Nationalspråksnämnden, möte 05-03-2024

Protokollet är granskat

§ 8 Nationalspråksnämndens årsberättelse

IUHVADno-2024-408

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 

förvaltningsdirektör Camilla Söderström, 
camilla.soderstrom1(at)itauusimaa.fi 
förvaltningschef Lilian Andergård-Stenstrand, 
lilian.andergard-stenstrand(at)itasuusimaa.fi 

 

Nationalspråksnämnden ska i enlighet med 33 § i lagen om välfärdsområden årligen lämna välfärdsområdesstyrelsen en berättelse om hur tjänsterna på minoritetens språk har genomförts. Välfärdsområdesstyrelsen lämnar välfärdsområdesfullmäktige ett utlåtande om de åtgärder som nämndens berättelse ger anledning till. 

Stommen för berättelsen för det här första verksamhetsåret 2023 har under hösten diskuterats i de gemensamma nätverken för de tvåspråkiga välfärdsområdena, Helsingfors stad och HUS samt med THL. Målet har varit att skapa en stomme, som delvis bygger på samma information, för att på så sätt kunna göra jämförelser och uppföljning. Utöver det har varje organisation egna specifika frågor och mätare utgående från behoven och möjlighet att få information inom den egna organisationen 

Det är bra att i det här skedet konstatera att det i årsberättelsen för år 2023 inte kommer att finns optimalt med data i och med olika klient- och patientdatasystem inom organisationen och andra mätare som inte ännu är tagna i bruk eller utvecklade enligt det behov som föreligger för att kunna utvärdera svenskspråkig service. 

Det är meningen att nationalspråksnämnden på det här mötet diskuterar stommen för årsberättelsen, dess innehåll samt den information som finns tillgänglig. På nationalspråksnämndens nästa möte 5.3.2024 sker den egentliga behandlingen av årsberättelsen. Välfärdsområdesstyrelsen behandlar årsberättelsen på sitt möte 21.3.2024. 

Beslutsförslag

Förvaltningsdirektören: 
 
Nationalspråksnämnden beslutar att godkänna följande preliminära stomme för årsberättelsen för år 2023: 

1. Behovet av svensk service 

2. Tillgången på svensk service samt tjänsternas kvalitet  

- Personaltillgång 

- Fysiska tjänster 

- Digitala tjänster 

- Telefontjänster 

- Information, anvisningar 

3. Uppföljning och åtgärdsförslag 

 

Beslut

Nationalspråksnämnden beslutade att godkänna följande preliminära stomme för årsberättelsen för år 2023: 

1. Behovet av svensk service 

2. Tillgången på svensk service samt tjänsternas kvalitet  

- Personaltillgång 

- Fysiska tjänster 

- Digitala tjänster 

- Telefontjänster 

- Kommunikation, förvaltning och respons

3. Uppföljning och åtgärdsförslag 

Möte hantering

Till protokollet antecknades att Nina Björkman-Nysten anlände till mötet kl. 17.06 under behandlingen av det här ärendet.

Nationalspråksnämnden diskuterade stommen för och utkastet till årsberättelsen för år 2023 samt gav vägkost för den fortsatta beredningen.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
förvaltningsdirektör Camilla Söderström,​ 
camilla.soderstrom1(at)itauusimaa.fi 
förvaltningschef Lilian Andergård-​Stenstrand,​ 
lilian.andergard-​stenstrand(at)itasuusimaa.fi 

 

Nationalspråksnämnden har 14.2-22.2.2024 haft möjlighet att läsa igenom och kommentera utkastet till årsberättelse. Kommentarerna är beaktade i det här förslaget till årsberättelse. 

Beslutsförslag

Förvaltningsdirektören: 
Nationalspråksnämnden godkänner årsberättelsen för 2023 enligt bilaga, och sänder årsberättelsen till välfärdsområdesstyrelsen för kännedom. 

Beslut

Nationalspråksnämnden godkände årsberättelsen för 2023 enligt bilaga och sänder årsberättelsen till välfärdsområdesstyrelsen för kännedom. 

Möte hantering

Nationalspråksnämnden diskuterade förslaget till årsberättelse och beslutade göra två tillägg:

s. 3 sista meningen i tredje stycket: Dessutom uppmuntras personalen att utveckla sina språkkunskaper. -> Dessutom uppmuntras personalen att utveckla sina språkkunskaper genom möjligheten att delta i språkkurser på arbetstid och genom att på sikt ta i bruk ett språkbrukstillägg.

s. 13 ett nytt åtgärdsförslag:

Språkflaggor
Nationalspråksnämnden förordar att språkflaggor för personalen tas i bruk. Språkflaggan berättar för klienten på vilka språk personalen kan ge service och information.