Kuvaus
Valmistelu ja lisätiedot:
kiinteistömanageri Jarno Keränen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Askolaan rakennettavan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vammaispalveluiden päivätoiminnan tilojen rakentaminen ja vuokraaminen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen (myöhemmin ”Tilaaja”) käyttöön.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on vuokrannut Askolan kunnalta tontin rakentamista varten, jossa kaava mahdollistaa päivätoiminnan rakennuksen rakentamisen tontille 018-401-1-123.
Ks. tarkemmin hankinta-asiakirjat.
Hankintamenettely
Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, hankintalaki). Hankinta on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta.
Hankintalain 100 §:n mukaisesti hankintayksikön on kuvattava kansallisessa hankinnassa käyttämänsä menettely. Menettely on kuvattu alla:
Hankinnassa käytetään avointa menettelyä soveltaen hankintalain 32 §:ää seuraavasti:
Julkaisemalla hankintailmoituksen ja tarjouspyynnön hankintayksikkö pyytää tarjoajia jättämään tarjouksensa tarjouspyynnössä ilmoitettuun määräaikaan mennessä.
Ks. tarkemmin hankinta-asiakirjat.
Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus (2024-146098) lähetettiin julkaistavaksi Hilma-ilmoituskanavassa 23.5.2024.
Tarjouskilpailua koskeva korjausilmoitus (2024-146641) lähetettiin julkaistavaksi Hilma-ilmoituskanavassa 28.5.2024.
Tarjousten määräaika
Tarjoukset tuli toimittaa sähköisesti osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjousten toimittamiselle asetettiin määräajaksi 13.6.2024 klo 12.00.
Saadut tarjoukset
Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksia saapui neljältä (4) tarjoajalta.
Kaksi (2) tarjoajaa jouduttiin poissulkemaan tarjouskilpailusta.
Hankintamenettelyn keskeyttäminen
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain
todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn voi keskeyttää missä
vaiheessa tahansa, eikä todellinen ja perusteltu syy edellytä
erityisen vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Oikeuskäytännössä
todelliseksi ja perustelluksi syiksi on katsottu mm., että:
- Kaikki tarjoukset ylittävät ennalta määritellyn budjetin.
- Hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.
Lainsäädännön esitöiden mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin.
Perustelut keskeyttämiselle
Hankinnalle varattu budjetti on noin 900.000 euroa. Tarjouspyynnön mukaiset kaksi (2) tarjousta ylittivät ennalta määritetyn budjetin. Budjetin ylityksen vuoksi hankintaa ei voida toteuttaa.
Tarjouskilpailun ollessa voimassa, hankintayksiköllä ei ole ollut tietoa tontin maaperästä, sillä pohjatutkimusta ei ole tehty. Tämä on osaltaan voinut vaikuttaa siihen, että tarjoukset ovat ylittäneet ennalta määritetyn budjetin. Tarjoajat ovat myös voineet laskea vaadittavat maatyöt eri oletuksilla. Siten hankintamenettelyssä on myös havaittu olennainen virhe, jota ei voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.
Edellä mainituilla perusteilla hankinnan keskeyttämiselle on näin ollen hankintalain 125 §:ssä tarkoitettu todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.
Tarjousasiakirjojen julkisuus
Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt jättää hankintamenettelyn toteuttamatta. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa.