Nämnden för ordnande av tjänster, möte 27-11-2024

Dagordningen är verifierad

§ 134 Översättning på kommande

IUHVADno-2023-30

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef Maritta Koskinen,​ tjänster för personer med funktionsnedsättning​
ansvarsområdesdirektör Ilona Koskenniemi,​ familje-​ och socialtjänster
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Nämnden för ordnande av tjänster återremitterade anvisningen för service som stöder rörligheten för ny beredning och förutsatte att det utlåtande som avgetts av rådet för personer med funktionsnedsättning skulle beaktas i anvisningen samt förutsatte behandling av de ändringsförslag som hade framförts vid sammanträdet.

I anvisningen ingår färdtjänst både enligt socialvårdslagen och enligt handikappservicelagen. Anvisningen är i första hand en servicebeskrivning av verksamheten och en handbok för personalen. Det är viktigt att färdtjänsten behandlas på ett sammanhållet sätt då kunden ansöker om färdtjänst.

Störningar i färdtjänsten

Om skjutsen inte anländer inom 15 minuter från beställningstidpunkten ska kunden kontakta beställningscentralen på nytt. Inköp som sker förbi beställningscentralen är inte konkurrensutsatta. Taxisystemet har ändrats år 2017, vilket inverkar på anskaffningen av färdtjänst enligt socialvårds- och handikappservicelagen. Det går inte att beställa skjuts utanför systemet. Lagstiftningen förutsätter konkurrensutsättning av färdtjänsten.

Det är inte möjligt att i något system följa upp i realtid hur transporterna genomförs. Taxin kan också kvittera skjutsen som mottagen, men kommer ändå inte till platsen. Uppföljning förutsätter alltid att personen följer den beställda transporten. Det har beställningscentralen inte personal för.

Periodisering av färdtjänst

Om kunden har ett beslut om färdtjänst och vill periodisera färdtjänsten, ska kunden ansöka om periodisering. Då fattas ett annat beslut om periodiseringen utöver beslutet om färdtjänst. Beslut om färdtjänst baserar sig alltid på en individuell ansökan och ett individuellt behov. Besluten följs upp statistiskt. Om kunden ansöker om ny färdtjänst, kan han eller hon ansöka om periodisering samtidigt.

Kotka som kommun för att uträtta ärenden

Lovisa stad har inte föreslagit Kotka som kommun för uträttande av ärenden funktionellt. Lovisaborna kan använda städerna Kouvola och Borgå för att uträtta ärenden där. Eventuella hälso- och sjukvårdstjänster kan kunden få som FPA-taxiresa.

Rådet för personer med funktionsnedsättnings utlåtande

Beredningen av anvisningen har gjorts som tjänsteinnehavararbete och sänts till rådet för personer med funktionsnedsättning för utlåtande. Anvisningen har behandlats av kundpanelen/medlemmarna i rådet i samarbete.

Rådet för personer med funktionsnedsättnings utlåtande har beaktats i anvisningen. Rättelserna är markerade i bilagan.

Anvisningen bifogas.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören

Nämnden för ordnande av tjänster godkänner Östra Nylands välfärdsområdes anvisningar för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.

Paragrafen justeras genast.

 

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade efter de tekniska korrigeringarna enhälligt att godkänna Östra Nylands välfärdsområdes anvisningar för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Nämndens medlem Tove Munkberg föreslog följande tekniska korrigeringar:

Punkt 3.1.Rätt till färdtjänst enligt handikappservicelagen

  • Punkt c) En person med funktionsnedsättning som uppfyller förutsättningarna i a och b har rätt att få de skäliga färdtjänster som hen behöver med tillhörande följeslagarservice, om hen har orimliga svårigheter att använda offentliga transportmedel på grund av sin funktionsnedsättning eller sjukdom.
  • Behovet av färdtjänst ska bero på skada eller sjukdom. Skadan eller sjukdomen ska vara bestående eller långvarig. Med långvarig avses i regel ett funktionshinder på grund av en skada eller sjukdom som varar över ett år och leder till begränsningar i funktionsförmågan. I vissa situationer kan transporttjänster  beviljas även om det ännu inte finns information om funktionsnedsättningens eller sjukdomens varaktighet, till exempel efter en stroke.

Punkt 3.3. Reseområde

  • Lovisa: Kotka läggs till some en funktionell närmaste kommun.

Punkt 6.2. Bedömning av servicebehovet och klientplan

  • beträffande färdtjänst enligt handikappservicelagen läkarutlåtande eller ett utlåtande som är skriven av en professionell inom hälso- eller socialvården, eller en liknande redogörelse, som visar sökandens rörlighet och/eller funktionsförmåga och dess minskning.

 

Nämndens medlemmar diskuterade reklamationssituationer om skjutsen inte kommer, och föredraganden föreslog att följande läggs till i instruktionerna:

Ny punkt 5.10. Störningssituationer inom färdtjänsten 

  • Om skjutsen inte anländer inom 15 minuter från beställningstidpunkten ska kunden kontakta beställningscentralen på nytt. 

    Inköp som sker förbi beställningscentralen är inte konkurrensutsatta. Taxisystemet har ändrats år 2017, vilket inverkar på anskaffningen av färdtjänst enligt socialvårds- och handikappservicelagen. Det går inte att beställa skjuts utanför systemet. Lagstiftningen förutsätter konkurrensutsättning av färdtjänsten.

 

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef, (tjänster för personer med funktionsnedsättning​) Maritta Koskinen
ansvarsområdesdirektör, (familje- och socialtjänster) Ilona Koskenniemi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Pauli Ritola, Jonas Lindström och Tuula Räikkönen har 7.7.2024 riktat en begäran om omprövning till nämnden för ordnande av tjänster angående anvisningarna för service som stöder rörlighet. Anvisningen har antagits av nämnden för ordnande av tjänster 5.6.2024 (§ 65).

Begäran om omprövning gäller punkten om ledsagartjänst [följeslagarservice] i anslutning till färdtjänst enligt handikappservicelagen samt punkten om störningar i färdtjänsten.

De som framställt begäran om omprövning lyfter fram en punkt i anvisningen där det konstateras att en person som själv behöver taxiförarens hjälp för att förflytta sig i regel inte kan fungera som följeslagare [ledsagare] och kräver att passusen stryks såsom varande lagstridig. De som framställt begäran om omprövning påpekar att högsta förvaltningsdomstolen i sitt avgörande HFD 2015:131 ansett att när en gravt handikappad person var ledsagare, måste han eller hon i likhet med andra ledsagare kunna åka med gratis i en taxi. I förvaltningsdomstolens avgörande hade det av en person som beviljats färdtjänst med stöd av lagen om service och stöd på grund av handikapp krävts att han, när han fungerade som ledsagare för en annan person som beviljats färdtjänst, för resan skulle använda en av de färdtjänstresor som han själv beviljats samt betala självriskandelen, trots att ledsagare annars fick åka med gratis. Grunder för sådan särbehandling saknades.  Högsta förvaltningsdomstolen ansåg att när en gravt handikappad person var ledsagare, måste han eller hon i likhet med andra ledsagare kunna åka med gratis i en taxi. 8 § 2 mom. i lagen om service och stöd på grund av handikapp, 4 § 1 och 3 mom. samt 6 § i förordningen om service och stöd på grund av handikapp, 6 § i förvaltningslagen. De som framställt begäran om omprövning påpekar att det i grunderna för avgörandet skrivs: ”Om en gravt handikappad person som får färdtjänst faktiskt ledsagar en annan person på färdtjänstresor, ska han eller hon, med beaktande av 6 § i förvaltningslagen, kunna resa avgiftsfritt i taxin på samma sätt som andra ledsagare” (Finlex 2015:131/HFD:s avgöranden beslut/prejudikat). Östra Nylands råd för personer med funktionsnedsättning har i sitt utlåtande 29.2.2024 lyft fram HFD:s beslut, men i begäran om omprövning konstateras om anvisningen att ”när två personer som har ett beslut om färdtjänst reser med färdtjänst är det fråga om en kombinerad resa för vilken ingen självrisk tas ut”. I begäran om omprövning konstateras att en person med funktionsnedsättning som är med i transporten som ledsagare ger den som ska ledsagas den vägledning och den assistans som han eller hon behöver framme vid destinationen. Ledsagaren har inte själv något ärende att uträtta på samma ställe. Enligt anvisningen går ledsagaren det oaktat miste om två av sina egna resor som beviljats för att sköta ärenden och för rekreation.

I begäran om omprövning hänvisar den ovan nämnda meningen i anvisningen till situationer där föraren assisterar båda kunderna mer än normalt utan att få ersättning för det. Taxiförarna anser att en sådan situation är orättvis och vill inte nödvändigtvis ta emot denna typ av köruppdrag. Vid utarbetandet av anvisningen har man försökt undvika instruktioner som ytterligare kan försvåra mottagandet av beställningar.

Anvisningen kommer att uppdateras fram emot årsskiftet 2024 i och med lagreformen. Rådet för personer med funktionsnedsättnings representanter deltar i uppdateringen av anvisningen. I detta sammanhang beaktas denna möjlighet för personer med funktionsnedsättning att fungera som ledsagare, och diskuterar man frågan med serviceproducenterna för att det i dessa situationer ska råda samförstånd.

För det andra lyfter framställarna av begäran om omprövning fram att man i ledningssystemet för transporterna inte tillräckligt har beaktat ett tryggt genomförande av transporten. I anvisningen konstateras: ”Om skjutsen inte anländer inom 15 minuter från beställningstidpunkten ska kunden kontakta beställningscentralen på nytt.” Inköp som sker förbi beställningscentralen är inte konkurrensutsatta. Taxisystemet har ändrats år 2017, vilket inverkar på anskaffningen av färdtjänst enligt socialvårds- och handikappservicelagen. Det går inte att beställa skjuts utanför systemet. Lagstiftningen förutsätter konkurrensutsättning av färdtjänsten.

Det är inte möjligt att i något system följa upp i realtid hur transporterna genomförs. Taxiföraren kan kvittera köruppdraget är mottaget, men det är möjligt att taxin ändå inte kommer till platsen. För att följa köruppdraget krävs alltid att personen följer den beställda transporten. Det har beställningscentralen inte personal för. På grund av konkurrensutsättningens natur har ingen aktör (handikappservicen, beställningscentralen, taxibilarna) något helhetsansvar för genomförandet av transporterna. Enligt begäran om omprövning har man inom färdtjänsten inte tagit i bruk till exempel ett system för överflöde, något som nämns i upphandlingshandlingarna.

I begäran om omprövning lyfts fram att det i föredragningslistan felaktigt har antecknats att beställningscentralen inte kan följa genomförandet av transporterna. Enligt begäran om omprövning finns det system som informerar kunden om att en transport närmar sig. Taksi Helsinki använder sig av en rutin där beställningscentralen ringer kunden för att berätta att det inte fanns någon taxi tillgänglig. Denna rutin att ringa kunden har inte baserat sig på information där beställningscentralen skulle ha följt genomförandet av transporten till kunden. Taksi Helsinki har i själva verket inte kunnat följa om bilen tar emot det beställda köruppdraget.  Beställningscentralen kan inte följa om taxin kör i riktning mot kunden efter att ha kvitterat att köruppdraget tagits emot. Beställningscentralen kan följa när taxin kvitterar att köruppdraget är mottaget.

Tillsammans med den lagligt konkurrensutsatta beställningscentralen 0202 görs det ett tätt samarbete för utvecklande av färdtjänst enligt handikappservicelagen. I utvecklingsarbetet engageras förutom representanter för personer med funktionsnedsättning även serviceproducenterna.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar avslå begäran om omprövning.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt avslå begäran om omprövning.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet, att påverkansorganets representant Maija Aatelo (råd för personer med funktionsnedsättning) anmälde jäv och avlägsnade sig från mötesrummet under behandlingen av detta ärende (närståendejäv, förvaltningslagen 28 § 5).

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
resultatenhetschef (funktionshinderservice) Maritta Koskinen
tf. ansvarsområdesdirektör (familje- och socialtjänster) Hanna Kaunisto
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Översättning på kommande

Beskrivning förslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster

 

Paragrafen justeras genast.

Bilagor

Kompletterande material