§ 50 Päätös ehdokasvalinnasta 9.2025 / Vammaispalvelulain mukaisten palvelujen hankinta joustavassa sähköisessä palveluntuottajarekisterissä

Lataa 

IUHVADno-2024-3331

Päätöspäivämäärä

7.10.2025

Päätöksen tekijä

Hankintapäällikkö

Päätöksen peruste

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan hyvinvointialuejohtaja päättää alle 1 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista, sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Päätös (12.6.2025 § 112) hyvinvointialuejohtajan hallintosäännön mukaisten toimivaltojen edelleen siirtämisestä :
Hankintapäällikkö

Hyvinvointialuejohtajan toimivaltaa hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä niitä koskevista oikaisuista ja koskien projektien hankintojen järjestämistä siirretään edelleen hallintosäännön 22, 30 ja 37 §:en mukaisesti seuraavasti:

  1. Hankintapäällikkö päättää hankintamenettelyyn kuuluvista päätöksistä, joilla ei ole hankintalaissa tarkoitettua ennakoitua arvoa ja hankintojen keskeyttämisestä sekä edellä mainittuja koskevista oikaisuvaatimuksista. Hankintoja on mahdollista toteuttaa ainoastaan talousarvion puitteissa.
  2. Hankintapäällikkö linjaa hyvinvointialuejohtajan kanssa rinnakkaisesti alle 1 000 000 euron hankintapäätösten, sopimusten ja sitoumusten, sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisujen hyväksynnästä.
  3. Hankintapäällikkö toteuttaa vähintään 60 000 euron ja alle 1 000 000 euron arvoisia sopimuksia koskevat sopimustoimenpiteet hyvinvointialuejohtajan määräyksestä.
  4. Hankintapäällikkö antaa tarvittaessa tarkempia ohjeita taloudenhoidosta koskien julkisia hankintoja, sopimuksia ja sitoumuksia.
  5. Hankintapäällikön toimivaltaan kuuluu päättää koko hyvinvointialuetta ja useampaa valmistelualuetta koskevien projektien hankintojen järjestämisestä.

Kuvaus

Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen, etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Palveluntuottajarekisterin perustaminen ja hankintamenettely

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue perusti vammaispalvelulain mukaisten palvelujen hankintaa koskevan joustavan sähköisen palveluntuottajarekisterin (DPS) 1.10.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero IUHVADno-2024-3331. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi.

Hankinta toteutetaan joustavana sähköisenä palveluntuottajarekisterinä, (jatkossa palveluntuottajarekisteri), joka hankintayksikön suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Kyseessä ei ole hankintalain 42 §:n tarkoittama puitejärjestely. Hankinnan sähköisenä järjestelmänä hyödynnetään soveltuvin osin hankintalain 49–52 §:n tarkoittamaa dynaamista hankintajärjestelmää. Hankintamenettelyn tarkoituksena on turvata vammaisten henkilöiden palvelutarpeen mukaisten palveluiden toteuttaminen ja asiakaskohtaisen palvelun valinta niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti.

Palveluntuottajarekisteri perustetaan ja sitä täydennetään rajoitetun menettelyn kaltaisella menettelyllä. Palveluntuottajarekisteri on koko voimassaolonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville palveluntuottajille. Palveluntuottajat hakeutuvat palveluntuottajarekisteriin jättämällä osallistumishakemuksen hankintailmoituksen ja osallistumispyynnön mukaisesti.

Palveluntuottajarekisterin perustamisen jälkeen käynnistyy hankintavaihe.  Palveluntuottajarekisteri on voimassa viisi (5) vuotta sen perustamisesta lukien. Tänä aikana hankintayksikkö toteuttaa palveluntuottajarekisterin sisäisiä kilpailutuksia. Tilaaja voi jatkaa palveluntuottajarekisterin voimassaoloa uudella hankintailmoituksella.

Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

Palveluntuottajarekisterissä toteutettavien hankintojen kohteena ovat vammaisille henkilöille tarkoitetut palvelut ja tukitoimet, joilla helpotetaan vammaisten henkilöiden selviytymistä jokapäiväisestä elämästä, kuten henkilökohtainen apu, valmennus, erityinen osallisuuden tuki, tuettu päätöksenteko, asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito, päivätoiminta, työtoiminta ja vaativa moniammatillinen tuki.

Palveluntuottajarekisteri on jaettu perustamisvaiheessa luokkiin seuraavasti:

Luokka 1       Henkilökohtainen apu

Luokka 2       Valmennus, erityinen osallisuuden tuki ja tuettu päätöksenteko

Luokka 3       Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki

Luokka 4       Päivätoiminta, työtoiminta ja vaativa moniammatillinen tuki

Luokkia voidaan myöhemmin palveluntuottajarekisterin voimassaoloaikana lisätä.

Hankinnan kohde ja palveluntuottajarekisterin toiminta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnössä ja sen liitteissä. Palveluntuottajarekisterin ehdot ja toiminta on kuvattu osallistumispyynnön liitteessä ” Palveluntuottajarekisterin periaatteet IUHVA VPL”.

Palveluntuottajarekisterin kohteena olevien suunniteltujen hankintojen hankintalain mukaisesti arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 180 milj. euroa.

Hyvinvointialue toteuttaa palveluntuottajarekisterissä palveluntuottajarekisterin sisäisiä kilpailutuksia tarpeensa mukaisesti.

Hyvinvointialue ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin. Hankinnan kohteena olevien palvelujen järjestämistavat voivat muuttua hyvinvointialueen strategioiden mukaisesti. Hankintayksiköllä on suunnitelmana allianssimalliin perustuvasta julkisen ja yksityisen yhteistyöstä, joka mahdollisesti kattaisi osin hankinnan kohteena olevia palveluja. Allianssimalli ja muut järjestämistapojen muutokset voivat vaikuttaa hankinnan laajuuteen ja hankittavien palvelujen määrään.

Osallistumishakemusten käsittely

Palveluntuottajarekisteriin hyväksytään kaikki ehdokkaat, jotka täyttävät hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä soveltuvuudelle asetetut luokkakohtaiset soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset.

Hyvinvointialue on käsitellyt osallistumishakemukset seuraavasti:

  • ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastus
  • soveltuvuustarkastukseen perustuva ehdokkaiden valinta palveluntuottajarekisterin luokkiin ja
  • hankintapäätös ehdokkaan valinnasta ja sen tiedoksi antaminen.
     

Ehdokkaan valinta

Hyvinvointialue sai syyskuussa 2025 palveluntuottajarekisteriin seuraavat kolme (3) osallistumishakemusta.

4.9.2025        Duunia Palvelut Oy

9.9.2025        HemmaKoti Oy

16.9.2025      JennyLiina Hoiva Oy

Tällä päätöksellä päätetään syyskuussa 2025 saapuneiden hakemusten hyväksymisestä ja ehdokkaan valinnasta palveluntuottajarekisteriin.

Hankintalain (1397/2016) 114 §:n mukaan Hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Osallistumishakemusten tarkastuksessa havaittiin:

  • HemmaKoti Oy:n osallistumishakemus ei täyttänyt osallistumispyynnössä luokkakohtaiselle soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia luokissa 3 ja 4 ja se suljetaan siltä osin tarjouskilpailusta. Tarjouskilpailusta sulkemisen tarkemmat perustelut on kuvattu liitteessä 1 Ehdokaskohtainen kirje HemmaKoti Oy.
  • JennyLiina Hoiva Oy ei täyttänyt osallistumispyynnössä luokkakohtaiselle soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia luokassa 3 ja se suljetaan siltä osin tarjouskilpailusta. Tarjouskilpailusta sulkemisen tarkemmat perustelut on kuvattu liitteessä 2 Ehdokaskohtainen kirje JennyLiina Hoiva Oy
     

Ehdokaskohtainen kirje sisältää liikesalaisuuksia ja se annetaan tiedoksi vain sille ehdokkaalle, jota se koskee.

Sellaiset osallistumishakemukset, joiden perusteella oli ilmeistä, että ehdokkaan tarkoituksena ei ole ollut tehdä hakemusta kyseiseen luokkaan (luokat 5-7), mutta teknisistä syistä ehdokas on tallentanut kyseisen luokan tietoja sähköiseen hankintajärjestelmään, on merkitty hankintajärjestelmässä kyseisen luokan osalta hylätyksi.

Palveluntuottajarekisteri on koko voimassaolonsa ajan avoin uusille osallistumishakemuksille. Ehdokas, jonka hakemusta ei ole hyväksytty voi siten jättää uuden osallistumishakemuksen milloin tahansa palveluntuottajarekisterin voimassaolon aikana.

Osallistumishakemusten tarkastuksessa todettiin, että seuraavat syyskuussa 2025 saadut osallistumishakemukset ja ehdokkaat täyttivät hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä asetetut luokkakohtaiset soveltuvuusvaatimukset. Ne hyväksytään palveluntuottajarekisteriin seuraavasti:

Luokka 1 Henkilökohtainen apu

1.    Duunia Palvelut Oy

2.    HemmaKoti Oy

3.    JennyLiina Hoiva Oy

Luokka 2 Valmennus, erityinen osallisuuden tuki ja tuettu päätöksenteko

1.    HemmaKoti Oy

2.    JennyLiina Hoiva Oy       
    

Ilmoitus hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on hankintalain 148 §:n mukaan ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.  Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.

Ehdokkaita pyydetään huomioimaan, että palveluntuottajarekisteriin hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Päätös

  1. Päätän hyväksyä palveluntuottajarekisteriin luokkaan 1 Duunia Palvelut Oy:n, HemmaKoti Oy:n ja JennyLiina Hoiva Oy:n sekä luokkaan 2 HemmaKoti Oy:n ja JennyLiina Hoiva Oy:n
  2. Päätän hylätä HemmaKoti Oy:n osallistumishakemuksen luokkien 3 ja 4 osalta sekä JennyLiina Hoiva Oy:n osallistumishakemuksen luokan 3 osalta, joiden kohdalla asetetut soveltuvuusvaatimukset eivät täyttyneet.

Päätös voidaan panna täytäntöön heti, kun se on tehty ja allekirjoitettu.

 

*** Tämä asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu ***

 

 

Allekirjoitus

Ville Hanhinen, hankintapäällikkö

Organisaatiotieto

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue