Välfärdsområdesfullmäktige, möte 19-11-2025

Dagordningen är verifierad

§ 74 Budgetförändringar för år 2025

IUHVADno-2024-1929

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ansvarsområdesdirektör Hanna Kaunisto 
ansvarsområdesdirektör Carita Schröder 
ansvarsområdesdirektör Kirsi Oksanen 
ekonomidirektör Minna Sevón 
ekonomichef Annette Povenius 
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Anslagsändringar i budgeten för år 2025 

Välfärdsområdesfullmäktige godkände vid sitt sammanträde 10.12.2024 § 101 budgeten för år 2025 och godkände samtidigt att bindningsnivån i förhållande till fullmäktige för anslagen inom driftsekonomin utgörs av verksamhetsbidraget och för resultaträkningsdelen av finansiering med allmän täckning och av nettot av de finansiella intäkterna och kostnaderna samt för finansieringsdelen av ändringar i lånestocken.  

Föreslagna ändringar i driftsekonomin i budgeten för år 2025 

Enligt den uppdaterade prognosen i delårsrapporten för januari–september överskrider verksamhetskostnaderna budgeten med 28,2 miljoner euro. En budgeterad höjning på 6 procent i jämförelse med föregående års personalkostnader räcker inte helt till för att kompensera 2025 års löneförhöjningar, inklusive löneharmoniseringen. Personalkostnaderna förutses överskrida det budgeterade med 0,9 miljoner euro, bidragen med 1,4 miljoner euro och de övriga verksamhetskostnaderna med 0,3 miljoner euro. Köp av tjänster förväntas överskrida budgeten med 25,2 miljoner euro. Enbart inköpen av kundtjänsterna uppskattas kosta 20,8 miljoner euro mera, och kostnaderna för inhyrning av arbetskraft uppskattas kosta 2,6 miljoner euro mera än uppskattningen i budgeten. När det gäller köp av kundservice uppskattas HUS-sammanslutningens ramfakturering överskridas med cirka 10,6 miljoner euro. Köp av material, förnödenheter och varor förutses överstiga budgeten med 0,4 miljoner euro. 

Sammanlagt föreslås en höjning av anslaget för verksamhetskostnaderna på 24 392 410 euro. Eftersom utfallet av verksamhetsintäkterna enligt prognosen håller på att bli bättre än budgeterat, är det inte nödvändigt att ansöka om anslagsförhöjning för hela överskridningen av verksamhetskostnaderna. En närmare specifikation av förändringsbehoven på sektor- och ansvarsområdesnivå finns i en separat bilaga med uppgifter på kostnadsställes- och kontonivå. 

 

Östra Nylands välfärdsområde 
  

Budget 2025  
(externa poster)  

Ändringsförslag 2025   
  

Ändrad budget 2025   
  

Verksamhetsintäkter 

49 602 756 

49 602 756   

Personalkostnader 

-158 368 781 

-917 100 

-159 285 881 

Köp av tjänster 

-254 894 046 

-21 990 797 

-276 884 843 

Material, förnödenheter och varor 

-13 830 876 

-399 513 

-14 230 389 

Bidrag 

-12 654 170 

-1 385 000 

-14 039 170 

Övriga verksamhetskostnader 

-25 479 724 

300 000 

-25 179 724 

Verksamhetskostnader 

-465 227 597 

-24 392 410 

-489 620 007 

Verksamhetsbidrag 

-415 624 841 

-24 392 410 

-440 017 251 

 

Enligt vad som förutses kommer inom koncern- och strategitjänsterna verksamhetskostnaderna att underskrida budgeten för 2025 i synnerhet inom digitala tjänster, där det föreslås en minskning av budgeten med 800 000 euro för programvaru- och licensavgifternas del samt för hyror av IKT-utrustning. För förvaltningstjänsterna föreslås en minskning på 200 000 euro för livsmedelskostnader. I HR-tjänsterna förutspås budgetöverskridning för de tjänster som köpts av företagshälsovården och HPK Palvelut Oy. Man har reagerat på den ökade användningen av företagshälsovård och kommit överens med Företagshälsovård Mehiläinen om åtgärder för att stävja kostnaderna. För företagshälsovårdens tjänster föreslås en ökning på 200 000 euro och för köp av tjänster 95 730 euro. 

Inom räddningsväsendet beräknas det också ske en underskridning av verksamhetskostnaderna i förhållande till budgeten för 2025. Budgetunderskotten hänför sig till räddningsverksamheten, för vilken det föreslås en minskning på 248 037 euro i personalkostnader och för andra tjänster en minskning 250 000 euro.  

Inom social- och hälsovårdssektorn har budgeten för år 2025 i fråga om verksamhetskostnaderna visat sig vara för målinriktad. Sammanlagt föreslås det att sektorns verksamhetskostnader höjs med 25 594 717 euro. 

Inom familje- och socialtjänsterna finns det behov av att höja anslagen för funktionshinderservice med 7 221 000. För hela överskridningen på 8 080 280 euro, är det inte nödvändigt att ansöka om höjning av anslagen, eftersom ansvarsområdets övriga resultatenheter beräknas uppvisa ett överskott för räkenskapsperioden. Budgetöverskridningen inom funktionshinderservice förklaras av att den nya lagen om funktionshinderservice trädde i kraft, vilket innebär att antalet nya ansökningar redan i slutet av september är 128 fler än under hela år 2024. Dessutom höjer överföringen av klientskapen inom psykiatri för personer med intellektuell funktionsnedsättning från hälso- och sjukvårdstjänsterna till funktionshinderservice anslagsbehovet. I alla tjänster som omfattas av lagen om funktionshinderservice, och där det förekommer behov att höja anslagen, har kunden subjektiv rätt till service.  För kundbetjäningsköp behövs en anslagshöjning på 4 606 000 euro för personlig assistans, arbetsverksamhet, psykiatri för personer med intellektuell funktionsnedsättning och boendetjänster. Behovet av en ökning av kostnaderna för hyrning av arbetskraft och annan service är 1 230 000 euro, behovet av höjningen för stödet för närståendevård och andra understöd för funktionshinderservice är 1 385 000 euro. 

Inom den specialiserade sjukvården finns ett behov att höja kostnaderna med 10 576 000 euro på grund av en större användning av tjänster vid HUS-sammanslutningen än vad som antecknats i budgetramen. I Östra Nyland är servicebehovet inom den specialiserade sjukvården högre än i de övriga välfärdsområdena i Nyland och Helsingfors bl.a. på grund av den äldre befolkningen och längre vårdperioder. En kostnadsallokering inom den specialiserade sjukvården som baserar sig på invånarantalet räcker således inte till för att täcka befolkningens servicebehov i Östra Nylands välfärdsområde. 

Ansvarsområdet för de gemensamma hälso- och sjukvårdstjänsterna är föremål för ett behov av anslagsökningar på 3 465 347 euro. Rehabilitering för barn i det östra området belastar ekonomin mest på grund av brist på egen personal, vilket har lett till omfattande användning av köpta tjänster (verksamhets- och talterapi). De centrala och västra områdena visar att medicinsk rehabilitering av barn som egen tjänsteproduktion är klart mer kostnadseffektivt. Vid rehabilitering av vuxna överskrids budgeten främst för fysioterapi och talterapi, delvis på grund av ökat behov och för snäva ramar. Centraliseringen av den centraliserade hjälpmedelscentralen har fördröjts och de eftersträvade besparingarna har ännu inte uppnåtts. För hjälpmedel inom medicinsk rehabilitering är höjningsbehovet 365 000 euro och för köptjänster inom talterapi 78 578 euro. Användningen av tjänster för laboratorieundersökningar och bilddiagnostik har minskat med cirka 4% men HUS Diagnostikcentrum har höjt priset på tjänsterna flera gånger under året. Det föreslås att anslagen för laboratorieundersökningar och bilddiagnostik inom mottagningstjänsterna höjs med 1 148 000 euro. I fråga om mun- och tandvården och mottagningstjänsterna i Sibbo beror överskridningen av personalkostnaderna på de allmänna förhöjningarna och på löneharmoniseringen för läkare och tandläkare. För dessa yrkesgrupper har man skapat ett karriärstegssystem med prestationsarvoden. För personalkostnaderna för mottagningstjänsterna och mun- och tandvården i Sibbo föreslås en höjning av anslagen på 403 506 euro. Det har gått åt mer pengar till köp av kundservice inom mun- och tandvården på grund av att konkurrensutsättningen av tandregleringen blev fördröjd. På grund av personalbristen är man tvungen att utföra tandreglering i huvudsak som köpta tjänster. Inom hälsostationstjänsterna överskrids köpen av kundservice i huvudsak på grund av avgifter från andra välfärdsområden, vilket inkluderar kostnader för hälso- och sjukvårdstjänster av kunder som överförts till andra välfärdsområden. Nu föreslås en höjning på 255 000 euro till anslagen för köp av kundservice. Inom de gemensamma hälsovårdstjänsterna har man etablerat en centraliserad utdelning av förbrukningsartiklar under räkenskapsperioden. Kostnaden för centraliserad utdelning av förbrukningsartiklar är större än beräknat. Dessutom har priserna på förnödenheter för gratis utdelning stigit. Kriterierna för förnödenheter för gratis utdelning har uppdaterats och förenhetligats men effekterna syns ännu inte som besparingar. Behovet av höjningar till förnödenheterna för gratis utdelning är 1 215 263 euro. Man föreslår att de anslagen som riktas till förnödenheter för gratis utdelning inom tjänsterna för äldre, 980 750, överförs till hälsovårdstjänsterna och dessutom att anslaget ska höjas med 234 513 euro.  

Det finns ett behov av en anslagshöjning på 4 900 580 euro för tjänsterna för äldre. Inom ansvarsområdet tjänster för äldre är de budgeterade anslagen för personalkostnader för boendeserviceenheterna för låga, eftersom den i budgeten beräknade höjningen på 6 procent inte räcker till för att fullt ut kompensera för löneförhöjningarna och löneharmoniseringen år 2025. Dessutom ökade sjukfrånvaron vid enheterna påverkat vikariebehoven, vilket man inte kunnat beakta i budgeten. För personalkostnaderna föreslås en höjning på 1 319 714 euro inom boendeserviceenheterna.  För lite anslag har reserverats för köp av kundservice i förhållande till det faktiska servicebehovet och kostnadsnivån. Prishöjningen som skett i samband med konkurrensutsättningen har inte beaktats i dimensioneringen av anslagen, och fler kundplatser har skaffats än vad som beaktats i den ursprungliga planen. Behovet av höjningar för köp av klientservice för serviceboende med heldygnsomsorg är 4 561 616 euro. Av anslagen för boendeserviceenheternas material och förnödenheter överförs 980 750 euro till den centraliserade utdelningen av förbrukningsartiklar inom hälso- och sjukvården.  

Föreslagna anslagsändringar i resultaträkningsdelen i budgeten för år 2025 

Välfärdsområdet har beviljats statlig finansiering för 2025 i enlighet med beslutet VN/34112/2024, 20.12.2024. Den statliga finansieringen för 2025 enligt utbetalningsbeslutet har ändrats genom ett nytt utbetalningsbeslut (VN/34112/2024, 24.6.2025), enligt vilket finansieringen för 2025 för välfärdsområdet är 425 398 039 euro, vilket innebär att behovet av att höja den statliga finansieringen är 307 570 euro. 

Östra Nylands välfärdsområde 

Budget 2025 

Ändringsförslag 2025   

Ändrad budget 2025 

Statlig finansiering 

425 090 469 

307 570 

425 398 039 

Netto  

425 090 469 

307 570 

425 398 039 

 

Utfallet av de finansiella intäkterna och kostnaderna förutses bli ca 0,6 miljoner euro sämre än budgeterat, eftersom man har varit tvungen att ta kortfristiga lån för att finansiera utgifter inom driftsekonomin. De finansiella intäkterna realiseras inte enligt den beräknade budgeten, eftersom bankkontolimiten har varit i bruk och de finansiella intäkterna inte räcker till för att täcka de ökade räntekostnaderna för lånen. För de finansiella intäkterna föreslås en minskning av anslagen på sammanlagt 239 290 euro och för de finansiella kostnaderna en anslagsökning på 379 080 euro. En mera detaljerad beskrivning av ändringarna finns i en separat bilaga. 

Östra Nylands välfärdsområde 

Budget 2025 

Ändringsförslag 2025   

Ändrad budget 2025 

Finansiella intäkter 

450 000 

-239 290 

210 710 

Finansiella kostnader 

-815 600 

-379 080 

-1 194 680 

Netto  

-365 600 

-614 080 

-983 970 

 

Föreslagna anslagsändringar i finansieringsanalysdelen i budgeten för år 2025 

Utfallet av driftsekonomiutgifterna har försämrats betydligt sedan den prognostiserade nivån i början av året, vilket innebär att välfärdsområdet måste ansöka om 18,4 miljoner euro mera kortfristig finansiering än beräknat för att täcka verksamhetskostnaderna för år 2025. Uttaget av ett långfristigt lån flyttades från 2024 till 2025, så det har funnits ett behov av att ta ut 9,3 miljoner euro istället för det tidigare uppskattade beloppet 7,9 miljoner euro. Det finns därför ett behov av att höja budgeten med 9,3 miljoner euro. Den totala förändringen av lånestocken blir efter de föreslagna ändringarna 39,2 miljoner euro i stället för 11,5 miljoner euro, i den godkända budgeten. 

Förändring i lånestocken 

Budget 2025 

Ändringsförslag 2025 

Ändrad budget 2025 

Ökning av långfristiga lån 

7 935 000 

9 265 000 

17 200 000 

Förändring av kortfristiga lån 

3 554 000 

18 446 000 

22 000 000 

Förändring i lånestocken 

11 489 000 

27 711 000 

39 200 000 

 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att 

  • höja verksamhetskostnaderna med sammanlagt 24 392 410 euro och att verksamhetsbidraget på motsvarande sätt försämras jämfört med budgeten för 2025, 

  • minska de finansiella intäkterna med 239 290 euro och öka de finansiella kostnaderna med 379 080 euro jämfört med budgeten för 2025, 

  • minska de långfristiga lånen med 9 265 000 euro och öka de kortfristiga lånen med 18 446 000 euro jämfört med budgeten för 2024, samt 

  • öka den statliga finansieringen med 307 570 euro 

  • ge ekonomitjänsterna rätt att omsätta de godkända ändringarna i praktiken. 


Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att 

  • höja verksamhetskostnaderna med sammanlagt 24 392 410 euro och att verksamhetsbidraget på motsvarande sätt försämras jämfört med budgeten för 2025, 
  • minska de finansiella intäkterna med 239 290 euro och öka de finansiella kostnaderna med 379 080 euro jämfört med budgeten för 2025, 
  • minska de långfristiga lånen med 9 265 000 euro och öka de kortfristiga lånen med 18 446 000 euro jämfört med budgeten för 2024, samt 
  • öka den statliga finansieringen med 307 570 euro 
  • ge ekonomitjänsterna rätt att omsätta de godkända ändringarna i praktiken. 


Paragrafen justerades genast. 

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ansvarsområdesdirektör Hanna Kaunisto 
ansvarsområdesdirektör Carita Schröder 
ansvarsområdesdirektör Kirsi Oksanen 
ekonomidirektör Minna Sevón 
ekonomichef Annette Povenius 
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Beskrivning förslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar att 

  • höja verksamhetskostnaderna med sammanlagt 24 392 410 euro och att verksamhetsbidraget på motsvarande sätt försämras jämfört med budgeten för 2025,​ 
  • minska de finansiella intäkterna med 239 290 euro och öka de finansiella kostnaderna med 379 080 euro jämfört med budgeten för 2025,​ 
  • öka de långfristiga lånen med 9 265 000 euro och öka de kortfristiga lånen med 18 446 000 euro jämfört med budgeten för 2024,​ samt 
  • öka den statliga finansieringen med 307 570 euro 
  • ge ekonomitjänsterna rätt att omsätta de godkända ändringarna i praktiken.