Kuvaus
Hankintaoikaisun kohteena oleva päätös
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysjohtajan 5.9.2024 § 396 tekemä hankintapäätös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalveluiden dynaamisessa hankintajärjestelmässä / rinnakkainen sisäinen kilpailutus luokissa 1, 2, 3 ja 4 henkilökuljetuspalvelujen hankintaa dynaamisessa hankintajärjestelmässä. Hankintaoikaisu kohdistuu luokkaan 1.
Kyseessä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankinta, johon sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita.
Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen kynnysarvon.
Hakija ja hakemuksen jättäminen
Hankintaoikaisun hakijana on C & C Karlsson Oy Ab, y-tunnus 2769581-8 (jatkossa hakija).
Hankintaoikaisuvaatimus saapui Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen (jatkossa hankintayksikö) kirjaamoon 1.10.2024.
Vaatimus
Hakijan hankintaoikaisun mukaan yritys on osallistunut kilpailutukseen ja löytyykin tuloksista, mutta liitteestä 5 Etusijajärjestys luokka M1 henkilöauto yritykseltä puuttuu 20 laatupistettä, jonka johdosta yritys on sijalla 47, vaikka oikea sijoitus pitäisi olla 19. Hakija vaatii oikaisua tähän virheeseen.
Molemmat tarjotut autot ovat matalapäästöisiä, ja täyttävät laatukriteerit. Miksi yritykseltäni silti puuttuu 20 laatupistettä?
Hakija on täydentänyt hankintaoikaisuaan 21.10.2024 saapuneella sähköpostilla. Täydennyksen mukaan hyvinvointialueen hankintaoikaisua koskevassa päätöksessä oli oikaistu vain Taxi Baxtalon ja Stefan Forsberg Oy Ab:n oikaisuvaatimukset, muttei vielä C & C Karlsson Oy Ab:n vastaavaa. Alkuperäinen päätös hankinnasta tuli tiedoksi 6.9, jonka jälkeen tuli uusi korjattu päätös tiedoksi 18.9, josta lähti uusi 14 päivän korjauksenhakuaika. Oikaisuvaatimuksemme on lähetetty I-U hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan sisällä 1.10.2024.
Perustelut
Tausta
Hankintaoikaisun kohteena olevalla hankintapäätöksellä päätettiin tarjoajien valinnasta toteuttamaan hyvinvointialueen henkilökuljetuspalveluja. Kyseessä on hankintajärjestelmän sisäinen kilpailutus dynaamisessa hankintajärjestelmässä ”Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalvelut itä-Uudellamaalla 2021-040.
Hankintapäätös koski osallistumispyynnön liitteen Dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet kohdan 4.3. tarkoittamaa rinnakkaista kilpailutusta hankintavaiheessa. Rinnakkaisella kilpailutuksella hankintayksikkö kilpailutti täydentävää palvelua jo aiemmin järjestelmän sisäisesti kilpailutetun palvelun rinnalle. Rinnakkaisessa kilpailutuksessa uusilla autoilijoilla oli mahdollisuus tehdä tarjouksia. Ne autoilijat, joiden kanssa hyvinvointialueella on voimassa sopimus, saattoivat päivittää aiemman tarjouksensa mukaista hintaa ja laatua sekä tarjota uusia autoja. Jos jo sopimuskumppanina ollut autoilija ei päivittänyt tarjoustaan, jäi autoilijan alkuperäinen, tarjouspyyntöön 13.6.2023 tekemä tarjous voimaan.
Sovellettava lainsäädäntö
Hankintalain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireilletulosta välittömästi niille, joita asia koskee.
Hankintalain 133 §:n 2 momentin mukaan asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.
Hankintalain 127 §:n mukaan hankintayksikön tekemä päätös perusteluineen sekä valitusosoitus ja oikaisuohje on annettava tiedoksi kirjallisesti niille, joita asia koskee. Päätös edellä mainittuine asiakirjoineen annetaan tiedoksi käyttäen ehdokkaan ja tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa. Käytettäessä sähköistä yhteystietoa ehdokkaan ja tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon päivänä, jona asiaa koskeva sähköinen asiakirja on viestin vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että sähköistä viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin. Käytettäessä sähköistä tiedoksiantoa hankintayksikön on merkittävä viestiinsä erikseen tieto viestin lähettämispäivästä.
Hankintaoikaisua koskevien määräaikojen laskemiseen sovelletaan laki säädettyjen määräaikojen laskemisesta (150/1930, määräaikalaki). Määräaikalain 2 §:n perusteella sitä päivää, josta muutoksenhakuaika lasketaan alkavaksi, ei lueta määräaikaan.
Hankintapäätöksen tiedoksiantaminen ja muutoksenhakuaika
Hankintaoikaisun kohteena oleva hankintapäätös annettiin hakijalle tiedoksi sähköisellä yhteystiedolla Cloudia-hankintajärjestelmällä 6.9.2024. Cloudia-järjestelmän mukaan hakija on 6.9.2024 avannut päätöksen tiedoksiantoa koskevan viestin osoitteesta charlottakarlsson485@hotmail.com.
Kun hankintalain 113 §:n mukainen hankintaoikaisun tekemisen määräaika on 14 päivää päätöksen tiedoksiantamisesta, ja muutoksenhakuaika alkaa määräaikalain mukaisesti tiedoksiantoa seuraavasta päivästä, eli 7.9.2024, viimeinen mahdollinen päivä hankintaoikaisun tekemiseen on ollut 20.9.2024. Hakijan hankintaoikaisua koskeva vaatimus on saapunut hankintayksikön kirjaamoon 1.10.2024, joten se on saapunut hankintaoikaisulle laissa säädetyn määräajan päättymisen jälkeen.
Uuden tiedoksiannon ja itseoikaisun vaikutus muutoksenhakuaikaan
Hakijan mukaan alkuperäinen päätös hankinnasta tuli tiedoksi 6.9, jonka jälkeen tuli uusi korjattu päätös tiedoksi 18.9., josta lähti uusi 14 päivän määräaika.
Asiassa on vielä käsiteltävä kysymys siitä, onko hankintayksikön hankintapäätöksen uusi tiedoksianto tai itseoikaisuna tekemä hankintaoikaisu käynnistynyt uuden määräajan hakijan muutoksenhaulle suhteessa hankintaoikaisun kohteena olevaan päätökseen.
Hankintayksikkö antoi hankintaoikaisun kohteena olevan hankintapäätöksen 5.9.2024 § 396 uudelleen saman sisältöisenä ja samoilla liitteillä varustettuna tiedoksi 18.9.2024. Uusi tiedoksianto tehtiin koska ne hankinnan kohteena olevaa palvelua tuottavat sopimuskumppanit, jotka eivät olleet päivittäneet tarjoustaan toteutetussa rinnakkaisessa kilpailutuksessa eivät olleet saaneet päätöstä tiedoksi 6.9.2024 toteutetulla tiedoksiannolla. Tämä uusi tiedoksianto ei aloita uutta hankintaoikaisun tekemisen määräaikaa asianosaiselle, vaan hakijan muutoksenhakuaika on alkanut 6.9.2024, kun hakija on saanut tiedoksi asiassa tehdyn hankintapäätöksen perusteluineen ja muutoksenhakuohjeineen. Tiedoksiannon toteutumista ja muutoksenhaun määräaikoja tarkastellaan asianosaiskohtaisesti. Tämä ilmenee esimerkiksi hankintalain 133 §:n sanamuodosta: ”asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä”. Edelleen hankintalain 127 §:n mukaan ”käytettäessä sähköistä yhteystietoa ehdokkaan ja tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon päivänä, jona asiaa koskeva sähköinen asiakirja on viestin vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että sähköistä viestiä voidaan käsitellä” Sama periaate ilmenee myös markkinaoikeuden päätöksestä MAO:10/20. Käsiteltävänä oli tapaus, jossa hankintayksikkö oli lähettänyt valittajalle ensin tiedoksi hankintapäätöksen valitusosoituksineen. Noin viikkoa myöhemmin hankintayksikkö lähetti valittajalle sähköisestä kilpailutusjärjestelmän tulostetun liitteen Tarjousten arviointi, josta ilmenivät laadullisten vertailuperusteiden pisteytyksen sanalliset perustelut. Markkinaoikeus katsoi, että valittaja oli saanut jo hankintapäätöksen ja sen liitteenä olleen vertailutaulukon perusteella riittävät tiedot hankintayksikön ratkaisusta ja sen perusteista oikeussuojakeinojen käyttämisen arviointia varten. Valituksen tekemiselle varattu määräaika alkoi hankintapäätöksen tiedoksiantamisesta eikä myöhemmästä liitteen Tarjousten arviointi toimittamisesta.
Hankintayksikkö teki asiassa hankintaoikaisun itseoikaisuna 14.10.2024 päätöksellä § 258 (jatkossa itseoikaisu). Hankintayksikkö antoi itseoikaisua koskevan päätöksen tiedoksi muun ohella hakijalle 18.10.2024. Itseoikaisulla hankintayksikkö oikaisi tarjousvertailussa tapahtuneet teknisluotoiset virheet kahden tarjoajan kohdalla. Tehdyn itseoikaisun seurauksena hankintaoikaisun hakijan asema ei muuttunut. Hakijan sijoitus etusijajärjestyksessä luokassa 1 oli hankintapäätöksen 5.9.2024 perusteella 47. (hankintapäätöksen liite 5 Etusijajärjestys luokka 1 M1 henkilöauto). Itseoikaisua koskevan päätöksen mukaan hakijan sijoitus on edelleen 47. (itseoikaisua koskevan päätöksen liite 5 Etusijajärjestys luokka 1 M1 luokan henkilöauto). Riippumatta hakijan sijoituksesta tai sen muutoksesta, hakijalle ei kuitenkaan avaudu uutta hankintaoikaisun tekemisen määräaikaa hankintayksikön itseoikaisun seurauksena, ellei itseoikaisulla olisi tehty muutoksia nimenomaan hankintaoikaisun kohteena olevaan, tarjoajan asemaan vaikuttavaan seikkaan. Itseoikaisulla ei muutettu hakijan tarjoukseen perustuvaan laadun arviointia, eikä sillä ollut vaikutusta tarjoajan laadun pisteytykseen.
Koska hankintaoikaisun tekemiselle laissa säädettyä määräaikaa ei edellä kuvatuin perustein ole noudatettu, on hankintaoikaisua koskeva hakemus jätettävä tutkimatta.