Kuvaus
Valmistelu ja lisätiedot: johtava hankinta- asiantuntija Johanna Heikel, kiinteistömanageri Sebastian Lindholm, rakennuttajainsinööri Tommi Pöysä, etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Hankinnan kohde
Sipoon kunnan Nikkilässä sijaitseva vuonna 2023 valmistunut pelastusasema siirtyy Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle elosyyskuun aikana 2025. Hankintayksikkö kilpailutti Loviisan uuden pelastusaseman kiinteistönhuollon ja ulkoalueiden kunnossapidon huhti-toukokuussa 2025. Loviisan ja Nikkilän pelastusasemien edellä mainittujen hankintojen ennakoitu arvo on laskettu yhteen ennakoitua arvoa ilmoitettaessa tämän hankinnan osalta ja on 300 000 euroa. Nyt hankinnan kohteena olevan osan ennakoitu arvo on korkeintaan 150 000 euroa (alv 0%).
Hankinnan kohteena on pelastusaseman rakennusten ja ulkoalueiden kiinteistönhoito-palvelut, joihin voi sisältyä muun muassa:
• Rakennusten säännöllinen huolto- ja ylläpitotoiminta
• LVI- ja sähkötekniset perushuollot
• Vianmääritys ja korjaukset
• Ulkoalueiden hoito (lumityöt, hiekoitus, viheralueiden hoito)
• Päivystys- ja varallaolopalvelut
Hankittava palvelu koskee tämän hankintapäätöksen osalta vain Nikkilän pelastusaseman kiinteistöä ja sen välittömiä ulkoalueita.
Sopimus kilpailutetaan ajalle 1.10.2025- 30.9.2027. Aloitusajankohta voi aikaistua noin +/- kaksi viikkoa, riippuen pelastusaseman valmistumisajankohdasta. Tilaajalla on mahdollisuus kahteen (2) optiokauteen, joista ensimmäinen optiokausi on yhden (1) vuoden mittainen ja toinen optiokausi on kahden (2) vuoden mittainen (1 + 2 vuotta).
Tilaaja voi ottaa optiokaudet käyttöön yksi kerrallaan tai useamman yhtäaikaisesti. Optioiden käytöstä tehdään erillinen päätös.
Hankintamenettely ja hankintailmoitus
Hankintamenettelynä on avoin menettely. Kyseessä on hankintalain (1397/2016) 32 §:n mukainen EU- kynnysarvon ylittävä palveluhankinta, jonka ennakoitu arvo ylittää hankintalain 26 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaisen kynnysarvon. Hankinnan toteuttamiseen sovelletaan hankintalain 5 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita.
Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus ja tarjouspyyntö julkaistiin Hilma- hankintailmoitukset kanavassa 6.6.2025 Hilma- numerolla 369731-2025.
Korjausilmoitus julkaistiin 26.6.2025 Hilma-numerolla 2025-026881. Korjausilmoituksella lisättiin kohdekierros elokuulle ja muutettiin kohdekierrokselle ilmoittautumista.
Tarjouspyynnöstä esitettyihin kysymyksiin vastattiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla.
Saadut tarjoukset
Asetettuun määräaikaan 5.8.2025 klo 09.00 mennessä Nikkilän pelastusaseman kiinteistönhuolto ja ulkoalueiden hoidon tarjouspyyntöön saatiin neljä tarjousta. Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 ”Avauspöytäkirja”.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta- asiakirjoissa.
Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset tarjoajien tarjouksissaan antamien vakuutusten perusteella.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta- asiakirjoissa. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.
Tarjousten tarkastamisessa kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.
Tarjousten vertailu
Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellisen edullisuuden kriteerinä hinta 70% ja laatu 30%.
Hinta 70%:
Halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja saa 70 pistettä. Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla: halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta x 70 pistettä.
Vertailuhinta muodostuu seuraavasti, hinnat pyydettiin alv 0%):
(Tekninen kiinteistön- ja sisäalueiden huollon tuntihinta x 120 tuntia) + (Ulkoalueiden tuntihinta x 250 tuntia) + (Päivystystyön tuntihinta maanantai- perjantai klo 16- 07 sekä lauantai x 15 tuntia) + (Päivystystyön tuntihinta pyhäisin x 10 tuntia) + (Lumen pudotus katolta tuntihinta x 10 tuntia) + (Viherylläpidontyön tuntihinta, alkaen elokuu 2027 x 40 tuntia) + (Lumen tontilta poiskuljetuksen tuntihinta x 10 tuntia)
Laatu 30%:
Tarjoaja voi saada lisäpisteitä laadun vertailussa asiakastyytyväisyydestä. Tätä varten tarjoaja voi ilmoittaa korkeintaan kaksi (2) asiakasta, joille se on tuottanut kiinteistöhuollon palvelua.
Hankintayksikkö toimitti asiakastyytyväisyyskyselyt toimittajien tarjouksissa ilmoitetuille yhteyshenkilöille.
Palautetut asiakastyytyväisyyskyselyt, joiden osalta referenssiasiakaan hankkima huoltopalvelu täytti hankintayksikön asettamat vaatimukset referenssikohteelle, otettiin huomioon laatupisteytyksessä seuraavasti:
Jokaisesta täytetystä ja palautetusta asiakastyytyväisyyskyselystä voi saada enintään 32 raakapistettä. Asiakastyytyväisyyskyselyiden pisteiden summa lasketaan yhteen. Näin ollen yhden tarjoajan maksimipistemäärä on 64 raakapistettä. Suurimman laatupistemäärän (raakapistemäärän) saanut tarjoaja saa 30 pistettä. Muiden tarjoajien raakapisteet suhteutetaan parhaimpaan kaavalla tarjoajan pisteet/parhaat pisteet x 30.
Tarjoajien pistemäärät käyvät ilmi alla näkyvästä vertailutaulukosta.
Tarjoaja
|
Huoltolinja Oy
|
Insinööritoimisto Haikonen Oy
|
L&T Kiinteistöhuolto Oy
|
RKR Kaivuu ja Saneeraus Oy
|
Vertailuhinta
|
26210,00 EUR
|
27497,50 EUR
|
29673,95 EUR
|
32725,00 EUR
|
Vertailuhinnan pisteet
|
70,00
|
66,72
|
61,83
|
56,06
|
Asiakastyytyväisyyskysely 1
|
-
|
-
|
29
|
31
|
Asiakastyytyväisyyskysely 2
|
-
|
-
|
32
|
-
|
Laadun raakapisteet
|
-
|
-
|
61
|
31
|
Laatupisteet
|
0
|
0
|
30
|
15,25
|
Pisteet yhteensä
|
70
|
66,72
|
91.83
|
71,31
|
Sijoitus
|
3.
|
4.
|
1.
|
2.
|
Kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan edullisimman tarjouksen teki L&T Kiinteistöhuolto Oy, jolta palvelu hankintaan.
Hankintasopimus
Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä.
EU- kynnysarvon ylittävässä hankinnassa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinta- asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen@itauusimaa.fi