Kuvaus
Valmistelu ja lisätiedot:
Mika Himanka, palveluvastaava, mika.himanka@itauusimaa.fi
Hankintamenettely ja ennakoitu arvo
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 25 §:n mukaan kansallinen kynnysarvo liitteessä E 1–4 kohdassa tarkoitetussa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnassa on neljäsataatuhatta (400 000) euroa.
Hankinnan ennakoitu arvo on kaksisataakahdeksankymmentäkahdeksantuhatta (288 000) euroa, alv 0 %. Näin ollen hankintalaki ei tule sovellettavaksi hankintaan.
Hankintalain 109 §:n 1 ja 2 mom. mukaan Hankintayksikön on noudatettava hankinnan kilpailuttamisessa sellaista menettelyä, joka on 3 §:n 1 momentissa tarkoitettujen periaatteiden mukainen. Hankintayksikön on kuvattava käyttämänsä hankintamenettely hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Suorahankintoihin sovelletaan, mitä 40 ja 41 §:ssä säädetään suorahankinnoista palveluhankinnoissa.
Hankintalain 110 §:n mukaan sen lisäksi, mitä 109 §:n 2 momentissa säädetään, hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan yksittäisissä tapauksissa tämän luvun mukaisissa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa, jos tarjouskilpailun järjestäminen tai palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi.
Hankinnan tausta ja kuvaus
Asiakas on ollut sijoitettuna Myrskylän Perhekoti Lupaus Oy:n perhekoti Lupaukseen helmikuusta 2023 alkaen. Perhekoti Lupaus arvioitiin tilanteessa lapsen edun kannalta parhaaksi vaihtoehdoksi. Lapsi on ollut aiemmin sijoitettuna perhehoitoon Itä-Uudenmana alueella. Sijoituksen jatkuminen samalla alueella oli välttämätöntä lapsen erityistarpeista johtuvien palvelujen jatkuvuuden sekä lapsen ja vanhempien välisten tapaamisten turvaamiseksi. Lastensuojelun sijaishuollon puitesopimuksessa mukana olevilla palveluntuottajilla ei tuolloin ollut mahdollisuutta tarjota lapsen tarvitsemaa palvelua Itä-Uudenmaan alueella. Perhekoti Lupauksella arvioitiin myös olevan lapsen erityistarpeiden edellyttämää osaamista.
Lastensuojelun sijaishuollon -palvelun hankkimisella jatkossa Perhekoti Lupauksesta turvataan asiakkaan kannalta merkittävän hoitosuhteen ja lapselle merkityksellisten aikuissuhteiden jatkuminen.
Palveluntarjoajan ja sijaishuoltopaikan vaihtaminen olisi asiakkaan kannalta erityisen epätarkoituksenmukaista ja vaarantaisi lapsen kasvun sekä kehityksen ja olisi myös kokonaisuutena arvioiden vastoin lapsen edun toteutumista.
Edellä mainituin perustein kyseessä on hankintalain 110 §:n mukainen tilanne ja hankinnan toteuttaminen suorahankintana katsotaan olevan perusteltua.
Suorahankinta tehdään ajalle 1.1.2025-31.12.2028.