Kuvaus
Valmistelu ja lisätiedot:
johtava hankinta-asiantuntija Johanna Heikel, etunimi.sukunimi(at)itauusmaa.fi
Hankintamenettely ja ennakoitu arvo
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 25 §:n mukaan kansallinen kynnysarvo tavara- ja palveluhankinnoissa on kuusikymmentätuhatta (60 000) euroa.
Hankinnan ennakoitu arvo on noin 30 000 euroa, alv 0%. Näin ollen hankintalaki ei tule sovellettavaksi vaan hankinta on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta, jossa noudatetaan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hankintaohjetta ja hankintalain periaatteita.
Hankintayksikkö lähetti tarjouspyynnön neljälle (4) kuljetuspalveluita tarjoavalle tarjoajalle.
Hankinnan kohde
Hyvinvointialue hankkii kuljetuspalvelua apuvälineiden reittikuljetuksiin, asiakkaiden koteihin kuljetettaviin ja asiakkaiden kodeista noudettaviin apuvälinekuljetuksiin, sekä hoitotarvikkeiden kuljetuksiin Näsin terveysasemalta apteekkeihin ja Nikkilän terveysasemalle. Hyvinvointialue järjestää osan kuljetuksista sisäisesti omana palvelutuotantona.
Tarjousten määräaika
Tarjoukset tuli toimittaa sähköisesti osoitteessaeen eva.englund(at)itauusimaa.fi
Tarjousten toimittamiselle asetettiin määräajaksi 26.11.2024.
Saadut tarjoukset
Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksia saapui neljältä (4) tarjoajalta.
Hankintamenettelyn keskeyttäminen
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn voi keskeyttää missä vaiheessa tahansa, eikä todellinen ja perusteltu syy edellytä
erityisen vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Oikeuskäytännössä todelliseksi ja perustelluksi syiksi on katsottu mm., että:
- Kaikki tarjoukset ylittävät ennalta määritellyn budjetin.
- Hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.
Lainsäädännön esitöiden mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin.
Perustelut keskeyttämiselle
Tarkistaessaan tarjouksia hankintayksikkö totesi, että tarjouspyyntö oli epäselvä.
Hankintayksikkö pyysi tarjouksia seuraavasti:
Voitte osallistua tarjouskilpailuun ilmoittamalla tarjoamanne hinnat hankinnan eri osa-alueisiin (sopimusluonnoksen kohta 7). Hankinnan valintaperusteena on osa-alueiden 1 ja 2 yhteenlaskettu hinta. Osa-alueen 1 hinnan painotus on 70 % ja osa-alueen 2 hinnan painotus on 30 %. Muita palveluja tai hintoja ei voi tarjota.
Tarjouspyynnön on voinut tulkita niin, että osa-aluekohtaisesti on voinut jättää useita hintoja. Edellä kuvattu muotoilu on mahdollistanut sen, että jätetyt tarjoukset eivät olleet kaikilta osin vertailukelpoiset. Tarjouspyyntö on ollut epäselvä ja tulkinnanvarainen.
Edellä mainituilla perusteilla hankinnan keskeyttämiselle on näin ollen hankintalain 125 §:ssä tarkoitettu todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.
Tarjousasiakirjojen julkisuus
Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt jättää hankintamenettelyn toteuttamatta. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa.