Nämnden för ordnande av tjänster, möte 19-03-2025

Protokollet är granskat

§ 37 Nämndens utlåtande som svar på förvaltningsdomstolens begäran om utlåtande HAO 634/025 i ärendet om uppsägning av tjänsteinnehavare

IUHVADno-2024-4151

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
personaldirektör Anu Rautiainen
jursit Janina Luminto
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Ärendet har felaktigt behandlats på områdesstyrelsens möte den 14.11.2024. Det har konstaterats att ärendet hör till nämnden.

Till välfärdsområdets registratorskontor har 5.11.2024 inkommit en begäran om omprövning som gäller ett tjänsteinnehavarbeslut fattat av resultatenhetschef Nina Moisander 1.11.2024 (§ 5) i ett uppsägningsärende (IUHVADno-2024–4151). Tjänsteinnehavarbeslutet och begäran om omprövning bifogas.

I 139 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) föreskrivs om förfarandet vid begäran om omprövning. Den som är missnöjd med ett beslut av välfärdsområdesstyrelsen, en nämnd eller deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem får begära omprövning av beslutet. Begäran om omprövning ska behandlas skyndsamt. Omprövning av ett beslut av välfärdsområdesstyrelsen, en nämnd eller deras sektioner eller en underlydande myndighet begärs hos organet i fråga.

Begäran om omprövning har inkommit till välfärdsområdets registratorskontor inom utsatt tid för begäran om omprövning och ska därigenom tas upp till behandling.

Då nämnden för ordnande av tjänster behandlar begäran om omprövning är den bunden av de laglighets- och ändamålsenlighetsyrkanden som framställts i begäran om omprövning. Nämnden för ordnande av tjänster kan följaktligen inte behandla ärendet i egenskap av ärende angående omprövningsbegäran ur en vidare synvinkel än så.

Vid behandlingen av ärendet ska nämnden för ordnande av tjänster bedöma juridiska fel som anförs i begäran om omprövning och bedöma de ändamålsenlighetsgrunder som anförs i begäran om omprövning.

Efter att ha upptagit ärendet angående begäran om omprövning till behandling kan nämnden för ordnande av tjänster ändra det förvaltningsbeslut som fattats, upphäva förvaltningsbeslutet eller avslå begäran om omprövning.

Yrkande som framförs av den som framställt begäran om omprövning:

Den som framställt begäran om omprövning yrkar att Östra Nylands välfärdsområde upphäver beslutet om uppsägning av tjänsteförhållandet. Till följd av upphävandet bör tjänsten i fråga återställas till den som framställt begäran om omprövning och skötseln av tjänsten bör anses ha fortsatt utan avbrott (44 § i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden). Den som framställt begäran om omprövning yrkar att välfärdsområdet betalar den löneförlust som orsakats för tiden mellan uppsägningen och återställandet av tjänsten.

Juridiska fel anförda i begäran om omprövning:

Den som framställt begäran om omprövning anser att det inte finns någon laglig grund för uppsägning av tjänsteförhållandet. Den som framställt begäran om omprövning har inte blivit varnad eller instruerats att agera på något annat sätt. Den som framställt begäran om omprövning yrkar att beslutet upphävs och att tjänsteförhållandet återställs till vederbörande.

Ändamålsenlighetsgrunder anförda i begäran om omprövning:

Den som framställt begäran om omprövning motiverar sitt förfarande med att vederbörande själv har utfört lediga arbetspass och att vederbörande aldrig har informerats om att det är förbjudet för vederbörande att själv utföra sådana arbetsskift som annars skulle bli obemannade. Den som framställt begäran om omprövning konstaterar att vederbörandes chef godkänner de utförda skiften varje månad och att i och med detta får chefen (i efterskott) information om det övertidsarbete som vederbörande utfört. Den som framställt begäran om omprövning konstaterar att arbetsgivaren omedelbart borde ha påpekat att vederbörande inte själv får utföra lediga arbetspass. Den som framställt begäran om omprövning konstaterar ”att det faktum att arbetsgivaren inte ger anvisningar inte utgör grund för att avsluta tjänsteinnehavarens anställningsförhållande”.

Den som framställt begäran om omprövning konstaterar att arbetsgivaren i vilket fall som helst inte har någon grund att säga upp ett tjänsteförhållande utan föregående varning, och att den som framställt begäran om omprövning inte handlat med avseende på säkerställandet av patient- och klientsäkerheten på ett som sätt i den bemärkelse som lagen förutsätter har varit så klandervärt att den som framställt begäran om omprövning borde ha förstått att vederbörandes förfarande är felaktigt utan att ha fått en varning och tydliga anvisningar från arbetsgivaren. Den som framställt begäran om omprövning har enligt sin egen uppfattning inte vetat att det sätt på vilket vederbörande handlat är fel, och vederbörande skulle ha följt arbetsgivarens anvisningar om övertidsarbete, om en sådan anvisning hade getts vederbörande.

Den som framställt begäran om omprövning konstaterar att arbetsgivaren har lämnat en begäran om utredning till polisen. Den som framställt begäran om omprövning har enligt sin egen uppfattning inte gjort sig skyldig till något brott. Vederbörande konstaterar att utförande av extra arbetsskift i en situation där det inte är förbjudet att utföra dem inte uppfyller rekvisitet för något brott.

Behandling av ärendet:

Bestämmelser om en tjänsteinnehavares skyldigheter finns i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden (kallad tjänsteinnehavarlagen). De allmänna skyldigheterna anges i 4 kap. 17 §, där bland annat följande anges: Tjänsteinnehavaren ska sköta de uppgifter som hör till tjänsteförhållandet på behörigt sätt, utan dröjsmål och med iakttagande av behöriga bestämmelser och föreskrifter samt arbetsgivarens arbetslednings- och övervakningsföreskrifter. Tjänsteinnehavaren får inte kräva, ta emot eller acceptera en ekonomisk eller någon annan förmån om vilken bestäms i 40 kap. strafflagen (39/1889).

Bestämmelser om upphörande av tjänsteförhållande finns i kapitel 8. Uppsägningsgrunder som beror på tjänsteinnehavaren anges i 35 §: En arbetsgivare får inte säga upp ett tjänsteförhållande av något skäl som beror på tjänsteinnehavaren, om inte skälet är sakligt och vägande. Som sådana skäl kan anses allvarligt brott mot eller åsidosättande av sådana förpliktelser som följer av tjänsteförhållandet, lag eller bestämmelser och som är av väsentlig betydelse för tjänsteförhållandet samt en väsentlig förändring av de personliga arbetsförutsättningar på grund av vilka tjänsteinnehavaren inte längre kan klara av sina arbetsuppgifter. Vid bedömningen av om det är fråga om ett sakligt och vägande skäl ska arbetsgivarens och tjänsteinnehavarens omständigheter beaktas som en helhet. Om grunden för uppsägningen är en så allvarlig överträdelse i anslutning till tjänsteförhållandet att det rimligen inte kan förutsättas att arbetsgivaren fortsätter tjänsteförhållandet, behöver 3 och 4 mom. inte iakttas.

Den som framställt begäran om omprövning har under åren 2023 och 2024 enligt egen utsago, uttryckt också i begäran om omprövning, åtagit sig sådana arbetsskift som annars skulle ha blivit obesatta. Samtidigt har den som framställt begäran om omprövning i riktning mot sina chefer kommunicerat att personalresurssituationen har varit relativt god i den enhet som vederbörande leder. Att skiften har varit lediga är inte i sig ett sådant sakligt och vägande skäl som arbetsgivaren åberopat då den har fattat sitt beslut om uppsägning av tjänsteförhållandet. Den anställde har rätt att framföra önskemål om arbetsskiftsarrangemang, men kan inte själv fatta beslut om dem.

Arbetsgivaren anser att den som framställt begäran om omprövning har underlåtit att följa anvisningarna och föreskrifterna om arbetsskiftsplanering, övertidsarbete och i fråga om att bevilja sig själv utryckningspenning.

Det sakliga och vägande skälet består i att den som framställt begäran om omprövning har brutit mot sina skyldigheter som tjänsteinnehavare och gjort sig skyldig till en gärning som uppfyller rekvisitet för flera brottsbeteckningar. Arbetsgivaren har ännu inte gjort en brottsanmälan i ärendet men avser att göra det efter att utredningen slutförts. Orsaken är således inte att vederbörande har arbetat övertid i sin egen enhet, utan att personen själv har förordnat sig själv att ta dessa skift och vilselett sina chefer och sin arbetsgivare med sitt agerande.

Den som framställt begäran om omprövning åberopar att vederbörande inte har informerats om anvisningarna. Det ska först konstateras att även utan en särskild anvisning borde var och en utifrån allmän livserfarenhet förstå att en person inte själv kan förordna om arbete för sig själv för någon annans räkning och besluta om sin egen lön när vederbörande står i anställningsförhållande till en annan aktör så att den andra aktören blir betalningsskyldig för arbetet i fråga. Dessutom anser arbetsgivaren att vederbörande på grund av sin ställning som chef borde ha varit mycket väl medveten om de ovillkorliga bestämmelserna i tjänste- och arbetskollektivavtalet samt om arbetsgivarens anvisningar, som personen själv också var skyldig att tillämpa på sina egna anställda.

Enligt kapitel III i VÄLKA betalas för olägenhet som förorsakas av ankomst till arbetet en utryckningspenning om tjänsteinnehavaren eller arbetstagaren på arbetsgivarens initiativ inkallas till arbete (larmas) (§ 22). En förutsättning för mertids-, övertids-, kvälls-, söndags- och helgaftonsersättning är att arbetet har utförts på grundval av en skriftlig beordran av den behöriga myndigheten, såvida det inte är fråga om regelbundet skift- eller periodarbete (§ 20). Mertidsarbete är arbete som på arbetsgivarens initiativ utförs utöver tjänsteinnehavarens eller arbetstagarens ordinarie arbetstid, men som inte är övertidsarbete (§ 13). Övertidsarbete avser arbete som utförs på arbetsgivarens initiativ och som överskrider både den ordinarie arbetstid som antecknats i arbetsskiftsförteckningen och de övertidsgränser som anges i kollektivavtalet (§ 14).

Allmänna anvisningar som är i linje med innehållet i VÄLKA finns tillgängliga för hela personalen på intranätet. Östra Nylands välfärdsområdes personaltjänster upprätthåller aktuella anvisningar på intranätssidorna. I de delar som gäller löne- och anställningsfrågor samt arbetstidsbestämmelser finns bland annat en entydig anvisning om mertids- och övertidsarbete. Enligt anvisningarna ska mertids- och övertidsarbete avtalas i förväg genom en beordran om övertidsarbete. Övertidsförordnanden ges alltid av personens egen chef. Chefen ska skicka övertidsförordnandet till HPK Palvelut Oy för beräkning av lönen. Efter att ha låtit utföra mertids- eller övertidsarbete ska chefen fylla i uppgifterna om utfallet på en blankett, som chefen ska skicka till HPK Palvelut Oy. Också på utfallsblanketten finns en entydig formulering om att man på förhand ska komma överens om utförande av mertids- och övertidsarbete genom att det ska skrivas ut ett förordnande om övertidsarbete. Den som framställt begäran om omprövning har inte handlat så.

Det finns inget separat direkt förbud mot att utföra lediga arbetspass, men en person i chefsställning ska utifrån allmänna anvisningar ha förstått att ett sådant tillvägagångssätt är förbjudet i synnerhet i avsaknad av arbetsgivarens särskilda förordnande. Cheferna har fått utbildning och handledning i tillämpningen av anvisningarna vid de informationsmöten för chefer som hålls med två veckors mellanrum samt genom utbildningar i anställningsfrågor. Den som framställt begäran om omprövning har själv i samma process agerat i rollen som chef, så praxisen måste ha varit känd för vederbörande.

Diskussioner om tillvägagångssätten har förts med den som framställt begäran om omprövning tillsammans med tre olika chefer, som vid olika tidpunkter har varit direkta chefer för den som framställt begäran om omprövning. Under diskussionerna har man flera gånger gått igenom de rätta tillvägagångssätten. Till exempel 1.6.2023 har det i en mötespromemoria antecknats att cheferna i princip inte deltar i vårdarbetet. Den som framställt begäran om omprövning har i diskussionerna informerats om att man bör diskutera problemet med personaltillgången med sin chef och att man tillsammans med denne vid behov söker lösningar på personalbristen, så att det tjänsteansvar som har att göra med att tjänsterna ska fungera inte ska behöva bäras av teamets chef i omöjliga situationer.

Den som framställt begäran om omprövning har på eget initiativ tagit på sig mertids- och övertidsskift utan att vederbörandes chef på förhand har gett ett förordnande om mertidsarbete eller övertidsarbete. Personen kan inte själv förordna mertids- eller övertidsarbete åt sig själv.

Dessutom har den som framställt begäran om omprövning för egen räkning infört i systemet uppgifter om skift där det betalas utryckningspenning. Utryckningspenning kan betalas endast i de situationer då arbetsgivaren larmar en person till arbetet på dennes fritid efter att personen redan lämnat arbetsplatsen. Den som framställt begäran om omprövning har på eget initiativ stannat kvar för att utföra arbetsskift och infört uppgifter om betalning av utryckningspenning till sig själv för dessa arbetspass. Arbetsgivaren har inte larmat vederbörande till arbetsskiften. Om förfarandet i fråga om utryckningspenning finns exakta anvisningar på en sida på intranätet. Östra Nylands välfärdsområde har dessutom ett lokalt tjänste- och arbetskollektivavtal om utryckningspenning. En enskild chef har inte prövningsrätt när det gäller iakttagandet av det.

Då ärendet har utretts har det framgått att den som framställt begäran om omprövning följde allmän arbetstid, och i och med det skedde uppföljningen av vederbörandes arbetstid i Promid-systemet (flextid). Dessutom har vederbörande själv utan lov matat in sina egna uppgifter i arbetsskiftssystemet Titania för personal som utför vårdarbete, och därigenom har vederbörande utan sin chefs vetskap kunnat betala övertidsersättning och utryckningspenning till sig själv. Vederbörandes uppgifter borde inte ha funnits i systemet Titania överhuvudtaget. Detta har visat på en strävan att vilseleda arbetsgivaren, eftersom vederbörande på så sätt har försäkrat sig om att chefen inte ska kunna ingripa i tillvägagångssättet. Det visar prov på synnerlig bedräglighet och strävan att vilseleda och har orsakat en allvarlig brist på förtroende mellan den som framställt begäran om omprövning och arbetsgivaren.

Ärendet har kommit fram först hösten 2024, när en arbetstagare som slutat arbeta vid enheten har berättat om förfarandet för den direkta chefen för den som framställt begäran om omprövning.

Det är entydigt att arbetsgivaren alltid ansvarar för planeringen av arbetsskiften. Personen kan inte självständigt besluta om sina egna arbetsskift, planera dem och införa uppgifter om dem i arbetsskiftssystemet. Arbetsgivaren är skyldig att säkerställa att arbetsskiftsförteckningen överensstämmer med tjänste- och arbetskollektivavtalet. Även om det förekommer så kallad autonom arbetsskiftsplanering, fastställer arbetsgivaren alltid arbetsskiften också i dessa situationer. Under inga omständigheter kan en anställd självständigt ta på sig arbetsskift, fastställa dem och underteckna beslut om penningersättning för arbetsskift som man själv har utfört.

Det som gör situationen särskilt saklig och vägande är att den som framställt begäran om omprövning har handlat på ett bedrägligt sätt under en lång tid. Under åren 2023–2024 har vederbörande på ett oredligt sätt och i strid med förhållningsreglerna försett sig med en oberättigad ekonomisk fördel till mycket betydande belopp.

Den som framställt begäran om omprövning har vid välfärdsområdet utan chefernas vetskap vid flera upprepade tillfällen utfört mertids- och övertidsarbete samt arbetspass med utryckningspenning i sin egen enhet. Det har stått i strid med arbetsgivarens anvisningar, eftersom den som framställt begäran om omprövning inte har fått ett förordnande av sin chef, utan vederbörande har själv planerat och genomfört skiften i fråga. Enligt arbetsgivarens utredning har det olovliga mertids- och övertidsarbete som utförts av den som framställt begäran om omprövning samt utryckningspenningsersättningarna varit av betydande omfattning, och förfarandet har väckt uppmärksamhet i arbetsgemenskapen.

Ett tjänsteförhållande används enligt lag endast i sådana uppgifter som omfattar utövning av offentlig makt. Vid utövningen av offentlig makt betonas kravet på verksamhetens laglighet, opartiskhet och den offentliga verksamhetens tillförlitlighet. Dessa omständigheter är av betydelse också vid bedömningen av uppsägningsgrundens saklighet och vikt. Vid bedömningen av om grunden är saklig och vägande är av betydelse bland annat brottets art, allvarlighet och det straff som döms ut för ett sådant brott samt därutöver arten av tjänsteinnehavarens arbetsuppgifter och tjänsteinnehavarens ställning i arbetsgivarens organisation.

Utfärdande av varning är huvudregeln i processen för att avsluta ett tjänsteförhållande, en regel från vilken man i vissa situationer kan avvika. Arbetsgivaren är inte skyldig att ge en varning, om grunden för uppsägningen är en så allvarlig överträdelse i anslutning till tjänsteförhållandet att det rimligen inte kan förutsättas att arbetsgivaren fortsätter tjänsteförhållandet. I en sådan situation ska överträdelsen vara så allvarlig att personen även utan varning borde ha förstått hur klandervärt hans eller hennes förfarande är.

Arbetsgivaren anser att den oredlighet som den som framställt begäran om omprövning har ådagalagt samt vederbörandes bedrägliga verksamhet, som leder till en begäran om utredning, har orsakat misstro, och enligt arbetsgivarens uppfattning har den som framställt begäran om omprövning allvarligt brutit mot sin tjänsteplikt. Med beaktande av vederbörandes ställning som chef kände vederbörande mycket väl eller borde mycket väl ha känt till reglerna och skyldigheterna gällande arbetsskiftsplanering, mertids- och övertidsförordnanden samt betalning av utryckningspenning. Den som framställt begäran om omprövning borde redan på grundval av sin ställning ha förstått det klandervärda i sitt förfarande. Av en person i chefsställning kan man också kräva en högre lojalitetsskyldighet än normalt gentemot arbetsgivaren, varför tröskeln för uppsägning utan varning är lägre än normalt. Omfattningen av det klandervärda i det skedda ökar genom den stora ekonomiska nyttan, gärningens systematiska karaktär och det faktum att vederbörande försökt dölja agerandet genom att utnyttja den informationslucka som två system gett upphov till, något som endast har varit möjligt för en tjänsteinnehavare i chefsställning.

Det föreslås att nämnden för ordnande av tjäsnter avslår begäran om omprövning då de laglighets- och ändamålsenlighetsgrunder som anförts i begäran om omprövning prövats, har det inte framkommit några sådana grunder med stöd av vilka omprövningsbegäran borde bifallas eller beslutet borde upphävas.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar att avslå omprövningsbegäran.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att avslå omprövningsbegäran.

Möte hantering

Antecknades i protokollet att medlem Markus Pietikäinen anmälde jäv (förvaltningslagen 28§) och lämnade mötet under behandlingen av detta ärende kl. 16.08.

Antecknades i protokollet att påverkansorganens representanter (Juha Huotari, äldrerådet och Emma Karmanheimo, ungdomsfullmäktige) lämnade mötet kl 16.11 under den tiden detta ärende behandlades. Förvaltningsstadgan 110 §.

Antecknades i protokollet att medlem Irmeli Hoffrén gick från mötet under behandlingen av detta ärende kl.17.14.

Antecknades i protokollet att jurist Janina Luminto och personaldirektör Anu Rautiainen gick från mötet efter att detta ärende behandlats kl 17.17.

Antecknades i protokollet att medlem Juha Kittilä gick från mötet efter att detta ärende behandlats kl. 17.17.

 

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
jurist Matilda Eklund
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Helsingfors förvaltningsdomstol har genom ett brev daterat 10.2.2025 begärt utlåtande av nämnden för ordnande av tjänster inom Östra Nylands välfärdsområde i ärendet 634/03.04.04.09/2025.

Tidigare behandling och förvaltningsbesvär

Till välfärdsområdets registratorskontor har 5.11.2024 inkommit en begäran om omprövning som gäller ett tjänsteinnehavarbeslut fattat av resultatenhetschef Nina Moisander 1.11.2024 (§ 5) i ett uppsägningsärende (IUHVADno-2024-4151). Nämnden för ordnande av tjänster har behandlat begäran om omprövning 27.11.2024 och enhälligt beslutat avslå begäran om omprövning. Välfärdsområdet begär att förvaltningsdomstolen utöver detta utlåtande beaktar de motiveringar som framförts i det beslut besväret gäller. Den som anfört besvär har anfört ett förvaltningsbesvär över beslutsprotokollet § 133 Begäran om omprövning i ett ärende som gäller uppsägning (IUHVADno-2024-4151).

Den som anför besvär begär att Helsingfors förvaltningsdomstol skulle upphäva beslutet om uppsägning av tjänsteförhållandet. Till följd av upphävandet bör tjänsten i fråga återställas till den som den anfört besvär och skötseln av tjänsten bör anses ha fortsatt utan avbrott. Den som anför besvär begär att välfärdsområdet ska betala de uteblivna inkomsterna för ordinarie arbetstid för tiden mellan uppsägningen och återställandet av tjänsten, samt hens rättegångskostnader enligt en senare räkning.

Bakgrund

Den som anför besvär har sedan 6.2.2023 verkat som tjänsteinnehavare inom tjänster för äldre i Östra Nylands välfärdsområde, i chefsuppgift inom hemvården, tills hen sades upp 1.11.2024 och tjänsteförhållandet har upphört efter uppsägningstiden 1.1.2025. En tidigare anställd hos den sin anför besvär har kontaktat dennes chef hösten 2024 och berättat att den som anför besvär vårdskift även om andra anställda skulle ha kunnat ta emot arbetsskiften. Välfärdsområdet har i och med denna misstanke utrett saken närmare.

Den som anför besvär har på eget initiativ tagit mertids- och övertidsskift utan att ha fått mertids- eller övertidsförordnande av sin chef. Hen har infört i systemet uppgifter om skift där det betalas utryckningspenning, trots att arbetsgivaren inte har larmat personen till sådana arbetsskiften. 

Tillämplig lagstiftning

Enligt lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden (2003/304) 17 § 1 mom. skall tjänsteinnehavaren sköta de uppgifter som hör till tjänsteförhållandet på behörigt sätt, utan dröjsmål och med iakttagande av behöriga bestämmelser och föreskrifter samt arbetsgivarens arbetslednings- och övervakningsföreskrifter. Tjänsteinnehavaren skall i sin uppgift handla opartiskt och uppträda så som hans eller hennes ställning och uppgift förutsätter. Tjänsteinnehavaren får inte kräva, ta emot eller acceptera en ekonomisk eller någon annan förmån om vilken bestäms i 40 kap. strafflagen (39/1889).

Uppsägningsgrunder som beror på tjänsteinnehavaren anges i tjänsteinnehavarlagen 35 §. I tjänsteinnehavarlagens § 35 1 mom. föreskrivs att en arbetsgivare inte får säga upp ett tjänsteförhållande av något skäl som beror på tjänsteinnehavaren, om inte skälet är sakligt och vägande. Som sådana skäl kan anses allvarligt brott mot eller åsidosättande av sådana förpliktelser som följer av tjänsteförhållandet, lag eller bestämmelser och som är av väsentlig betydelse för tjänsteförhållandet samt en väsentlig förändring av de personliga arbetsförutsättningar på grund av vilka tjänsteinnehavaren inte längre kan klara av sina arbetsuppgifter. Vid bedömningen av om det är fråga om ett sakligt och vägande skäl ska arbetsgivarens och tjänsteinnehavarens omständigheter beaktas som en helhet. 

Enligt 3 mom. i paragrafen får en tjänsteinnehavare som har åsidosatt eller brutit mot sina förpliktelser som följer av tjänsteförhållandet dock inte sägas upp förrän han eller hon varnats och därigenom beretts möjlighet att rätta till sitt förfarande., och enligt 4 mom. skall arbetsgivaren före uppsägningen reda ut om det är möjligt att undvika uppsägning genom att tjänsteinnehavaren placeras i ett annat tjänsteförhållande.

I paragrafens 5 mom. föreskrivs att om grunden för uppsägningen är en så allvarlig överträdelse i anslutning till tjänsteförhållandet att det rimligen inte kan förutsättas att arbetsgivaren fortsätter tjänsteförhållandet, behöver 3 och 4 mom. inte iakttas.

Enligt kapitel III, § 22 i det kollektivavtal som ska tillämpas på ändringssökandens anställningsförhållande betalas ut utryckningspenning för olägenheter som orsakas av att en tjänsteinnehavare eller arbetstagare på arbetsgivarens initiativ kallas till arbete, och enligt 20 § är en förutsättning för mertids-, övertids-, kvälls- och söndagsersättning samt aftonersättning att arbetet har utförts på grundval av en skriftlig beordran av den behöriga myndigheten, såvida det inte är fråga om regelbundet skift- eller periodarbete. Som mertidsarbete betraktas enligt 13 § sådant arbete som på arbetsgivarens initiativ utförs utöver tjänsteinnehavarens eller arbetstagarens ordinarie arbetstid men som inte är övertidsarbete. Övertidsarbete definieras i 14 §, och enligt definitionen avser övertidsarbete arbete som utförs på arbetsgivarens initiativ och som överskrider både den ordinarie arbetstid som antecknats i arbetsskiftsförteckningen och de övertidsgränser som anges i kollektivavtalet.

Praxis och bestämmelser angående arbetsledning inom Östra Nylands välfärdsområde

I Östra Nylands välfärdsområde finns ett intranät som riktar sig till personalen och som hela välfärdsområdets personal har tillgång till. Intranätet används mångsidigt och brett och nya anställda börjar sin introduktion genom att bekanta sig med denna plattform. Intranätet är ett verktyg för att stöda chefernas arbete, och för att dela med sig av praxis inom arbetsledningen. På intranätet finns bland annat dokumenten "Avtal om betalning av utryckningspenning”, "Tillämpningsanvisning om betalning av utryckningspenning" och det avtal om betalning av utryckningspenning som var i kraft 2023.

Välfärdsområdet ordnar dessutom separata chefsinfon, 2 gånger i månaden. På chefsinfon går man bland annat igenom de tillämpningsanvisningar som finns på intranätet, och uppmuntrar cheferna att även i övrigt aktivt utnyttja intranätet i sitt arbete. Med hjälp av denna information kan välfärdsområdet stöda cheferna och se till att cheferna har den information och det stöd som behövs för att kunna sköta sina uppgifter på ett ändamålsenligt sätt. Cheferna har även tillgång till en gemensam Teams-grupp, där de lätt kan hitta instruktioner, blanketter och annan aktuell information. Det är också möjligt att diskutera med andra chefer i Teams-gruppen.

På chefsinfona 28.9.2023 och 29.8.2024 har man gått igenom praxis för utryckningspenningen, samt den ovan nämnda tillämpningsanvisningen. Till stöd för tillämpningsanvisningen för intranätet har man alltså muntligen gått igenom processen angående utryckningspenningen på chefsinfot. Den som anför besvär har haft tillämpningsanvisningen till sitt förfogande, och dessutom har den också gåtts igenom muntligen vid chefsinfo.

Enligt tillämpningsanvisningen bedömer cheferna situationen och ifall villkoren för att kriterierna uppfylls separat i varje enskilt fall. I första hand ska man sträva efter att den som sköter arbetet väljs bland reservpersoner eller vikarier, och om det inte är möjligt fattar chefen beslut om att kalla in en anställd och betala ut utryckningspenning. Den anför besvär har i egenskap av förman kunnat fatta beslut om kallelse och betalning av utryckningspenning till sina egna underordnade. Den som anför besvär har följt denna process med sina underordnade och har därför tydligt varit medveten om processen. Chefen till den som anför besvär har inte fattat beslut om att kalla den som anför besvär till arbete eller om att betala ut utryckningspenning. Detta har den som anför besvär själv gjort, varför det är motiverat att konstatera att hen avsiktligt vilselett sin chef för att kunna få utryckningspenningen till sig själv. Om den som anför besvär för egen del hade följt samma process som hen följt med sina underordnade, skulle hens chef tidigare ha fått kännedom om hens handlingssätt och därmed kunnat ingripa i verksamheten.

Under 2024 har man på chefsinfo 13.2.2024 bland annat behandlat anställningsförhållandet, dess livscykel och innehåll. Som utbildare har fungerat välfärdsområdets ledande jurist. Personaldirektören har behandlat personalärenden 27.2.2024. I samband med dessa infon har man gått igenom olika processer och verksamhetssätt i anställningsförhållandet (löner, tillägg, blanketter m.m.). I chefsutbildningen 26.3.2024 har man i sin tur behandlat kunskapsbaserad ledning, varvid man uttryckligen gått igenom välfärdsområdets intranät och dess innehåll, samt dess betydelse för den som innehar en chefsroll.

Välfärdsområdet har en blankett för mertids- och övertidsförordnande som används för chefer som använder Flexim/Promid för tidrapportering. Formuleringarna i blanketten och dess struktur tyder tydligt på att den chef som beordras till arbetet ska fylla i denna blankett. Dessutom finns i slutet av blanketten, under punkten "Päätös/Beslut" som skilda punkter "Työntekijän allekirjoitus/Arbetstagarens underskrift" och "Päätöksentekijän allekirjoitus/Beslutstagarens underskrift", varvid det är helt klart att den person som förordnats till arbetet undertecknar första punkten i rollen som arbetstagare, och den person som förordnar arbetstagaren till arbetet fyller i den andra punkten som beslutsfattare.

För en tjänsteinnehavare som arbetar i chefsposition bör det utan en separat redogörelse stå klart att hen inte själv kan fatta beslut och bestämma sig för att arbeta utan någon som helst kontakt med sin egen chef eller utan ett separat beslut. Blanketten för mertids- och övertidsförordnande har presenterats för cheferna och varit tillgänglig för dem på intranätet. Den som anför besvär borde utifrån att blanketten finns förstå att chefen ska förordna hen till arbete genom att fylla i blanketten för mertids- och övertidsförordnande, och att det inte är möjligt att själv bestämma om mertids- eller övertidsarbete. Den som anför besvär har inte fått ett förordnande av sin chef om mertids- och övertidsarbete. Den som anför besvär har kringgått denna process genom att lägga till sig själv i arbetstidsuppföljningssystemet Titania, som hens chef inte haft tillgång till. Chefen har av denna anledning inte varit medveten om de utförda vårdskiften, eller att den som anför besvär har tecknat sig för utryckningspenning. Den som anför besvär har själv godkänt sina vårdskift och utryckningspenningar som antecknats i Titania vid sidan av sina underordnandes arbetsskift.

Som framgår av det beslutet som besväret gäller deltar inte cheferna i vårdarbetet. Den som anför besvär lyfter fram meningen i mötespromemorian 1.6.2023:

"I det beslut man anför besvär om berättas att enligt mötespromemorian 1.6.2023 deltar förmännen i princip inte i vårdarbetet. Även detta uppvisar att det inte fanns något absolut förbud att delta i vårdarbete när situationen så krävde."

Den som anför besvär har fäst uppmärksamhet vid formuleringen "i princip" och försöker genom detta konstatera att det inte har funnits något ovillkorligt förbud för cheferna att delta i vårdarbetet.

Anteckningen ”i princip” finns med eftersom det under undantagsförhållanden är möjligt (vid behov och undantagsvis) att även förordna chefer till vårdarbete. Om det inte är fråga om undantagsförhållanden följer man normalt instruktionerna, dvs. problemet med tillgången på personal ska diskuteras med den egna chefen. Man söker lösningar på personalbristen tillsammans med chefen.

Hur som helst har det argument som anförts den som anför besvär ingen relevans för bedömningen av ärendet. Vare sig det är fråga om normal- eller undantagsförhållanden ska chefen följa instruktionerna, och en arbetstagarens chef beordrar arbetstagaren till arbetet. Cheferna kan inte heller under undantagsförhållanden beordra sig själva till arbete, som den som anför besvär har gjort.

Välfärdsområdet har tydliga instruktioner som cheferna ska följa, men inget separat förbud riktat till cheferna att de inte kan göra vårdskiften. Den som anför besvär tar upp detta i sitt besvär:

Arbetsgivarens syn på att chefen trots avsaknaden av förbud borde ha förstått att något är förbjudet är ett tillvägagångssätt som är helt främmande för arbetslivet.”

Välfärdsområdet anser att det vore helt oändamålsenligt att kräva av arbetsgivaren att det borde finnas uttryckliga förbud mot alla förbjudna verksamhetssätt, om arbetsgivaren har verksamhetsanvisningar som styr de anställda att handla rätt. Välfärdsområdet har tydliga handlingsdirektiv för mertids- och övertidsersättning samt utryckningspengar, så det är inte nödvändigt eller ändamålsenligt att utifrån dessa handlingsdirektiv skapa förbud mot all verksamhet som strider mot handlingsdirektiven. Handlingsdirektiven innehåller tydliga instruktioner om hur cheferna ska agera. 

Arbetstidssystem och syftet att vilseleda

I sitt besvär har den som anför besvär skrivit följande:

"Den som anför besvär har inte vilselett arbetsgivaren, utan utfört arbetena helt öppet och antecknat arbetsskiften i det korrekta systemet. Hen har fått instruktioner från arbetsgivarens personalavdelning att övertidsarbete och arbetsskift inom hemvården ska registreras i Titania-arbetsskiftssystemet. Även i detta skede borde personalavdelningen ha sagt till hen att hen inte fick göra dessa skift. Att ge instruktioner om hur skiften ska markeras ökar personens uppfattning om att tillvägagångssättet är normalt och tillåtet."

Den som anför besvär har använt Flexim-systemet för arbetstidsuppföljning sedan hen inledde sitt arbete 6.2.2023, precis som alla andra chefer. Systemet för arbetstidsuppföljning har ändrats från 1.1.2024 till Promid-systemet. En anställd inom välfärdsområdet kan inte använda två olika system för arbetstidsuppföljning, och personaltjänsterna skulle inte ha gett en sådan påstådd anvisning till den som anför besvär. Personaltjänsterna har kunnat instruera den som anför besvär om hur övertidsarbete ska markeras, och hur man ska använda Titania-systemet i anslutning till de anteckningar som hör till de anställda. Den som anför besvär har tydligt förvrängt de anvisningar och den hjälp som fåtts av personaltjänsterna till den form som framförts i besväret.
Om den som anför besvär hade agerat "öppet", som hen framför i besväret, skulle hens chef ha varit medveten om hens handlingssätt, och det bedrägliga agerande skulle inte ha kommit till arbetsgivarens kännedom från personens tidigare underordnade. Att den som anför besvär har antecknat sitt vårdskift i ett system som andra än hen inte har tillgång till och själv godkänt dessa arbetsskift motsvarar enligt välfärdsområdet inte uppfattningen som den som anför besvär framför, att de skulle vara öppet antecknade i det korrekta arbetsuppföljningssystemet.

Den som anför besvär fortsätter efter det föregående påståendet:

" Ansvaret av att arbetsgivaren inte följt upp dessa system kan inte ligga på den som anför besvär. Hen har med fog haft uppfattningen att arbetsgivaren är medveten om de regelbundna extraskift hen har gjort. Hen har fått månadslön för dessa och har inte vid något tillfälle tänkt på att arbetsgivaren inte skulle vara medveten om den lön som betalats till hen. Den som anför besvär anser att eftersom hen kunnat öppet utföra arbetsskiften under mer än ett år tvärtom visar arbetsgivarens godkännande för hens verksamhet."

Välfärdsområdet vill betona att om den som anför besvär hade agerat korrekt och följt den överenskomna processen, hade arbetsgivaren kunnat ingripa tidigare eftersom man hade varit medveten om saken. Arbetsgivaren har följt upp det arbetstidssystem som ingår i anställningsförhållandet för den som anför besvär (Flexim/Promid). Chefen har beställt ett Flexim-system för arbetstidsuppföljning för den som anför besvär när hen har börjat arbeta i välfärdsområdet. Chefen har alltså kunnat följa arbetstiden från Flexim.

Den som anför besvär har själv lagt till sig i Titania-systemet för arbetstidsuppföljning, vilket innebär att chefen till den som anför besvär inte har haft rättigheter att följa upp arbetstiden i Titania. Det är därför orimligt att påstå att arbetsgivaren ska följa ett arbetstidssystem för en arbetstagare som man inte är medveten om och som över huvud taget inte borde finnas. Som anställd i en chefsroll har den som anför besvär varit medveten om hur arbetstidsuppföljningssystemen fungerar och att chefen inte kan se markeringarna i Titania-systemet. Löneutbetalningen har utretts närmare i det beslut som besväret gäller.

Handlingarna av den som anför besvär visar prov på synnerlig bedräglighet och strävan att vilseleda och orsakade en allvarlig brist på förtroende mellan den som anför besvär och arbetsgivaren. Det som gör situationen särskilt saklig och vägande är att den som anför besvär har handlat på ett bedrägligt sätt under en lång tid. Under åren 2023–2024 har hen på ett oredligt sätt och i strid med förhållningsreglerna försett sig med en betydande ekonomisk fördel till mycket betydande belopp. Välfärdsområdet har på grund av den som anför besvär gjort en brottsanmälan.

Chefernas kännedom om handlingssättet hos den som anför besvär

I sitt besvär har den som anför besvär skrivit följande:

"Till skillnad från vad som påstås i det beslutet som besväret gäller har ärendet aldrig diskuterats personligen med den som anför besvär vid något tillfälle. I det beslutet som besväret gäller hävdar arbetsgivaren att tre olika chefer vid tre olika tillfällen skulle ha diskuterat tillvägagångssättet med den som anför besvär. Detta stämmer inte, för ingen har någonsin sagt till hen att detta tillvägagångssätt är förbjudet."

Förmännen har instruerats i chefsinfon om hur chefer ska agera i fråga om mertids- och övertidsskift på det sätt som beskrivs ovan, samt om praxis med utryckningspenning. Utöver detta finns skriftliga anvisningar och andra relevanta dokument i anslutning till ärendet på intranätet, som har varit i bruk som arbetsredskap för den som anför besvär. Påståendet som den som anför besvär framför om att ingen någonsin har sagt att hens agerande är förbjudet är således bevisligen inkorrekt.

I beslutet som besväret gäller har det konstaterats att man diskuterat tillvägagångssätt med tre olika chefer. I diskussionerna har man gått igenom de rätta verksamhetssätten, så hen har också instruerats muntligt.

Den som anför besvär tar upp detta i sitt besvär:

"Den som anför besvär påpekar att om dessa samtal hade hållits mellan hen och arbetsgivaren tre gånger, vilket påstås i beslutet, skulle arbetsgivaren ha varit tvungen att varna den som anför besvär under något av tillfällen. Då skulle det också ha framgått för den som anför besvär hur allvarligt arbetsgivaren förhåller sig till denna fråga. Den som anför besvär påpekar också att arbetsgivaren för närvarande samtidigt hävdar att det rätta handlingssättet skulle ha diskuterats med honom tre gånger, men samtidigt berättar arbetsgivaren att de arbetsskift som den som anför besvär utfört avslöjades först i oktober 2024, varefter anställningen omedelbart avslutades. Även detta visar att diskussionen om rätt tillvägagångssätt aldrig har förts."

Välfärdsområdet vill för sin del påpeka att det i det beslutet som besväret gäller inte har hänvisats till att samtal skulle ha förts med den som överklagat på det sätt som påståtts i besvären, eftersom arbetsgivaren skulle ha varit medveten om dennes förbjudna tillvägagångssätt. Välfärdsområdet har uttryckligen konstaterat att informationen om det förbjudna verksamhetssättet har kommit till arbetsgivarens kännedom först hösten 2024. 

Den som anför besvär har skilt frågat cheferna om hen får göra vårdskift, varvid cheferna har gått igenom instruktionerna med den som anför besvär. De diskussioner som ingår i det beslut som besväret gäller har alltså varit diskussioner som inletts av den som anför besvär, där hen skilt har frågat cheferna om hen får utföra vårdskift. I det beslutet som besväret gäller har vi konstaterat att cheferna har fört diskussioner med den som anför besvär om rätt tillvägagångssätt och att cheferna inte får göra vårdskift. Diskussionerna mellan den som anför besvär och cheferna, som det hänvisas till i det överklagade beslutet, har ur välfärdsområdets synvinkel å sin sida stärkt uppfattningen att den som anför besvär säkert varit medveten om välfärdsområdets verksamhetssätt, vilket ytterligare förstärker att den som anför besvär avsiktligen syftade till att vilseleda välfärdsområdet.

Den som anför besvär har medgett att hen utfört vårdskift 2023 och 2024. Hen hävdar att hen har utfört sådana arbetsskift som annars skulle ha blivit obesatta, och att det under en längre tid varit resursbrist i enheten. Samtidigt har den som anför besvär kommunicerat till sina chefer att personalresurssituationen har varit relativt god i den enhet som hen lett. Kommunikationen förstärker ytterligare det ändamålsenliga syftet att vilseleda välfärdsområdet om hur den som anför besvär har handlat.

I besväret framför den som anför besvär att hen tagit sitt tjänsteansvar på allvar, varför hen utfört arbetsskift som annars skulle bli ogenomförda. Den som anför besvär hävdar också att "Till skillnad från vad som påstås i beslutet som besväret gäller har hen inte påstått för sina chefer att personalresurssituationen är god."

På hemvårdens regelbundna möten diskuteras bland annat personalresurser samt vare sig de är tillräckliga eller inte. Den som anför besvär har vid dessa möten, eller på annat sätt, inte lyft fram det resursunderskott som hen nu i efterhand nämner. Hen har i själva verket signalerat att personalresurssituationen är god. Den som anför besvär har till exempel per e-post den 22 mars 2024 bekräftat för den serviceansvarige att "personalsituationen är mycket god, och att hen är mer än nöjd med situationen". Den som anför besvär har alltså, till skillnad från det som hävdas i besväret, uttryckligen angett att personalsituationen är god. Den som anför besvär har tydligt vilselett cheferna, och cheferna har inte haft möjlighet att reagera på situationen, eftersom det funnits en tro på att personalsituationen är god.

Bedömning av uppsägningsgrunden

Om grunden för uppsägningen är en så allvarlig överträdelse i anslutning till tjänsteförhållandet att det rimligen inte kan förutsättas att arbetsgivaren fortsätter tjänsteförhållandet, kan arbetsgivaren säga upp tjänsteförhållandet utan en skild varning.

Den som anför besvär har visat sig ha handlat bedrägligt. Hen har på ett ändamålsenligt och mycket systematiskt sätt vilselett arbetsgivaren för att få en ekonomisk fördel. Hen har agerat planmässigt och kunde av denna anledning under lång tid agera på detta bedrägliga sätt utan arbetsgivarens vetskap. Den som anför besvär har inte skött de uppgifter som hör till tjänsteförhållandet på behörigt sätt och med iakttagande av behöriga bestämmelser och föreskrifter samt arbetsgivarens arbetslednings- och övervakningsföreskrifter. Hen har inte skött sitt uppdrag jämlikt och har inte uppfört sig på det sätt som hens ställning och uppdrag förutsätter. Välfärdsområdet har gjort en brottsanmälan om den som anför besvär.

Ett tjänsteförhållande används enligt lag endast i sådana uppgifter som omfattar utövning av offentlig makt. Vid utövningen av offentlig makt betonas kravet på verksamhetens laglighet, opartiskhet och den offentliga verksamhetens tillförlitlighet. Dessa omständigheter är av betydelse också vid bedömningen av uppsägningsgrundens saklighet och vikt. Karaktären av tjänsteinnehavarens arbetsuppgifter, och dennes ställning i arbetsgivarens organisation, ska också bedömas med avseende på hur klandervärd hens verksamhet är.

Av en person i chefsställning kan man också kräva en högre lojalitetsskyldighet än normalt gentemot arbetsgivaren, varför tröskeln för uppsägning utan varning är lägre än normalt. Omfattningen av det klandervärda i det skedda ökar genom den stora ekonomiska nyttan, gärningens systematiska karaktär och det faktum att vederbörande försökt dölja agerandet genom att utnyttja den informationslucka som två system gett upphov till, något som endast har varit möjligt för en tjänsteinnehavare i chefsställning.

Enligt välfärdsområdets uppfattning har det klandervärda handlingssättet av den som anför besvär brutit mot väsentliga skyldigheter och lett till en allvarlig förtroendebrist som gör att det ur arbetsgivarens synvinkel vore oskäligt att fortsätta anställningen. Det har funnits en laglig grund för uppsägning utan förvarning och uppsägningen har genomförts i enlighet med ett lagenligt förfarande.

Begäran om huvudförhandling 

Den som anför besvär begär att förvaltningsdomstolen ska hålla en muntlig huvudförhandling, eftersom det inte finns några andra sätt att få klarhet i vad som verkligen skett. Enligt välfärdsområdets uppfattning, utifrån vad som anförts i det beslut som besväret gäller och i detta utlåtande, råder det ingen oklarhet om fakta i ärendet. Välfärdsområdet går med på muntlig förhandling, även om den muntliga förhandlingen upplevs som onödig på grund av ärendets art och de faktiska omständigheterna. Muntlig förhandling är inte nödvändig för att avgöra ett ärende. 

Rättegångskostnader och uteblivna inkomster

Välfärdsområdet har följt det lagstadgade uppsägningsförfarandet och det har funnits en laglig uppsägningsgrund för uppsägningen. Välfärdsområdet konstaterar att man har handlat lagenligt och att den som anför besvär inte har rätt till inkomster för ordinarie arbetstid. 

I lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019), 10 kap. 95 § mom. 1, föreskrivs att en delaktig i rättegången är skyldig att helt eller delvis ersätta en annan delaktigs rättegångskostnader, om det särskilt med beaktande av avgörandet i ärendet är oskäligt att denne själv ska stå för sina rättegångskostnader. Lagens 2 mom. lyder ”när ersättningsskyldighetens skälighet bedöms hänsyn dessutom tas till ärendets rättsliga oklarhet, de delaktigas egna åtgärder och ärendets betydelse för parten.” En enskild part får enligt 3 mom., med avvikelse från 1 och 2 mom., åläggas att ersätta en myndighets rättegångskostnader endast om den enskilda parten har framställt ett uppenbart ogrundat yrkande. 

Välfärdsområdet konstaterar i fråga om rättegångskostnader att välfärdsområdet har fungerat lagenligt, och utifrån de bedömningskriterier som anges i lagen är det inte motiverat att ålägga rättegångskostnaderna för den som anför besvär till välfärdsområdet i enlighet med vad som anges i besvären. Enligt välfärdsområdets uppfattning skulle det vara rimligt att ålägga parterna att själva stå för sina rättegångskostnader. 

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar ge ovan nämnda utlåtande till Helsingfors förvaltningsdomstol.

Paragrafen justeras genast.

 

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt ge ovan nämnda utlåtande till Helsingfors förvaltningsdomstol.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Nämnden beslutade att flytta behandlingen av § 37 till slutet av föredragningslistan.

Det antecknades i protokollet att påverkansorganets representant Maija Aatelo (råd för personer med funktionsnedsättning) avlägsnade sig från mötet kl 18.27 innan behandlngen av ärendet § 37 började. Förvaltningsstadgan 110 §.

Bilagor

Kompletterande material


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller välfärdsområdesbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområdet.