Kuvaus
Valmistelu ja lisätiedot:
Laatupäällikkö Rebecca Sjöholm, rebecca.sjoholm@itauusimaa.fi
Hankintamenettely ja ennakoitu arvo
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 25 §:n mukaan kansallinen kynnysarvo liitteessä E 1–4 kohdassa tarkoitetussa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnassa on neljäsataatuhatta (400 000) euroa.
Hankinnan ennakoitu arvo on kaksitoistatuhattakaksisataaneljäkymmentäneljä (12 244) euroa, alv 0 % ja on näin ollen kynnysarvon alittava.
Hankintalain 16 §:n mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintayksiköiden väliseen hankintaan, jolla hankintayksiköt toteuttavat yhteistyössä ja yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi niiden vastuulla olevat yleisen edun mukaiset julkiset palvelut. Lisäksi edellytyksenä on, että enintään viisi prosenttia ja enintään 500 000 euron osuus yhteistyön piiriin kuuluvista palveluista tuotetaan muita kuin sopimuksen osapuolia varten.
Prosenttiosuus on 10 ja 500 000 euron rajoitusta ei sovelleta, kun yhteistyön piiriin kuuluvissa palveluissa ei ole markkinaehtoista toimintaa.
Prosentuaalista rajoitusta ei sovelleta silloin, kun muita sopimuksen osapuolia varten toteutettujen yhteistyön piiriin kuluvien palvelujen arvo on sopimuksen tekemistä edeltävän kolmevuoden ajalta keskimäärin alle 100 000 euroa vuodessa.
Potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetun lain (739/2023) mukaisella tavalla hyvinvointialueet ovat vastuussa potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan järjestämisestä samassa laissa määritellyllä tavalla.
Hyvinvointialuelain (611/2021) 53 §:n mukaan hyvinvointialueet voivat tuottaa palveluja yhteistoiminnassa, jos yhteistoiminnasta säädetään lailla tai kysymys on hankintalain 15 §:n mukaisesta hankinnasta sidosyksiköltä taikka 16 §:n mukaisesta hankinnasta toiselta hankintayksiköltä.
Hankintadirektiivin johdanto-osan 33 perustelukappaleen mukaan yhteistyön määritelmän sisällön täyttävät kaikentyyppiset toiminnot, jotka liittyvät osallistuville viranomaiselle osoitettujen tai niiden suoritettavakseen ottamiensa velvoitteiden hoitamiseen.
Hankintalaki ei tule sovellettavaksi tähän hankintaan, koska kyse on jäljemmin hankinnan taustassa ja kuvauksessa määritellystä sekä edellä määritellyllä tavalla tapahtuvasta 16 §:n mukaisesta hankinnasta toiselta hankintayksiköltä.
Hankinnan tausta ja kuvaus
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella toimii yksi sosiaali- ja potilasasiavastaava, joka hoitaa sekä sosiaaliasiavastaavan että potilasasiavastaavan tehtäviä suomen, ruotsin ja englannin kielellä. Toimintaa säätelee Laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023).
Hyvinvointialueella ei ole erikseen nimettyä vastuuhenkilöä asiavastaavien toiminnalle. Hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaava vastaa sekä 8 §:n 1 ja 2 momentin mukaisista tehtävistä että 8 §:n 3 momentissa säädetyistä vastuuhenkilön tehtävistä (739/2023 2 §).
Tällä hankinnalla hankitaan sosiaali- ja potilasasiavastaavan tehtävien (8 §:n 1–2 mom.) hoitaminen. Hankinta ei kata vastuuhenkilön tehtäviä (8 §:n 3 mom.).
Koska Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella työskentelee vain yksi sosiaali- ja potilasasiavastaava, toiminta on varmistettava myös pidempien, ennakoitujen tai äkillisten poissaolojen ajaksi. Lain (739/2023) 5 § mukainen riippumattomuus ja puolueettomuus rajoittavat sijaisjärjestelyjen tekemistä hyvinvointialueen sisällä, kun huomioon otetaan myös tehtävän kelpoisuusvaatimukset.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue on tarjonnut sosiaali- ja potilasasiavastaavan palveluja ostopalveluna Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue on tarjonnut sosiaali- ja potilasasiavastaavan palvelua siten kuten laissa potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023) säädetään. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue on tarjonnut palvelua tuotettavaksi suomen, ruotsin ja englannin kielellä sisältäen puhelinneuvontaa, sähköpostikonsultointia sekä tarvittaessa henkilökohtaiset tapaamiset. Tarjottuun palveluun on sisältynyt myös asianmukainen raportointi ja kirjaamisvelvoitteiden täyttäminen.