Kuvaus
Valmistelu ja lisätiedot:
johtava hankinta-asiantuntija Johanna Heikel ja ylilääkäri
terveysasemapalvelut Tanja Eklöf etunimi.sukunimi@itauusimaa.fi
Hankintamenettely ja tarjouspyyntö
Hankinta kilpailutettiin Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen perustaman Sote-alan henkilöstövuokrauksen ”Lääkärityövoiman hankinta” puitejärjestelyn sisällä kevennettynä kilpailutuksena.
Puitesopimuksen palvelukuvauksessa on kuvattu kevennetyn kilpailutuksen käyttö näin:
Mikäli yksittäisen toimeksiannon ennakoitu arvo ylittää 80 000 euroa, palveluntuottajan valinta voidaan toteuttaa myös kevennetyllä kilpailutuksella. Kevennetyssä kilpailutuksessa voidaan käyttää valintaperusteena halvinta hintaa tai parasta hinta/laatu -suhdetta. Laadun arviointiperusteena voidaan käyttää esimerkiksi palveluntuottajien asiantuntijoiden kokemusta, osaamista tai muuta hankinnan kohteeseen liittyvää laadullista vertailutekijää.
Kevennetyt kilpailutukset voivat koskea esim. erityistä kokemusta tai osaamista vaativia tehtäviä. Tällainen tehtävä on nyt hankinnan kohteena oleva nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluyksikkö Zempin lääkäri.
Hankintayksikkö julkaisi tarjouspyynnön puitejärjestelyyn valituille tarjoajille 11.4.2025 Tarjouspalveluportaalissa. Tarjouspyynnöstä esitettyihin kysymyksiin vastattiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla.
Hankinnan taustaa
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palvelut pyysi tarjouksia lääkärityövoiman vuokrauksesta tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti.
Työtehtävä, johon hyvinvointialue kilpailutti vuokralääkäriä, sijoittuu pääosin (noin kolme (3) päivää viikossa) nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujen yksikköön Zemppiin, jonka tehtävänä on edistää nuorten psyykkistä, sosiaalista ja fyysistä hyvinvointia niin sosiaalisen kuntoutumisen kuin terveydenhoidon osalta.
Toimipiste sijaitsee Porvoon keskustassa ja työtä voi tehdä noin 20% työajasta etänä. Yksikön asiakkaina ovat 13–21-vuotiaat, keskivaikeasti mielenterveys- ja päihdeoireilevat nuoret sekä heidän perheensä.
Zempissä työskentelee lääkärin lisäksi sairaanhoitajia, psykologeja, sosiaaliohjaajia, sosiaalityöntekijä, toimintaterapeutti, toimistosihteeri ja esihenkilö sekä osa-aikaisesti kokemusasiantuntija.
Lääkärin vastuulla on lääketieteellinen hoidon suunnittelu ja seuranta. Työssä korostuu asiantuntijuus- ja vuorovaikutustaidot sekä yhteistyö perustason palveluiden sekä erikoissairaanhoidon kanssa. Työ on itsenäistä ja edellyttää erinomaisia työyhteisö- ja asiakaspalvelutaitoja.
Tehtävä kuuluu lasten, nuorten ja perheiden lääkäripalveluihin.
Valitun lääkärin tulee työskennellä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle hankinta-asiakirjoissa kuvatuissa tehtävissä vähintään kolme päivää viikossa. Mikäli valituksi tulevalla lääkärillä on mahdollista työskennellä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle viisi päivää viikossa: Täysaikaiseen työhön kuuluu myös mielenterveystyöhön liittyviä tehtäviä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa tai 0-13v lasten mielenterveyspalveluissa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella. Työtehtävien yhteenlaskettu työ on täysiaikainen.
Vaatimus hankinnan kohteena olevalle lääkärille on suomessa laillistettu lääkäri ja lisäksi tulee olla yhteenlaskettuna vähintään 2 vuoden kokemus 13-21 vuotiaiden mielenterveystyöstä (esim. perustason tai YTHS mielenterveyspalveluissa, erikoissairaanhoidossa ja/tai koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa) .
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on mahdollisesti tulossa muutoksia toimintaan mm. tuottavuusohjelman tai organisaatiomuutosten myötä ja tilaaja voi toiminnan muuttuessa irtisanoa sopimuksen kolmen kuukauden irtisanomisajalla.
Tarjousten määräaika
Tarjoukset tuli toimittaa sähköisesti Tarjouspalvelu – toimittajaportaalin kautta. Tarjousten toimittamisen määräaika oli 28.4.2025 klo 12:00.
Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhden tarjouksen. Tarjouksen jätti Mehiläinen Terveyspalvelut Oy.
Hankintamenettelyn keskeyttämisen perusteet ja sovellettavat säännökset
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).
Oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että: hankinnasta on saatu vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous (tällöin ei voida tehdä riittävää vertailua hintojen tai muiden ominaisuuksien kesken).
C-27/98, Metalmeccanica Fracasso SpA ja kotimaiset ratkaisut KHO 20.9.2007 taltio 2365, KHO 28.11.2001 taltio 2973, MAO:102–103/09, MAO:614/17, MAO:265/18, MAO:209/19, MAO:122/20
Hankintalain 125 §:n esitöiden (HE 108/2016 vp s. 223) mukaan pykälä säilyy muuttu-mattomana aiemmin voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (348 /2007) 73 a §:ään nähden. Viimeksi mainitun säännöksen esitöiden (HE 182/2010 vp s. 22 ja 23) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomio-ta siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin.
Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on todettu, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassa-oloa.
Koska hyväksyttäviä tarjouksia saapui vain yksi, hankintayksikkö ei ole voinut tehdä riittävää vertailua hintojen ja laadun osalta.
Edellä mainittu seikka johtaa siihen, että hankintayksiköllä on hankintalain mukainen perusteltu syy hankinnan keskeyttämiselle.