Kuvaus
Valmistelu ja lisätiedot:
Antton Johansson, hankintojen erityisasiantuntija, antton.johansson@itauusimaa.fi
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat Tilaajan tulkkauspalvelut maahanmuuttajille, jotka ovat Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden asiakkaina. Tulkkauspalveluita käytetään erityisesti kotoutumisen sosiaalipalveluissa, lapsiperheiden palveluissa ja terveydenhuollossa.
Palvelut tulevat tuotettavaksi Porvoon, Loviisan, Sipoon, Askolan, Lapinjärven, Pukkilan ja Myrskylän kunnissa.
Hankinnan kohteena olevat tulkkauspalvelut muodostuvat seuraavista tulkkausmuodoista:
- ennakkoon varatut etätulkkaukset
- ennakkoon varatut läsnäolotulkkaukset
- ilmoitustulkkaukset
- pikatulkkaukset
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo neljälle (4) vuodelle on 960 000,00 €.
Varsinainen sopimuskausi on kaksi (2) vuotta ja varsinaisen sopimuskauden jälkeen on mahdollisuus kahteen (2) yhden (1) vuoden optiokauteen.
Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska nyt kysymyksessä oleva hankinta muodostaa tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden.
Hankintamenettely
Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaisesti. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo ylittää hankintalain 26 §:ssä säädetyn EU-kynnysarvon, minkä vuoksi hankinnassa on noudatettu EU-kynnysarvon ylittäville hankinnoille säädettyjä menettelysäännöksiä.
Hankintamenettelynä käytettiin hankintalain 32 §:n mukaista avointa menettelyä.
Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus (2025-025218, TED-numero 339356-2025) lähettiin julkaistavaksi Hilma-ilmoituskanavaan 23.5.2025.
Tarjousten määräaika
Hankintailmoituksessa tarjousten toimittamisen määräaika oli 24.6.2025 klo 23.59. Rinnakkaiset tai vaihtoehtoiset tarjoukset eivät olleet sallittuja.
Saapuneet tarjoukset
Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:
- Acolad Finland Oy (0103288-0)
- Global Interactive Services Oy (2854306-6)
- Semantix Finland Oy (0836525-8)
- Suomen Tulkkauspalvelut Oy (3331608-7)
- Tulka Oy (2757909-1)
- Tulkkaus- ja käännöspalvelut Safin (2562247-1)
- Youpret Oy (2761915-3)
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa.
Kaikki tarjouksen jättäneet täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Pyydetyt selvitykset
Tarjoajien Youpret Oy ja Tulka Oy tarjoukset sisälsivät kieliryhmän 2 osalta selvästi muita tarjoajia alhaisemmat yksikköhinnat.
Suomen Tulkkauspalvelut Oy tarjous sisälsi kieliryhmän 1 ja 2 tulkkausmuodon ennalta varatut läsnäolotulkkaukset osalta selvästi muita tarjoajia alhaisemmat yksikköhinnat.
Koska kokonaisvertailuhinta oli kuitenkin linjassa muiden tarjousten kanssa, hankintayksikkö pyysi 27.6.2025 päivätyllä selvityspyynnöllä lisäselvitystä tarjousten hinnoittelun perusteista julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 96 §:n 1 momentin mukaisesti.
Kaikki tarjoajat toimittivat pyydetyt selvitykset määräajassa.
Selvityksissä tarjoajat ilmoittivat huomioineensa kaikki tarjouspyynnön, sen liitteiden sekä kysymys/vastausvaiheen vaatimukset kokonaisuudessaan.
Tarjoajat vakuuttivat, että tarjoamansa hinnat kattavat kaikki vaaditut palvelut ilman lisäkustannuksia ja että ne ovat sitoutuneet tuottamaan palvelun tarjouspyynnön mukaisesti koko sopimuskauden ajan.
Hankintayksikkö arvioi annetut selvitykset riittäviksi ja uskottaviksi. Esitetyt perustelut selittävät tarjottujen hintojen alhaisuuden ilman, että se vaarantaisi palvelun laatua tai sopimuksen toteuttamista. Hankintayksikkö katsoo, ettei tarjousten hyväksymisestä aiheudu sille riskiä sopimuskauden aikana. Näin ollen tarjoukset on hyväksytty ja otettu mukaan tarjousvertailuun kokonaisuudessaan hankintalain 96 §:n 2 momentin mukaisesti.
Tarjousten vertailu
Sopimuskaudelle valitaan sopimuspalveluntuottajaksi kolme (3) kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanutta tarjoajaa etusijaisuusjärjestykseen.
Tarjousten valintaperusteena käytettiin hinta-laatusuhdetta, jossa hinnan painoarvo on 90 % ja laadun 10%. Laatu on huomioitu myös tarjouspyynnössä pakollisilla vaatimuksilla ja sopimusehdoilla.
Kokonaistaloudellisesti edullisin oli tarjous joka sai hintapisteiden ja laatupisteiden yhteen laskemisen jälkeen suurimmat yhteispisteet.
Hintavertailu
Tarjoajat antoivat tarjoushinnan etätulkkaukselle, läsnäolotulkkaukselle, pikatulkkaukselle ja ilmoitustulkkaukselle.
Tarjoushinta annettiin erikseen etätulkkaukselle, läsnäolotulkkaukselle ja pikatulkkaukselle yhdelle (1) minuutille (€ / min, alv 0%).
Edellä mainittujen tulkkausmuotojen tarjoushinnat vertailtiin liitteen 2. Hintaliite mukaisesti. Eri tulkkausmuodoille asetettiin painokertoimet, jonka perusteella tulkkausmuodon tarjoushinnalle muodostuu vertailuhinta.
Lopuksi etätulkkauksen, läsnäolotulkkauksen ja pikatulkkauksen tulkkausmuotojen vertailuhinnat lasketaan yhteen, josta muodostuu kokonaisvertailuhinta.
Kokonaisvertailuhinnan perusteella laskettiin hintapisteet. Kokonaisvertailuhinnan osalta pisteet laskettiin seuraavasti: Halvimman kokonaisvertailuhinnan antanut tarjoaja sai täydet hintapisteet (90 pistettä).
Muiden tarjouksien osalta pisteet laskettiin kokonaisvertailuhinnan osalta seuraavalla kaavalla: (halvin kokonaisvertailuhinta/tarjoajan kokonaisvertailuhinta) * maksimipisteet.
Laatuvertailu
Tarjoajat pystyivät saamaan 10 laatupistettä tarjouspyynnön kohdan "Hankinnan kohteen kriteerit" mukaisesti.
Vertailun lopputulos
Tarjousten vertailun lopputulos ja etusijaisuusjärjestys on seuraava:
1. Youpret Oy (2761915-3)
2. Tulka Oy (2757909-1)
3. Suomen Tulkkauspalvelut Oy (3331608-7)
Tarjousten vertailuun käytetyt vertailupisteet ovat liitteellä 1. Vertailutaulukko.
Hankintasopimus
Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintalain (1397/2016) 129 §:n mukaisesti hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen hankintapäätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.