Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
resultatenhetschef (funktionshinderservice) Maritta Koskinen
tf. ansvarsområdesdirektör (familje- och socialtjänster) Hanna Kaunisto
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Ärendets bakgrund
I ärendet är det fråga om den nya verksamhetsanvisningen för service som stöder rörligheten i Östra Nylands välfärdsområde (bilaga 1). Verksamhetsanvisningen motsvarar till sin juridiska karaktär en tillämpningsanvisning utarbetad av en myndighet. Anvisningen är i första hand en servicebeskrivning av verksamheten och den fungerar särskilt som handbok för tjänsteinnehavarna, som stöd i arbetet och för tillämpningen av lagen vid handläggningen av färdtjänstfrågor enligt socialvårdslagen (1301/2014) och lagen om funktionshinderservice (380/1987) och förordningen om service och stöd på grund av funktionshinder (759/1987).
Nämnden för ordnande av tjänster i Östra Nylands välfärdsområde behandlade under sitt sammanträde den 5 juni 2024 välfärdsområdets verksamhetsanvisning för service som stöder rörligheten. Efter tekniska korrigeringar beslutade nämnden genom sitt beslut 5.6.2024 (§ 65) att enhälligt godkänna den nya verksamhetsanvisningen (bilaga 2).
Pauli Ritola, Jonas Lindström och Tuula Räikkönen lämnade en begäran om omprövning om nämndens beslut 5.6.2024 § 65 till nämnden för ordnande av tjänster den 7 juli 2024. I begäran om omprövning som ändringssökandena gjorde krävdes ändringar i verksamhetsanvisningen ”Följeslagarservice i anknytning till färdtjänst enligt lagen om funktionshinderservicen” och ”störningar i färdtjänsten” (bilaga 3).
Den begäran om omprövning som ändringssökandena lämnade in behandlades under nämnden för ordnande av tjänsters sammanträde den 4 september 2024. Nämnden beslutade enhälligt att förkasta begäran om omprövning genom sitt beslut 4.9.2024 (§ 92) (bilaga 4).
Ändringssökandena har lämnat in en klagan på nämndens beslut till Helsingfors förvaltningsdomstol den 11 oktober 2024.
Om välfärdsområdets organiseringsansvar
Enligt 8 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) har välfärdsområdet organiseringsansvaret för färdtjänster enligt 8 § i lagen om funktionshinderservice och enligt 4 §–6 § i förordningen om service och stöd på grund av funktionshinder. Enligt 12 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård får välfärdsområdena producera social- och hälsovårdstjänster som tillhandahålls kunderna och även annat stöd som anknyter till deras användning genom att skaffa dem från privata tjänsteproducenter på grundval av avtal, om det behövs för att sköta uppgifterna på ett ändamålsenligt sätt.
Välfärdsområdet ska uppfylla sitt organiseringsansvar och sörja för att de social- och hälsovårdstjänster som omfattas av dess organiseringsansvar tillhandahålls jämlikt också när det skaffar tjänster. De tjänster som skaffas ska till innehåll, omfattning och kvantitativ andel vara sådana att välfärdsområdet under alla omständigheter kan fullgöra sitt organiseringsansvar även när det gäller de tjänster som anskaffas. Välfärdsområdet har därmed det övergripande ansvaret för de tjänster som det ordnar, oavsett på vilket sätt tjänsterna ordnas.
Rätten till färdtjänst enligt lagen och förordningen om funktionshinderservice är en subjektiv rätt vars syfte är att trygga jämlikheten för personer med svår funktionsnedsättning i förhållande till personer utan funktionsnedsättning. Välfärdsområdet har dock ingen lagstadgad skyldighet att ordna färdtjänst på det sätt som personen med svår funktionsnedsättning önskar eller ens i övrigt på ett visst sätt. Välfärdsområdet har rätt att välja hur färdtjänsten ordnas och även ändra sättet, men sättet den ordnas på får inte hindra eller inskränka på den subjektiva rättigheten hos personer med svår funktionsnedsättning till färdtjänst. Enligt juridisk praxis och laglighetsövervakningspraxis (t.ex. AOAS 14.3.2022 Dnr. 1707/2021, HFD 14.2.2020/641) får till exempel färdtjänsternas förhandsbokningstider, väntetider och kombinerande av resor inte inskränka på eller hindra genomförandet av de subjektiva rättigheterna som stadgas genom lag. Dessa juridiska villkor har beaktats inom Östra Nylands välfärdsområde vid valet av organiseringssätt för färdtjänsten och i utarbetandet av verksamhetsanvisningen för service som stöder rörligheten.
Sättet att ordna färdtjänst i Östra Nylands välfärdsområde
De ändringssökande kräver att välfärdsområdet ska ändra organiseringssättet och verksamhetsanvisningen så att färdtjänsten enligt lagen om funkktionshinderservice verkligen går att använda och så att hälsan och säkerheten hos personer med funktionsnedsättning inte äventyras. Enligt de ändringssökande är problemet i modellen hur Östra Nylands välfärdsområde ordnar färdtjänsten att beställningscentralen och trafikanterna har upphandlats separat och ingen av parterna bär ansvaret för att färdtjänstresorna finns tillgängliga och att resorna genomförs i det praktiska livet. Enligt de ändringssökande har man inte i anskaffningsdokumenten inkluderat sådana bindande krav som skulle säkerställa att färdtjänsten fungerar klanderfritt och säkert.
Östra Nylands välfärdsområde ordnar de lagstadgade, behövliga färdtjänsterna för personer med svår funktionsnedsättning och andra kunder inom social- och hälsovården som köptjänster. Lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, upphandlingslagen) förutsätter upphandling av tjänsterna. Östra Nylands välfärdsområde har en inköpscentral (upphandlingssystem) för anskaffningen av färdtjänsten ”Färdtjänster för personer inom social- och hälsovården i Östra Nyland (2021–2025)”, genom vilken man med interna upphandlingar har konkurrensutsatt färdtjänst med tillgänglig materiel (små och stora tillgängliga bilar och tillgängliga bilar i busskategori) samt med vanlig taxi.
I inköpscentralen har man dessutom genomfört en så kallad parallell, dvs. kompletterande upphandling sommaren 2024, som gett merkapacitet. I den parallella upphandlingen i kategorierna 1–4 kom totalt 91 godkända anbud: 75 nya anbud och 16 uppdateringar av tidigare anbud. I upphandlingen erbjöds totalt 139 nya fordon. I kategori 1 kom 54 nya anbud, 14 som uppdaterade sina tidigare anbud och 81 nya fordon. I kategori 2 kom 4 nya anbud, 2 som uppdaterade sina tidigare anbud och 8 nya fordon. I kategori 3 kom 16 nya anbud och 49 nya fordon. I kategori 4 kom 1 nya anbud och 1 nya fordon. Enligt upphandlingen har Östra Nylands välfärdsområde en betydande mängd kapacitet för att genomföra färdtjänsten. Välfärdsområdet har ingått avtal om färdtjänsten med de trafikanter som genomför tjänsterna. I avtalet med trafikanterna fastställs krav på bl.a. transportmaterielen, personalen och assistanstjänsterna till kunderna.
Utöver upphandlingen av trafikanter har man genomfört en upphandling av beställningscentralsleverantören där de upphandlande enheterna var Mellersta Nylands välfärdsområde och Östra Nylands välfärdsområde. Mellersta Nylands välfärdsområde genomförde upphandlingen och vidtog lösningarna för upphandlingen och fattade upphandlingsbeslutet för båda de upphandlande enheterna. Båda de upphandlande enheterna ingick egna upphandlingsavtal och ansvarar själva för avtalsskyldigheterna mot leverantören.
Beställningscentralleverantören som valdes utifrån upphandlingen är 020202 Palvelut Oy inledde sin verksamhet i februari 2024. Innan detta skötte Taksi Helsinki Oy beställningscentraltjänsterna i Östra Nyland. Beställningscentralleverantörens uppgift är att ansvara för den helhetsmässiga styrningen av transporterna inklusive bl.a. beställningsförmedling, transporternas ruttplanering, kombination, övervakning i realtid av att färderna genomförs samt rapportering. Beställningscentralens centrala uppgift är att ansvara för mottagandet av kundernas färdbeställningar via olika kanaler och förmedla färdbeställningarna till en bil som uppfyller passagerarens behov. Beställningscentralen följer upp att trafikanternas tjänster genomförs ändamålsenligt i realtid och rapporterar genomförandet regelbundet till välfärdsområdet. Beställningscentralens uppgift är även att vara välfärdsområdets utvecklarpartner i utvecklingen av områdets färdtjänster såsom i planeringen eller bedömningen av hur fungerande kallelsebaserade transporter eller fasta rutter är.
Östra Nylands välfärdsområde har ingått avtal med beställningscentralsleverantören och trafikanterna för att hantera helheten och ansvaren. Fördelarna med den valda genomförandemodellen är först och främst en flexibel möjlighet att upphandla mer fordonskapacitet enligt kundbehovet på olika genomförandesätt. En fördel med genomförandemodellen är även det att en beställningscentral som är oberoende av taxitrafikanterna övervakar hur transporterna genomförs i realtid. Dessutom har välfärdsområdet själv tillgång till styrsystemets data som i sista hand kan användas för att säkerställa att rapporteringen är korrekt.
Jämfört med en så kallad helhetsansvarsmodell där beställningsförmedlingen och bilarna ligger hos samma aktör är fördelarna i den modell och det organiseringssätt som Östra Nylands välfärdsområde valt särskilt en flexibilitet i kapaciteten och möjligheter till mer effektiv övervakning. I en helhetsansvarsmodell har den aktör som besitter både styrningen och bilarna en sporre att förvränga data om genomförandet av transporterna särskilt om förseningar eller transporter som inte blivit av skulle medföra betydande avtalsböter.
Helhetsansvaret för genomförandet av färdtjänster enligt lagen om funktionshinderservice, och för andra tjänster som lyder under välfärdsområdets organiseringsansvar, ligger hos Östra Nylands välfärdsområde. Välfärdsområdet ansvarar för att färdtjänstresorna finns tillgängliga för kunderna och att resorna genomförs enligt lagen. Östra Nylands välfärdsområde har utfört ovan beskrivna upphandlingar för att genomföra helheten och ingått avtal utifrån dessa med beställningscentralen och trafikanterna.
Av de upphandlingsdokument som bifogats till detta utlåtande framgår, att i strid med det som de ändringssökande hävdar, har välfärdsområdet inkluderat bindande bestämmelser som gäller trafikanterna och beställningscentralen i upphandlingsdokumenten och i avtalen om att tjänsten ska produceras kvalitativt, tryggt och leveranssäkert på de sätt som specificeras i villkoren. Dokumenten som gäller beställningscentralleverantören finns som bilagorna 5–13 till det här dokumentet. Dokumenten som gäller trafikanterna finns som bilagorna 14–21 till det här dokumentet. Välfärdsområdet övervakar aktivt verksamheten hos de som producerar färdtjänsten och beställningscentralen och hur avtalen som gäller ärendet efterföljs. Man ingriper raskt i eventuella fel som visar sig i tjänsten. Dessutom gäller sanktioner för fel i efterföljandet av avtalsvillkoren (bilaga 13 punkt 23 samt bilaga 21).
Nämnden för ordnande av tjänster konstaterar att de ändringssökande inte har framställt några sådana bevis eller motiveringar i begäran om omprövning för sina påståenden utifrån vilka man kunde anse att välfärdsområdet hade missbrukat sin prövningsrätt i beslutet om sättet att ordna tjänsten. Tvärtom så har man vid valet av organiseringssättet i Östra Nylands välfärdsområde fäst särskild uppmärksamhet vid att den valda modellen möjliggör en effektiv övervakning av hur färdtjänsten genomförs, en ökning av trafikantkapaciteten om kundernas resebehov så kräver samt möjliggör pålitliga data och data i realtid om tjänsten. Med det valda organiseringssättet tryggas genomförandet av kundernas subjektiva rättigheter till färdtjänst samt en färdtjänst med den flexibilitet som det individuella behovet föranleder. Enligt punkt 4” Beviljandet av särskilda rättigheter i anslutning till färdtjänsten” i välfärdsområdets nya verksamhetsanvisning för service som stöder rörligheten kan man ifall det individuella behovet så kräver koppla särskilda rättigheter till kundens färdtjänst, såsom rätten till en bekant taxi, förbud mot att kombinera resor eller rätten att resa ensam. Syftet med beviljandet av dessa särskilda rättigheter är att kunden med hjälp av dem ska kunna använda den färdtjänst som beviljats hen på ett jämlikt sätt och att ordningssättet inte inskränker på eller förhindrar genomförandet av subjektiva rättigheter.
Uppföljning och övervakning av genomförandet av resorna samt tillgången till tjänsterna
De ändringssökande har som stöd för sitt krav framställt sina åsikter på säkerheten i genomförandet av färdtjänstresorna samt sina bedömningar av bakgrundsorsakerna till de resor som inte blivit av. De ändringssökande har bland annat hävdat att det särskilt kvällstid inte finns bilar på beställningscentralens linjer, att resor blir försenade och att systemet fungerar så opålitligt att man inte vågar göra beställningar. De ändringssökande har hänvisat till uppgifter som givits kundpanelen i augusti 2024 om beställda, körda och icke-körda resor.
Östra Nylands välfärdsområde övervakar genomförandet av färdtjänsterna enligt kundbehovet och lagstiftningen enligt sitt övervakningsansvar. Övervakningsskyldigheten baserar sig på 10 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) och på lagen om tillsynen över social- och hälsovården (741/2023).
Färdtjänstens beställningscentral producerar regelbundet uppföljningsuppgifter om hur beställningarna och resorna har genomförts åt välfärdsområdet. Uppföljningsuppgifter erhålls bland annat om väntetiderna för kundernas samtal, försenade resor samt resor som inte blivit av. Dessutom tar beställningscentralen emot kundrespons om hur tjänsten fungerar. Välfärdsområdet har även en avtalsbaserad rätt att själv direkt i beställningscentralens system följa upp var fordonen befinner sig och hur resorna genomförs, vilka rutter fordonen kör och hurdana kvitteringar förarna gör och andra liknande uppgifter i realtid och i efterhand vid reklamation. Med denna uppföljning kan man säkerställa pålitligheten hos uppföljningsuppgifterna om genomförandet (bilaga 6 punkt 8 och bilaga 13 punkt 16). Då den nya beställningscentralleverantören inledde sin verksamhet i februari 2024 fanns det i uppstarten av verksamheten problem med brister i en del kunders kundprofiler. I det läget blev det problem i dessa kunders resor. Profilerna har sedan dess korrigerats.
Tillgången till färdtjänst och tjänsternas precision är på god nivå i Östra Nylands välfärdsområde. Beställningscentralen och välfärdsområdet följer ständigt upp tillgången till bilar. Enligt uppgifter från beställningscentralen gjordes totalt 35 022 förhandsbeställningar av resor i Östra Nylands välfärdsområdes område mellan februari och oktober 2024 (bilaga 22).
Östra Nylands välfärdsområde har ställt upp en tidsmässig definition för beställningscentralens tjänster, enligt vilken normal, full kundservice fungerar klockan 07–21 och en begränsad telefonservice fungerar klockan 21–07. Under den begränsade telefonservicens tid sköter beställningscentralen endast på förhand beställda resor och akuta problemsituationer. Resor som infaller under den begränsade servicetiden beställs i regel på förhand, men beställningscentralen har strävat efter att genomföra kundernas resebeställningar även om de inte har beställts på förhand.
Responstiden hos beställningscentralens telefonservice får vara högst 60 sekunder i snitt per månad. Responstiden hos beställningscentralen har i Östra Nylands välfärdsområde varit kortare än det som krävs och snittet för responstiderna på beställningslinjen varierade mellan 31–57 sekunder per månad (bilaga 22, tabell 1).
Östra Nylands välfärdsområde har definierat att fordonet väntar på kunden i 10 minuter varefter föraren kan lämna platsen ifall kunden inte dyker upp. På motsvarande sätt räknas resor som är mer än 10 minuter sena som försenade. Andelen resor som är mer än 20 minuter för sena är liten och varierar från 1,86 procent till 4,55 procent per månad (bilaga 22, tabell 2). I talet ingår bekanta taxibilar med vilka kunden direkt med föraren kommer överens om resan och tidpunkterna i systemet skapas av förarnas stämplingar.
Av beställningscentralens rapportering framgår även situationer där beställningscentralen undantagsvis inte hittar ett lämpligt fordon åt kunden. Andelen sådana situationer är mycket liten i Östra Nyland. Utifrån uppgifterna från beställningscentralleverantören fördelades fallen där en bil inte kunde hittas och resan avbokats hösten 2024 enligt följande. 12 st. i augusti, antalet resor totalt 5 675 st. Andelen utan bilar 2,1 promille. 19 st. i september, antalet resor totalt 5 801 st. Andelen utan bilar 3,3 promille. 18 st. i oktober, antalet resor totalt 5 954 st. Andelen utan bilar 3,0 promille (bilagorna 23, 24 och 25). Enligt beställningscentralens rapportering har de fall där en bil inte har kunnat hittas dels berott på kundernas egna avbokningar av obekant orsak, dels på startplatsen för resan och på resans längd. Utifrån dessa bedömer taxiföraren om hen godkänner resan i fråga eller inte. Dessutom har det förekommit situationer där en bil inte har funnits i samband med genast-resor, alltså snabbresor, särskilt nattetid. Under beställningscentralens begränsade telefonservicetid görs i regel inga genast-beställningar utan under den begränsade servicens tid sköts på förhand beställda resor och akuta problemsituationer. Som konstaterat så strävar beställningscentralen trots detta efter att genomföra kundernas resebeställningar. Den krävda upphämtningstiden vid genast-beställningar är snarast möjligt, dock alltid mindre än en timme från beställningen. Men kunderna avbokar resorna ifall bilen inte anländer genast. I vissa fall har resans tidpunkt och resans avlägsna startpunkt tillsammans med en kort resesträcka påverkat genomförandet av resan. Kunderna kan även i dessa fall själva avboka resorna ifall de behöver vänta på bilen. I de fall där en bil inte har funnits ingår även kunder med bekant taxi. Kunderna med bekant taxi kommer själva överens om resorna direkt med taxiföraren och beställningscentralen kan inte påverka dessa resor.
Den inköpscentral som välfärdsområdet upprätthåller för att upphandla färdtjänsten möjliggör upphandlingen av trafikanter med flera modeller. Resorna inom Östra Nylands välfärdsområde har hittills genomförts med en avtalsbilsmodell där bilarna tar emot resebeställningar inom sin kapacitet och där de inte förpliktas att ta emot alla beställningar. I och med upphandlingarna har prissättningsmodellen för bilarna utvecklats i en mer sporrande riktning. Den tilläggskapacitet som erhölls i och med den parallella upphandlingen som genomfördes sommaren 2024 tas i bruk under november 2024. Välfärdsområdet kan om det vill ännu upphandla mer fordonsmateriel. Materiel kan även upphandlas med en dagsbilsmodell där bilen helt kan användas av välfärdsområdet ifall detta anses vara nödvändigt för att trygga tillgången. Hittills har det inte upptäckts något behov av att ta i bruk modellen med en dagsbil, eftersom välfärdsområdet har en betydande mängd kapacitet för att verkställa färdtjänsterna.
Utifrån uppföljningsuppgifterna om genomförandet och rapporterna från beställningscentralen konstaterar nämnden för ordnande av tjänster att färdtjänstens tillgänglighet och exakthet ligger på god nivå i Östra Nylands välfärdsområde. I tjänsten sörjer man för nödvändiga reservarrangemang ifall den beställda bilen är försenad eller inte anländer. Antalet sådana fall är dock mycket liten och i sin helhet är leveranssäkerheten hos färdtjänsten i området god och Östra Nylands välfärdsområde har en betydande kapacitet att ordna färdtjänsterna. De ändringssökandes påståenden om tjänstens svaga leveranssäkerhet är i hög grad allmänna och icke individualiserade. Inga bevis har framställts som stöd för dem utifrån vilka man kunde anse att det valda sättet att ordna färdtjänsten skulle strida mot lagen.
Beställning av en färdtjänstresa och uppföljning av hur bilen anländer
De ändringssökande har hävdat att välfärdsområdet har ställt personer med funktionsnedsättning som behöver färdtjänst i en sårbar ställning genom att från verksamhetsanvisningen för service som stöder rörligheten radera anteckningen om att kunden själv kan boka taxi och söka ersättning hos välfärdsområdet mot kvitto i situationer där den beställda bilen inte kommer alls eller är försenad.
Nämnden konstaterar att det i den nya verksamhetsanvisningen för service som stöder rörligheten inte ingår den ovan nämnda rättigheten för kunderna att söka ersättning för en taxiresa mot kvitto. Välfärdsområdets lösning som gäller färdtjänsten är att alla resor ska beställas via beställningscentralen. Färdtjänstresorna beställs från beställningscentralen genom att ringa, skicka sms, e-post eller via en applikation. Färdtjänstens kunder har fått en särskild anvisning om beställningspraxisen.
Kunderna får en bokningsbekräftelse av beställningscentralen då de gör en beställning. Det är möjligt att ge en exakt ankomsttid för bilen först då beställningen har gått vidare till en bil och bilen har kvitterat beställningen. Beställningscentralen delar ut beställningarna till bilarna enligt förhållanden och resebehov, senast 15 minuter innan den beställda avhämtningstiden. Bland annat kan trafik- och väderförhållanden göra att man kan dela ut resebeställningar tidigare för att säkerställa att de genomförs.
Kunden får information om när den beställda bilen anländer efter att bilen har godkänt beställningen. Uppgiften skickas i regel antingen per sms eller i beställningsapplikationen, beroende på hur kunden har beställt resan. I beställningsapplikationen kan kunden följa med hur beställningen framskrider i realtid: när bilen har kvitterat resan och hur bilen närmar sig. Applikationen är tillgänglig och det går även att lyssna till situationen.
Beställningscentralens uppgift är att utifrån avtalet med beställningscentralsleverantören följa upp att de beställda resorna genomförs enligt behovet. En utsedd ansvarsperson ansvarar för uppföljningen vid beställningscentralen. Kunderna har anvisats att ringa till beställningscentralens växel ifall bilen inte har anlänt inom 15 minuter från den ursprungliga beställningstiden. Efter detta utreder beställningscentralen var den beställda bilden befinner sig eller letar efter ett ersättande fordon.
Nämnden för ordnande av tjänster konstaterar att upphandlingslagstiftningen förutsätter en upphandling av färdtjänsten och att resebeställningar som sker förbi beställningscentralen inte är upphandlade. Beställningen av resor via beställningscentralen möjliggör dessutom det att välfärdsområde de facto kan säkerställa att kunden får en färdtjänst som motsvarar de individuella behoven och ligger i kundens intresse. Om resorna beställs förbi beställningscentralen är det inte möjligt att övervaka färdtjänsten och följa upp genomförandet av resan i realtid vilket kunde äventyra verkställandet av kundens subjektiva rättigheter.
Det är inte möjligt att nå en hundraprocentig leveranssäkerhet och exakthet i färdtjänsten, eftersom bilen kan bli försenad eller inte anlända även på grund av exempelvis en vägtrafikolycka. Till skillnad från det som de ändringssökande hävdar har dock Östra Nylands välfärdsområde med alla till buds stående medel sörjt för att kundens färdtjänst genomförs även i undantagssituationer med störningar i färdtjänsten och att verkställandet av den subjektiva rättigheten säkerställs. I sista hand har beställningscentralen i undantagssituationer kunnat komma överens med kunden om att denne kan beställa en taxi på så kallade marknadsvillkor taxi och mot kvitto ansöka om ersättning hos välfärdsområdet. Som helhet fungerar färdtjänsten pålitligt och exakt utifrån rapporteringen och kundresponsen. Som jämförelse kan nämnas att närtågen hade en trafikeringsexakthet på 93,17 procent i augusti 2024 enligt Trafikledsverket. Statistiken finns på adressen https://vayla.fi/vaylista/aineistot/tilastot/ratatilastot/junien-tasmallisyys.
Verksamhetsanvisningens innehåll om en person som är följeslagare
De ändringssökande har lagt fram att anteckningen om personer med funktionsnedsättning som fungerar som följeslagare behandlar följeslagare med funktionsnedsättning ojämlikt jämfört med följeslagare utan funktionsnedsättning. De ändringssökande kräver att välfärdsområdet ska ändra verksamhetsanvisningen så att personer med funktionsnedsättning som fungerar som följeslagare står i jämlik ställning med följeslagare utan funktionsnedsättning och att de inte behöver betala sin självrisk eller förlorar en av sina egna resor som beviljats för ärenden och rekreation.
De ändringssökandes krav baserar sig på punkt ”3.5 Följeslagarservice i anknytning till färdtjänst enligt lagen om funktionshinderservice” i verksamhetsanvisningen. Enligt 8 § 2 mom. i lagen om service och stöd på grund av funktionshinder ska välfärdsområdet ordna skälig färdtjänst jämte följeslagarservice för en gravt funktionshindrad. Syftet med följeslagarservicen är att möjliggöra användningen av färdtjänsten, men innehållet har inte närmare definierats i lag. I rättspraxis har man ansett att följeslagarservicen är avsedd för assistans som direkt är kopplad till rörligheten i färdtjänsten (till exempel HFD 4.4.2006 T 845).
I verksamhetsanvisningen för service som stöder rörligheten konstateras att följeslagarservicen enligt lagen om funktionshinderservice genomförs enligt kundens individuella behov. Till exempel en anhörig, en närstående, en handledare för boendeenheten eller en personlig assistent kan fungera som följeslagare. I anvisningen står: ”En person som själv behöver taxiförarens hjälp för att förflytta sig kan i regel inte fungera som följeslagare, då är det fråga om kombinerad grupptransport”.
Nämnden för ordnande av tjänster konstaterar att det i verksamhetsanvisningen inte ställs upp något absolut hinder för att en person som även själv får färdtjänst eller behöver hjälp av taxiföraren inte kan agera som en följeslagare som avses i 8 § 2 mom. i lagen om service och stöd på grund av funktionshinder. I anteckningen har man enligt formuleringen uttryckt en huvudregel som man kan avvika från enligt kundens individuella behov, precis som förutsätts i rättspraxis (till exempel HFD 2015:131). I det fall där personen som är följeslagare också själv behöver förarens hjälp för att förflytta sig bör man bedöma hur följeslagarservicen realiseras enligt kundens intresse. Personen som är följeslagare ska direkt kunna svara på det individuella behov som den kund som assisteras i färdtjänsten på ett sätt som är lämpligt och säkert. Om en person med funktionsnedsättning agerar som följeslagare enligt 8 § 2 mom. i lagen om funktionshinderservice så reser personen utan avgift i egenskap av följeslagare och behöver inte använda en egen färdtjänstresa. Syftet med anteckningen i verksamhetsanvisningen är att styra till att bedöma det ändamålsenliga sättet för kunden att ordna följeslagarservicen. Därmed föreligger det ingen orsak att ändra skrivningen i verksamhetsanvisningen enligt nämnden för ordnande av tjänster.
Avslutningsvis
Nämnden för ordnande av tjänster i Östra Nylands välfärdsområde konstaterar på allmän nivå att parterna kan söka ändring i beslut om offentliga upphandlingar som välfärdsområdet gjort genom eget förfarande. I detta ärende är det fråga om ändringssökande i nämndens beslut 5.6.2024 (§ 65) där den nya verksamhetsanvisningen för välfärdsområdets service som stöder rörligheten har godkänts. Östra Nylands välfärdsområde har på ovan beskrivna sätt på ett ändamålsenligt sätt sörjt för sitt ansvar gällande ordnandet av färdtjänst enligt lagen och förordningen om funktionshinderservice. Östra Nylands välfärdsområde har då den fattat beslut om organiseringssättet och innehållet i verksamhetsanvisningen beaktat att lösningarna i organiseringssättet inte får inskränka på verkställandet av den subjektiva rättigheten.
För att ordna färdtjänsten har man valt en modell som enligt välfärdsområdets bedömning bäst tryggar verkställandet av kundens subjektiva rättigheter, motsvarar de individuella behoven, tryggar en kvalitativ och pålitlig färdtjänst och möjliggör en effektiv övervakning av hur tjänsten genomförs. Vid sitt beslut om organiseringssättet har välfärdsområdet använt sin prövningsrätt enligt lagen och det finns inga grunder för att ändra innehållet i verksamhetsanvisningen. Det som de ändringssökande för fram ger inte anledning till en annan bedömning i saken. De ändringssökande har även delvis framställt allmänna påståenden med en karaktär av förvaltningsklagan och på basis av ändamålsenlighetssynpunkter gällande välfärdsområdets verksamhet vid upphandlingen av färdtjänst och i genomförandet av kundernas delaktighet.
Utifrån det ovan nämnda anser nämnden för ordnande av tjänster i sin helhet att besvären är ogrundade och bör förkastas.
Bilagor som tillställs Helsingfors förvaltningsdomstol (på finska):
1. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen liikkumista tukevien palveluiden toimintaohje 1.6.2024
2. Palveluiden järjestäminen -lautakunnan päätös 5.6.2024, § 65
3. Pauli Ritolan, Jonas Lindströmin ja Tuula Räikkösen oikaisuvaatimus 7.7.2024
4. Palveluiden järjestäminen -lautakunnan päätös 4.9.2024, § 92
5. Tarjouspyyntö ohjauskeskus palveluna 18.4.2023
6. Palvelukuvaus ohjauskeskus palveluna 17.4.2023.pdf
7. Ohjauskeskusratkaisun vaatimusmääritykset 17.4.2023.xlsx
8. Järjestelmien tukipalvelun palvelutasot 17.4.2023.pdf
9. Käyttöönottoprojektin kuvaus 17.4.2023.pdf
10. Laatuperuste kehittämisen toimintamalli 17.4.2023.pdf
11. Käytettävyystestauksen suunnitelma 17.4.2023.pdf
12. Kehittämisen projektipäällikön CV-lomake 17.4.2023.docx
13. Sopimus ohjauskeskuspalvelu 17.4.2023.pdf
14. Tarjouspyyntö luokka 1 M1 luokan henkilöauto
15. Tarjouspyyntö luokka 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto
16. Tarjouspyyntö luokka 3 M1 luokan henkilöauto, suuri esteetön auto
17. Tarjouspyyntö luokka 4 M2 luokan linja-auto pyörätuolivalmiudella
18. Palvelukuvaus henkilökuljetuspalvelut 12.6.2023
19. Henkilötietojen käsittelyn ehdot sekä käsittelytoimien kuvaus
20. Sopimus henkilökuljetuspalvelut
21. Sopimussakkoehdot henkilökuljetuspalvelut 2023
22. Raportointitiedot ohjauskeskukselta 19.11.2024
23. Raportti, peruutetut matkat, autoa ei löytynyt, elokuu 2024
24. Raportti, peruutetut matkat, autoa ei löytynyt, syyskuu 2024
25. Raportti, peruutetut matkat, autoa ei löytynyt, lokakuu 2024