Kuvaus
Valmistelu ja lisätiedot:
Hankintojen erityisasiantuntija Antton Johansson, etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Hankinnan tausta ja kuvaus
Hankinnan kohteena on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kulunvalvontajärjestelmän kokonaisuudistus. Hankinta toteutetaan kokonaisratkaisuna, jossa hankitaan kulunvalvontajärjestelmäalusta kokonaisuudessaan sisältäen kaikki kulunvalvonnan laitteistot, kuten lukijat, kontrollerit ja keskuslaitteet sekä ohjelmistot ja integraatiot jäljempänä määriteltyihin Tilaajan muihin turvallisuusjärjestelmiin sekä Tilaajan lähderekisteriin.
Kulunvalvontajärjestelmän palvelinohjelmistot asennetaan Tilaajan virtualisoituun IT-ympäristöön. Tilaajan tuettuja käyttöympäristöjä ovat Microsoft Windows Server 2022 ja Microsoft SQL 2022 tai uudempi. Kulunvalvontajärjestelmässä tulee olla sekä Windows-työasemalle asennettava että selainkäyttöinen käyttöliittymä.
Tarjottavia järjestelmiä ja tarjoajaa koskevien kaikkien vaatimusten täyttyminen oli todennettava viittaamalla yksilöidysti dokumentaatioon, kuten valmistajan julkaisemat datalehdet, tarjoajan sisäinen dokumentaatio tai muu vastaava, jotka liitetään sekä osallistumishakemukseen että tarjoukseen. Kokonaisratkaisuun kuuluvat hankintakokonaisuudet toimitetaan Tilaajalle täysin käyttövalmiina. Tarjoukseen tuli sisältyä kaikki kokonaisratkaisun käyttövalmiiksi saattamiseen tarvittava, kuten työt, matkat, matka-aika, kilometrikorvaukset, päivärahat, laitteistot, ohjelmistot, lisenssit, komponentit, asennustarvikkeet ja työvälineet sekä järjestelmän käytönopastus ja dokumentaatio tarjouspyynnön mukaisesti.
Kulunvalvontajärjestelmän kokonaisratkaisulla tuli olla vähintään kaksi (2) vuotta takuuta. Takuuaikainen huolto ja ylläpito tuli sisältyä tarjoukseen. Takuuaika alkaa, kun toimitus on kokonaisuudessaan valmis, dokumentoitu, dokumentaatio on toimitettu, vastaanottotarkastus on tehty ja hyväksytetty Tilaajalla.
Osallistumishakemuksensa jättäneiden ehdokkaiden joukosta kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat valittiin suljettuun menettelyyn.
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on 335 379,00 €. Kyseinen kokonaisarvo hankinnan kohteena olevan kulunvalvontajärjestelmän kokonaisuudistuksen urakan arvo.
Hankintamenettely
Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, hankintalaki). Hankinta toteutetaan hankintalain 33 § rajoitettuna menettelynä.
Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely. Hankintaan kuului viranomaisen salassa pidettävien asiakirjojen rajoittamista. Salauspäätös perustuu Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999: 24 § seuraaviin kohtiin: 7,8 ja 20.
Kysymyksessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta, josta on julkaistu hankintailmoitus Hilma-tietokannassa, Tarjouspalvelu.fi –toimittajaportaalissa sekä TED-tietokannassa 4.6.2025.
Tarjoukset tuli jättää Tarjouspalvelu.fi –toimittajaportaalissa.
Valintaperuste
Osallistumishakemuksensa jättäneiden ehdokkaiden joukosta kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat valittiin suljettuun menettelyyn. Tarjouspyyntö on lähetetty osallistumishakemusten ja tähän tehtyyn välipäätökseen IUHVADno-2025-494 perustuen seuraaville ehdokkaille: Caverion Suomi Oy (0146519-2) ja Certego Oy (2127363-0). Hankinta toteutettiin kilpailullisena suljettuna menettelynä.
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 100 %.
Kysymykset, vastaukset ja osallistumispyyntöön tehdyt muutokset
Hankintaa koskevat tarkentavat kysymykset ja huomiot tuli esittää 17.6.2025 kello 12:00 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Kysymyksiä tuli yhteensä kolme (3) kappaletta. Vastaukset julkaistiin Tarjouspalvelu.fi -portaalissa 23.6.2025.
Tarjouspyyntöä ei täsmennetty.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 30.6.2025 kello 14:00 mennessä tarjoukset jättivät seuraavat ehdokkaat:
Caverion Suomi Oy (0146519-2)
Certego Oy (2127363-0)
Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarkemmat tiedot tarjousten avaamisesta ilmenevät tarjousten avauspöytäkirjasta, joka on tämän päätöksen liitteenä (Liite 1).
Tarjousten vertailu
Tarjouspyynnön mukaan tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on ollut 100%.
Laatu on huomioitu tarjouspyynnössä pakollisilla vaatimuksilla ja sopimusehdoilla. Tarjousten vertailu hintapisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman laadulliset kriteerit täyttävän tarjouksen on tehnyt Certego Oy.
Tarjousten vertailuun käytetyt vertailuhinnat ovat liitteellä 2. Vertailutaulukko.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa.
Kaikki tarjouksen jättäneet täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Hankintayksikkö tarkasti, että tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Tarkastuksen myötä kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.