§ 57 Vastaus tietopyyntöön, Hyvinvointiala HALI ry

Lataa 

IUHVADno-2025-1606

Päätöspäivämäärä

8.5.2025

Päätöksen tekijä

Sosiaali- ja terveysjohtaja

Päätöksen peruste

Hallintosääntö 39 § Toimivalta päättää asiakirjan antamisesta: Muun toimielimen asiakirjoja koskevat tietopyynnöt ratkaisee lautakunnan esittelijä.

Kuvaus

Hyvinvointiala HALI ry (myöhemmin hakija) on julkisuuslain perusteella pyytänyt seuraavia tietoja:

a) 
Vuoden 2024 lastensuojelun sijaishuollon, ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen, mielenterveys- ja päihdekuntoutujien ympärivuorokautisen palveluasumisen ja vammaisten ympärivuorokautisen palveluasumisen toimintayksikkökohtaiset tilitasoiset tuloslaskelmat.

b)
Vuoden 2024 lastensuojelun sijaishuollon, ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen, mielenterveys- ja päihdekuntoutujien ympärivuorokautisen palveluasumisen ja vammaisten ympärivuorokautisen palveluasumisen toteutuneet sijoitus- tai hoitovuorokaudet omana toimintana

c)    
Vuoden 2024 lastensuojelun sijaishuollon, ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen, mielenterveys- ja päihdekuntoutujien ympärivuorokautisen palveluasumisen ja vammaisten ympärivuorokautisen palveluasumisen toteutuneet sijoitus- tai hoitovuorokaudet ostopalveluina.

Lisäksi hakija viittaa KHO:n päätökseen 524/​2017, joka koskee konsultointiraportin julkisuutta, seuraavasti: ”Näkemyksemme mukaan asumispalveluyksiköiden tilinpäätöstiedot eivät ole salassa pidettäviä liikesalaisuuksia, sillä julkisyhteisön toiminta ei ole liiketoimintaa. Tätä näkemystä tukee KHO:n vuonna 2017 antama tulkinta Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohtaan, jossa KHO vahvisti hallinto-oikeuden kannan kunnan asumispalveluista pyydettyjä tietoja koskien: ”Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdalla suojattavat julkisyhteisön liike- tai ammattisalaisuudet liittyvät julkisyhteisön harjoittamaan liiketoimintaan, josta ei nyt ole kysymys. Asumispalveluiden järjestäminen kuuluu kunnan lakisääteisiin tehtäviin, jotka kunta voi kuntalain mukaisesti halutessaan järjestää itse omana toimintanaan. Tällaisessa kunnan toiminnassa ei ole kyse liiketaloudellisin perustein hinnoiteltujen palvelujen tarjoamisesta markkinatilanteessa. Kysymyksessä olevien asiakirjojen salassapito ei siten voi perustua edellä mainittuun lainkohtaan.””

Tulkintamme mukaan, viitatun päätöksen sisältö ei ole suoraan analogisesti sovellettavissa tämän tapauksen liikesalaisuutta koskevaan arviointiin.

Pyynnön kohdan a) osalta vastaamme seuraavaa:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen omien yksiköiden osalta tiedot ovat salassa pidettäviä viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki) 24 §:n 1 momentin 17) kohdan perusteella. VM on 9.12.2024 pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) lausuntoa yksikkökustannusten julkaisemisesta. KKV lausunnossaan (KKV/1328/03.02/2024) yksikkökustannustiedon julkaisemisen vahingollisuudesta valtiovarainministeriölle katsoo, että hyvinvointialueiden sote-palveluiden yksikkökustannustiedot ovat salassa pidettäviä.

Julkisuuslain soveltuvuudesta tarkkoihin kustannustietojen salassapitoon KKV:n lausunnossa todetaan seuraavaa: ”Hankintayksiköiden omia liikesalaisuuksia ja mahdollisuuksia edullisiin hankintoihin suojataan yleisesti säätämällä niitä heikentävät tiedot salassa pidettäviksi viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdassa. Kyseistä 17 kohtaa sovelletaan vakiintuneesti erityisesti hankintamenettelyn keskeytyspäätösten yhteydessä. Lain esitöissä 17 kohdan soveltumisesta kaikkiin hankintayksiköihin on selvennyksiä jo edellisen hankintalain ajalta. Esimerkiksi hallituksen esityksen HE 182/2010 vp sivulla 23, jossa todetaan hankintamenettelyssä vastaanotettujen muiden tarjoajien tarjousten olevan tarvittaessa salassa pidettäviä kyseisen 17 kohdan perusteella hankintayksikön keskeyttäessä hankinnan.”

Hakijan pyytämät tiedot ovat salassa pidettäviä, sillä ne heikentävät Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen mahdollisuuksia edullisiin hankintoihin. Näin ollen Halin tietopyynnössä pyydetyt kustannustiedot ovat 17 kohdassa tarkoitetulla tavalla käytännössä sekä hankintayksikön omia liikesalaisuuksia, että tietoja, jotka heikentävät hankintayksikön mahdollisuuksia edullisiin hankintoihin.

Pyynnön kohtien b) ja c) osalta vastaamme seuraavaa:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella ei ole julkisuuslain soveltamisalaan kuuluvia asiakirjoja hallussaan.

Hyvinvointialueella ei ole julkisuuslain ja sitä koskevan vakiintuneen oikeuskäytännön (KHO 11.12.2015 T 3614) nojalla velvollisuutta koostaa uutta asiakirjaa tietopyyntöä varten.

Sellaisten tietojen ja asiakirjojen osalta, jotka hyvinvointialue on laatinut sisäistä työskentelyä varten, ei hyvinvointialueella ole velvollisuutta niitä luovuttaa, koska tietoa on pidettävä viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 5 §: 4 mom. sekä arkistolain 7 §:n 2 mom. tarkoitettuina sisäistä työskentelyä varten laadittuna asiakirjana, jota ei arkistolainsäädännön mukaan, julkisuusperiaatteen tarkoituksen toteutuminenkaan huomioon ottaen, ole liitettävä arkistoon. (KHO:2002:20 15.02.2002/316)

Näin ollen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella ei ole hallussaan pyydettyjä asiakirjoja eikä tietoja voida tietopyynnön tekijälle luovuttaa.

Päätös

Päätän hylätä Hyvinvointiala HALI ry:n tietopyynnön asumispalvelujen kustannuksista kokonaisuudessaan.

 

*** Tämä asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu ***

 

 

Allekirjoitus

Annika Immonen, sosiaali- ja terveysjohtaja

Organisaatiotieto

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue