimusehdoilla.

Hankintajärjestelmän kohde ehdot ja toiminta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä ”2025 TARKENNETTU Dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet”.

Hankinta on toteutettu yhteistyössä vastuualueen kanssa ja vastuualue puoltaa hankintaa.

Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

Hankinnan kohteena ovat sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden tarpeen mukaiset yksilölliset ja ryhmäkuljetukset. Hankinnan kohteena ovat myös terveydenhuoltolakiin perustuvat kiireettömät potilassiirrot. Hankinnan kohteena ovat myös sellaiset tavarakuljetukset, jotka soveltuvat toteutettaviksi henkilökuljetuksiin tarkoitetuilla ajoneuvolla. Kuljetuspalvelu pitää sisällään tarpeen mukaisen ajoneuvon sekä kuljettajan. Kuljetusten kokonaisvaltaisesta ohjauksesta, tilausvälityksestä ja reitityksestä vastaa ensisijaisesti tilaajan ohjauskeskus.

Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin ohjeismateriaalina 1 olevassa tarjouspyynnössä liitteineen. 

Hankintapäätös koskee kuljetuspalvelua sopimusautomallilla. Sopimusauton palveluntuottaja tuottaa palvelua kapasiteettinsa rajoissa. Palveluntuottaja on velvollinen toteuttamaan kuljetuksia säännönmukaisesti tarjotuilla autoilla, tarjouspyynnössä mainitun vähimmäismäärän mukaisesti. Hyvinvointialue toteuttaa kuljetuspalvelua lisäksi päiväautoilla. Päiväautot ovat kokonaisuudessaan sidottuja tilaajan kuljetuksiin niille sovittuina ajoaikoina. Sopimusautot vastaavat ensisijaisena kalustona palvelusta muina aikoina. Päivä- ja sopimusautomallien yhdistelmällä ja mahdollisuudella osoittaa reitille pidempiaikainen palveluntuottaja varmistetaan hyvinvointialueen tarpeen mukainen palvelun saatavuus ja asiakkaiden erityistarpeisiin vastaaminen. Hyvinvointialue voi sopimuskauden aikana kilpailuttaa lisää päivä- ja sopimusautoja. Hyvinvointialue huomioi solmittavassa hankintasopimuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain (612/2021) 15 §:n mukaiset velvoitteensa.  

Sisäinen kilpailutus toteutuu hankintajärjestelmän luokassa 1 Henkilöauto.

Hankinnan kohteena ovat sopimusautot. Sopimusautot vastaavat ympärivuorokautisesti vuoden jokaisena päivänä niistä kuljetuksista, joista päiväautot eivät vastaa. Sen jälkeen, kun auto on hyväksynyt ohjauskeskuksen kuljetustilauksen, kuljetus on hoidettava täsmällisesti ohjauskeskuksen matkatiedon mukaisesti ja aikataulussa.

Tarkoituksena on, että palvelu käynnistyy 1.11.2025.

Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta. Sen jälkeen tilaajalla on oikeus jatkaa sopimusta kahdella (2) peräkkäisellä yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella (optiokausi). Tilaaja päättää option käyttöönotosta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu, arvonlisäveroton ennakoitu arvo on luokassa 1 noin 8,7 miljoonaa euroa mukaan luettuna optiokaudet.

Tarjouspyyntö ja saadut tarjoukset

Hankintayksikkö lähetti 23.6.2025 kaikille hankintajärjestelmän luokkaan 1 hyväksytyille ehdokkaille hankintajärjestelmän sisäisen tarjouspyynnön.

Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 1.9.2025 klo 10:00 mennessä yhteensä 112 tarjousta.

Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja luokka 1.

Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä.

Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, paras hinta-laatusuhde.

HINTA

Painoarvo 70 %

Hintavertailua varten suurimman alennusprosentin tarjonnut saa vertailuun 70 pistettä. Muiden tarjoajien alennusprosentit suhteutetaan suurimpaan alennusprosenttiin kaavalla tarjoajan alennusprosentti / suurin alennusprosentti * 70.

LAATU

Painoarvo 30 %

Tarjoaja saa laatuvertailuun 30 pistettä, jos se sitoutuu luokkakohtaiseen laatulupaukseen. Laadun vertailuperusteet olivat: Puhdas ajoneuvo, vähintään 80 % tarjottavasta kalustosta täyttää puhtaan ajoneuvon vaatimukset.

Tarjoajan hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen. Tarjoajien etusijajärjestys muodostuu kokonaispistemäärän mukaisesti. Hinta- ja laatuperusteet ja niiden pisteytys on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä.

Tilaaja valitsee sopimusautoiksi kaikki tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneet palveluntuottajat ja autot.

Tarjousvertailun lopputulos sekä palveluntuottajien etusijajärjestys on liitteen 2 Vertailutaulukko Luokka 1 mukainen.

Hankintasopimus ja ilmoitus

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. Hankintayksikkö tekee sopimuksen niiden palveluntuottajien kanssa, jotka toimittavat osallistumis- ja tarjouspyynnössä edellytetyt asiakirjat ja tiedot. Hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.  Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen  ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.

Toimivalta

Aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista. Lisäksi aluehallitus päättää konserni- ja strategiapalveluiden osalta vähintään 1 000 000 ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus päättää valita sopimusautoiksi hankintajärjestelmän luokassa 1 liitteen 2 mukaiset palveluntuottajat ja autot tuottamaan palvelua liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Pykälä tarkastetaan heti.  

Päätös

Aluehallitus päätti valita sopimusautoiksi hankintajärjestelmän luokassa 1 liitteen 2 mukaiset palveluntuottajat ja autot tuottamaan palvelua liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä. 

Pykälä tarkastettiin heti. 


Muutoksenhaku

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue / kirjaamo
Tulliportinkatu 1
06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon palvelee sähköpostitse arkisin klo 9.00 – 15.00.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia. 


Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)