§ 111 Päätös koskien Clinichem Oy Ltd:n vireille saattamaa hankintaoikaisua

Lataa 

IUHVADno-2024-971

Päätöspäivämäärä

10.6.2025

Päätöksen tekijä

Hyvinvointialuejohtaja

Päätöksen peruste

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan hyvinvointialuejohtaja päättää alle 1 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista, sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Kuvaus

Valmistelu ja lisätiedot: 
hankintapäällikkö Ville Hanhinen, etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Päätös, johon hankintaoikaisua on vaadittu

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen (jäljempänä myös ”hankintayksikkö”, ”IUHVA” ja ”Tilaaja”) hyvinvointialuejohtajan viranhaltijapäätös 24.01.2025 § 24 IUHVA Dno-2024-971, jolla hyvinvointialue on päättänyt keskeyttää Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen apuvälinekeskukseen tulevan vaunupesukonetta ja sen huoltopalvelua koskevassa kilpailutuksessa.

Esitetty vaatimus käsittelyn rajaamisesta sekä esteellisyydestä

Clinichem Oy Ltd (jäljempänä ”Clinichem”) on tekemässään hankintaoikaisuvaatimuksessaan vaatinut:

  • että hankintaan osallistuneet hankintayksikön päällikkö Ville Hanninen sekä johtava hankinta- asiantuntija Johanna Heikel eivät osallistu esittämämme hankinnan keskeyttämisvaatimuksen päätöksentekoon sekä edellä esitettyjen vaatimusten käsittelyyn.
     

Clinichem ei ole vastineessaan esittänyt eriteltyjä perusteluita edellä mainitun vaatimuksen tueksi valmistetusta ulos vaadittavaksi rajattavien henkilöiden esteellisyyttä koskien. Hankintayksikkö tulkitsee Clinichemin vaatimuksessa viitatulla ”hankintayksikön päällikkö Ville Hanninen” -viittauksella Clinichemin tarkoittavana hankintapäällikkö Ville Hanhista.

Edellä määriteltyjen henkilöiden esteellisyyttä on arvioitu hallintolain (434/2003) mukaisella tavalla huomioiden lainsäädännössä määritellyt perusteet viranhaltijoiden osallistumiseen päätöksenteon valmisteluun.

Toteutetun arvioinnin myötä ei ole käynyt ilmi perusteita, joiden myötä esteellisiksi vaadittuja viranhaltijoita olisi aiheellista pitää esteellisenä osallistumaan kyseistä hankintaa koskevan muutoksenhaun päätöksenteon valmisteluun.

Hankintaoikaisuvaatimus

Clinichem Oy Ltd on vaatinut hankintaoikaisuvaatimuksessaan edellä mainitun lisäksi:

  • 24.1.2025 päivätyn hankinnan keskeyttämispäätöksen kumoamista välittömästi kokonaisuudessaan
  • Getinge Finland OY: n tarjouksen hylkäämistä kokonaisuudessaan tarjouspyynnön vastaisena
  • Tilaajaa tekemään ja päättämään uusi hankintapäätös apuvälineiden vaununpesukoneen ja pesukoneiden huollon tilaamista Clinichem OY: n esittämän tarjouksen mukaisesti
     

Hankintaoikaisuvaatimuksen tutkiminen

Clinichem on saanut hankintaoikaisuvaatimuksenalaisena olevan viranhaltijapäätöksen 24.01.2025 § 24 IUHVA Dno-2024-971 sähköisesti tiedoksi 24.01.2025.

Vaatimus on saapunut hankintayksikölle 07.02.2025 ja se on näin ollen tehty hankintalaissa säädetyn neljäntoista (14) päivän muutoksenhakuajan kuluessa.

Perustelut

Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Päätöksestä tai siihen liittyvistä asiakirjoista on käytävä ilmi ratkaisuun olennaisesti vaikuttaneet seikat, joita ovat ainakin ehdokkaan, tarjoajan tai tarjouksen hylkäämisen perusteet sekä keskeiset perusteet, joilla hyväksyttyjen tarjousten vertailu on tehty.

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

Hankintalain 104 §:n mukaan hankintayksikön on pyydettävä hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä toimittajia määräaikaan mennessä esittämään tarjouksensa. Tarjouspyyntö on tehtävä kirjallisesti ja laadittava siten, että sen perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Vakuutuksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin arviointi

IUHVA on vastaanottanut 02.01.2025 markkinaoikeuden päätöksen Nro 1/2025 (jäljempänä MAO päätös), jossa hyvinvointialuejohtajan hankintapäätös 12.08.2024 § 216 koskien vaunupesukoneen hankintaa on kumottu.

Hankintamenettelyn päättävästä ratkaisusta on tehtävä kirjallinen perusteltu päätös ja hankintayksikkö on näin ollen ollut velvoitettu tekemään uuden hankintapäätöksen, koska aiempi hankintapäätös kumottiin.

Hankintayksikkö on tutustuttuaan MAO päätökseen suorittanut tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin uudelleen huomioiden kaikki MAO päätöksessä esitetyt seikat ko. päätöksessä edellytetyllä tavalla, jonka myötä hankintayksikkö on tullut tulokseen, että tarjouskilpailuun on saatu yksi (1) hyväksyttävä tarjous.

Hankintayksikkö ei ole hankintaoikaisussa esitetyllä tavalla tietoisesti arvioinut Getinge Finland Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuutta tietoisesti virheellisesti. Hankintayksikkö ei ole ensimmäistä hankintapäätöstä tehdessään tietoisesti hyväksynyt tarjouspyynnön vastaista tarjousta mukaan tarjousten vertailuun valituksessa esitetyllä tavalla, koska hankintayksikkö on ensimmäistä hankintapäätöstä valmistellessaan tulkinnut asiaa eri tavalla kuin markkinaoikeus antamassaan päätöksessä.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa on esitetty, että keskeyttäminen olisi tehty keinotekoisesta syystä, jotta hankintayksikön ei tarvitsisi tilata vaunupesukonetta Clinichemilta. Hankintayksikkö ei katso, että hankintaoikaisussa esitetyn tavalla kyseessä olisi keinotekoinen syy olla tilaamatta vaunupesukonetta Clinichem Oy Ltd:lta, koska hankintayksikkö on perustellut keskeyttämispäätöksen hankintalain 123 ja 125 §:en mukaisella tavalla.

Vaikka hankintayksikkö on toiminut jälkikäteen arvioiden ensimmäisen hankintapäätöksen kohdalla MAO päätöksessä määritellyllä tavalla virheellisesti, ensimmäistä päätöstä tehdessään hankintayksikkö on käsityksensä mukaan toiminut hankintalakia noudattaen. Hankintayksikön alkuperäisen päätöksen virheellisyyden taikka uudessa päätöksessä esitettyjen, MAO päätöksessä edellytetyllä tavalla ko. päätöksen huomioivien, perusteluiden ei katsota tarkoittavan hankintayksikön toimineen tietoisesti.

Hankintayksikkö on MAO päätöksessä edellytetyllä tavalla huomioinut ko. päätöksessä esitetyt seikat sekä määrätyt seuraamukset ja tehnyt hankintamenettelyssä uuden hankinnan keskeyttämisen perustelevan päätöksen, joka on ollut hankintalain 123 ja 125 §:ssä tarkoitetulla tavalla perusteltu eikä keskeyttämistä ole tehty keinotekoisista syistä.

Hankinnan keskeyttämisen arviointi

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettelyn voi keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Huomioituaan MAO päätöksessä esitetyt seikat ja tehtyään tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin uudestaan, hankintayksikkö on tullut lopputulokseen, että hankintamenettelyyn on saatu vain yksi (1) hyväksyttävä tarjous. Näin ollen hankintayksikkö on valmistellut ja tehnyt uuden perustellun päätöksen hankintamenettelyssä, jolla se on päättänyt keskeyttää menettelyn.

Euroopan unionin tuomioistuimen (C-27/98, Metalmeccanica Fracasso SpA) sekä vakiintuneen kansallisen oikeuskäytännön (MAO:614/17, MAO:265/18, MAO:209/19) mukaan hankinnan keskeyttämiselle hyväksyttävänä perusteena on pidetty sitä, että hankintamenettelyssä on saatu vain yksi hyväksyttävä tarjous, koska tuolloin ei ole voitu tehdä riittävää vertailua hintojen tai muiden ominaisuuksien kesken. Hankintayksikkö on esittänyt edellä mainitut perustelut yksityiskohtaisemmassa muodossa muutoksenhaun kohteena olevassa päätöksessä hankinnan keskeyttämisestä.

Yhteenveto

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue toteaa, että se on suorittanut tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin, tarjoajien yhdenvertaisen kohtelun sekä muut hankintamenettelyn osat huolellisesti ja hankintoja koskevien oikeusohjeiden mukaisesti. Hankintamenettelyssä ei ole havaittu virheitä. Hankintapäätöksen 24.01.2025 § 24 IUHVA Dno-2024-971 oikaisulle ei ole perusteita.

Päätös

Päätän, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialue hylkää Clinichem Oy Ltd:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen tässä päätöksessä edellä esitetyin perustein. Tehtyä hankintapäätöstä 24.01.2025 § 24 IUHVA Dno-2024-971 ei muuteta.

 

*** Tämä asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu ***

 

Allekirjoitus

Max Lönnqvist, hyvinvointialuejohtaja

Organisaatiotieto

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue