Välfärdsområdesfullmäktige, möte 22-10-2024

Protokollet är granskat

§ 82 Regional plan för det förebyggande missbruksarbetet 2024-2025

IUHVADno-2024-3376

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
specialsakkunnig inom förebyggande arbete Laura Rosenberg, utvecklingsdirektör Katja Blomberg, fornamn.efternamn@itauusimaa.fi 

Förebyggande missbruksarbete en del av den helhet som främjandet av hälsa och välfärd bildar samt en del av välfärdsområdets lagstadgade uppgifter (lagen om organisering av det förebyggande rusmedelsarbetet (523/2015)). Välfärdsområdet ska sörja för de uppgifter som hör till det förebyggande missbruksarbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna samt stödja kommunerna inom sitt område i genomförandet och utvecklandet av det förebyggande missbruksarbetet. På det förebyggande missbruksarbetet inom välfärdsområdet tillämpas dessutom vad som i 7 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) föreskrivs om främjande av hälsa och välfärd samt om därtill hörande planering och rapportering. 

Den regionala planen för det förebyggande missbruksarbetet har utarbetats sedan hösten 2023 och i den har de riksomfattande riktlinjerna, lagstiftningen, prioriteringarna i välfärdsplanen och det regionala läget beaktats. Den regionala planen för det förebyggande missbruksarbetet är en sammanställning av målen för det förebyggande missbruksarbetet i välfärdsområdet samt de åtgärder som välfärdsområdet vidtar för att målen ska uppfyllas. Man har i arbetet med den regionala planen för det förebyggande missbruksarbetet beaktat strategin för Östra Nylands välfärdsområde där det i visionen för strategin konstateras att välfärdsområdet utvecklar sin verksamhet i riktning mot mera förebyggande åtgärder och med sin verksamhet eftersträvar verkningsfullhet och bästa samt evidensbaserade verksamhetsrutiner. I den regionala välfärdsplanen, som 6.2.2024 antogs av välfärdsområdesstyrelsen, konstateras att andra lagstadgade och frivilliga planer som gäller hälsa och välfärd utgör komplement till den regionala välfärdsplanen. Planen för det förebyggande missbruksarbetet kompletterar välfärdsplanen och i samband med uppdateringen av välfärdsplanen kommer det förebyggande missbruksarbetet att vara en del av en omfattande välfärdsberättelse och välfärdsplan. 

Prioriteringsområde i planen för det förebyggande missbruksarbetet är: det förebyggande arbetet hör till oss alla. Prioriteringsområdet är ett uttryck för det förebyggande arbetets breda sektorsövergripande karaktär och utgör grund för kontaktytsarbetet med kommunerna, tredje sektorn och HUS. I anslutning till prioriteringsområdet har man fastställt målen, de åtgärder som främjar måluppfyllelse samt metoden för uppföljning. Dessa mål och åtgärder styr verkställandet av det förebyggande arbetet. Åtgärderna preciseras i kontaktytsarbetet tillsammans med kommunerna, organisationerna och HUS. 

Planen för det förebyggande missbruksarbetet har i april 2024 behandlats tillsammans med en multiprofessionell grupp med personer från social- och hälsovården och i Hyte-styrgruppen i juni 2024, och styrgruppen har godkänt målen och åtgärderna för det förebyggande missbruksarbetet. Planen för det förebyggande missbruksarbetet har presenterats vid organisationernas partnerskapsbord, och partnerskapsbordet har kommenterat den. Dessutom har planen skickats till påverkansorganen, som 17.5.2024–21.6.2024 hade möjlighet att kommentera planen. I såväl påverkansorganens som organisationernas kommentarer har man understrukit den oroväckande förbrukningen av alkohol och droger bland barn och unga. De medel som det förebyggande missbruksarbetet förfogar över bör inriktas på barn och unga, emellertid utan att försumma arbetet med att stödja välbefinnandet hos personer i arbetsför ålder och äldre personer eller identifiering av missbruk och spelande samt tidigt stöd. Dessa åtgärder bör planeras och genomföras tillsammans med kommunerna och organisationerna i regionen. Framdeles kommer man att samarbeta med kommunerna och organisationer då planen uppdateras. 

Beslutsförslag

Utvecklingsdirektör:

Nämnden för utveckling och samarbete förelägger välfärdsområdesstyrelsen och vidare välfärdsområdesfullmäktige bifogade regionala plan för det förebyggande missbruksarbetet 2024–2025 för godkännande som regional plan för det förebyggande missbruksarbetet 2024–2025. 

Beslut

Nämnden för utveckling och samarbete förelade välfärdsområdesstyrelsen och vidare välfärdsområdesfullmäktige bifogade regionala plan för det förebyggande missbruksarbetet 2024–2025 för godkännande som regional plan för det förebyggande missbruksarbetet 2024–2025. 

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att nämnden höll en paus efter behandlandet av detta ärende kl. 18.47-18.57.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
specialsakkunnig inom förebyggande arbete Laura Rosenberg
utvecklingsdirektör Katja Blomberg
fornamn.efternamn@itauusimaa.fi 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:  

Välfärdsområdesstyrelsen föreslår välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner den regionala planen för det förebyggande missbruksarbetet 2024–2025.   

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner den regionala planen för det förebyggande missbruksarbetet 2024–2025.  

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
specialsakkunnig inom förebyggande arbete Laura Rosenberg
utvecklingsdirektör Katja Blomberg
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdsområdesfullmäktige godkänner den regionala planen för det förebyggande missbruksarbetet 2024–2025.   

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige godkände den regionala planen för det förebyggande missbruksarbetet 2024–2025.  


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00