Kuvaus
Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen, etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Palveluntuottajarekisteri ja kohde
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue perusti vammaispalvelulain mukaisten palvelujen hankintaa koskevan joustavan sähköisen palveluntuottajarekisterin (DPS) 1.10.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero IUHVADno-2024-3331. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi.
Palveluntuottajarekisterissä toteutettavien hankintojen kohteena ovat vammaisille henkilöille tarkoitetut palvelut ja tukitoimet, joilla helpotetaan vammaisten henkilöiden selviytymistä jokapäiväisestä elämästä, kuten henkilökohtainen apu, valmennus, erityinen osallisuuden tuki, tuettu päätöksenteko, asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito, päivätoiminta, työtoiminta ja vaativa moniammatillinen tuki.
Halukkaat palveluntuottajat voivat jättää osallistumishakemuksensa palveluntuottajarekisteriin vastaamalla osallistumispyyntöön sen ehtojen mukaisesti. Tällä päätöksellä päätetään ehdokkaan valinnasta palveluntuottajarekisteriin.
Palveluntuottajarekisteri on jaettu luokkiin seuraavasti:
Luokka 1 Henkilökohtainen apu
Luokka 2 Valmennus, erityinen osallisuuden tuki ja tuettu päätöksenteko
Luokka 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki
Luokka 4 Päivätoiminta, työtoiminta ja vaativa moniammatillinen tuki
Palveluntuottajarekisteri on voimassa viisi (5) vuotta sen perustamisesta lukien, minä aikana palveluntuottajarekisterin sisäiset tarjouskilpailut tehdään. Hankintapäätös tarjouskilpailuun perustuvasta tarjoajavalinnasta tehdään erikseen.
Hankinnan kohde ja palveluntuottajarekisterin toiminta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnössä ja sen liitteissä. Palveluntuottajarekisterin ehdot ja toiminta on kuvattu osallistumispyynnön liitteessä ” Palveluntuottajarekisterin periaatteet IUHVA VPL”.
Hankintamenettely
Kyseessä on vammaisten henkilöiden palvelujen hankinta hankintalain liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan joustavana sähköisenä palveluntuottajarekisterinä, (jatkossa palveluntuottajarekisteri), joka tarkoittaa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen (jatkossa hankintayksikkö) suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Kyseessä ei ole hankintalain 42 §:n tarkoittama puitejärjestely. Hankinnan sähköisenä järjestelmänä hyödynnetään soveltuvin osin hankintalain 49–52 §:n tarkoittamaa dynaamista hankintajärjestelmää.
Ehdokkaan osallistumishakemukset
Folkhälsan Välfärd Ab jätti 28.8.2025 osallistumishakemuksen palveluntuottajarekisterin luokkaan 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki.
Ehdokkaan valinta
Hankintalain (1397/2016) 114 §:n mukaan Hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Palveluntuottajarekisteriin hyväksytään ehdokkaat, joiden osallistumishakemus on osallistumispyynnön mukainen ja jotka täyttävät hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä ilmoitetut soveltuvuusvaatimukset.
Hankintayksikkö on käsitellyt osallistumishakemuksen seuraavasti:
- ehdokkaan soveltuvuuden tarkastus
- soveltuvuustarkastukseen perustuva ehdokkaan valinta palveluntuottajarekisteriin
- hankintapäätös ehdokkaan valinnasta ja sen tiedoksi antaminen.
Saatu osallistumishakemus täytti asetetut soveltuvuusvaatimukset. Ehdokas hyväksytään palveluntuottajarekisterin luokkaan 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki.
Palveluntuottajarekisteri on koko voimassaolonsa ajan avoin uusille osallistumishakemuksille.
Ilmoitus
Hankinta-asiaan muutosta hakevan on hankintalain 148 §:n mukaan ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.
Ehdokkaita pyydetään huomioimaan, että palveluntuottajarekisteriin hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.