Välfärdsområdesfullmäktige, möte 29-08-2023

Protokollet är granskat

§ 86 Beviljande av avsked till Johanna Aaltonen från förtroendeuppdrag och val av ny medlen till nämnden för ordnande av tjänster

IUHVADno-2023-1495

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och upplysningar: förvaltningsjurist Tomas Määttä,​ tomas.maatta@itauusimaa.fi 

Välfärdsområdesfullmäktige (6.6.2023, § 68) valde Johanna Aaltonen (sdp) till revisionsnämndens ordinarie medlem samt nämndens vice ordförande. Hon har därför anhållit om avsked från sitt uppdrag som medlem i nämnden för ordnande av tjänster. 

Enligt 75 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) kan den som har giltiga skäl kan avgå från ett förtroendeuppdrag. Det organ som utsett den förtroendevalda beslutar om beviljande av avsked. 

Enligt förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde (13§) har nämnden för ordnande av tjänster tretton (13) ledamöter och personliga ersättare för dem. Enligt 37 § i lagen om välfärdsområden utses ledamöterna i organen för välfärdsområdesfullmäktiges mandattid, om inte välfärdsområdesfullmäktige har beslutat att de ska ha en kortare mandattid än välfärdsområdesfullmäktiges mandattid eller om inte något annat föreskrivs nedan. 

Valbar till nämnden för utveckling och samarbete är enligt 79 § i lagen för välfärdsområden den som är valbar till välfärdsområdesfullmäktige, dock inte: 

  1. den som är anställd hos välfärdsområdet och lyder under nämnden, 
  2. den som är anställd hos en sammanslutning eller stiftelse som bedriver verksamhet inom nämndens uppgiftsområde och där välfärdsområdet har bestämmande inflytande, 
  3. den som är ledamot i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ eller i en ledande och ansvarsfull uppgift eller i en därmed jämförbar ställning i en affärsdrivande sammanslutning, om det är fråga om en sådan sammanslutning som kan ha väsentlig nytta eller lida väsentlig skada av hur de ärenden avgörs som normalt behandlas i nämnden. 

 Enligt 4 a § i jämställdhetslagen (609/1986) ska välfärdsområdets organ väljas så att kvinnor och män är representerade till minst 40 procent vardera. Jämställdhetskravet gäller separat för ordinarie ledamöter och ersättare, varför kvoten ska uppfyllas för både ledamöter och ersättare. 

Nämnden för ordnande av tjänster för mandatperioden 2022–2025: 

Medlem 

Ersättare 

Micaela Röman RKP, ordförande 

Bodil Weckström RKP 

Anna-Mari Eloranta SDP, vice ordförande 

Sanna Tiivola SDP 

Pamela Stenberg RKP 

Elin Andersson RKP 

Irmeli Hoffren KOK+KD 

Katri Kakkuri KOK+KD 

Johanna Aaltonen SDP 

Meri Lohenoja SDP 

Jarkko Haverinen PS 

Janne Immonen PS 

Sanna Kivineva VIHR 

Tanja Lehtikuusi VIHR 

Tove Munkberg RKP 

Charlotta Savin RKP 

Tero Suominen KOK+KD 

Jari Ilkka KOK+KD 

Pehr Sveholm RKP 

Stefan Andersin RKP 

Markus Pietikäinen SDP 

Juha Jokinen SDP 

Juha Kittilä KOK+KD 

Jani Asunmaa KOK+KD 

Roy Harkimo LIIK 

Olli Kykkänen LIIK 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar 

  1. bevilja Johanna Aaltonen avsked från uppdraget som ledamot i nämnden för ordnande av tjänster och, 
  2. välja en ny ledamot till nämnden för ordnande av tjänster för den återstående mandattiden. 

Beslut

Beslutades enligt beslutsförslaget.

Beskrivning

Beredning och upplysningar: förvaltningsjurist Tomas Määttä
tomas.maatta(at)itauusimaa.fi 

Beslutsförslag

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige beslutar att: 

  1. bevilja Johanna Aaltonen avsked från uppdraget som medlem i nämnden för ordnande av tjänster och konstaterar samtidigt att förtroendeuppdraget har upphört samt
  2. välja en ny ledamot till nämnden för ordnande av tjänster för den återstående mandattiden.  

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige beslutade att:

1. bevilja Johanna Aaltonen avsked från uppdraget som medlem i nämnden för ordnande av tjänster och konstaterade samtidigt att förtroendeuppdraget har upphört samt

2. välja Meri Lohenoja till ny ledamot i nämnden för ordnande av tjänster för den återstående mandattiden.

Möte hantering

2.viceordförande Arja Isotalos förslag till ny medlem godkändes enhälligt.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00