§ 7 Perhekoti EC Wolmar Ay:ltä hankittava lastensuojelun sijaishuollon palvelu

Lataa 

IUHVADno-2025-1060

Päätöspäivämäärä

25.3.2025

Päätöksen tekijä

Vastuualuejohtaja, perhe- ja sosiaalipalvelut

Päätöksen peruste

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan toimialajohtajat päättävät toimialansa alle 500 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista, sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Sosiaali- ja terveysjohtajan delegointipäätös 12.2.2025 § 24:
Sosiaali- ja terveystoimen vastuualuejohtajat päättävät alle 200 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.
Sosiaali- ja terveystoimen tulosyksikköpäälliköt päättävät alle 60 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Kuvaus

Valmistelu ja lisätiedot: 
Mika Himanka, palveluvastaava, mika.himanka@itauusimaa.fi

Hankintamenettely ja ennakoitu arvo 

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 25 §:n mukaan kansallinen kynnysarvo liitteessä E 1–4 kohdassa tarkoitetussa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnassa on neljäsataatuhatta (400 000) euroa. 

Hankinnan ennakoitu arvo on satakolmekymmentäkaksituhatta seitsemänsataaneljäkymmentä (132 740) euroa,​ alv 0 %. Näin ollen hankintalaki ei tule sovellettavaksi hankintaan.

Hankintalain 109 §:n 1 ja 2 mom. mukaan Hankintayksikön on noudatettava hankinnan kilpailuttamisessa sellaista menettelyä, joka on 3 §:n 1 momentissa tarkoitettujen periaatteiden mukainen. Hankintayksikön on kuvattava käyttämänsä hankintamenettely hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Suorahankintoihin sovelletaan, mitä 40 ja 41 §:ssä säädetään suorahankinnoista palveluhankinnoissa.

Hankintalain 110 §:n mukaan sen lisäksi, mitä 109 §:n 2 momentissa säädetään, hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan yksittäisissä tapauksissa tämän luvun mukaisissa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa, jos tarjouskilpailun järjestäminen tai palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi.

Hankinnan tausta ja kuvaus

Asiakas on ollut sijoitettuna Perhekoti EC Wolmariin vuodesta 2017 alkaen. Päätös sijoituksesta sekä palvelun hankkimisesta Perhekoti EC Wolmarista on tehty tuolloin Porvoon kaupungin toimesta. Sijoituksen perhekoti EC Wolmariin on katsottu tuolloin olleen lapsen edun mukainen ratkaisu.  Perhekoti Wolmar on ollut lapsen tosiasiallinen koti viimeisen seitsemän vuoden ajan ja lapsi on pitkän sijoituksen kuluessa muodostanut luottamuksellisen ja merkittävän suhteen perhekodin vanhempiin. 

Lastensuojelun sijaishuollon -palvelun hankkimisella jatkossa Perhekoti Wolmarista turvataan asiakkaan kannalta merkittävän hoitosuhteen ja lapselle merkityksellisten aikuissuhteiden jatkuminen. Hankinnalla turvataan myös lapsen koulunkäynnin jatkuminen nykyisessä oppilaitoksessa sekä sijoituksen aikana syntyneiden kaveri- ja ystävyyssuhteiden jatkuminen.  

Palveluntarjoajan ja sijaishuoltopaikan vaihtaminen olisi asiakkaan kannalta erityisen epätarkoituksenmukaista ja vaarantaisi lapsen kasvun sekä kehityksen ja olisi myös kokonaisuutena arvioiden vastoin lapsen edun toteutumista. 

Edellä mainituin perustein kyseessä on hankintalain 110 §:n mukainen tilanne ja hankinnan toteuttaminen suorahankintana katsotaan olevan perusteltua.

Suorahankinta tehdään ajalle 1.1.2025-31.3.2026.

Päätös

Päätän että, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue hankkii Perhekoti EC Wolmar Ay:ltä tässä päätöksessä edellä tarkemmin määritellyn palvelun edellä kuvatussa laajuudessa ja perustein.

Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.

 

*** Tämä asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu ***

 

 

Allekirjoitus

Hanna Kaunisto, vs. vastuualujohtaja, Perhe- ja sosiaalipalvelut

Organisaatiotieto

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue