Beskrivning
Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef (hemvård) Nina Moisander
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Motionens innehåll
Ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige Tiina Sinkkonen och Ari Oksanen har väckt en fullmäktigemotion om att starta ett försök där man tillämpar Buurtzog-modellen på hemvården vid Östra Nylands välfärdsområde. Utöver dem som har väckt fullmäktigemotionen har 28 fullmäktigeledamöter undertecknat den. Enligt fullmäktigemotionen skulle Buurtzog-modellen innebära färre chefer och mer självständighet för vårdare. Enligt motionen skulle modellen lämpa sig särskilt bra för en hemsjukvård där teamen skulle bestå av grupper på 12 personer med ansvar för att planera och genomföra klientomsorgen. Teamet skulle inte bara ansvara för planeringen och genomförandet av vården utan också för ekonomin. Enligt fullmäktigemotionen används modellen i stor utsträckning i Holland, där också vårdarnas lön har kunnat höjas samtidigt som antalet chefer har minskat.
I fullmäktigemotionen konstateras att Buurtzog-modellen redan före införandet av välfärdsområden har tillämpats i ett försök vid hemvården i Sibbo, och enligt motionen var erfarenheterna goda.
Svar på motion
Bakgrund till Buurtzog-modellen
I Buurtzog-modellen bestämmer teamen själva hur arbetet organiseras, med andra ord hur man sköter arbetsskiften eller tar emot nya klienter. Teammöten är viktiga verktyg för beslutsfattande.
Utmaningen med modellen är att samordna självstyrande verksamhet med verksamhet för en traditionell offentlig organisation. Till exempel lönestrukturer baserar sig på hela organisationens praxis och de är inte flexibla på samma sätt som de egentliga arbetsbeskrivningarna i ett självstyrande team. En utmaning till med Buurtzog-modellen är att modellen har utvecklats i ett sammanhang där lagstiftning och kultur är annorlunda än här. I Finland är strukturerna och ansvaret av och tillsynen över omsorgsarbetet mycket annorlunda än i Holland. Införandet av modellen skulle förutsätta omfattande utbildning, förändring av kultur och strukturella ändringar som kräver tid och resurser. I det nuvarande ekonomiska läget kan en modell där självstyrande team har egna budgetar leda till okontrollerade kostnader utan tillräcklig uppföljning.
Även det faktum att tjänsterna är spridda skulle vålla problem, eftersom det i Finland finns privata och offentliga tjänsteleverantörer, och hemvård och hemsjukvård är egna helheter. På organisationsnivå skulle problem orsakas till exempel av att hälsovårdstjänsterna i Finland täcks med skattemedel medan de i Holland täcks av olika försäkringar.
Buurtzog-modellen fungerar inte som sådan i Finland, eftersom teamet i Holland består av sjukskötare medan det i Finland finns många närvårdare inom hemvården och i regel sköts hembesöken av dem. Modellen kunde dock fungera, förutsatt att den skulle anpassas till förhållandena i Finland.
I Finland försvåras införandet av modellen också av att lagstiftningen, finansieringsmodellen för tjänsterna och de digitala systemen i vårdarbetet är annorlunda än i Holland. Införandet av Buurtzog-modellen som sådan skulle kräva ändringar i organisationen bland annat på grund av skillnaderna i finansieringen av social- och hälsovården.
Buurtzog-modellen har förutom vid hemvården i Sibbo även testats åtminstone i Träskända. Där drog man slutsatsen att hemvårdens team planerar, genomför, följer upp och bedömer sin egen verksamhet effektivare än tidigare. De självstyrande teamen beslutar självständigt om sina mål, arbetssätt, arbetsscheman, inriktning av sina resurser, problemlösning samt arbetsfördelningen i teamet, vilket gör att det behövs färre hierarkiska nivåer på mellannivån. Teamen ansvarar självständigt för arbetets centrala frågor, såsom planering och organisering av klientarbetet.
Nuläge vid Östra Nylands välfärdsområde
I Östra Nylands välfärdsområde finns cirka 1200 klienter inom regelbunden hemvård, en resultatenhetschef, två serviceansvariga samt åtta chefer och cirka 250 vårdare. Till resultatenheten för hemvård hör också hemvårdens centraliserade tjänster, som omfattar distansvård och bedömningsteam. Enheten för centraliserade tjänster ansvarar för bedömning av vårdbehovet hos nya klienter, hänvisar klienterna till eventuell annan service samt överför de klienter som uppfyller kriterierna för beviljande av hemvårdstjänster till hemvården. Den service som klienterna inom hemvård får grundar sig på ett service- och avgiftsbeslut som gäller klienten och som enligt förvaltningsstadgan för välfärdsområdet endast kan fattas av en tjänsteinnehavare. I välfärdsområdet är cheferna för hemvården tjänsteinnehavare och de andra arbetstagarna anställda.
I den nuvarande verksamhetsmodellen är det vårdarna i hemvården som bedömer och genomför hemvården för sina klienter på ett övergripande sätt. Hela hemvårdspersonalen har till sitt förfogande en autonom schemaläggning, vilket betyder att vårdarna kan påverka sina egna arbetsskift samt självständigt passa ihop klienternas servicebehov och sin egen fritid.
En del av fördelarna med Buurtzog-modellen har alltså redan valts ut för att utnyttjas i hemvården vid Östra Nylands välfärdsområde. De fördelar som utnyttjas är:
- Klientorientering: Klientens behov står i centrum för verksamheten, och vården planeras individuellt tillsammans med vårdarna och klienterna. Chefen varken utarbetar en klientplan eller kommer överens om tidpunkterna för besök, utan det görs av den vårdpersonal som känner klienten bäst.
- Personalens autonomi: Vårdarna planerar till stor del sina egna arbetsskift med beaktande av klienternas behov.
- Flexibilitet: Beslut om hemvårdens uppgifter fattas nära klienten, vilket gör det möjligt att snabbt reagera på föränderliga situationer. Man kan reagera snabbt på förändringar i kundens servicebehov. Vårdarna kommer överens med klienterna om tidpunkterna för klientbesöken och om besökens innehåll.
Vissa element i Buurtzog-modellen används redan inom hemvården i hela välfärdsområdet. Till dem hör en autonom schemaläggning och praxisen där arbetsuppgifterna samt hur och när klienterna besöks planeras av vårdarna.
Även om Buurtzorg-modellen innehåller intressanta element för att främja kundorientering och de anställdas autonomi, är det inte motiverat att utvidga användningen av den från det nuvarande. Den finska lagstiftningen och den praxis som hänför sig till organiseringsansvaret är annorlunda än i Holland, vilket delvis begränsar tillämpningen av alla element i modellen.
Riksomfattande försök och undersökningar för att utveckla hemvården följs dock hela tiden upp, och resultaten av dem utnyttjas i en kontinuerlig utvärdering och utveckling av hemvården.
Beskrivning förslag
Social- och hälsovårdsdirektören:
Nämnden för ordnande av tjänster föreslår välfärdsområdesstyrelsen att det ovan sagda avges som svar på fullmäktigemotionen.