§ 57 Päätös ehdokasvalinnasta 11.2025 / Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden hankinta dynaamisessa hankintajärjestelmässä

Lataa 

IUHVADno-2025-1690

Päätöspäivämäärä

20.11.2025

Päätöksen tekijä

Hankintapäällikkö

Päätöksen peruste

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan hyvinvointialuejohtaja päättää alle 1 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista, sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.
Hyvinvointialuejohtaja päättää hankintamenettelyyn kuuluvista päätöksistä, joilla ei ole hankintalaissa tarkoitettua ennakoitua arvoa ja hankintojen keskeyttämisestä sekä edellä mainittuja koskevista oikaisuvaatimuksista.
Päätös (13.11.2025 § 174) hyvinvointialuejohtajan hallintosäännön mukaisten toimivaltojen edelleen siirtämisestä :
Hankintapäällikkö

Hyvinvointialuejohtajan toimivaltaa hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä niitä koskevista oikaisuista ja koskien projektien hankintojen järjestämistä siirretään edelleen hallintosäännön 22, 30 ja 37 §:en mukaisesti seuraavasti:

  1. Hankintapäällikkö päättää hankintamenettelyyn kuuluvista päätöksistä, joilla ei ole hankintalaissa tarkoitettua ennakoitua arvoa ja hankintojen keskeyttämisestä sekä edellä mainittuja koskevista oikaisuvaatimuksista. Hankintoja on mahdollista toteuttaa ainoastaan talousarvion puitteissa.
  2. Hankintapäällikkö linjaa hyvinvointialuejohtajan kanssa rinnakkaisesti alle 1 000 000 euron hankintapäätösten, sopimusten ja sitoumusten, sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisujen hyväksynnästä.
  3. Hankintapäällikkö toteuttaa vähintään 60 000 euron ja alle 1 000 000 euron arvoisia sopimuksia koskevat sopimustoimenpiteet hyvinvointialuejohtajan määräyksestä.
  4. Hankintapäällikkö antaa tarvittaessa tarkempia ohjeita taloudenhoidosta koskien julkisia hankintoja, sopimuksia ja sitoumuksia.
  5. Hankintapäällikön toimivaltaan kuuluu päättää koko hyvinvointialuetta ja useampaa valmistelualuetta koskevien projektien hankintojen järjestämisestä.

Kuvaus

Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen, etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Hankintajärjestelmän perustaminen ja hankintamenettely

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue perusti lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden hankintaan tarkoitetun dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) 11.9.2025 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero IUHVADno-2025-1690. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi.

Hankinta on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) mukainen EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankintamenettelynä käytetään hankintalain 49–52 §:n tarkoittamaa dynaamista hankintajärjestelmää (jatkossa hankintajärjestelmä). Hankintamenettelyn tarkoituksena on mahdollistaa apuvälineiden, niihin kiinteästi liittyvien tarvikkeiden ja palvelujen kustannustehokas hankinta sekä varmistaa niiden saatavuus, valikoiman laajuus sekä kilpailukykyinen hinta ja laatu.

Hankintajärjestelmä perustetaan ja sitä täydennetään rajoitetun menettelyn kaltaisella menettelyllä. Hankintajärjestelmä on koko voimassaolonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville toimittajille. Toimittajat hakeutuvat hankintajärjestelmään jättämällä osallistumishakemuksen hankintailmoituksen ja osallistumispyynnön mukaisesti.

Hankintajärjestelmän perustamisen jälkeen käynnistyy hankintavaihe. Hankintajärjestelmä on avoinna 31.12.2031 asti, ellei sitä erillisellä ilmoituksella lyhennetä tai pidennetä. Tänä aikana hankintayksikkö toteuttaa hankintajärjestelmän sisäisiä kilpailutuksia. Tilaaja voi jatkaa hankintajärjestelmän voimassaoloa uudella hankintailmoituksella.

Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

Hankintajärjestelmässä toteutettavien hankintojen kohteena ovat sosiaali- ja terveydenhuollon lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineet sekä niihin liittyvät tarvikkeet ja palvelut.

Hankintajärjestelmä jakaantuu perustamisvaiheessa luokkiin seuraavasti:

Luokka 1 Liikkumisen apuvälineet
Luokka 2 Siirtymisen apuvälineet
Luokka 3 Hygienian apuvälineet
Luokka 4 Kompressio- ja tukituotteet
Luokka 5 Peruukit
Luokka 6 Rintaproteesit
Luokka 7 Proteesit
Luokka 8 Yksilölliset ortopediset apuvälineet
Luokka 9 Sähkösäätöiset sängyt ja painehaavapatjat
Luokka 10 Näkemisen apuvälineet

Hankinnan kohde ja hankintajärjestelmän toiminta on kuvattu tarkemmin liitteessä 1a ”Osallistumispyyntö” ja sen liitteissä 1b-1f. Hankintajärjestelmän ehdot ja toiminta on kuvattu osallistumispyynnön liitteessä ”Dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet.”

Hankintajärjestelmän kohteena olevien suunniteltujen hankintojen hankintalain mukaisesti arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 6 milj. euroa.

Hyvinvointialue toteuttaa hankintajärjestelmässä hankintajärjestelmän sisäisiä kilpailutuksia tarpeensa mukaisesti.

Hyvinvointialue ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin.

Osallistumishakemusten käsittely

Hankintajärjestelmään hyväksytään kaikki ehdokkaat, jotka täyttävät hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä asetetut luokkakohtaiset soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset.

Hyvinvointialue on käsitellyt osallistumishakemukset seuraavasti:

  • ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastus
  • soveltuvuustarkastukseen perustuva ehdokkaiden valinta hankintajärjestelmän luokkiin ja
  • hankintapäätös ehdokkaan valinnasta ja sen tiedoksi antaminen.

Ehdokkaan valinta

Hyvinvointialue sai perustamisvaiheen jälkeen 16.10.2025 - 18.11.2025 hankintajärjestelmään seuraavat seitsemän (7) osallistumishakemusta.

30.10.2025    Amoweb Oy
7.11.2025      Apuvälinehuolto Avux Oy
7.11.2025      Klinik8 Oy
10.11.2025    Linctus Oy
10.11.2025    Orthonova Oy
10.11.2025    Walki Medical Oy
18.11.2025    Apuväline ja Fysio Ortofix Oy

Tällä päätöksellä päätetään 16.10.2025 - 18.11.2025 saapuneiden hakemusten hyväksymisestä ja ehdokkaan valinnasta hankintajärjestelmään.

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa tarjoajan soveltuvuudelle vaatimuksia. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Osallistumishakemusten tarkastuksessa havaittiin:

Amoweb Oy:n ja Linctus Oy:n osallistumishakemukset eivät täyttäneet osallistumispyynnössä luokkakohtaiselle soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia ja ne suljetaan tarjouskilpailusta. Tarjouskilpailusta sulkemisen tarkemmat perustelut on kuvattu liitteessä 1 Ehdokaskohtainen kirje Amoweb Oy ja liitteessä 2 Ehdokaskohtainen kirje Linctus Oy. Ehdokaskohtainen kirje sisältää liikesalaisuuksia ja se annetaan tiedoksi vain sille ehdokkaalle, jota se koskee.

Osallistumishakemus, jonka perusteella on ilmeistä, että ehdokkaan tarkoituksena ei ole ollut tehdä hakemusta kyseisiin luokkiin (Hankinnan kohteen kriteerit välilehdellä ehdokas oli valinnut vaihtoehdon: Ehdokas ei jätä osallistumishakemusta tähän luokkaan), mutta teknisistä syistä ehdokas on tallentanut kyseisen luokan tietoja sähköiseen hankintajärjestelmään, on merkitty hankintajärjestelmässä kyseisen luokan osalta hylätyksi.

Hankintajärjestelmä on koko voimassaolonsa ajan avoin uusille osallistumishakemuksille. Ehdokas, jonka hakemusta ei ole hyväksytty voi siten jättää uuden osallistumishakemuksen milloin tahansa hankintajärjestelmän voimassaolon aikana.

Osallistumishakemusten tarkastuksessa todettiin, että muut 16.10.2025 - 18.11.2025 saapuneet osallistumishakemukset ja ehdokkaat täyttivät hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä asetetut luokkakohtaiset soveltuvuusvaatimukset. Ne hyväksytään hankintajärjestelmän luokkiin seuraavasti:

Luokka 1 Liikkumisen apuvälineet

  • Apuvälinehuolto Avux Oy
  • Walki Medical Oy
  • Apuväline ja Fysio Ortofix Oy

Luokka 2 Siirtymisen apuvälineet

  • Apuvälinehuolto Avux Oy
  • Walki Medical Oy

Luokka 3 Hygienian apuvälineet

  • Apuvälinehuolto Avux Oy
  • Walki Medical Oy
  • Apuväline ja Fysio Ortofix Oy

Luokka 4 Kompressio- ja tukituotteet

  • Klinik8 Oy
  • Apuväline ja Fysio Ortofix Oy

Luokka 8 Yksilölliset ortopediset apuvälineet

  • Klinik8 Oy
  • Orthonova Oy
  • Apuväline ja Fysio Ortofix Oy

Luokka 9 Sähkösäätöiset sängyt ja painehaavapatjat

  • Apuvälinehuolto Avux Oy

Ilmoitus hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on hankintalain 148 §:n mukaan ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.  Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.

Ehdokkaita pyydetään huomioimaan, että palveluntuottajarekisteriin hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Päätös

Päätän hyväksyä hankintajärjestelmän
luokkaan 1 Apuvälinehuolto Avux Oy:n, Walki Medical Oy:n ja Apuväline ja Fysio Ortofix Oy:n, luokkaan ​​​​2 Apuvälinehuolto Avux Oy:n ja Walki Medical Oy:n,
luokkaan 3 Apuvälinehuolto Avux Oy:n, Walki Medical Oy:n ja Apuväline ja Fysio Ortofix Oy:n, luokkaan 4 Klinik8 Oy:n ja Apuväline ja Fysio Ortofix Oy:n,
luokkaan 8 Klinik8 Oy:n, Orthonova Oy:n ja Apuväline ja Fysio Ortofix Oy:n sekä luokkaan 9 Apuvälinehuolto Avux Oy:n.


Päätös voidaan panna täytäntöön heti, kun se on tehty ja allekirjoitettu.

*** Tämä asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu ***

Allekirjoitus

Ville Hanhinen, hankintapäällikkö

Organisaatiotieto

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue