Aluevaltuusto, kokous 19.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 79 LISÄPYKÄLÄ: Hankintapäätös / Vammaispalvelulain mukaisten palvelujen sisäinen kilpailutus 2025 luokassa 3 lyhytaikaisen huolenpidon palvelut (lisäpykälä)

IUHVADno-2024-3331

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hankintamenettely ja hankintailmoitus 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (jatkossa hankintayksikkö) perusti vammaispalvelulain mukaisten palvelujen hankintaa koskevan joustavan sähköisen palveluntuottajarekisterin (DPS) 01.10.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero IUHVADno-2024-3331. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi. 

Kyseessä on vammaisten henkilöiden palvelujen hankinta hankintalain liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan joustavana sähköisenä palveluntuottajarekisterinä, (jatkossa palveluntuottajarekisteri), joka tarkoittaa hankintayksikön suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Hankintamenettelyn tarkoituksena on turvata asiakkaiden tarpeen mukaisten palveluiden toteuttaminen ja asiakaskohtaisen palvelun valinta niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti. 

Palveluntuottajarekisteri on voimassa viisi (5) vuotta sen perustamisesta lukien, minä aikana palveluntuottajarekisterin sisäiset tarjouskilpailut tehdään. Hankintayksikkö voi jatkaa palveluntuottajarekisterin voimassaoloa tai päättää sen voimassaolon ennenaikaisesti korjaushankintailmoituksella. 

Palvelun järjestämiselle ostopalveluna on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset edellytykset. Hankintayksikkö toteuttaa palveluhankinnan avulla asiakkaiden tarpeen mukaisia vammaispalvelulain mukaisia erityispalveluja järjestämisvastuunsa mukaisesti, palvelujen usein pitkäkestoinen luonne ja asiakkaiden moninaiset tarpeet huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla. Hankintayksikkö huolehtii palvelujen saatavuudesta ja kattavuudesta muun muassa palvelun laatua, hinnoittelua, muutosmahdollisuuksia ja jatkuvuuden hallintaa koskevilla sopimusehdoilla. Hankintasopimus sisältää järjestämislain 15 §:n edellyttämät ehdot.   

Palveluntuottajarekisterin kohde ehdot ja toiminta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä ”Palveluntuottajarekisterin periaatteet IUHVA VPL”. 

Hankinta on toteutettu yhteistyössä vastuualueen kanssa ja vastuualue puoltaa hankintaa. 

Tarjouspyyntö, hankinnan kohde ja ennakoitu arvo 

Hankintayksikkö lähetti 03.06.2025 kaikille palveluntuottajarekisterin luokkaan 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki hyväksytyille ehdokkaille palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön. Tarjouspyyntö on päätöksen oheismateriaaleina 1.  

Hankintayksikkö toteuttaa palveluhankinnan avulla vammaisille henkilöille tarkoitetut lyhytaikaisen huolenpidon palvelut. Palvelut perustuvat vammaispalvelulakiin. Palvelua koskeva päätös voidaan tehdä myös sosiaalihuoltolain perusteella. Palveluun voi kuulua myös terveydenhuoltolain mukaisesti toteutettavia terveydenhuollon tehtäviä. 

Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä ”Palvelukuvaus lyhytaikainen huolenpito 2025”. 

Hankinta toteutuu seuraavissa osissa: 

Lyhytaikainen huolenpito omaan asuntoon 

OSA 1 Lyhytaikainen huolenpito omaan asuntoon palveluluokka 1 

OSA 2 Lyhytaikainen huolenpito omaan asuntoon palveluluokka 9 

Lyhytaikainen huolenpito palveluntuottajan asuntoon 

OSA 3 Lyhytaikainen huolenpito palveluntuottajan asuntoon palveluluokat 1, 2 ja 3 

OSA 4 Lyhytaikainen huolenpito palveluntuottajan asuntoon palveluluokat 4, 5, 6, 7 ja 8 

Lyhytaikainen huolenpito erityishuoltoa saavalle asiakkaalle 

OSA 5 Lyhytaikainen huolenpito vaativan moniammatillisen tuen yksikköön palveluluokat 4, 5, 6, 7 ja 8 

Tarkoituksena on, että palvelu käynnistyy 01.01.2026. Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta (varsinainen sopimuskausi). Sen jälkeen tilaajalla on oikeus kahteen yhden (1) vuoden mittaiseen optiokauteen (optiokausi). Tilaaja päättää option käyttöönotosta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden tai optiokauden päättymistä. Tilaaja voi ottaa molemmat optiokaudet käyttöön myös kerralla. 

Hankintalain mukaisesti laskettu hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo asumisen tuen palveluilla on noin 5 miljoonaa euroa / vuosi. Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo sopimuskaudelta on noin 20 miljoonaa euroa. 

Saadut tarjoukset 

Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 01.09.2025 klo 10:00 mennessä 41 tarjousta. Tarjousten määrä osa-aluekohtaisesti on seuraava:   

OSA 1 Lyhytaikainen huolenpito omaan asuntoon 6 tarjousta 

OSA 2 Lyhytaikainen huolenpito omaan asuntoon 6 tarjousta 

OSA 3 Lyhytaikainen huolenpito palveluntuottajan asuntoon 14 tarjousta 

OSA 4 Lyhytaikainen huolenpito palveluntuottajan asuntoon 34 tarjousta 

OSA 5 Lyhytaikainen huolenpito vaativan moniammatillisen tuen yksikköön 20 tarjousta 

Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja. 

Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä. 

Tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastus 

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.  

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että Soma Hoivapalvelut Oy oli jättänyt 0-hintaiset tarjoukset palveluyksiköistä Karhutorppa ja Norppatorppa hankinnan osiin 1, 2 ja 3. Hankintayksikkö teki tarjoajalle täsmennyspyynnön, jonka perusteella vahvistui, että kyse oli teknisestä virheestä. Soma Hoivapalvelut Oy:n tarjoukset Karhutorppa ja Norppatorppa osiin 1, 2 ja 3 suljetaan tarjouskilpailusta. Soma Hoivapalvelut Oy:n tarjoukset samoista yksiköistä osiin 4 ja 5 olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun. 

Muut saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun. 

Tarjousten vertailu 

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, paras hinta-laatusuhde. Tarjousvertailu suoritetaan erikseen kussakin hankinnan osassa. 

HINTA 

Painoarvo 70 % 

Hintavertailua varten tarjoajan osahinnat lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan vertailuhinta. Halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja saa vertailuun 70 pistettä. Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla: halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 70. 

LAATU 

Painoarvo 30 % 

Laatuvertailua varten tarjoajan laatuvertailussa saamat pisteet lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan laatupisteet. Eniten laatupisteitä saanut saa tarjousvertailussa täydet 30 pistettä ja muiden tarjousten laatupisteet suhteutetaan kaavalla tarjoajan laatupisteet/ suurimmat laatupisteet * 30. 

Laadun vertailuperusteet ovat: 

A Sosiaalista kanssakäymistä edistävän toiminnan laatu   

B Henkilöstön täydennyskoulutuksen laatu 

C Palveluyksikön vastuuhenkilön osaaminen ja kokemus 

Täydet 30 laatupistettä saadakseen tarjoajan tulee täyttää kaksi kolmesta vapaasti valitsemastaan laatuperusteesta A-C. Tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti, mikäli tarjoaja tarjoaa enemmän kuin kaksi laatuperustetta, hankintayksikkö huomioi vain kaksi laatuperustetta aakkosjärjestyksen mukaisessa järjestyksessä A-C. 

Tarjoajan hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen. Tarjoajien etusijajärjestys muodostuu kokonaispistemäärän mukaisesti. Hinta- ja laatuperusteet ja niiden pisteytys on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä. 

Hankintayksikkö valitsee kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet palveluntuottajat tuottamaan palvelua. Palveluntuottajien etusijajärjestys hankinnassa muodostuu kokonaistaloudellisen edullisuuden (hinta ja laatu) perusteella. Siltä osin, kun tarjoajien tarjousvertailuun perustuva kokonaispistemäärä on täsmälleen sama, hankintayksikkö on ratkaissut etusijajärjestyksen arpomalla. Tarjousvertailun lopputulos ja palveluntuottajien etusijajärjestys on liitteiden 2-6 Tarjousvertailu Julkinen mukainen. 

Hankintasopimus ja ilmoitus 

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. Hankintayksikkö tekee sopimuksen niiden palveluntuottajien kanssa, jotka toimittavat osallistumis- ja tarjouspyynnössä edellytetyt asiakirjat ja tiedot. Hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. 

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi. 

Toimivalta 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluevaltuusto päättää yli 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista. 

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää valita lyhytaikaisen huolenpidon palvelun palveluntuottajiksi liitteiden:

  • 2 Tarjousvertailu OSA 1 Julkinen,
  • 3 Tarjousvertailu OSA 2 Julkinen,
  • 4 Tarjousvertailu OSA 3 Julkinen,
  • 5 Tarjousvertailu OSA 4 Julkinen ja
  • 6 Tarjousvertailu OSA 5 Julkinen 


mukaiset palveluntuottajat, liitteiden mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Pykälä tarkastetaan heti

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää valita lyhytaikaisen huolenpidon palvelun palveluntuottajiksi liitteiden:

  • 2 Tarjousvertailu OSA 1 Julkinen,
  • 3 Tarjousvertailu OSA 2 Julkinen,
  • 4 Tarjousvertailu OSA 3 Julkinen,
  • 5 Tarjousvertailu OSA 4 Julkinen ja
  • 6 Tarjousvertailu OSA 5 Julkinen


mukaiset palveluntuottajat, liitteiden mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Aluehallitus käsitteli tämän asian § 250 asian jälkeen ja ennen § 249.

Pöytäkirjaan merkittiin, että hankintapäällikkö Ville Hanhinen poistui kokouksesta klo 18.13, kun tämän asian käsittely päättyi.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Ehdotus

Aluehallitus: 

Aluevaltuusto päättää valita lyhytaikaisen huolenpidon palvelun palveluntuottajiksi liitteiden:

  • 2 Tarjousvertailu OSA 1 Julkinen,​
  • 3 Tarjousvertailu OSA 2 Julkinen,​
  • 4 Tarjousvertailu OSA 3 Julkinen,​
  • 5 Tarjousvertailu OSA 4 Julkinen ja
  • 6 Tarjousvertailu OSA 5 Julkinen


mukaiset palveluntuottajat,​ liitteiden mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Aluevaltuusto päätti valita lyhytaikaisen huolenpidon palvelun palveluntuottajiksi liitteiden:

  • 2 Tarjousvertailu OSA 1 Julkinen,
  • 3 Tarjousvertailu OSA 2 Julkinen,
  • 4 Tarjousvertailu OSA 3 Julkinen,
  • 5 Tarjousvertailu OSA 4 Julkinen ja
  • 6 Tarjousvertailu OSA 5 Julkinen


mukaiset palveluntuottajat, liitteiden mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Aluevaltuusto käsitteli tämän asian § 72 jälkeen ja ennen § 73.

Pöytäkirjaan merkittiin, että hankintapäällikkö Ville Hanhinen poistui kokouksesta klo 19.23, kun tämän asian käsittely päättyi.


Muutoksenhaku

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue / kirjaamo
Tulliportinkatu 1
06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon palvelee sähköpostitse arkisin klo 9.00 – 15.00.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia. 


Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)