Välfärdsområdesstyrelsen, möte 16-01-2025

Protokollet är granskat

§ 4 Uppgiftsarrangemang och organisationsförändringar inom social- och hälsovården

IUHVADno-2025-82

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
social- och hälsovårdsdirektör Annika Immonen
ansvarsområdesdirektör, familje- och socialtjänster Hanna Kaunisto
ansvarsområdesdirektör, gemensamma hälsovårdstjänster Carita Schröder
ansvarsområdesdirektör, tjänster för äldre Kirsi Oksanen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

I Östra Nylands välfärdsområde fördes samarbetsförhandlingar enligt samarbetslagen under tiden 4.10.2024–15.11.2024 för att balansera ekonomin. 

Uppgiftsarrangemangen och organisationsändringarna har behandlats inte bara i samarbetsförhandlingarna om balansering av ekonomin utan också mer detaljerat vid samarbetsorganets möte 8.1.2025, då en större organisationsändring inom social- och hälsovårdssektorn har behandlats. Efter välfärdsområdets två första verksamhetsår är det ändamålsenligt att göra behövliga ändringar i organisationen.

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 28.11.2024 § 281 anteckna förhandlingsresultatet av samarbetsförhandlingarna samt huvudavtalsorganisationernas ställningstagande för kännedom. Dessutom beslutade välfärdsområdesstyrelsen att beslut om de åtgärder som behandlats i samarbetsförfarandet ska fattas separat inom ramen för den behörighet som anges i förvaltningsstadgan.

I samarbetsförhandlingarna behandlades på det sätt som förutsätts i 4 § i samarbetslagen bl.a. planer för omorganisering av arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna. I förhandlingarna konstaterades det att arbetsgivaren planerar uppgiftsarrangemang där bl.a. uppgifter sammanslås och strukturella förändringar görs i social- och hälsovårdstjänsternas organisation.

I fråga om social- och hälsovårdsförvaltningen lyfte arbetsgivaren fram att professionsdirektörernas, det vill säga vårdarbetsdirektörens, direktörens för socialt arbete och chefläkarens nuvarande uppgifter kan slås samman med andra tjänsteuppgifter. Professionsdirektörerna är experter som ansvarar för att främja och integrera yrkeskompetensen inom sitt eget område. De har inget personal-, linjelednings- eller ekonomiansvar. Den särskilda beslutanderätten som hänför sig till professionsdirektörernas tjänsteansvar nämns i 36 § i förvaltningsstadgan.

Professionsdirektörernas nuvarande ställning i organisationen har medfört utmaningar i att förankra deras arbete som en del av vardagen i den dagliga ledningen. Enligt vad som konstaterats i samarbetsförhandlingarna har arbetsgivaren bedömt att professionsdirektörernas nuvarande ställning bör upplösas och deras uppgifter slås samman med linjeorganisationens tjänsteledning så, att chefläkaren i fortsättningen är ansvarsområdesdirektör och regionöverläkare, vårdarbetsdirektören är utvecklingschef och tjänsten som direktören för socialt arbete sammanslås med tjänsten som ansvarsområdesdirektör för familje- och socialtjänster. I och med denna lösning integreras den ansvarshelhet som ursprungligen skapades som en grundläggande uppgift för professionsdirektörerna som en del av organisationens ledning och verksamhet. 

Om de omorganiseringar som gäller professionsdirektörer genomförs, förutsätter det också att förvaltningsstadgans 36 § uppdateras.

Förvaltningen av social- och hälsovårdstjänsterna saknar befattningen som beredare. Det största verksamhetsområdets beredningsarbete för beslutsfattandet är omfattande och krävande, och beredningen har gjorts decentraliserat, utan egentlig samordning. Arbetsgivaren föreslår att en befattning som förvaltningschef inrättas inom social- och hälsovården. Befattningen har beaktats i personalplanen 2025. Förvaltningschefen hör till ledningsgruppen för social- och hälsovårdstjänsterna.

Det bestäms i 47 § i förvaltningsstadgan att välfärdsområdesstyrelsen beslutar om inrättande och indragning av tjänster samt om ändring av beteckningarna för dem samt om ombildning av tjänsteförhållande till arbetsavtalsförhållande.

Till ett nytt, fjärde ansvarsområde inom social- och hälsovårdstjänsterna läggs styrningen av den specialiserade sjukvården, vars ansvarsområdeschef är chefläkaren. Kostnaderna för den specialiserade sjukvården utgör ungefär en tredjedel av budgeten för hela Östra Nylands välfärdsområde. I organisationen och bokföringen är den specialiserade sjukvården en resultatenhet som ingår i ansvarsområdet för gemensamma hälsovårdstjänster. Det är ändamålsenligt att överföra en så betydande andel av välfärdsområdets helhet till ett eget ansvarsområde.

Välfärdsområdesfullmäktige har 10.12.2024 § 101 godkänt budgeten för välfärdsområdet för år 2025. Eftersom den bindande nivån i budgeten gentemot fullmäktige är välfärdsområdets verksamhetsbidrag kräver den föreslagna organisationsändringen på lägre nivå inga budgetändringar, utan ändringen beaktas i den budgetbaserade dispositionsplan som tas upp till behandling i nämnden i början av året.

Enligt 30 § i förvaltningsstadgan delas verksamheten för Östra Nylands välfärdsområde in i sektorer, ansvarsområden, resultatenheter och verksamhetsenheter. Varje sektor leds av en sektordirektör, varje ansvarsområde av en ansvarsområdesdirektör, varje resultatenhet av en resultatenhetsdirektör, varje verksamhetsenhet av en serviceansvarig.

Enligt 32 § i förvaltningsstadgan beslutar sektordirektören om indelningen av ansvarsområdena i resultatenheter. Om indelningen av sektorer i ansvarsområden nämns inte särskilt i förvaltningsstadgan. Enligt 26 § i förvaltningsstadgan står det att ”Till den del befogenheterna inte regleras i lag, förvaltningsstadgan eller ett vidaredelegeringsbeslut är det välfärdsområdesstyrelsen som har befogenheterna.” Således är det välfärdsområdesstyrelsen som beslutar om antalet ansvarsområden och indelningen av dem. 

Inom ansvarsområdet för gemensamma hälsovårdstjänster inrättas en separat, centraliserad resultatenhet för läkartjänster som leds av chefläkaren som är regional överläkare. Enheten Hyvä-Digi överförs från social- och hälsovårdsförvaltningen till hälsostationstjänsterna. Ändringarna i Hyvä-Digi-enhetens tjänster och befattningar har beaktats i personalplanen 2025.

Enheterna för mun- och tandvård i det östra och det västra området slås samman. Således föreslås att övertandläkartjänsten i östra området omvandlas till en befattning som biträdande övertandläkare. Dessutom föreslås det att tjänsten som serviceansvarig i västra området omvandlas till en befattning som teamansvarig.

Till resultatenheten för hälsovårdscentralsjukhustjänster överfördes 1.1.2025 palliativt centrum från HUS. I samband med överlåtelsen av rörelsen flyttades dock inte alla tjänster och befattningar som innehas av personer som tidigare arbetat för centrumet, utan välfärdsområdet måste få 2,5 anställda mer för centrumet. I fråga om det palliativa centrumet har ombildningar av befattningar och tjänster redan beaktats i personalplanen för 2025. Det är tänkt att tjänsterna som överläkare vid hälsocentralsjukhustjänsterna ombildas så att det i fortsättningen vid resultatenheten finns en överläkare och en biträdande överläkare. Det föreslås att den andra överläkartjänsten omvandlas till en tjänst som biträdande överläkare. Det föreslås också att det inrättas en tjänst som serviceansvarig för hälsovårdscentralsjukhustjänsterna på grund av det ökade antalet enheterna och eftersom resultatenhetschefen enligt den nuvarande modellen har ett mycket stort antal direkt underställda, av vilka en del också utför direkt patient- och klientarbete.  Behörighetsvillkor för tjänsten som serviceansvarig är lämplig yrkeshögskoleexamen inom social- och hälsovården eller tidigare examen på institutnivå, erfarenhet av chefsarbete och kännedom om enhetens verksamhetsområde.

Enligt 32 § i förvaltningsstadgan beslutar sektordirektören om indelningen av ansvarsområdena i resultatenheter. Det bestäms i 47 § i förvaltningsstadgan att välfärdsområdesstyrelsen beslutar om inrättande och indragning av tjänster samt om ändring av beteckningarna för dem samt om ombildning av tjänsteförhållande till arbetsavtalsförhållande.

Inom ansvarsområdet för tjänster för äldre kommer det att finnas en ny centraliserad vikariepool. Dess uppgift är att fungera som enhet för reservpersonal. Till reservpersonalen överförs lediga underlag för befattningar enligt följande: reservpersonal inom hemvården (1 chef och 20 närvårdare), reservpersonal inom boendeservice (13 närvårdare), reservpersonal inom hälso- och sjukvårdstjänster (3 sjukskötare och 4 närvårdare) samt 17 vakanta underlag för befattningar som frigörs på grund av ändringen i den vårdardimensionering som gäller boendeservice.  Ombildningar av befattningar och tjänster har beaktats i personalplanen 2025. Sektordirektören beslutar om indelningen av ansvarsområdena i resultatenheter (förvaltningsstadgan § 32). Beslut om förflyttning av tjänsteinnehavare och anställda från en sektor till en annan fattas av välfärdsområdesdirektören eller en tjänsteinnehavare som hen utsett utan hinder av beslutet om inrättande av tjänsten. Beslut om förflyttningar inom en sektor fattas av sektordirektören eller en tjänsteinnehavare som hen utsett (förvaltningsstadgan 58 §). Det bestäms i 47 § i förvaltningsstadgan att välfärdsområdesstyrelsen beslutar om inrättande och indragning av tjänster samt om ändring av beteckningarna för dem samt om ombildning av tjänsteförhållande till arbetsavtalsförhållande.

Inom ansvarsområdet för familje- och socialtjänster görs organisationen mer kundvänlig och balanserad genom att verksamheter flyttas både mellan resultatenheterna och inom resultatenheten. Till specialtjänster för personer i arbetsför ålder som hör till resultatenheten Tjänster för personer i arbetsför ålder överförs både Skyddshemmet och Social- och krisjouren. Specialtjänsterna som Resultatenheten för tjänster för barn, ungdomar och familjer erbjuder omvandlas till psykosociala tjänster för barn och ungdomar. Till enheten hör fostrings- och familjerådgivningen samt enheten för psykisk hälsa och missbruk bland ungdomar, Zemppi, som övergår från socialservice för personer i arbetsför ålder. Enheten omfattar också mentalvårdstjänster för barn i form av ett nätverk. Ungdomshemmet Alva-huset överförs direkt till barnskyddstjänsterna. Rådgivnings-, skol- och studerandehälsovården fördelas så att rådgivningstjänsterna är en egen enhet och elevvården, skol- och studerandehälsovården är en egen enhet, elevhälsovårdstjänster. Så är alla som arbetar i skolorna underställda samma serviceansvarig. Inom funktionshinderservicen omvandlas chefen för en enhet till koordinator för stödet för boende, för att stödtjänsterna för boendet kan ökas planmässigt. Sektordirektören beslutar om indelningen av ansvarsområdena i resultatenheter (förvaltningsstadgan § 32).

En tjänsteinnehavare kan förflyttas till ett annat tjänsteförhållande vars behörighetsvillkor han eller hon uppfyller och som kan anses vara lämpligt för honom eller henne, om tjänsteinnehavarens ställning som anställd tills vidare eller för viss tid inte ändras och det för förflyttningen finns grundad anledning i anknytning till en omorganisering av verksamheten eller uppgifterna och tjänsteinnehavarens ordinarie lön inte sjunker, eller tjänsteinnehavaren har gett sitt samtycke till förflyttningen, eller det finns något annat godtagbart skäl till förflyttningen och tjänsteinnehavaren har gett sitt samtycke till den (Lag om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden 24 §).

Enligt 58 § i förvaltningsstadgan beslutar välfärdsområdesdirektören eller en av direktören förordnad tjänsteinnehavare om överföring av en tjänst eller uppgift i arbetsavtalsförhållande från ett verksamhetsområde till ett annat utan hinder av beslutet om inrättande av tjänsten. Beslut om förflyttningar inom en sektor fattas av sektordirektören eller en tjänsteinnehavare som hen utsett. En tjänsteinnehavare får förflyttas till ett annat tjänsteförhållande endast om förutsättningarna i 24 § i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden uppfylls.

Uppdateringar av förvaltningsstadgan som behövs till följd av organisationsändringen bereds och sänds separat till välfärdsområdesfullmäktige för beslut. Tjänster som ingår i personalplanen för 2025, som godkänts av välfärdsområdesstyrelsen, inrättas separat.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att

  1. inrätta ett nytt, fjärde ansvarsområde inom social- och hälsovårdssektorn med namnet styrning av den specialiserade sjukvården, 
  2. professionschefernas nuvarande tjänsteuppgifter slås samman med ledningsansvaren som sker i tjänsteförhållanden i linjeorganisationen enligt följande: chefläkaren är ansvarsområdesdirektör och regionöverläkare, vårdarbetsledaren är utvecklingschef och direktören för socialarbetet är ansvarsområdesdirektör för familje- och socialarbete.
  3. inrätta en tjänst som serviceansvarig vid resultatenheten för hälsovårdscentralsjukhustjänster inom ansvarsområdet gemensamma hälsovårdstjänster, ändra tjänstebenämningen för den andra överläkaren vid hälsovårdscentralsjukhustjänster till biträdande överläkare, dra in en övertandläkartjänst i östra området och en tjänst som serviceansvarig inom mun- och tandvården i västra området.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att

  1. inrätta ett nytt,​ fjärde ansvarsområde inom social-​ och hälsovårdssektorn med namnet styrning av den specialiserade sjukvården,​
  2. professionschefernas nuvarande tjänsteuppgifter slås samman med ledningsansvaren som sker i tjänsteförhållanden i linjeorganisationen enligt följande: chefläkaren är ansvarsområdesdirektör och regionöverläkare,​ vårdarbetsledaren är utvecklingschef och direktören för socialarbetet är ansvarsområdesdirektör för familje-​ och socialarbete.
  3. inrätta en tjänst som serviceansvarig vid resultatenheten för hälsovårdscentralsjukhustjänster inom ansvarsområdet gemensamma hälsovårdstjänster,​ ändra tjänstebenämningen för den andra överläkaren vid hälsovårdscentralsjukhustjänster till biträdande överläkare,​ dra in en övertandläkartjänst i östra området och en tjänst som serviceansvarig inom mun-​ och tandvården i västra området.

Möte hantering

Välfärdsområdesstyrelsens 2. viceordförande Tapani Eskola föreslog understödd av ledamot Jenna Perokorpi, att vårdarbetsledarens tjänst förblir oförändrad och inte kombineras med andra tjänster eller uppgifter.  

Dessutom föreslog Eskola understödd av Perokorpi att elevvårdens skol- och studerandehälsovårdare ska ha en serviceansvarig med utbildning inom hälsovården.

I omröstningen (vårdarbetsledare) där de som understödde Eskolas ändringsförslag röstade ”Nej” och de som understödde utgångsförslaget röstade ”Ja”, vann ”Ja” med rösterna 11 (Nylander, Wiitakorpi, Björkman, Edgren, Forsman, Hjelt, Honkasalo, Kujala, Lindqvist, Kahri, Servin) – 4 (Eskola, Baumgartner, Perokorpi, Railila).

I omröstningen (elevvården) där de som understödde Eskolas ändringsförslag röstade ”Nej” och de som understödde utgångsförslaget röstade ”Ja”, vann ”Ja” med rösterna 9 (Nylander, Wiitakorpi, Edgren, Forsman, Hjelt, Honkasalo, Kujala, Lindqvist, Servin) – 6 (Eskola, Baumgartner, Björkman, Kahri, Perokorpi, Railila).


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).