Nämnden för beredskap och säkerhet, möte 01-10-2024

Protokollet är granskat

§ 63 Budgetförslaget 2025 

IUHVADno-2024-1929

Beredare

  • Marjut Helske, hallintopäällikkö /förvaltningschef, marjut.helske@itauusimaa.fi

Beskrivning

Pelastustoimen toimialan talousarvioesitys vuodelle 2025,  investointisuunnitelma 2025 – 2028 ja henkilöstösuunnitelma 2025

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 75 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Taloussuunnitelmakehys vuosille 2025 – 2027 on hyväksytty aluehallituksen kokouksessa 30.5.2024 § 137 ja lähetetty lautakunnille ja toimialoille talousarviovalmistelun pohjaksi. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 27 §:n mukaan Varautuminen ja turvallisuus -lautakunta vastaa esityksen tekemisestä pelastuslaitoksen palvelutuotantoa koskevasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta sekä investointisuunnitelmasta hyvinvointialueen aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle.

Hyvinvointialuelain (611/2021) mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jota se noudattaa toiminnassaan ja taloudenhallinnassaan (§ 115). Talousarvioon lukeutuu investointisuunnitelma sekä taloussuunnitelma vähintään kolmeksi vuodeksi, joista talousarviovuosi on ensimmäinen. Talousarvio ottaa lukuun toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoittaa, miten rahoitustarve katetaan ilman pitkäaikaista lainaa. Suunnitelman on oltava tasapainoinen tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen mahdollisesti kertynyt alijäämä tulee kattaa kahdessa vuodessa tilinpäätöksen vahvistamisvuoden päättymisestä.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 tilinpäätös oli 34,6 miljoonaa euroa alijäämäinen ja vuoden 2024 talousarvio 15,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Osavuosikatsauksen 1-6/2024 ennusteen mukaan vuoden 2024 alijäämä asettuu 46,6 miljoonaan euroon. Talousarviossa ja -suunnitelmassa 2025–2027 tulee osoittaa, että vuosien 2023–2024 alijäämät saadaan katettua vuoden 2026 loppuun mennessä.

Strategiset painopisteet vuosille 2025 - 2027

Valtakunnallisista strategisista tavoitteista ja alueellisista tarpeista on johdettu pelastuslaitoksen toimintaa ja palveluita ohjaavat konkreettisemmat tavoitteet. Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen strategiset linjaukset vuosille 2024–2026, ovat palvelutasopäätöksessä todetut seuraavat tavoitteet: 

Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen strategiset linjaukset vuosille 2025–2027: 

  • Itä-Uusimaa on turvallinen hyvinvointialue, jossa varaudutaan eri turvallisuustilanteisiin  
  • Itä-Uudenmaan pelastuslaitos huomioi toiminnassaan ympäristöstä nousevat tarpeet ja vastaa niihin yhdenvertaisella, tarkoituksenmukaisella ja laadukkaalla palvelulla  
  • Työntekijöiden työhyvinvointiin ja työkyvyn ylläpitämiseen panostetaan kaikessa pelastuslaitoksen toiminnassa  
  • Itä-Uudenmaan pelastuslaitos on kriisinkestävä organisaatio, jonka jatkuvuus kaikissa oloissa on turvattu  
  • Itä-Uudenmaan pelastuslaitos on muuntojoustava organisaatio, jonka toiminta on yhteis-vastuullista  
  • Ihmisten arkielämän turvallisuutta edistetään monialaisesti panostamalla ihmisten omatoimiseen varautumiseen sekä parantamalla väestön turvallisuuden tunnetta 
  • Pelastuslaitos tuottaa HUS-Yhtymän kanssa laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaiset ensihoitopalvelut tehokkaasti, taloudellisesti ja laadukkaasti.

 

Esitys vuoden 2025 talousarvioksi ja investointisuunnitelmaksi vuosille 2025 - 2028

Pelastustoimen toimiala on valmistellut talousarvioesityksen vuodelle 2025 aluehallituksen 30.5.2024 päättämän kehyksen pohjalta. Toimialan talousarvioesityksessä erotus kehyspäätökseen on -420 430 euroa.

Pelastustoimen toimiala sisältää ensihoidon, jonka rahoitus tulee täysimääräisesti HUS-yhtymältä. Toimintakatteen lisäksi HUS korvaa myös toimintakatteen jälkeisiä eriä. Pelastuslaitoksen toimintakatetta tulee tarkastella ilman ensihoitoa, joka siis täysimääräisesti korvataan HUS:lta. Pelastuslaitoksen, ilman ensihoitoa, oleva toimintakate ylittää kehyspäätöksen 212.257 eurolla.

Pelastustoimen (sisältäen ensihoito) toimintatuottojen talousarvioesitys on 7,6 miljoonaa euroa eli 0,7 miljoonaa euroa hyväksyttyä kehystä suurempi. Ensihoitopalvelun vuoden 2025 talousarvioesityksessä on huomioitu liikkeenluovutuksen seurauksena HUS-yhtymästä hyvinvointialueen palvelukseen siirtyvät kuusi ensihoidon kenttäjohtajaa ja heistä aiheutuvat kustannukset, jotka katetaan täysin toimintatuottoihin kirjattavan HUS-yhteistoimintakorvauksen nousulla.

Toimialan toimintakulujen talousarvioesitys on 20,8 miljoonaa euroa eli ylitystä hyväksyttyyn kehykseen on 1,1 miljoonaa euroa. Suuri osa kehysylityksestä selittyy yllä mainitulla liikkeenluovutuksella HUS-yhtymästä ensihoidolle. Pelastuslaitos on tarkastellut menorakennettaan ja tehnyt leikkauksia mm. vakituisen henkilökunnan koulutusmäärärahoihin ja ottamalla käyttöön osittaisen ylityökiellon vakituiselle henkilökunnalle. Sopimuspalokuntapuolella sisarpalokuntasopimusten irtisanominen on viety säästötoimenpiteenä talousarvioesitykseen. Näillä toimenpiteillä saadaan karsittua kuluja yhteensä noin 0,2 miljoonaa euroa.

Hyvinvointialue laatii vuosittain investointisuunnitelman seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista investoinneista ja investointeja vastaavista sopimuksista sekä niiden rahoituksesta. Investointeja voidaan rahoittaa tulorahoituksella, kertyneillä rahavaroilla sekä lainanottovaltuuden mukaisesti pitkäaikaisella lainalla. Aluevaltuusto hyväksyi vuosien 2025 – 2028 investointisuunnitelman 12.12.2023 § 137. Koska vuodelle 2025 ei myönnetty lisälainanottovaltuutta, investointisuunnitelmaa on tarkennettu vuoden 2025 osalta ja poistettu sellaiset investointikohteet, joille lainanottovaltuutta ei ole. Vuonna 2023 myönnetty lainanottovaltuus sisälsi Loviisan pelastusaseman, joten siltä osin rakentaminen saatetaan loppuun, ja suunniteltu käyttöönotto on syyskuussa 2025. Pelastustoimen alkuperäisessä investointisuunnitelmassa oli suunniteltu raivausyksikön hankinta. Sen hankkimiseen on myönnetty EU avustusta siten, että omavastuuosuus on 25 % hankintahinnasta. Hanke toteutetaan yhteistyössä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen sekä Helsingin kaupungin pelastuslaitosten kanssa. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen omavastuuosuus on 175 000 euroa. Hanke toteutetaan ilman pitkäaikaista lainaa.

Aluevaltuusto hyväksyi tuottavuusohjelman kokouksessaan 12.12.2023 § 135. Tuottavuusohjelman toimenpiteiden osalta voidaan todeta vuoden 2024 ensimmäisen puolivuositoteuman ja ennusteen pohjalta, että toimenpiteet ovat oikeansuuntaisia ja tarkoituksenmukaisia, mutta säästövaikutukset näkyvät viiveellä ja osittain vasta tulevina vuosina. Koska ohjelman toimenpiteillä ei nähty syntyvän alkuvuodesta haettuja euromääräisiä säästöjä, aluehallitus päätti 2.5.2024 § 111, että valmistelu tuottavuusohjelman korien B ja C toimenpiteistä käynnistetään.

Pelastustoimen lisätoimenpiteitä säästöjen saavuttamiseksi on käyty läpi. Pelastuslaitos on järjestänyt ja kehittänyt toimintaansa nykymuotoiseksi jo vuodesta 2004, ja turhia tai tarpeettomia toimenpiteitä ja tehtäviä on karsittu, yhdenmukaistettu ja nykyaikaistettu. Tehtävää oli paljon, kun kunnalliset pelastuslaitokset siirtyivät 10 kunnalta alueelliseksi pelastustoimeksi, sama työ jota sosiaali- ja terveystoimi tekevät nyt. Pelastuslaitoksella ei ole enää karsittavia toimenpiteitä/tehtäviä, ellei puututa rakenteisiin. Näillä tarkoitetaan vakinaisen pelastustoimen järjestämistä kolmella asemalla, sekä näiden lisäksi sopimuspalokuntia ja sivutoimisia palokuntia, jotka tukevat pelastustoimintaa hitaammin saavutettavilla harva-alueilla. Näitä toimenpiteitä esitellään kokouksessa.

Kokonaisuudessaan toimialan talousarvioesitys vuodelle 2025 ylittää hyväksytyn kehyksen toimintatuottojen osalta noin 0,7 miljoonaa euroa ja toimintakulujen osalta noin 1,1 miljoonaa euroa.

Ilman HUS:n korvaamaa ensihoitoa toimialan talousarvioesitys vuodelle 2025 ylittää toimintakatteen osalta kehyspäätöksen 0,2 miljoonaa euroa.

 

Beslutsförslag

Föredragande

  • Peter Johansson, pelastusjohtaja /räddningsdirektör, peter.johansson@itauusimaa.fi

Nämnden för beredskap och säkerhet beslöt att föreslå för välfärdsområdesstyrelsen

  • till 2025 års budget ett driftsbidrag på högst - 13 180 430 euro netto i enlighet med bilagan,
  • investeringsplan för åren 2025 – 2028 enligt bilaga, 
  • personalplan för åren 2024 – 2025 enligt bilaga. 

 

För ansvarsområdet för akutvård är budgeten och personalplanen ännu inte färdiga. Förhandlingarna med HUS pågår fortfarande.

Beslut

Nämnden för beredskap och säkerhet beslöt att föreslå för välfärdsområdesstyrelsen

  • till 2025 års budget ett driftsbidrag på högst - 13 180 430 euro netto i enlighet med bilagan,
  • investeringsplan för åren 2025 – 2028 enligt bilaga, 
  • personalplan för åren 2024 – 2025 enligt bilaga. 


För ansvarsområdet för akutvård är budgeten och personalplanen ännu inte färdiga. Förhandlingarna med HUS pågår fortfarande.

Möte hantering

Mikael Karlsson föreslog att dotterbrandkårernas andel av de gjorda besparingarna återinförs i budgeten. Tom Sundbäck understödde ändringsförslaget.
Grundförslaget JA, ändringsförslaget NEJ

Vid omröstningen gavs sex (6) JA-röster och fyra (4) NEJ-röster. Grundförslaget förblir beslutet.

JA: Pauloaho, Sajomaa, Riikonen, Turunen, Hovilehto, Repo

NEJ: Karlsson, Sundbäck, Liljeström, Baumgartner


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller välfärdsområdesbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområdet.