Palveluiden järjestäminen -lautakunta, kokous 2.12.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 130 Omenamäen palvelukeskuksen uima-altaan yleisten uintivuorojen lakkauttaminen

IUHVADno-2025-4025

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö (asumispalvelut) Heidi Nastolin
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Omenamäen palvelukeskuksessa toteutetaan monipuolista toimintaa, joka palvelee sekä talon asukkaita että porvoolaisia eläkeläisiä. Palvelukeskuksessa on yhteisöllistä asumista vuoden 2026 alusta noin 90 henkilölle nykyisten senioriasuntojen muuttuessa yhteisölliseksi asumiseksi. Palvelukeskuksessa sijaitseva ruokala tarjoaa päivittäin lounaan sekä asukkaille että talon ulkopuolisille eläkeläisille. Palvelukeskuksessa järjestetään sosiaalista kanssakäymistä edistävää toimintaa, joka tukee yhteisöllisyyttä ja tarjoaa virikkeitä Omenamäen asukkaille. Lisäksi käytettävissä ovat kuntosali ja uima-allas, jotka ovat avoinna porvoolaisille eläkeläisille. Palvelukeskuksessa järjestetään myös erilaisia ohjattuja liikunta- ja vesiliikuntaryhmiä porvoolaisille eläkeläisille.

Omenamäen palvelukeskuksen uima-altaalla on yleisiä uintivuoroja yhteensä 11,45 tuntia viikossa. Yleisillä uintivuoroilla tarkoitetaan vuoroja, joihin porvoolainen eläkeläinen voi käydä omatoimisesti uimassa ilman ohjausta. Nämä vuorot eivät ole ohjattuja tunteja, vaan vapaata uintiaikaa. Yhteen vuoroon otetaan maksimissaan 10 uimaria. Viikoittainen kävijämäärä yleisillä uintivuoroilla on 75-88 henkilöä. Omenamäen yhteisöllisen asumisen asukkaat eivät käy yleisillä uintivuoroilla kuntoisuutensa takia.

Omenamäen uima-allas sijaitsee palvelukeskuksen sisääntulokerroksessa ja on kooltaan 12,5 m x 3 m. Syvin kohta on 1,35 m matalin kohta 1,20 m.

Yleisten uintivuorojen valvonta toteutuu kameravalvontana. Kamera on sijoitettu Omenamäen palvelukeskuksen infoon, joka ei sijaitse uima-altaan läheisyydessä vaan n. 30 metriä uima-altaasta. Infossa työskentelevä toimistosihteeri valvoo kameraa oman työnsä ohella. Toimistosihteerin työ infopisteessä koostuu erilaisista asiakaspalvelu- ja hallinnollisista tehtävistä. Päivittäiseen työnkuvaan kuuluu asiakkaiden palvelu luukulla, puheluihin vastaaminen sekä kuntosalin, kokoustilojen ja uimahallin varausten hallinta. Lisäksi toimistosihteeri hoitaa kassatoimintoja ja vastaa maksujen vastaanotosta. Työhön sisältyy myös avainten luovutus liikunta- ja uintiryhmien asiakkaille. Kameravalvonta on osa tehtävää, ja sitä seurataan muun työn ohella.

Uima-altaan valvontakamera sijaitsee infon tilassa toimistosihteerin pöydällä. Kamera on vanha ja kuvanlaatu on huono eikä infossa työskentelevällä sihteerillä ole tosiasiallista mahdollisuutta seurata valvontakameran kuvaa kokoaikaisesti muun työn ohella.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto eli Tukes on laatinut ohjeistuksen 1/2015 uimahallien ja kylpylöiden turvallisuuden edistämisestä. Ohjetta on päivitetty vuonna 2017. Ohjeistuksen mukaan uinninvalvojalla ei saa olla valvontavuoron aikana valvontaa eikä turvallisuuden ylläpitämistä haittaavia tehtäviä, kuten lipunmyyntiä ja allasliikuntaryhmien ohjaamista. Kyseiset tehtävät vievät valvojan huomion muualle kuin allastilojen käyttäjien turvallisuuden valvontaan. Uinninvalvoja ei siten voi hoitaa kyseisiä tehtäviä silloin, kun allasalueella on asiakkaita.

Tukesin ohjeistuksen mukaan pienissä uimahalleissa uinninvalvontavaatimuksia voidaan lieventää ja kameravalvonta sallia valvontakeinoksi riskinarvioinnin perusteella seuraavien edellytysten täyttyessä:

  • allasalueen yhteenlaskettu vesipinta-ala on pieni (alle 200 m²)
  • altaita on vähän (allasalue koostuu lähtökohtaisesti yhdestä altaasta),
  • kävijämäärät ovat pieniä (yksittäisiä asiakkaita)
  • kävijöitä ei ole kerralla niin paljon, että heistä aiheutuu ruuhkaa (yksittäiset asiakkaat helposti valvottavissa)
  • allasalue on tyypillisesti tyhjänä osan sen aukioloajasta
  • allasalueella ei ole vaaraa lisääviä toimintoja (esim. vesiliukumäki)
  • allasalue on helposti ja kattavasti kameran kuvan kautta valvottavissa, seurattavissa ja hallittavissa
  • kuvaa seuraava henkilö on allasalueen välittömässä läheisyydessä ja pääsee tarvittaessa heti altaalle.

 

Edellä mainittujen edellytysten täyttyessä sekä riskinarvioinnin perusteella valvonta voidaan järjestää tehokkaalla allasalueen kameravalvonnalla kuntoutuslaitoksissa ja pienissä uimahalleissa. Toiminnanharjoittajan tulee kuitenkin tapauskohtaisesti arvioida kameravalvonnan käyttöönottoa jokaisessa kohteessa erikseen. Riskiperusteisesti voi olla tarpeen järjestää henkilövalvonta allasalueelle tiettyinä ajankohtina, vaikka valvonta muuten järjestettäisiin kameravalvontana.

Tukesin ohjeistuksen mukaan pienissä uimahalleissa kuvaa seuraavalla henkilöllä tulee olla uinninvalvojan pätevyys. Jos allasalueelle tulee kerralla useita asiakkaita, sinne muodostuu helposti ruuhkaa, eivätkä yksittäiset asiakkaat ole enää helposti pelkän kuvan kautta havaittavissa ja valvottavissa. Tällöin kameravalvontaa ei voi enää pitää riittävänä valvontakeinona, vaan uinninvalvojan on siirryttävä allasalueelle, jolloin tilanne on verrannollinen normaaliin uimahallikäyttöön.

Hyvinvointialueen viranhaltijoiden tekemän riskienarvioinnin perusteella on todettu, että Omenamäen yleisten uintivuorojen turvallisuus ei ole riittävällä tasolla. Keskeiset ongelmat ovat riittämätön valvonta, puutteellinen henkilöstöresurssi ja turvallisuusriski asiakkaalle. Allasalueen kameravalvonta ei kata koko tilaa, erityisesti suihkutiloihin siirtymistä, jossa liukastumisriski on olemassa. Infopisteen toimistosihteeri ei voi jatkuvasti seurata kameravalvontaa, koska hänen tehtävänsä edellyttävät liikkumista muualle ja hänellä ei ole vaadittavaa uinninvalvojan pätevyyttä. Merkittävä turvallisuusriski on virallisen ja pätevän allasvalvojan puute. Valvonnan puutteet voivat johtaa vaaratilanteisiin, kuten hukkumisiin tai loukkaantumisiin, joihin ei pystytä reagoimaan riittävän nopeasti.

Vaikka Omenamäen yleisistä uintivuoroista luovutaan, porvoolaisilla eläkeläisillä säilyy edelleen mahdollisuus käyttää Porvoon uimahallin palveluita. Uimahalli tarjoaa turvalliset ja asianmukaisesti valvotut olosuhteet, joissa on pätevät uinninvalvojat paikalla. Tämä mahdollistaa uintiharrastuksen jatkamisen turvallisessa ympäristössä, ja tukee ikääntyneiden hyvinvointia ja toimintakyvyn ylläpitämistä.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää, että Omenamäen palvelukeskuksen yleisistä uintivuoroista luovutaan 1.1.2026 alkaen puutteellisen valvonnan aiheuttaman turvallisuusriskin vuoksi.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti, että Omenamäen palvelukeskuksen yleisistä uintivuoroista luovutaan 1.1.2026 alkaen puutteellisen valvonnan aiheuttaman turvallisuusriskin vuoksi.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Merkittiin pöytäkirjaan, että kokouksen puheenjohtaja totesi, että §130 päätösehdotuksesta jäi lukematta pykälän tarkastaminen heti. Asia avattiin uudelleen ja tarkastettiin heti.


Muutoksenhaku

Hyvinvointialuelaki 139 §.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • hyvinvointialueen jäsen.


Oikaisuvaatimusaika                                                                                  

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukiolon päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Itä-Uudenmaan aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus toimitetaan kirjaamoon.

Yhteystiedot:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamo palvelee sähköpostitse arkisin kello klo 9 - 15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamosta, kirjaamo@itauusimaa.fi.