Aluehallitus, kokous 13.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 154 YTA-sopimusvalmistelun tilannekatsaus

IUHVADno-2024-2141

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
hallintojohtaja Camilla Söderström, 
camilla.soderstrom1(at)itauusimaa.fi

 

Sote-uudistuksessa muodostettiin viisi sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöaluetta (YTA) korvaamaan yliopistosairaaloiden erityisvastuualueet, joille oli keskitetty alueen vaativin erikoissairaanhoito. Viimeisin erikoissairaanhoidon järjestämissopimus Helsingin yliopistollisen keskussairaalan erityisvastuualueella tehtiin vuonna 2022. Yhteistyöalueiden tehtävinä on edistää sosiaali- ja terveydenhuollon alueellista yhteensovittamista ja kehittämistä sekä hyvinvointialueiden välistä yhteistyötä. 

Samaan sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueeseen kuuluvien hyvinvointialueiden on tehtävä yhteistyösopimus valtuustokausittain. Yhteistyösopimuksen tarkoituksena on varmistaa yhteistyöalueeseen kuuluvien hyvinvointialueiden työnjako, yhteistyö ja yhteensovittaminen siltä osin kuin se on tarpeellista hyvinvointialueiden lakisääteisten tehtävien toteutumisen ja sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuuden turvaamiseksi.  Yhteistyösopimuksen on edistettävä sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta, tuottavuutta, laatua, asiakas- ja potilasturvallisuutta, tarpeenmukaisuutta, yhdenvertaista saatavuutta, kielellisiä oikeuksia sekä palveluketjujen ja palvelukokonaisuuksien toimivuutta. Sopimuksessa on lisäksi varmistettava, että yhteistyösopimuksen perusteella sosiaali- ja terveydenhuoltoa antavassa toimintayksikössä on tehtävän hoitamiseksi riittävät taloudelliset ja henkilöstövoimavarat sekä osaaminen.  (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 36 §, 37 §) 

Yhteistyösopimuksen toteuttamista seurataan ja arvioidaan vuosittain sosiaali- ja terveysministeriön ja yhteistyöalueen hyvinvointialueiden välisissä neuvotteluissa, joihin osallistuvat myös valtiovarainministeriö ja sisäministeriö. Yhteistyösopimusta on tarvittaessa muutettava. Muutos voi perustua yhden tai useamman hyvinvointialueen esitykseen tai sosiaali- ja terveysministeriön aloitteeseen. 

Etelä-Suomen yhteistyöalueeseen kuuluvat seuraavat organisaatiot: Etelä-Karjalan hyvinvointialue, Helsinki, HUS (Helsingin yliopistollinen sairaala), Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, Kymenlaakson hyvinvointialue, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, Päijät-Hämeen hyvinvointialue sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue. 

Yhteistyösopimusta on valmisteltu laajassa yhteistyössä sopimusosapuolten edustajista koostuvissa neljässä työryhmässä ja ohjausryhmässä. 

YTA-sopimusluonnoksen valmistelutilanteesta on jaettu tietoa luottamushenkilöille kaikilla Etelä-Suomen yhteistyöalueen hyvinvointialueilla 2.4.2024 (myös Itä-Uudenmaan aluehallitukselle sähköpostitse). 

Sopimuksen pääotsikot ovat seuraavat: 

  • Väestön palvelutarpeen arviointi ja ennakointi sekä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen seuranta ja arviointi 

  • Terveydenhuolto 

  • Lääkinnälliset ja muut tukipalvelut 

  • Menetelmien arviointi 

  • Sosiaalihuolto 

  • Häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautuminen, valmiuskeskuksen toiminnan järjestäminen 

  • Henkilöstön osaamisen ja saatavuuden varmistaminen erikoissairaanhoidossa erikoisaloittain 

  • Tutkimus-, koulutus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKKI) toteuttaminen ja HUS-yhtymän sekä Helsingin kaupungin koordinaatio-, ohjaus-, ja neuvontatehtävät 

  • Tietohallinnon ratkaisut ja sähköiset palvelut 

  • Vaikutuksiltaan laajakantoiset, taloudellisesti merkittävät investoinnit ja sopimukset 

  • Muut sovittavat asiat 

  • Kustannusten jako 

 

Sopimuksen laadinnassa todettiin yhteistyöhön liittyvä haaste; miten YTA-sopimuksessa voidaan sopia erilaisista yhteistyöjärjestelyistä ja niiden kustannusten korvaamisesta ilman, että yhteistyöjärjestelyihin sovellettaisiin hankintalainsäädäntöä. Haasteet koskevat lähinnä potilasvakuuttamista sekä tukipalveluja. 

Yliopistohyvinvointialueiden perustamaan potilasvakuutusyhtiöön on mahdollista jatkossa tulla mukaan vakuutettuina myös yhteistyöalueen muiden hyvinvointialueiden. Tämä toteutetaan siten, että vakuutuksenottajina ovat edelleen viisi yliopistohyvinvointialuetta. Kukin yliopistohyvinvointialue voi tuottaa potilasvakuutuksen oman yhteistyöalueen hyvinvointialueille. HUS-yhtymä perii YTA-hyvinvointialueensa vakuutuksista korvauksen huomioiden toiminnan volyymin ja riskisyyden. Vaihtoehtoisesti YTA-hyvinvointialue voi suorittaa laskennallisen osuutensa HUS-yhtymän vakuutusmaksusta suoraan vakuutusyhtiölle tämän liitteen seuraavilla sivuilla kuvatulla tavalla. HUS-yhtymä sijoittaa Suomen Keskinäiseen Potilasvakuutusyhtiöön lisääntyneen vakuutusriskin aiheuttamaa pääomavaatimusta vastaavan summan uutta pääomaa. Sijoitus on kertaluonteinen ja se tehdään kunkin YTA-hyvinvointialueen mukaantulon yhteydessä, ennen vakuutusturvan alkamista. HUS-yhtymä perii kyseisen summan yhteistyöalueen hyvinvointialueilta. 

Sopimus tuo parannuksia ja mahdollisia riskejä hyvinvointialueen toimintaan. Esimerkiksi kohdan ”Häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautuminen, valmiuskeskuksen toiminnan järjestäminen” osalta voidaan todeta, että YTA-sopimusluonnokseen kirjatut varautumisen järjestelyt parantavat koko YTA-alueen laajuudessa alueen hyvinvointialueiden varautumisen ja valmiussuunnittelun sekä tilannekuvan luomista ja ylläpitoa niin normaalioloissa kuin normaaliolojen laajoissa häiriötilanteissa. YTA-tasolla yhdessä tehtävä varautumisen suunnittelu helpottaa YTA-tasoisen avun antamista hyvinvointialueiden välillä. HUS valmiuskeskuksen rooli alueiden tukena laajoissa häiriötilanteissa auttaa etenkin pienempien hyvinvointialueiden kykyä hallita kriisitilanteita. Mahdollisena riskinä sopimuksessa on Helsingin ja isojen hyvinvointialueiden roolin ja riskien korostuminen varautumistyössä pienempien alueiden tarpeiden ja erityispiirteiden huomioimisen kustannuksella. 

Myös seuraavat parannukset TKKI-toiminnan osalta voidaan todeta sopimuksen myötä: 

  • Sosiaali- ja terveysministeriön asettamat sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnalliset tavoitteet vuosille 2023–2026 ohjaavat vahvistamaan palvelujärjestelmään sekä perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon palveluihin liittyvää tutkimus- ja kehittämistoimintaa, vahvistamaan päätöksenteon tietopohjaa sekä vaikuttavuutta. Monipuolinen TKKI-toiminta toimii alan veto- ja pitovoimatekijänä. Tämän osalta on suunnitteilla yhteisiä käytänteitä. 

  • Tällä hetkellä Uudenmaan alueella on järjestäytymässä HUS-järjestämissopimuksen mukainen TKKI-koordinoiva neuvottelukunta, jossa ovat edustettuina Uudenmaan hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki, HUS-yhtymä, Uudenmaan alueen sosiaalialan osaamiskeskus (jäljempänä Socca), Helsingin yliopisto (jäljempänä HY), Aalto-yliopisto ja Uudenmaan ammattikorkeakoulut (jäljempänä AMK), joita ovat Diakonia-ammattikorkeakoulu, Laurea-ammattikorkeakoulu, Metropolia Ammattikorkeakoulu sekä ruotsinkielinen Ammattikorkeakoulu Arcada. Tähän on suunnitteilla monenlaisia yhteistyökuvioita, jotka mahdollistaisivat opiskelijoiden yhtenäisen ohjaamisen opinnäytetyöasioissa, harjoittelupaikkojen varaamisessa jne. (sopimuksessa mainintana: Etelä-Suomen yhteistyöalueen TKKI-koordinoivassa neuvottelukunnassa sovitaan koulutusyhteistyön laajentamisesta yhteistyöaluetasoiseksi.) 

  • Kehittämis- ja innovaatiotoiminta on mahdollisuus (pieni hyvinvointialue on mukana) 

 

Seuraavat mahdolliset heikennykset voidaan sopimuksen myötä todeta: 

  • Hyvinvointialueet ovat hyvin erilaisissa vaiheissa TKKIO:n suhteen (resurssit, mahdollisuudet toteuttaa asioita jne). Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen pienen koon vuoksi suuremmat ohjaavat toimintaa.  

  • Kaksikielisyys ei ole edustettuina niin vahvasti kaikilla hyvinvointialueilla 

  • Tutkimusyhteistyö voi vaikeutua johtuen resursseista (pieni hyvinvointialue versus HUS) 

 

Sopimuksen edut liittyvät yhtenäisten ja tasapuolisten palvelujen sekä toimintojen järkiperäistämiseen. Pienen hyvinvointialueen riskit myös liittyvät tähän.  

Sopimusluonnos on ohjausryhmän hyväksynnän jälkeen lähetetty sosiaali- ja terveysministeriölle 30.4.2024, ministeriön asettaman määräpäivän mukaisesti. STM:n ohjauksen ja lausunnon pohjalta täydennetty sopimus lähetettiin ministeriölle 23.5.2024. Sopimusosapuolet hyväksyvät sopimuksen toimielimissään (Itä-Uudenmaan aluevaltuusto) vuoden 2024 loppuun mennessä. 

YTA-sopimusvalmistelun ohjausryhmän sihteeri, hallintojohtaja Lauri Tanner HUSista esittelee etäyhteyden kautta sopimuskokonaisuutta, sen valmistelua ja aikataulua. 

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus merkitsee YTA-sopimusvalmistelun tilannekatsauksen tiedoksi. 

Päätös

Aluehallitus merkitsi YTA-​sopimusvalmistelun tilannekatsauksen tiedoksi.


Muutoksenhaku

 

Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta.

Sovelletaan lakia hyvinvointialueesta, lainkohta: § 141.