Kuvaus
Valmistelu ja lisätiedot:
hankintojen erityisasiantuntija Noora Närvänen, etunimi.sukunimi@itauusimaa.fi
Hankinnan tausta
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (jäljempänä myös ”hankintayksikkö”) on järjestänyt tarjouskilpailun hyvinvointialueen pelastuslaitoksen käyttöön Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen öljyntorjunta-alusten kausihuollot. Hankintailmoitus julkaistiin Hilma-palvelussa 05.11.2024 (ilmoituksen numero 674896-2024) ja TED- tietokannassa 05.11.2024. Tarjousten jättämisen määräaika on 15.12.2023 kello 23.59.
Hankinta kilpailutettiin hankintalain (1397/2016) mukaisena EU-kynnysarvon ylittävänä palveluhankintana. Hankintamenettelynä käytettiin hankintalain mukaista avointa menettelyä.
Hankintamenettelyn keskeyttämisen perusteet
Sovellettavat säännökset
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.
Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. taltio KHO 28.9.2006 2514).
Oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että:
- hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu;
- tarjouspyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi taikka virheelliseksi; ja
- tarjouspyyntö on epäonnistunut ja sen perusteella on ollut mahdotonta suorittaa vertailua.
Hankintalain 125 §:n esitöiden (HE 108/2016 vp s. 223) mukaan pykälä säilyy muuttumattomana aiemmin voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden.
Viimeksi mainitun säännöksen esitöiden (HE 182/2010 vp s. 22 ja 23) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin.
Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on todettu, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.
Perustelut keskeytykselle
Hankintayksikön tarjouspyynnön mukaan hankinnan kohteena on ollut öljyntorjunta-aluksen kausihuolto kolmelle talvelle (2024/2025-2026/2027). Tilaajalla on oikeus sopimuksen optioon korkeintaan seuraavalle kolmelle talvelle (2027/2028-2029/2030).
Hankintayksikkö on virheellisesti ilmoittanut tarvitsevansa aluksille kausihuoltoa jo vuodelle 2024. Tarjouspyynnön julkaisuajankohdan takia, huoltoon kuuluvat alukset jouduttiin telakoimaan ennen uuden sopimuksen voimaan astumista.
Hankintayksikössä hankinnan tarvetta koskeva tieto hankintayksikön hankintaa valmistelevien tahojen kesken oli epäselvä, joten tästä syystä hankinnan tarve on oleellisesti muuttunut tarjouspyynnön julkaisun jälkeen. Hankintayksikön tarjouspyynnössä ja sopimusluonnoksessa oli virheellisesti ilmoitettu kausihuollon tarve alkamaan sopimuskaudelle (2024/2025-2026/2027).
Kyseessä on olennainen virhe , joka vaikuttaa olennaisesti sopimuksen arvoon, jota ei voida poistaa muutoin kuin keskeyttämällä hankinta.