§ 46 Päätös ehdokasvalinnasta / Vammaispalvelulain mukaisten palvelujen hankinta joustavassa sähköisessä palveluntuottajarekisterissä / Folkhälsan Välfärd Ab

Lataa 

IUHVADno-2024-3331

Päätöspäivämäärä

29.8.2025

Päätöksen tekijä

Hankintapäällikkö

Päätöksen peruste

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan hyvinvointialuejohtaja päättää hankintamenettelyyn kuuluvista päätöksistä, joilla ei ole hankintalaissa tarkoitettua ennakoitua arvoa ja hankintojen keskeyttämisestä sekä edellä mainittuja koskevista oikaisuvaatimuksista.

Päätös (12.6.2025 § 112) hyvinvointialuejohtajan hallintosäännön mukaisten toimivaltojen edelleen siirtämisestä :

Hankintapäällikkö

Hyvinvointialuejohtajan toimivaltaa hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä niitä koskevista oikaisuista ja koskien projektien hankintojen järjestämistä siirretään edelleen hallintosäännön 22, 30 ja 37 §:en mukaisesti seuraavasti:

  1. Hankintapäällikkö päättää hankintamenettelyyn kuuluvista päätöksistä, joilla ei ole hankintalaissa tarkoitettua ennakoitua arvoa ja hankintojen keskeyttämisestä sekä edellä mainittuja koskevista oikaisuvaatimuksista. Hankintoja on mahdollista toteuttaa ainoastaan talousarvion puitteissa.
  2. Hankintapäällikkö linjaa hyvinvointialuejohtajan kanssa rinnakkaisesti alle 1 000 000 euron hankintapäätösten, sopimusten ja sitoumusten, sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisujen hyväksynnästä.
  3. Hankintapäällikkö toteuttaa vähintään 60 000 euron ja alle 1 000 000 euron arvoisia sopimuksia koskevat sopimustoimenpiteet hyvinvointialuejohtajan määräyksestä.
  4. Hankintapäällikkö antaa tarvittaessa tarkempia ohjeita taloudenhoidosta koskien julkisia hankintoja, sopimuksia ja sitoumuksia.
  5. Hankintapäällikön toimivaltaan kuuluu päättää koko hyvinvointialuetta ja useampaa valmistelualuetta koskevien projektien hankintojen järjestämisestä.

Kuvaus

Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen, etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Palveluntuottajarekisteri ja kohde

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue perusti vammaispalvelulain mukaisten palvelujen hankintaa koskevan joustavan sähköisen palveluntuottajarekisterin (DPS) 1.10.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero IUHVADno-2024-3331. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi.

Palveluntuottajarekisterissä toteutettavien hankintojen kohteena ovat vammaisille henkilöille tarkoitetut palvelut ja tukitoimet, joilla helpotetaan vammaisten henkilöiden selviytymistä jokapäiväisestä elämästä, kuten henkilökohtainen apu, valmennus, erityinen osallisuuden tuki, tuettu päätöksenteko, asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito, päivätoiminta, työtoiminta ja vaativa moniammatillinen tuki.

Halukkaat palveluntuottajat voivat jättää osallistumishakemuksensa palveluntuottajarekisteriin vastaamalla osallistumispyyntöön sen ehtojen mukaisesti. Tällä päätöksellä päätetään ehdokkaan valinnasta palveluntuottajarekisteriin.

Palveluntuottajarekisteri on jaettu luokkiin seuraavasti:

Luokka 1       Henkilökohtainen apu
Luokka 2       Valmennus, erityinen osallisuuden tuki ja tuettu päätöksenteko
Luokka 3       Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki
Luokka 4       Päivätoiminta, työtoiminta ja vaativa moniammatillinen tuki

Palveluntuottajarekisteri on voimassa viisi (5) vuotta sen perustamisesta lukien, minä aikana palveluntuottajarekisterin sisäiset tarjouskilpailut tehdään. Hankintapäätös tarjouskilpailuun perustuvasta tarjoajavalinnasta tehdään erikseen.

Hankinnan kohde ja palveluntuottajarekisterin toiminta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnössä ja sen liitteissä. Palveluntuottajarekisterin ehdot ja toiminta on kuvattu osallistumispyynnön liitteessä ” Palveluntuottajarekisterin periaatteet IUHVA VPL”.

Hankintamenettely

Kyseessä on vammaisten henkilöiden palvelujen hankinta hankintalain liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan joustavana sähköisenä palveluntuottajarekisterinä, (jatkossa palveluntuottajarekisteri), joka tarkoittaa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen (jatkossa hankintayksikkö) suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Kyseessä ei ole hankintalain 42 §:n tarkoittama puitejärjestely. Hankinnan sähköisenä järjestelmänä hyödynnetään soveltuvin osin hankintalain 49–52 §:n tarkoittamaa dynaamista hankintajärjestelmää.

Ehdokkaan osallistumishakemukset

Folkhälsan Välfärd Ab jätti 28.8.2025 osallistumishakemuksen palveluntuottajarekisterin luokkaan 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki.

Ehdokkaan valinta

Hankintalain (1397/2016) 114 §:n mukaan Hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Palveluntuottajarekisteriin hyväksytään ehdokkaat, joiden osallistumishakemus on osallistumispyynnön mukainen ja jotka täyttävät hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä ilmoitetut soveltuvuusvaatimukset.

Hankintayksikkö on käsitellyt osallistumishakemuksen seuraavasti:

  • ehdokkaan soveltuvuuden tarkastus
  • soveltuvuustarkastukseen perustuva ehdokkaan valinta palveluntuottajarekisteriin
  • hankintapäätös ehdokkaan valinnasta ja sen tiedoksi antaminen.

Saatu osallistumishakemus täytti asetetut soveltuvuusvaatimukset. Ehdokas hyväksytään palveluntuottajarekisterin luokkaan 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki.

Palveluntuottajarekisteri on koko voimassaolonsa ajan avoin uusille osallistumishakemuksille.

Ilmoitus

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on hankintalain 148 §:n mukaan ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.  Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.

Ehdokkaita pyydetään huomioimaan, että palveluntuottajarekisteriin hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Päätös

Päätän hyväksyä Folkhälsan Välfärd Ab:n osallistumishakemuksen vammaispalvelulain mukaisten palvelujen palveluntuottajarekisterin luokkaan 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki.

 

*** Tämä asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu ***

 

Allekirjoitus

Ville Hanhinen, hankintapäällikkö

Organisaatiotieto

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue