Palveluiden järjestäminen -lautakunta, kokous 15.10.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 110 Talousarvio 2026, Sosiaali- ja terveystoimi

IUHVADno-2025-1728

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immonen
talousjohtaja Minna Sevón
vastuualuejohtaja (terveyspalvelut) Carita Schröder
vastuualuejohtaja (ikääntyneiden palvelut) Kirsi Oksanen
vs. vastuualuejohtaja (perhe- ja sosiaalipalvelut) Hanna Kaunisto
johtava lääkäri Susanna Varilo

 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 73§:n mukaan aluehallitus hyväksyy talousarvion laadintaohjeet ja suunnittelukehykset. Talousarvion laadintaohje 2026 on hyväksytty aluehallituksessa 22.5.2025 (§123) ja lähetetty lautakunnille sekä toimialoille talousarviovalmistelun pohjaksi. Taloussuunnitelmakehys vuosille 2026-2028 on hyväksytty aluehallituksessa 12.6.2025 (§147).

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 27§:n mukaan Palveluiden järjestäminen- lautakunta vastaa esityksen tekemisestä sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelutuotantoa koskevasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta sekä investointisuunnitelmasta hyvinvointialueen aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle.

Hyvinvointialuelain (611/2021) mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jota se noudattaa toiminnassaan ja taloudenhallinnassaan (§115). Talousarvioon lukeutuu investointisuunnitelma sekä taloussuunnitelma vähintään kolmeksi vuodeksi, joista talousarviovuosi on ensimmäinen. Talousarvio ottaa lukuun toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoittaa, miten rahoitustarve katetaan ilman pitkäaikaista lainaa. Suunnitelman on oltava tasapainoinen tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen mahdollisesti kertynyt alijäämä tulee kattaa kahdessa vuodessa tilinpäätöksen vahvistamisvuoden päättymisestä.

Vuoden 2023 tilipäätös oli 34,6 miljoonaa euroa alijäämäinen ja vuoden 2024 tilinpäätöksen alijäämä oli 48,5 miljoonaa euroa. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen taseessa on vuoden 2024 lopussa kattamatonta alijäämää noin 83,1 miljoonaa euroa. Osavuosikatsauksen 1–6/2025 ennusteen mukaan vuoden 2025 alijäämä asettuu 14,6 miljoonaan euroon. Talouden suunnittelukehyksessä 2026–2028 tulee osoittaa, että vuosien 2023–2024 alijäämät ja tilikauden 2025 mahdollinen alijäämä saadaan katettua vuoden 2026 loppuun mennessä.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen strategian päivitystyö on paraikaa käynnissä. Tästä syystä sosiaali- ja terveystoimen talousarvioesityksessä 2026 ei ole toimialan osalta strategisia painopisteitä tai tavoitteita esitetty seuraavalle vuodelle. Toimialan sitovat tavoitteet pohjautuvat strategiaan, joten ne tuodaan tiedoksi lautakunnalle myöhemmin.

Sosiaali- ja terveystoimen keskeiset tavoitteet 2026–2028

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteena on tuottaa laadukkaita, riittäviä ja helposti saavutettavia palveluita kustannustehokkaasti sekä lakien ja henkilöstömitoitusten vaatimusten mukaisesti. Palveluiden painopistettä siirretään ennaltaehkäisyyn, ja digitaalisia ratkaisuja sekä palveluiden keskittämistä hyödynnetään yhdenmukaisuuden ja toimintavarmuuden lisäämiseksi. Palveluita tuotetaan sekä omana että ostopalveluina tuottavuusohjelman vahvasti ohjaamana.

Keskeistä hyvinvointialueen palveluiden tuottamiseksi haastavassa taloudellisessa tilanteessa on läpinäkyvä ja ennustettava johtaminen sekä henkilöstön osaamisesta ja jaksamisesta huolehtiminen.

Sosiaali- ja terveystoimen riskien arviointi

Suurimmat riskit liittyvät hyvinvointialueen rahoitukseen ja sen ohella haasteena tiettyjen ammattiryhmien, kuten lääkäreiden ja psykologien, saatavuus, vaikka henkilöstötilanne on kokonaisuutena parantunut. Muun muassa sijaispoolin käyttöönotto on vähentänyt vuokrahenkilöstön tarvetta.

Tuottavuusohjelman säästötavoitteiden saavuttaminen edellyttää nopeita ja vaikeitakin päätöksiä palveluiden tuotantotavoista, tarjonnan laajuudesta ja sijainnista.

Esitys vuoden 2026 talousarvioksi ja investointisuunnitelmaksi

Sosiaali- ja terveystoimen toimialan talousarvioesitys vuodelle 2026 on valmisteltu aluehallituksen 12.6.2025 (§147) päättämän kehyksen pohjalta. Sosiaali- ja terveystoimen ulkoinen toimintakate kehyksessä on -369 433 000 euroa. Talousarvioesityksessä ulkoinen toimintakate on –386 291 000 euroa, joten erotus kehyspäätökseen on -16 858 000 euroa.

Kun huomioidaan sisäiset erät, talousarvioesityksen toimintakatteeksi muodostuu –413 043 000 euroa. Sisäisiä eriä ovat muun muassa muiden yksiköiden sosiaali- ja terveystoimelta perimät kulut kuten tilavuokrat.

Liitteenä olevaan sosiaali- ja terveystoimen talousarvioesitykseen 2026 on liitetty mukaan vuoden 2025 ennuste. Kun huomioidaan sekä ulkoiset että sisäiset erät, sosiaali- ja terveystoimen toimialan talousarvioesityksen toimintakate on vuoden 2025 ennusteeseen nähden 12 910 000 euroa suurempi.  

Hyvinvointialue laatii vuosittain investointisuunnitelman seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista investoinneista ja investointeja vastaavista sopimuksista sekä niiden rahoituksesta. Investointeja voidaan rahoittaa tulorahoituksella, kertyneillä rahavaroilla sekä lainanottovaltuuden mukaisesti pitkäaikaisella lainalla. Aluevaltuusto hyväksyi vuosien 2026–2029 investointisuunnitelman 10.12.2024 (§102). Pieniä tarkennuksia on tehty vuoden 2026 investointisuunnitelmaan.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää esittää aluehallitukselle:

  • Vuoden 2026 talousarvioksi ulkoisen toimintakatteen, joka on nettona enintään -386 291 000 euroa liitteen mukaisesti.  

  • Vuoden 2026 talousarvioksi ulkoisen ja sisäisen toimintakatteen, joka on nettona enintään -413 043 000 euroa liitteen mukaisesti.  

  • Investointisuunnitelmaa vuosille 2026–2029 liitteen mukaisesti.  

  • Henkilöstösuunnitelmaa vuodelle 2026 liitteen mukaisesti.  

 

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti äänestyksen jälkeen palauttaa esittelijän lisäyksellä muutetun talousarvioesityksen uudelleenvalmisteluun. Poliittisena ohjauksena uudelleenvalmistelulle on, että säästöjä olisi löydyttävä.

Kokouskäsittely

Merkittiin pöytäkirjaan, että aluehallituksen edustaja Arto Kujala saapui kokoukseen klo 17.07 pykälän §96 käsittelyn aikana.

Esittelijä teki lisäyksen talousarviotekstiin (liite), sivu 16 toinen kappale:

Kappaleen loppuun lisätään lause "Iäkkäiden määrän kasvaessa nopeasti alueen tulisi vahvistaa kevyempiä palvelumuotoja, kuten omaishoitoa."

Jäsen Christoffer Hällström ehdotti jäsen Jenna Perokorven kannattamana talousarvioesityksen palauttamista uudelleenvalmisteluun. Poliittisena ohjauksena uudelleenvalmistelulle on, että säästöjä olisi löydettävä.

Suoritetussa äänestyksessä, jossa pohjaehdotusta kannattavat äänestivät ”Jaa” ja jäsen Hällforsin muutosehdotusta kannattavat äänestivät ”Ei”, ”muutosehdotus voitti äänin 11 (Engård, Perokorpi, Hällfors, Kivimäki, Lindlöf, Nikkanen, Pietikäinen, Raumanni, Sigfrids, Simola, Suominen) - 2 (Oksanen, Servin).

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
sosiaali-​ ja terveysjohtaja Annika Immonen
talousjohtaja Minna Sevón
vastuualuejohtaja (terveyspalvelut) Carita Schröder
vastuualuejohtaja (ikääntyneiden palvelut) Kirsi Oksanen
vs. vastuualuejohtaja (perhe-​ ja sosiaalipalvelut) Hanna Kaunisto
johtava lääkäri Susanna Varilo

 

Palveluiden järjestäminen -lautakunta palautti kokouksessaan 30.9.2025 sosiaali- ja terveystoimen talousarvioesityksen 2026 uudelleenvalmisteluun. Uudelleenvalmistelun ohjeeksi lautakunta antoi, että säästöjä olisi löydyttävä. Lautakunta pyysi lisäksi tarkempaa selvitystä talousarvioesityksen 2026 henkilöstökulujen sisällöstä sekä esityksen erotuksesta kehyspäätökseen. Lautakunta pyysi myös lisäämään talousarvioesitykseen sitovat tavoitteet vuodelle 2026.

Aluehallitus päätti 12.6.2025 (§147) sosiaali- ja terveystoimen talousarviokehykseksi - 369 433 000 euroa. Talousarvioesityksessä (30.9.2025) ulkoinen toimintakate oli - 386 291 000 euroa, erotus kehyspäätökseen on - 16 858 000 euroa. Talousarvioesityksessä (15.10.2025) ulkoinen toimintakate on - 387 478 000 euroa, erotus kehyspäätökseen - 18 045 000 euroa. Verrattuna vuoden 2025 ennusteeseen talousarvioesityksen erotus on - 14 330 000 euroa.

Sosiaali- ja terveystoimen talousarvioesitys on läpikäyty palveluiden järjestäminen -lautakunnan kokouksen 30.9.2025 jälkeen. Vähennyksiä talousarvioon ei ole tehty, koska lakisääteisten palveluiden tuottaminen on pystyttävä varmistamaan. Talousarvioesitys on laadittu tiukan ja realistisen arvion mukaan. Talousarvioesityksen läpikäynnin yhteydessä tarkistettiin toimialan henkilöstökulut ja niitä korotettiin aiemmasta esityksestä neljään prosenttiin, kehyspäätöksessä ollut 2,5 % korotus ei ollut riittävä. Korotusta selittää, että aiemmassa esityksessä ei ole täysimääräisesti huomioitu lääkäreille vuonna 2025 tulevaa järjestelyvaraeräkorotusta (2,10 %) eikä täysimääräisesti ensi vuoden sotesopimuksen (2,6 %), HYVTES (2,0 %) ja lääkärisopimuksen (0,6 %) järjestelyvaraeräkorotuksia. Lisäksi palkkaharmonisaatio ja tasopalkkajärjestelmä edellyttävät varausta vuoden 2026 talousarvioon. Maan hallitus on esittänyt työttömyysvakuutusmaksujen korottamista 22.9.2025. Laki tulisi voimaan 1.1.2026. Tätä myötä työttömyysvakuutusmaksuja on korotettu tarkistetussa esityksessä 0,4 %. Henkilöstökuluihin tehdyt muutokset aiheuttavat 1,18 miljoonan euron kasvun aiempaan esitykseen.

Henkilöstökulujen sisältö sekä talousarvioesityksen erotukset kehyspäätökseen on avattu liitteessä.

Sitovat tavoitteet

Hyvinvointialueen strategia on laadittu vuosille 2023–2026. Strategiaa päivitetään vuonna 2025–2026 tarpeellisilta osin ja päivitetty strategia ohjaa jatkossa hyvinvointialueen pitkän aikavälin toimintaa ja tavoitteita vuosille 2026–2029. Hyvinvointialuestrategia ja tuottavuusohjelma tukevat toisiaan. Vuoden 2026 sitovat tavoitteet toimeenpanevat vielä voimassa olevaa strategiaa 2023–2026.

Sitovien tavoitteiden mukaisesti vuoden 2026 toiminnassa varmistetaan, että talousarviota ei ylitetä ja että hyvinvointialueneuvotteluiden suositukset toteutuvat. Palveluiden järjestäminen perustuu lakisääteisyyteen ja vaikuttavuuteen, ja asiakastyytyväisyyttä mitataan systemaattisesti. Henkilöstön lähtövaihtuvuus jää alle 8 prosentin eikä sairauspoissaolojen määrä kasva. Avoimien virkojen ja toimien määrä vähenee vuoden 2026 loppua kohden ja työhyvinvointikyselyn tulokset paranevat edelliseen vuoteen verrattuna.

Sitoviin tavoitteisiin liittyvät toimenpiteet, mittarit ja tavoitetaso on kuvattu talousarvioliitteen taulukossa.

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää esittää aluehallitukselle:

  • Vuoden 2026 talousarvioksi ulkoisen toimintakatteen, joka on nettona enintään - 387 478 000 euroa liitteen (kohta 1.2) mukaisesti.
  • Vuoden 2026 talousarvioksi ulkoisen ja sisäisen toimintakatteen, joka on nettona enintään - 414 230 000 euroa liitteen (kohta 1.3) mukaisesti.
  • Sitovia tavoitteita vuodelle 2026 liitteen (kohta 1.1) mukaisesti.
  • Investointisuunnitelmaa vuosille 2026–2029 liitteen (kohta 2) mukaisesti.
  • Henkilöstösuunnitelmaa vuodelle 2026 liitteen (kohta 3) mukaisesti.

 

Pykälä tarkastetaan heti.