Kuvaus
Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen, etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Palveluntuottajarekisterin perustaminen ja hankintamenettely
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue perusti vammaispalvelulain mukaisten palvelujen hankintaa koskevan joustavan sähköisen palveluntuottajarekisterin (DPS) 1.10.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero IUHVADno-2024-3331. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi.
Hankinta toteutetaan joustavana sähköisenä palveluntuottajarekisterinä, (jatkossa palveluntuottajarekisteri), joka hankintayksikön suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Kyseessä ei ole hankintalain 42 §:n tarkoittama puitejärjestely. Hankinnan sähköisenä järjestelmänä hyödynnetään soveltuvin osin hankintalain 49–52 §:n tarkoittamaa dynaamista hankintajärjestelmää. Hankintamenettelyn tarkoituksena on turvata vammaisten henkilöiden palvelutarpeen mukaisten palveluiden toteuttaminen ja asiakaskohtaisen palvelun valinta niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti.
Palveluntuottajarekisteri perustetaan ja sitä täydennetään rajoitetun menettelyn kaltaisella menettelyllä. Palveluntuottajarekisteri on koko voimassaolonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville palveluntuottajille. Palveluntuottajat hakeutuvat palveluntuottajarekisteriin jättämällä osallistumishakemuksen hankintailmoituksen ja osallistumispyynnön mukaisesti.
Palveluntuottajarekisterin perustamisen jälkeen käynnistyy hankintavaihe. Palveluntuottajarekisteri on voimassa viisi (5) vuotta sen perustamisesta lukien. Tänä aikana hankintayksikkö toteuttaa palveluntuottajarekisterin sisäisiä kilpailutuksia. Tilaaja voi jatkaa palveluntuottajarekisterin voimassaoloa uudella hankintailmoituksella.
Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo
Palveluntuottajarekisterissä toteutettavien hankintojen kohteena ovat vammaisille henkilöille tarkoitetut palvelut ja tukitoimet, joilla helpotetaan vammaisten henkilöiden selviytymistä jokapäiväisestä elämästä, kuten henkilökohtainen apu, valmennus, erityinen osallisuuden tuki, tuettu päätöksenteko, asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito, päivätoiminta, työtoiminta ja vaativa moniammatillinen tuki.
Palveluntuottajarekisteri on jaettu perustamisvaiheessa luokkiin seuraavasti:
Luokka 1 Henkilökohtainen apu
Luokka 2 Valmennus, erityinen osallisuuden tuki ja tuettu päätöksenteko
Luokka 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito
ja vaativa moniammatillinen tuki
Luokka 4 Päivätoiminta, työtoiminta ja vaativa moniammatillinen tuki
Luokkia voidaan myöhemmin palveluntuottajarekisterin voimassaoloaikana lisätä.
Hankinnan kohde ja palveluntuottajarekisterin toiminta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnössä ja sen liitteissä. Palveluntuottajarekisterin ehdot ja toiminta on kuvattu osallistumispyynnön liitteessä ” Palveluntuottajarekisterin periaatteet IUHVA VPL”.
Palveluntuottajarekisterin kohteena olevien suunniteltujen hankintojen hankintalain mukaisesti arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 180 milj. euroa.
Hyvinvointialue toteuttaa palveluntuottajarekisterissä palveluntuottajarekisterin sisäisiä kilpailutuksia tarpeensa mukaisesti.
Hyvinvointialue ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin. Hankinnan kohteena olevien palvelujen järjestämistavat voivat muuttua hyvinvointialueen strategioiden mukaisesti. Hankintayksiköllä on suunnitelmana allianssimalliin perustuvasta julkisen ja yksityisen yhteistyöstä, joka mahdollisesti kattaisi osin hankinnan kohteena olevia palveluja. Allianssimalli ja muut järjestämistapojen muutokset voivat vaikuttaa hankinnan laajuuteen ja hankittavien palvelujen määrään.
Osallistumishakemusten käsittely
Palveluntuottajarekisteriin hyväksytään kaikki ehdokkaat, jotka täyttävät hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä soveltuvuudelle asetetut luokkakohtaiset soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset.
Hyvinvointialue on käsitellyt osallistumishakemukset seuraavasti:
- ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastus
- soveltuvuustarkastukseen perustuva ehdokkaiden valinta palveluntuottajarekisterin luokkiin ja
- hankintapäätös ehdokkaan valinnasta ja sen tiedoksi antaminen.
Ehdokkaan valinta
Hyvinvointialue sai tammikuussa 2025 palveluntuottajarekisteriin seuraavat kolme (3) osallistumishakemusta.
3.1.2025 Mesimarjasi Oy
15.1.2025 Sotek-säätiö
29.1.2025 Loistohoiva Oy
Tällä päätöksellä päätetään tammikuussa 2025 saapuneiden hakemusten hyväksymisestä ja ehdokkaan valinnasta palveluntuottajarekisteriin.
Hankintalain (1397/2016) 114 §:n mukaan Hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Sellaiset osallistumishakemukset, joiden perusteella oli ilmeistä, että ehdokkaan tarkoituksena ei ole ollut tehdä hakemusta kyseiseen luokkaan, mutta teknisistä syistä ehdokas on joutunut tallentamaan kyseisen luokan tietoja sähköiseen hankintajärjestelmään, on merkitty hankintajärjestelmässä kyseisen luokan osalta hylätyksi.
Palveluntuottajarekisteri on koko voimassaolonsa ajan avoin uusille osallistumishakemuksille. Ehdokas, jonka hakemusta ei ole hyväksytty voi siten jättää uuden osallistumishakemuksen milloin tahansa palveluntuottajarekisterin voimassaolon aikana.
Osallistumishakemusten tarkastuksessa todettiin, että kaikki tammikuussa 2025 saadut osallistumishakemukset ja ehdokkaat täyttivät hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä asetetut luokkakohtaiset soveltuvuusvaatimukset. Ne hyväksytään palveluntuottajarekisteriin seuraavasti:
Luokka 1 Henkilökohtainen apu
1. Loistohoiva Oy
2. Mesimarjasi Oy
3. Sotek-säätiö
Luokka 2 Valmennus, erityinen osallisuuden tuki ja tuettu päätöksenteko
1. Mesimarjasi Oy
2. Sotek-säätiö
Luokka 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki
1. Loistohoiva Oy
2. Mesimarjasi Oy
Luokka 4 Päivätoiminta, työtoiminta ja vaativa moniammatillinen tuki
1. Mesimarjasi Oy
2. Sotek-säätiö
Ilmoitus hankintayksikölle
Hankinta-asiaan muutosta hakevan on hankintalain 148 §:n mukaan ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.
Ehdokkaita pyydetään huomioimaan, että palveluntuottajarekisteriin hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.