Aluevaltuusto, kokous 11.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 4 Hankintapäätös sote-alan henkilöstövuokrausta koskevassa dynaamisessa hankintajärjestelmässä toteutetussa sisäisessä kilpailutuksessa koskien lääkärityövoiman hankintaa

IUHVADno-2024-617

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
johtava hankinta-asiantuntija Johanna Heikel
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hankintamenettely ja hankintailmoitus

Sote-alan henkilöstövuokrauksen ”lääkärityövoiman hankinta” kilpailutus on toteutettu dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen perustamassa hankintajärjestelmässä. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue perusti sote-alan henkilöstövuokrausta koskevan dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) 26.04.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero IUHVADno-2024-617. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi  ja 29.4.2024 TED:issä (nro. 252938-2024).

Hankintajärjestelmä on voimassa neljä (4) vuotta sen perustamisesta lukien. Hankintajärjestelmä on koko voimassaolonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville palveluntuottajille. Tilaaja toteuttaa tarpeensa mukaan järjestelmän sisäisiä kilpailutuksia järjestelmän keston aikana. Tällöin uusilla palveluntuottajilla on mahdollisuus tehdä tarjouksia ja tilaaja voi tehdä muutoksia järjestelmän ehtoihin. Järjestelmän sisäisen tarjouskilpailun perusteella solmittu sopimus voi olla voimassa enintään kaksi (2) vuotta hankintajärjestelmän voimassaolon päättymisen jälkeen.

Kyseessä on sote-alan henkilöstönvuokrauksen hankinta hankintalain liitteen E mukai-sena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden dynaamisella hankintajärjestelmällä (jatkossa hankintajärjestelmä), joka tarkoittaa tilaajan suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa lääkäripalvelut ensisijaisesti omana toimintana. Hankinnalla täydennetään omaa tuotantoa. Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin, sillä hankinnan kohteen mukainen tarve ei ole ennalta tiedossa.

Hankintajärjestelmän toimintaperiaatteet on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä ”Hankintamenettelyn kuvaus Itä-Uudenmaan hyvinvointialue”.

Hankinnan taustaa

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei ole aikaisemmin kilpailuttanut lääkäreitä henkilöstövuokrauksena. Niissä tapauksissa, joissa hyvinvointialue ei ole onnistunut rekrytoimaan lääkäriä tai on muusta syystä katsonut tarpeelliseksi hankkia lääkärityövoimaa muulla tavalla kuin rekrytoinnilla, hyvinvointialue on käyttänyt Porvoon kaupungilta siirtynyttä sopimusta ”Lääkärit ostopalveluna”. Ellei tämän sopimuksen kautta ole saatu lääkäreitä, hankintayksikkö on hankkinut lääkäreitä pienhankintana.

Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

Tässä sisäisessä kilpailutuksessa kilpailutetaan henkilöstövuokraus, jossa vuokrauksen kohteena on lääkärityövoima niissä tilanteissa, kun henkilöstövajetta ei saada täytettyä omalla rekrytoinnilla tai sisäisin henkilöstöjärjestelyin. Hankinta on jaettu osiin seuraavasti:

1 Lääkärityövoima lähityössä,

2 Lääkärityövoima etätyössä.

Hankinnassa perustetaan kaksi puitejärjestelyä, jonka sisällä tilaaja tilaa osassa 1 lääkäreitä lähityöhön ja osassa 2 lääkäreitä etätyöhön.

Molempiin puitejärjestelyihin valitaan kolmekymmentä (30) palveluntuottajaa hankinnan tarjousvertailun lopputuloksen mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Tilausten määrä ja työvuorojen kesto vaihtelevat ennalta-arvaamattomien poissaolojen, sesongin olosuhteiden sekä projektien mukaan. Toiminnan jatkuvuuden näkökulmasta on perusteltua pyrkiä useamman kuukauden jatkuviin lääkärikohtaisiin sopimuksiin. Pääsääntöisesti tilaukset tehdään niin, että tilaajalla on mahdollisuus optiokauteen. Optiokausia voi olla korkeintaan kaksi / tilaus.

Sopimuskauden alkaessa lääkäreitä etätyössä on ensisijaisesti hyvinvointialueen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelu HyVä-Digin työtehtävissä, mutta mahdollisuudet etätyöhön voivat lisääntyä tulevaisuudessa.

Henkilöstövuokrauksessa Toimittaja siirtää vuokrahenkilön/-työntekijän työpanoksen tilaajan käyttöön vastiketta vastaan siten, että tilaajasta ei tule vuokrahenkilön työnantaja. Tilaaja vastaa vuokrahenkilön työnjohdosta ja valvonnasta. Läsnätyö suoritetaan tilaajan osoittamissa tiloissa, tilaajan työvälineillä ja työmenetelmien mukaisesti sekä tilaajan ohjeiden ja käytäntöjen mukaisesti. Tilaaja määrittelee työtehtävät.

Etätyötä ei voi tehdä Suomen ulkopuolella. Hyvinvointialue noudattaa vuokralääkäreiden kohdalla samaa linjausta kuin omien työntekijöiden osalta. Tilaaja tarjoaa etätyöpöydän palveluntuottajan (vuokralääkärin) käyttöön, jonka kautta tilaaja tarjoaa pääsyn hyvinvointialueen järjestelmiin.

Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin ohjeismateriaalina olevassa tarjouspyynnössä liitteineen. Hankinnan kohteena oleville lääkäreille on asetettu palvelukuvauksessa vähimmäisvaatimukset, jotka varmistavat, että palvelut tuotetaan hyvinvointialueen linjausten mukaisesti ja laadukkaasti. Sopimuskauden aikaisella seurannalla ja valvonnalla tilaaja varmistaa, että laadun vähimmäisvaatimukset täyttyvät koko sopimuskauden ajan.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu ennakoidun arvon kokonaisarvo sopimuskaudella on noin 24 miljoonaa euroa (ilman arvonlisäveroa).

Tarkoituksena on, että sopimukset solmitaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun päätös on lainvoimainen, ja palvelu alkaa 1.4.2025. Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta. Tilaajalla on mahdollista jatkaa sopimusta kahdella vuoden pituisella optiolla (1+1).

Lääkärityövoiman tilaaminen

Perustettavissa puitejärjestelyissä voimassaoloaikana palveluntuottajan valinta tapahtuu seuraavien vaihtoehtojen mukaisesti:  

A.    Tilaaja voi aina hyödyntää palveluntuottajien välistä etusijajärjestystä. Tällöin tilaaja kysyy etusijajärjestyksessä ensimmäiseksi sijoittuneelta palveluntuottajalta kykyä ja mahdollisuutta toimeksiannon toteuttamiseen. Mikäli etusijajärjestyksessä ensimmäiseksi sijoittunut ei voi toimeksiantoa toteuttaa, lähetetään toimeksianto kaikille muille palveluntuottajalle samanaikaisesti. Etusijajärjestyksessä tilattaessa toimittaja veloittaa tarjouksessa antamansa tuntihinnan.

Tilauksen yhteydessä tilaaja antaa palveluntuottajalle määräajan (keskimäärin 7 päivää), jonka puitteissa palveluntuottajan tulee ilmoittaa kirjallisesti, pystyykö toimittamaan tilauksen mukaisen lääkärin/mukaisia lääkäreitä.

Jos ensisijainen palveluntuottaja ei pysty toimittamaan tilauksen mukaista vuokralääkäriä, tilaaja lähettää toimeksiantokyselyn kaikille muille palveluntuottajille samanaikaisesti. Se palveluntuottaja, joka on etusijajärjestyksessä ylimpänä niistä palveluntuottajista, jotka vahvistavat pystyvänsä toimittamaan tilauksen mukaisen vuokralääkärin/vuokralääkärit, on ko. tilauksen toimittaja.

Mikäli toimeksiannossa on useita lääkäreitä ja etusijajärjestyksessä ensimmäinen palveluntuottaja ei pysty toimittamaan kaikkia tilauksen vuokralääkäreitä, seuraava palveluntuottaja etusijajärjestyksessä toimittaa seuraavan jne.

Palveluntuottajan vastauksen jälkeen ja määräajan päätyttyä tilaaja vahvistaa palveluntuottajalle tilauksen sähköpostitse. Tilaaja voi haastatella palveluntuottajan tarjoama vuokralääkärin ennen tilauksen vahvistamista varmistuakseen siitä, että lääkäri täyttää tilauksessa asetetut vaatimukset. Tilaus muuttuu tämän jälkeen tilaajaa ja palveluntuottajaa sitovaksi toimitusajan, työsuhteen keston, työtuntimäärän, tehtävien ja muiden tilauksessa määriteltyjen ehtojen mukaisesti.

B.    Mikäli yksittäisen toimeksiannon ennakoitu arvo ylittää 80 000 euroa, palveluntuottajan valinta voidaan toteuttaa myös kevennetyllä kilpailutuksella. Kevennetyssä kilpailutuksessa voidaan käyttää valintaperusteena halvinta hintaa tai parasta hinta- laatu -suhdetta. Laadun arviointiperusteena voidaan käyttää esimerkiksi palveluntuottajien asiantuntijoiden kokemusta, osaamista tai muuta hankinnan kohteeseen liittyvää laadullista vertailutekijää. Kevennetyssä kilpailutuksessa tarjottu hinta voi olla muu kuin puitejärjestelyn perustamisvaiheessa (tarjouksessa) annettu hinta.

Kun tilaajalla on tarve ruotsin kielen taitoisille lääkäreille ja ruotsinkielentaitoista vuokralääkäriä tilataan yllä kuvatun kohdan A Etusijajärjestys mukaisesti, noudatetaan etusijajärjestystä niiden palveluntuottajien kesken, jotka ovat ilmoittaneet tarjoavansa ruotsin kielen taitoisia vuokralääkäreitä.

Tarjouspyyntö ja saadut tarjoukset

Hankintayksikkö julkaisi 26.11.2024 kaikille hankintajärjestelmän hyväksytyille ehdokkaille hankintajärjestelmän sisäisen tarjouspyynnön. Tarjouspyyntö liitteineen on päätöksen oheismateriaalina.

Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 2.1.2025 klo 9.00 mennessä

  • 34 tarjousta osaan lääkärityövoima lähityössä ja
  • 33 tarjousta osaan lääkärityövoima etätyössä.


Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja.

Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä.

Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. 

Medizone Oy:n osatarjous lääkärityövoima etätyössä vaikutti poikkeuksellisen alhaiselta. Hankintayksikkö pyysi selvitystä poikkeuksellisen alhaisesta tarjoushinnasta. Hankintayksikkö hyväksyi Medizone Oy:n toimittaman selvityksen.  

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että kaikki saadut tarjoukset molemmissa tarjouspyynnön osissa olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Hankintayksikkö valitsee kumpaankin osaan sopimustoimittajiksi 30 kokonaistaloudellisesti edullisinta ja asetetut vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa. Palveluntuottajien valinta toteutuu ja etusijajärjestys muodostuu tarjousvertailun lopputuloksen mukaisesti.

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavasti.

HINTA

Painoarvo 100 %

Tarjousten vertailuhinta muodostuu lääkärityövoiman tuntihinnasta, alv 0%. Tarjoukset muodostavat etusijajärjestyksen edullisuusjärjestyksessä. Tuntihinnaltaan halvin tarjous on tarjouskilpailun voittaja.

Tarjousvertailun lopputulos osa-alueittain, valitut palveluntuottajat sekä palveluntuottajien etusijajärjestys on liitteen 2 Vertailutaulukko mukainen.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. EU-kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.  Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo(at)itauusimaa.fi sekä ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi

Toimivalta

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluevaltuusto päättää yli 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Ehdotus

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle,

  • että aluevaltuusto päättää valita 30 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-henkilöstövuokraus 
  1. Lääkärityövoima lähityössä
  • että aluevaltuusto päättää valita 30 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-henkilöstövuokraus

  1. Lääkärityövoima etätyössä


liitteen 2 Vertailutaulukko mukaisessa etusijajärjestyksessä. 

Pykälä tarkastetaan heti. 

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle,

  • että aluevaltuusto päättää valita 30 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-henkilöstövuokraus 
  1. Lääkärityövoima lähityössä
  • että aluevaltuusto päättää valita 30 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-henkilöstövuokraus

  1. Lääkärityövoima etätyössä


liitteen 2 Vertailutaulukko mukaisessa etusijajärjestyksessä. 

Pykälä tarkastettiin heti. 

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
johtava hankinta-asiantuntija Johanna Heikel
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Ehdotus

Aluehallitus: 

Aluevaltuusto päättää

  • valita 30 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-henkilöstövuokraus 
  1. Lääkärityövoima lähityössä
  • valita 30 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-henkilöstövuokraus

  1. Lääkärityövoima etätyössä


liitteen 2 Vertailutaulukko mukaisessa etusijajärjestyksessä. 

Pykälä tarkastetaan heti. 

Päätös

Aluevaltuusto päätti

  • valita 30 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-henkilöstövuokraus 
  1. Lääkärityövoima lähityössä
  • valita 30 kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa puitejärjestelyyn sote-henkilöstövuokraus

  1. Lääkärityövoima etätyössä


liitteen 2 Vertailutaulukko mukaisessa etusijajärjestyksessä. 

Pykälä tarkastettiin heti. 


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)