Aluehallitus, kokous 10.4.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 84 Hankintapäätös sote-alan henkilöstövuokrausta koskevassa dynaamisessa hankintajärjestelmässä toteutetussa sisäisessä kilpailutuksessa koskien hammaslääkäreiden, hammashoitajien ja suuhygienistien hankintaa

IUHVADno-2024-617

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
johtava hankinta-asiantuntija Johanna Heikel
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
tulosyksikköpäällikkö, suun terveydenhuolto, Sanna Räsänen
sanna.rasanen2(at)itauusimaa.fi

 

Hankintamenettely ja hankintailmoitus

Sote-alan henkilöstövuokrauksen ”hammaslääkärit, hammashoitajat ja suuhygienistit” kilpailutus on toteutettu dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen perustamassa hankintajärjestelmässä. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue perusti sote-alan henkilöstövuokrausta koskevan dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) 26.04.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero IUHVADno-2024-617. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi  ja 29.4.2024 TED:issä (nro. 252938-2024).

Hankintajärjestelmä on voimassa neljä (4) vuotta sen perustamisesta lukien. Hankintajärjestelmä on koko voimassaolonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville palveluntuottajille. Tilaaja toteuttaa tarpeensa mukaan järjestelmän sisäisiä kilpailutuksia järjestelmän keston aikana. Tällöin uusilla palveluntuottajilla on mahdollisuus tehdä tarjouksia ja tilaaja voi tehdä muutoksia järjestelmän ehtoihin. Järjestelmän sisäisen tarjouskilpailun perusteella solmittu sopimus voi olla voimassa enintään kaksi (2) vuotta hankintajärjestelmän voimassaolon päättymisen jälkeen.

Kyseessä on sote-alan henkilöstönvuokrauksen hankinta hankintalain liitteen E mukai-sena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden dynaamisella hankintajärjestelmällä (jatkossa hankintajärjestelmä), joka tarkoittaa tilaajan suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa suun terveydenhuollon palvelut ensisijaisesti omana toimintana. Hankinnalla täydennetään omaa tuotantoa. Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin, sillä hankinnan kohteen mukainen tarve ei ole ennalta tiedossa.

Hankintajärjestelmän toimintaperiaatteet on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä ”Hankintamenettelyn kuvaus Itä-Uudenmaan hyvinvointialue”.

Hankinnan taustaa

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei ole aikaisemmin kilpailuttanut hammaslääkäreitä tai hammashoitajia henkilöstövuokrauksena. Suuhygienistivuokraus on kilpailutettu ja tämän sopimuksen osalta viimeinen optiokausi päättyi 31.3.2025. Niissä tapauksissa, joissa hyvinvointialue ei ole onnistunut rekrytoimaan hammaslääkäriä tai hammashoitajaa tai on muusta syystä katsonut tarpeelliseksi hankkia edellä mainittua työvoimaa muulla tavalla kuin rekrytoinnilla, hyvinvointialue on hankkinut hammaslääkäreitä ja hammashoitajia pienhankintana.                  

Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

Tässä sisäisessä kilpailutuksessa kilpailutetaan henkilöstövuokraus, jossa vuokrauksen kohteena on hammaslääkärityövoima, hammashoitajatyövoima ja suuhygienistityövoima niissä tilanteissa, kun henkilöstövajetta ei saada täytettyä omalla rekrytoinnilla tai sisäisin henkilöstöjärjestelyin. Hankinta on jaettu osiin seuraavasti:

  1. Hammaslääkärit
  2. Hammashoitajat
  3. Suuhygienistit


Hankinnassa perustetaan kolme puitejärjestelyä, jonka sisällä tilaaja tilaa osassa 1 hammaslääkäreitä, osassa 2 hammashoitajia ja osassa 3 suuhygienistejä.

Jokaiseen puitejärjestelyihin valitaan kymmenen (10) palveluntuottajaa hankinnan tarjousvertailun lopputuloksen mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Tilausten määrä ja työvuorojen kesto vaihtelevat ennalta-arvaamattomien poissaolojen, sesongin olosuhteiden sekä projektien mukaan. Toiminnan jatkuvuuden näkökulmasta on perusteltua pyrkiä useamman kuukauden jatkuviin hammaslääkäri-/hammashoitaja- / suuhygienistikohtaisiin sopimuksiin.

Henkilöstövuokrauksessa Toimittaja siirtää vuokrahenkilön/-työntekijän työpanoksen tilaajan käyttöön vastiketta vastaan siten, että tilaajasta ei tule vuokrahenkilön työnantaja. Tilaaja vastaa vuokrahenkilön työnjohdosta ja valvonnasta. Työ suoritetaan tilaajan osoittamissa tiloissa, tilaajan työvälineillä ja työmenetelmien mukaisesti sekä tilaajan ohjeiden ja käytäntöjen mukaisesti. Tilaaja määrittelee työtehtävät.

Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin ohjeismateriaalina olevassa tarjouspyynnössä liitteineen. Hankinnan kohteena oleville vuokrahenkilöille on asetettu palvelukuvauksessa vähimmäisvaatimukset nimikkeittäin, jotka varmistavat, että palvelut tuotetaan hyvinvointialueen linjausten mukaisesti ja laadukkaasti. Sopimuskauden aikaisella seurannalla ja valvonnalla tilaaja varmistaa, että laadun vähimmäisvaatimukset täyttyvät koko sopimuskauden ajan.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu ennakoidun arvon kokonaisarvo sopimuskaudella on noin 5,7 miljoonaa euroa (ilman arvonlisäveroa).

Tarkoituksena on, että sopimukset solmitaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun päätös on lainvoimainen, ja palvelu alkaa 1.5.2025. Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta. Tilaajalla on mahdollista jatkaa sopimusta vuoden pituisella optiolla (1 vuosi).

Työvoiman tilaaminen

Palveluntuottajat asetetaan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaiseen etusijajärjestykseen osa-aluekohtaisesti sen mukaisesti, miten palveluntuottajat ovat sijoittuneet tarjouskilpailussa. Palveluita tilataan sopimuskaudella etusijajärjestyksessä.

Hankinnalla perustetaan kolme hankintalain 42 §:n tarkoittamaa puitejärjestelyn kaltaista useamman palveluntuottajan sopimusjärjestelyä osa-alueittain seuraavasti:

  • Hammaslääkärit
  • Hammashoitajat
  • Suuhygienistit

 

Jokaiseen puitejärjestelyyn valitaan kymmenen (10) palveluntuottajaa (mikäli hyväksyttäviä tarjouksia on riittävästi) hankinnan tarjousvertailun lopputuloksen mukaisessa etusijajärjestyksessä kokonaistaloudellisen edullisuusjärjestyksen mukaisesti niin että halvin tarjous on nro 1.

Puitejärjestelyn aikana palveluntuottajan valinta tapahtuu seuraavasti kunkin osa-alueen sisällä perustetussa puitejärjestelyssä:

Tilaaja lähettää toimeksiantokyselyn / tilauksen kaikille sen osa-alueen palveluntuottajalle samanaikaisesti, jonka ammattinimikkeen osa-alueesta on kyse. Toimittaja veloittaa vuokrahenkilöstä tarjouksessa antamansa tuntihinnan mukaisesti.

Tilauksen yhteydessä tilaaja antaa palveluntuottajalle määräajan (keskimäärin 7 päivää), jonka puitteissa palveluntuottajan tulee ilmoittaa kirjallisesti, pystyykö toimittamaan tilauksen mukaisen vuokrahenkilön / vuokrahenkilöitä.

Kun tilaajalla on tarve ruotsinkielen taitoisille vuokrahenkilölle, tilaus tehdään lähettämällä toimeksiantokysely / tilaus niille palveluntuottajille, jotka ovat ilmoittaneet tarjoavansa ruotsinkielentaitoisia vuokrahenkilöitä ja tällöin noudatetaan etusijajärjestystä niiden palveluntuottajien kesken, jotka ovat ilmoittaneet tarjoavansa ruotsin kielen taitoisia vuokrahenkilöitä.

Se palveluntuottaja, joka on etusijajärjestyksessä ylimpänä niistä palveluntuottajista, jotka vahvistavat pystyvänsä toimittamaan tilauksen mukaisen vuokrahenkilön/-henkilöt, on ko. tilauksen vuokrahenkilön/-henkilöiden toimittaja.

Mikäli toimeksiannossa on useita työntekijöitä ja etusijajärjestyksessä ensimmäinen palveluntuottaja ei pysty toimittamaan kaikkia tilauksen vuokrahenkilöitä, seuraava palveluntuottaja etusijajärjestyksessä toimittaa seuraavan/seuraavat henkilöt jne.

Tarjouspyyntö ja saadut tarjoukset

Hankintayksikkö julkaisi 27.3.2025 kaikille hankintajärjestelmän hyväksytyille ehdokkaille hankintajärjestelmän sisäisen tarjouspyynnön. Tarjouspyyntö liitteineen on päätöksen oheismateriaalina.

Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 7.4.2025 klo 9.00 mennessä

  • 22 tarjousta osaan hammaslääkärit
  • 21 tarjousta osaan hammashoitajat
  • 21 tarjousta osaan suuhygienistit


Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja.

Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä.

Hankintayksikkö julkaisi jo 3.2.2025 samansisältöisen tarjouspyynnön nyt hankinnan kohteena olevasta hankinnasta. Sen osalta hankinta jouduttiin keskeyttämään sähköisessä Tarjouspalveluportaalissa olleen virheen takia. Keskeytyspäätös annettiin tiedoksi 12.3.2025.

Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. 

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että kaikki saadut tarjoukset kaikissa tarjouspyynnön osissa olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Hankintayksikkö valitsee kuhunkin kolmeen osaan sopimustoimittajiksi kymmenen 10 kokonaistaloudellisesti edullisinta ja asetetut vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa. Palveluntuottajien valinta toteutuu ja etusijajärjestys muodostuu tarjousvertailun lopputuloksen mukaisesti.

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavasti.

HINTA

Painoarvo 100 %

Tarjousten vertailuhinta muodostuu kunkin ammattinimikkeen vuokratyövoiman tuntihinnasta, alv 0%. Tarjoukset muodostavat etusijajärjestyksen edullisuusjärjestyksessä. Tuntihinnaltaan halvin tarjous on tarjouskilpailun voittaja.

Tarjousvertailun lopputulos osa-alueittain, valitut palveluntuottajat sekä palveluntuottajien etusijajärjestys on liitteen 2 Vertailutaulukko mukainen.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. EU-kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.  Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo(at)itauusimaa.fi sekä ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi

Toimivalta

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan Aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista. Lisäksi aluehallitus päättää konserni- ja strategiapalveluiden osalta vähintään 1 000 000 ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus päättää,

  • valita osan 1 Hammaslääkärit 10 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-henkilöstövuokraus,
  • valita osan 2 Hammashoitajat 10 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-henkilöstövuokraus ja
  • valita osan 3 Suuhygienistit 10 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-henkilöstövuokraus

 

liitteen 2 Vertailutaulukko mukaisessa etusijajärjestyksessä,

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Aluehallitus päätti

  • valita osan 1 Hammaslääkärit 10 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-​henkilöstövuokraus,​
  • valita osan 2 Hammashoitajat 10 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puiitejärjestelyyn sote-​henkilöstövuokraus ja
  • valita osan 3 Suuhygienistit 10 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-​henkilöstövuokraus


liitteen 2 Vertailutaulukko mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Pykälä tarkastettiin heti.


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)