Nämnden för ordnande av tjänster, möte 03-09-2025

Protokollet är granskat

§ 89 Beslut om gemensam upphandling med Mellersta Nylands och Västra Nylands välfärdsområden samt Vanda och Kervo välfärdsområden vid upphandling av medicintekniska produkter och tillhörande tjänster 

IUHVADno-2025-2984

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation: 
upphandlingschef Ville Hanhinen
produktsäkerhetskoordinator Sini Mustonen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Föremål för upphandling och dess bakgrund 

Östra Nylands välfärdsområde bör förbereda sig på att konkurrensutsätta en service för den totala hanteringen av underhållet av medicintekniska produkter. Totalhanteringen av medicintekniska produkter varierar för närvarande inom välfärdsområdet och det är motiverat att omvärdera dess genomförande som helhet. För att även klient- och patientsäkerheten ska kunna säkerställas på bästa möjliga sätt är det ändamålsenligt att införa en tjänst för helhetshantering och ett nytt produktregister.   

Tjänsten som ska upphandlas kommer att omfatta anskaffning av nödvändiga nya produkter, produkternas underhåll och koordinering, samt underhåll av registret över produkter och registrets underhåll. Upphandlingens uppskattade värde för Östra Nylands välfärdsområde är tre miljoner tvåhundratusen (3 200 000) euro för en avtalsperiod på fyra (4) år. 

I och med utredningarna har det konstaterats att Mellersta Nylands välfärdsområde har förberett sig på att genomföra en upphandlingsteknisk process till helheten av underhåll och hanteringstjänster för medicintekniska produkter. I och med utredningarna har det också framkommit att det även i andra välfärdsområden i Nyland (Mellersta Nylands, Västra Nylands och Vandas och Kervos välfärdsområden) råder en liknande situation som den ovan beskrivna, varför det är motiverat att samarbeta i fråga om upphandlingsförfarandet. 

Östra Nylands välfärdsområde har hört efter hos Mellersta Nylands välfärdsområde om det vore möjligt att göra en gemensam upphandling, och de har preliminärt svarat jakande. Även välfärdsområdena i Västra Nyland samt Vanda och Kervo har uttryckt intresse för att delta i den gemensamma upphandlingen. Mellersta Nylands välfärdsområde och Västra Nylands välfärdsområde har varit med om att göra en marknadskartläggning under 2024, utifrån vilken denna upphandling har förberetts. Vanda och Kervo välfärdsområden uttryckte sitt intresse för att delta i denna gemensamma upphandling år 2025.  

Motivering 

Att inleda och genomföra upphandlingsförfarandet för den samlade servicen av medicintekniska produkter är en betydande helhet. Med tanke på den processekonomiska nyttan av gemensam upphandling är det för helheten ändamålsenligt att konkurrensutsättningen ordnas som en gemensam upphandling. 

Vid gemensam upphandling kan vi påverka centrala aspekter för Östra Nylands välfärdsområde, bland annat definitionen av upphandlingsdokument och definitionen av jämförelsegrunder, t.ex. kvalitetskriterier. Samarbetet i fråga om Mellersta och Östra Nylands välfärdsområden inleddes i form av en marknadsdialog redan i början av 2024, och därför har redan en betydande mängd information samlats in som stöd för samarbetet. 

Då man gör en konkurrensutsättning för en större helhet, ökar upphandlingens totala uppskattade värde i storlek, vilket samtidigt ger ökad förhandlingsstyrka och minskar mängden resurser som måste sättas på upphandlingen samt mängden administrativt arbete.  

Man kan således motiverat bedöma i fråga om konkurrensutsättningen av den samlade servicen av medicintekniska produkter att i och med att upphandlingens storlek ökar så har det en positiv inverkan på anbudens ekonomiska fördelaktighet och på förhållandet mellan pris och kvalitet. 

Avtal 

Det ska ingås ett särskilt avtal om gemensam upphandling med alla parter som går in för att genomföra en gemensam upphandling. 

Beslutsgrund 

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att Nämnden för ordnande av tjänster beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som är minst 1 000 000 euro och högst 5 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda inom sektorn. 

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutar att Östra Nylands välfärdsområde går in för att genomföra en gemensam upphandling enligt det som definieras ovan med Västra Nylands, Mellersta Nylands och Vanda och Kervo välfärdsområden. 

Avtalet om gemensam upphandling uppstår inte genom detta beslut utan genom att underteckna ett separat avtalsdokument.  

Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att Östra Nylands välfärdsområde går in för att genomföra en gemensam upphandling enligt det som definieras ovan med Västra Nylands, Mellersta Nylands och Vanda och Kervo välfärdsområden. 

Avtalet om gemensam upphandling uppstår inte genom detta beslut utan genom att underteckna ett separat avtalsdokument.  

Paragrafen justerades genast. 


Sökande av ändring

Anvisning om upphandlingsrättelse och besvärsanvisning, upphandlingar som överskrider tröskelvärdet

En part som är missnöjd med detta beslut kan söka ändring i beslutet genom att yrka på upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller bådadera.

Enligt vad som föreskrivs i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, hädanefter upphandlingslagen) får man söka ändring i beslut som gäller en offentlig handling eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet genom att yrka att den upphandlande enheten gör en rättelse (hädanefter upphandlingsrättelse), eller så kan ärendet föras till marknadsdomstolen genom besvär.


1 ANVISNINGAR OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

Rätt att yrka på upphandlingsrättelse

En anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan, eller den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part), får skriftligen yrka på upphandlingsrättelse hos den upp-handlande enheten.

Tid för att yrka på upphandlingsrättelse

En part ska framställa yrkande inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande.

Överklagande till marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse yrkas. Anhängiggörande och behandling av ett yrkande på upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part med stöd av upphandlingslagen kan söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden eller anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för yrkande på upphandlingsrättelse. Om tidsfristens sista dag infaller på en helgdag, själv-ständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får upphandlingsrättelse yrkas den första vardagen därefter.

Myndighet hos vilken upphandlingsrättelse yrkas

Upphandlingsrättelse yrkas hos den myndighet som har gjort upphandlingsbeslut i Östra Nylands välfärdsområde.

Registraturens kontaktuppgifter: 

Östra Nylands välfärdsområde / registraturen
Tullportsgatan 1
06100 Borgå

e-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Registraturen betjänar via e-post vardagar klockan 9.00–15.00.

Form och innehåll

Ett yrkande på upphandlingsrättelse anhängiggörs skriftligen genom att det uppges:

  • vilket beslut eller avgörande av den upphandlande enheten som yrkandet på upphandlingsrättelse gäller
  • hurdan upphandlingsrättelse som yrkas i beslutet eller
  • avgörandet på vilka grunder upphandlingsrättelse yrkas i beslutet eller avgörandet.

 

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I yrkandet på upphandlingsrättelse ska antecknas namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat yrkandeskriften, ska även denna persons namn och kon-taktinformation uppges i yrkandet.

Till yrkandet på upphandlingsrättelse ska bifogas de handlingar som den som yrkar på rättelse åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats in till myndigheten.

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur. 

Registraturens kontaktuppgifter: 

Östra Nylands välfärdsområde / registraturen
Tullportsgatan 1
06100 Borgå

e-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Registraturen betjänar via e-post vardagar klockan 9.00–15.00.

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

En anbudsgivare, en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan eller den som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet, om den upphandlande enheten har ingått ett upphandlingskontrakt med stöd av 78 § 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden.

Besvär ska lämnas in senast sex månader efter att upphandlingsbeslutet har fattats, om parten har fått del av upphandlingsbeslutet och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden el-ler anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part har rätt att överklaga hos marknadsdomstolen genom besvär.

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsda-gen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsmyndighet

Besvär ska anföras hos marknadsdomstolen.

Adress: Banbyggarvägen 5,
00520 Helsingfors
E-postadress:  markkinaoikeus(at)oikeus.fi
Faxnummer:    029 564 3314
Telefonnummer: 029 564 3300
Öppettider för registraturen: mån-fre 8.00-16.15

 

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligen. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

I besvären ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer som ska användas för meddelanden i saken till ändringssökanden.

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvären. Ett elektroniskt dokument behöver ändå inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvären ska bifogas

  • det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär
  • intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten. 


Underrättelse till den upphandlande enheten om anförandet av besvär

Ändringssökanden eller hans eller hennes företrädare ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas in senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen. Meddelandet skall ges till: Registraturen i Östra Nylands välfärdsområde.

Postdress:
Östra Nylands välfärdsområde
Tullportsgatan 1, 06100 Borgå

E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Rättegångsavgift

Rättegångsavgifterna, som tas ut för behandling av ett ärende i marknadsdomstolen bestäms enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), enligt Justitieministeriets förordning om justering av de avgifter som nämns i 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) och enligt Justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar 2022–2024 (1123/2021).

För behandling av tvistemål, ärenden som gäller ändringssökande och andra rättskipningsmål tas i marknadsdomstolen ut en rättegångsavgift på 2120 euro.

Om värdet av en upphandling i ett ärende som gäller offentlig upphandling är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4240 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6350 euro.