§ 66 Hankintapäätös: Kuljetuspalvelut suun terveydenhuollon pop-up tarkastustoimintaa varten

Lataa 

IUHVADno-2025-2202

Päätöspäivämäärä

30.7.2025

Päätöksen tekijä

Sosiaali- ja terveysjohtaja

Päätöksen peruste

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n toimialajohtajat päättävät toimialansa alle 500 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista, sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Kuvaus

Valmistelu ja lisätiedot: 
Antton Johansson, hankintojen erityisasiantuntija
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena kuljetuspalvelut, johon sisältyy hoitotarvikkeiden, hoitotuolin ja hoitoyksikön edestakaista kuljetusta Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sisällä sijaitsevien hammashuollon yksiköiden ja alakoulujen välillä.

Kuljetettavat tavarat ovat:

  • Hoitotuoli (koko n. 120 x 60 cm), omassa säilytyslaukussaan (kannettava)
  • Hoitoyksikkö, kooltaan pienen matkalaukun kokoinen (vedettävä), omassa säilytyslaukussa pakattuna
  • Noin. 5 kpl muovilaatikoita, joissa on instrumentteja (kannettavat)


Kuljetusten lähtö- ja noutopaikat on kuvattu tarjouspyynnön liitteessä 5. Kuljetusten aikataulut. Palvelun tarkempi sisältö ja vähimmäisvaatimukset ovat kuvattu tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Kaikki työt, joiden normaalisti katsotaan kuuluvaan täydelliseen toimitukseen tai jotka ovat välttämättömiä kuljetuspalveluun kuuluvat hankintaan siitä riippumatta, ovatko ne mainittu tarjouspyynnössä tai ei.

Hankinta on jaettu osa-alueisiin alueittain seuraavasti:

  • Osa-alue 1 Sipoon alueen kuljetukset
  • Osa-alue 2 Loviisan ja Lapinjärven alue sekä Askolan, Myrskylän ja Pukkilan alue
  • Osa-alue 3 Porvoon alue


Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo on noin 15 000 euroa / vuosi. Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo neljän vuoden ajalle laskettuna on noin 60 000 euroa.

Varsinainen sopimuskausi on kaksi (2) vuotta ja varsinaisen sopimuskauden jälkeen on mahdollisuus kahteen (2) yhden (1) vuoden optiokauteen.

Hankintamenettely

Hankintamenettelynä on avoimen menettelyn kaltainen hankintamenettely. Kyseessä on hankintalain (1397/2016) 25 §:n mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä palveluhankinta, jonka ennakoitu arvo ylittää hankintalain 25 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisen kynnysarvon. Hankinnan toteuttamiseen sovelletaan hankintalain 11 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita.

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus (2025-158560) julkaistiin Hilma-ilmoituskanavaan 19.6.2025.

Hankintayksikkö valitsee sopimustoimittajaksi palveluntuottajiksi osa-alueille 1 ja 2 kaksi (2) sopimustoimittajaa yhteispisteiden mukaisesti etusijaisuusjärjestykseen. Valittavista palveluntuottajista muodostetaan etusijaisuusjärjestys ja Palvelua tilataan ensisijaisesti etusijaisuusjärjestyksen mukaisesti ensimmäiseksi sijoittuneelta.

Osa-alueeseen 3 valitaan yksi (1) palveluntuottaja.

Tarjouspyynnöstä esitettyihin kysymyksiin vastattiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla.

Tarjousten määräaika ja saapuneet tarjoukset

Hankintailmoituksessa tarjousten toimittamisen määräaika oli 20.7.2025 klo 23.59. Rinnakkaiset ja vaihtoehtoiset tarjoukset eivät olleet sallittuja.

Hankintayksikkö avasi saadut tarjoukset 21.7.2025 tarjousten jättämiselle asetetun määräajan päättymisen jälkeen. Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Tarjousten avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa.

Kaikki tarjouksen jättäneet täyttivät soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Hankintalain 104 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Osa-alueisiin 1 ja 2 valitaan sopimuspalveluntuottajaksi kaksi (2) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjoushinnan antanutta tarjoajaa etusijaisuusjärjestykseen. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 100%. Laatu on huomioitu tarjouspyynnössä pakollisilla vaatimuksilla ja sopimusehdoilla.

Osa-alueisiin 3 valitaan sopimuspalveluntuottajaksi yksi (1) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjoushinnan antanut tarjoaja. Tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 100%. Laatu on huomioitu tarjouspyynnössä pakollisilla vaatimuksilla ja sopimusehdoilla.

Kokonaistaloudellisesti edullisin oli tarjous, joka oli hinnaltaan halvin.

Osa-alueen 1 osalta tarjousten vertailun lopputulos ja etusijaisuusjärjestys on seuraava:

  1. Bossons Group Oy Ab (3096631-6)
  2. Taksi Villikka Oy (2444273-5)


Osa-alueen 2 osalta tarjousten vertailun lopputulos ja etusijaisuusjärjestys on seuraava:

  1. Taksi Villikka Oy (2444273-5)
  2. Bossons Group Oy Ab (3096631-6)


Osa-alueen 3 osalta tarjousten vertailun lopputulos on seuraava:

  1. Bossons Group Oy Ab (3096631-6)


Tarjousten vertailuun käytetyt vertailuhinnat ovat liitteellä 2. Vertailutaulukko.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Kansallisen kynnysarvon ylittävässä mukaisessa hankinnassa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Päätös

Päätän että Itä-Uudenmaan hyvinvointialue hankkii kuljetuspalvelut suun terveydenhuollon pop-up tarkastustoimintaa varten tässä päätöksessä edellä esitetyn etusijaisuusjärjestyksen mukaisesti.

Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.

 

*** Tämä asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu ***

 

 

Allekirjoitus

Annika Immonen, sosiaali- ja terveysjohtaja

Organisaatiotieto

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue