Välfärdsområdesstyrelsen, möte 11-12-2025

Dagordningen är verifierad

§ 288 Fastställande av klientavgifter inom social- och hälsovården och godkännande av tillämpningsanvisningen om klientavgifter 2026

IUHVADno-2023-3974

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
social- och hälsovårdsdirektör Annika Immonen
tf. ansvarsområdesdirektör (familje- och socialtjänster) Hanna Kaunisto
ansvarsområdesdirektör (hälsotjänster) Carita Schröder​​​​
ansvarsområdesdirektör (tjänster för äldre) Kirsi Oksanen
jurist Matilda Eklund
fornamn.efternman(at)itauusima.fi

 

Det föreskrivs om klientavgifterna inom social- och hälsovården i klientavgiftslagen (734/1992) och i klientavgiftsförordningen (912/1992). I enlighet med 1 § i klientavgiftslagen (734/1992) kan en avgift för välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster tas ut hos den som använder servicen, om inte något annat föreskrivs genom lag. Den avgift som tas ut för servicen får vara högst lika stor som kostnaderna för serviceproduktionen, och genom förordning av statsrådet kan det föreskrivas om den högsta avgiften för service och att en avgift ska bestämmas enligt betalningsförmågan. Genom förordning av statsrådet kan det också föreskrivas att avgiften ska justeras enligt förändringen i index (klientavgiftslagen 734/1992, 2 §).

Bestämmelser om avgifternas maximala belopp ingår i klientavgiftsförordningen (912/1992), och i 33 a § i förordningen anges att eurobeloppen vartannat år ska justeras i enlighet med förändringarna i folkpensionsindex så att det poängtal för folkpensionsindex används enligt vilket beloppet av de folkpensioner som betalts ut i januari månad justeringsåret har beräknats.

I 26 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde bestäms att välfärdsområdesstyrelsen fastställer avgifter i enlighet med de principer för prissättning som välfärdsområdesfullmäktige har fastställt.

I klientavgifterna (bilaga 1) fastställs 2026 års klientavgiftsbelopp i euro, vilka är baserade på lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården, förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården eller välfärdsområdets budget. Anvisningarna om klientavgifter (bilaga 2) är en tolkningsanvisning avsedd för klienter och anställda angående tillämpningen av lagstiftningen om klientavgifter vid Östra Nylands välfärdsområde. I anslutning till uppdateringen av klientavgifterna och tillämpningsanvisningen har man justerat storleken av de avgifter som bygger på lag och förordning samt fastställt förslag på storleken av de avgifter som bygger på budgeten. I fråga om de avgifter som baserar sig på budgeten föreslås i regel att de höjs med 2 procent jämfört med avgifterna 2025, och de avgifter som baserar sig på klientavgiftsförordningen föreslås bli höjda till det maximibelopp som anges i förordningen.

Ändringar i klientavgifterna 2026

  • Indexhöjningarna enligt klientavgiftsförordningen och ändringarna i klientavgiftslagen har beaktats.
  • I regel föreslås att de taxor som baserar sig på budgeten höjs med 2 procent.
  • Undantag:
  • Medicinsk rehabilitering. Engångsavgiften för hemrehabilitering och terapeutens bedömningsbesök i anslutning till ansökan om färdtjänst höjs med cirka 7 procent för att taxan ska överensstämma med taxan enligt klientavgiftsförordningen för ett motsvarande hembesök av en rehabiliteringsexpert.
  • Boendeservice för personer i arbetsför ålder. Koivulas vattenavgift höjs inte jämfört med 2025. Koivulas elavgift höjs på basis av en beräkning gjord av fastighetstjänsterna med 1,92 procent.
  • Tjänster som stöder boende hemma. Taxan för måltider som levereras hem till klienten höjs med 9,9 procent. Taxan har beräknats så att de administrativa kostnaderna ingår.
  • Tjänster som stöder boende hemma. Bedömningsteamets dygnsavgift sänks till 12 euro per dygn. En sänkning av taxan sporrar till att ta emot en bedömningsperiod, vilket bidrar till att man senare kan sätta in tjänster i rätt tid och efter individuellt behov.
  • Taxorna för måltidspaket höjs inte jämfört med 2025. I och med att måltidsservicen läggs ut på entreprenad uppdateras taxorna för måltidspaketen och läggs fram för beslutsfattande våren 2026.
  • Funktionshinderservice. Vattenavgiften inom stöd för boendet höjs med 13,4 procent på basis av fastighetstjänsternas beräkningar (2025: 15,90 euro/mån.) och elavgiften höjs med 7,45 procent (2025: 16,75 euro/mån.).
  • Funktionshinderservice. Till avgifterna för uppehälle inom stöd för boendet lägger man till en allmän del (10,20 euro/mån.), som faktureras av alla. Den allmänna delen innehåller kostnader för underhåll av gemensamma utrymmen och för förnödenheter. Utöver den allmänna delen har kunden möjlighet att köpa tilläggstjänster enligt klientavgiftslistan.
  • Funktionshinderservice. Dygnspriset för korttidsfamiljevård höjs med cirka 20% (2025: 25,90 euro/dygn) för att priset ska vara enhetligt med dygnspriset för korttidsfamiljevård inom äldreomsorgen.
  • Som dygnstaxa för kortvarig institutionsvård vid hälsocentralsjukhustjänster (inklusive avvänjning på institution) föreslås det maximala beloppet (71,50 euro) i klientavgiftsförordningen, för kortvarig institutionsvård av äldre (bedömnings- och rehabiliteringsklienter, intervallperioder, krisklienter) föreslås en dygnstaxa på 31,11 euro utgående från en förmånligare vårddygnstaxa.
  • I avgiftstabellen har man förenhetligat funktionshinderservicens klientavgifter, som tidigare angetts i separata bilagor. Avgifterna för uppehälle inom stöd för boendet och boendekostnaderna har separerats från varandra. Tvätt av kläder har lagts till i avgifterna för uppehälle inom stöd för boendet.
  • Taxan för måltidspaketen har förenhetligats i alla tjänster och för alla åldersgrupper.
  • Avgiftstabellen har kompletterats med en avgift för verksamhet som främjar socialt umgänge inom gemenskapsboende för äldre. Avgiften ersätter grundavgiften från 1.3.2026.
  • I avgiftstabellen har införts som tillägg en taxa för ersättande trygghetsarmband och taxor för stödtjänster enligt socialvårdslagen (ledsagarservice, städ- och klädvårdstjänst). Ledsagarservice, städ- och klädvårdstjänst ordnas i första hand med servicesedel.
  • Avgiftstabellen har kompletterats med en avgift för ett vårdrelaterat telefonsamtal eller chatt med läkare, som debiteras högst en gång per samma dag.
  • Avgiftstabellen har kompletterats med en avgift för förvaring av avliden som överstiger 21 dygn, vilken tas ut från dödsboets medel. Avgiften täcker endast en del av kostnaderna för förvaringen av den avlidne.
  • Äppelbackens motionskortet har tagits bort från klientavgiftslistan för att de allmänna simturerna har upphört.
  • De tjänster som är avgiftsfria med stöd av klientavgiftslagen har överförts från klientavgiftsbilagan till tillämpningsanvisningen.

 

Ändringar i tillämpningsanvisningen om klientavgifter 2026

  • Dispositionen till tillämpningsanvisningen om klientavgifter har justerats, överlappningar har avlägsnats, och texten har ändrats så att den är mera detaljerad. I tillämpningsanvisningen har man samlat lagstiftning och principer som gäller klientavgifter, både allmänt och separat för de olika tjänsterna.
  • Till tillämpningsanvisningen har fogats de social- och hälsovårdstjänster som är avgiftsfria på basis av klientavgiftslagen eller klientavgiftsförordningen.
  • Tillämpningsanvisningen har kompletterats med en skyddsbestämmelse enligt funktionshinderservicelagen om efterskänkande eller nedsättning av avgifter.
  • Till tillämpningsanvisningen har fogats ett avsnitt om efterskänkande eller nedsättning av klientavgifter innefattande preciserade principer. Nedsättning och efterskänkande av klientavgifter baserar sig alltid på en individuell prövning med beaktande av klientens helhetssituation. Principerna behöver ändå fastställas så att besluten inom de olika ansvarsområdena bereds på ett enhetligt sätt. Nedan följer en sammanställning av de centrala principerna för nedsättning.
  • Klienten ska ansöka om primära förmåner innan ansökan om avgiftsnedsättning lämnas in eller senast i samband med processen för avgiftsnedsättning. Nedsättning eller efterskänkande av klientavgift prioriteras i förhållande till utkomststöd enligt lagen om utkomststöd (1412/1997). I fråga om tillfälliga betalningssvårigheter ska klienten i första hand ansöka om betalningstid eller betalningsarrangemang för räkningen.
  • Det föreslås att nedsättning eller efterskänkande av klientavgifter tillämpas på avgifter för socialvård och hälso- och sjukvård som bestäms utifrån klientens betalningsförmåga. Välfärdsområdet har ingen lagstadgad skyldighet att efterskänka eller nedsätta jämna (fasta) avgifter inom hälso- och sjukvården (till exempel för läkarbesök, kortvarig institutionsvård). Flera av de jämna avgifterna inom hälso- och sjukvården beaktas i det årliga avgiftstaket för hälso- och sjukvården, vilket betyder att hälso- och sjukvårdstjänsterna under kalenderåret i regel är avgiftsfria efter att taket har uppnåtts, och en del klientgrupper har också befriats från avgifter.
  • Det föreslås att nedsättning eller efterskänkande beviljas för högst 12 månader i sänder (tidigare 6 månader).
  • Det föreslås att nedsättning eller efterskänkande av avgift i första hand beviljas för regelbundna avgifter (till exempel hemvårdsavgift) och först därefter vid behov för stödtjänstavgifter (till exempel måltidsavgift). I regel beviljas ingen nedsättning av hyresavgifter.
  • I beräkningen av avgiftsnedsättningen beaktas alla nettoinkomster.
  • I beräkningen av avgiftsnedsättningen beaktas i anslutning till boendeservice med heldygnsomsorg och långvarig familjevård samt långvarig institutionstjänst det minimibelopp för klientens personliga bruk som avses i klientavgiftslagen. Det föreslås att man för klienter som bor hemma och boende i gemenskapsboende beaktar som utgift en grunddel som är lika stor som FPA:s grundläggande utkomststöd samt i fråga om hemvårdsklienter och klienter i gemenskapsboende en grunddel från vilken en eventuell kostandel har dragits av.
  • I beräkningen av avgiftsnedsättningen beaktas utgifter som beräknats för en kalendermånad, till exempel oundgängliga boendekostnader, intressebevakningens arvode, kostnaderna för läkemedel som FPA betalar ersättning för, kliniska näringspreparat och salvbaser i regel högst upp till FPA:s årliga läkemedelstak. I fråga om långvarigt serviceboende med heldygnsomsorg beaktas i enlighet med klientavgiftslagen som avdrag kostnader för den föregående bostaden. Som utgifter kan beaktas kostnader för hälso- och sjukvård i enlighet med välfärdsområdets gällande avgiftstabell och kostnader för privatläkare enligt prövning, om tjänsten inte finns att tillgå som offentlig tjänst. De övriga kostnader för hälso- och sjukvård som en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården har bedömt och som är oundgängliga med tanke på klientens hälsa och vård föreslås bli beaktade när ett utlåtande eller en remiss om dem föreligger.
  • I beräkningen av avgiftsnedsättningen beaktas klientens förmögenhet. I tillämpningsanvisningen föreslås att klientavgiften inte nedsätts eller efterskänks, om klienten har en förmögenhet på minst 4 000 euro eller tillsammans med sin make/maka som bor i gemensamt hushåll en förmögenhet på sammanlagt 6 000 euro. Som förmögenhet beaktas de medel som finns på kontona samt förmögenhet som lätt kan realiseras, såsom aktier och sparförsäkringar. Som förmögenhet beaktas inte en bostad som är i eget bruk. Det föreslås att övriga fastigheter ska beaktas som förmögenhet, men realisering av fast egendom förutsätts inte, och utgifterna beaktas inte i beräkningen.

Beskrivning förslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att fastställa Östra Nylands välfärdsområdes klientavgifter 2026 enligt vad som anges i bilagan.

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar godkänna tillämpningsanvisningen om klientavgifter 2026. Välfärdsområdesstyrelsen ger tjänsteinnehavarna fullmakt att göra eventuella tekniska ändringar i tillämpningsanvisningen om klientavgifter, inklusive förtydliganden av formuleringar i sak under innevarande år.

Paragrafen justeras genast.