Varautuminen ja turvallisuus -lautakunta, kokous 13.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 22 Oikaisuvaatimus toistuvaan erheelliseen toimintaan liittyvästä maksun perimisestä / Loviisan seudun palvelutalosäätiö

IUHVADno-2024-598

Valmistelija

  • Marjut Helske, hallintopäällikkö /förvaltningschef, marjut.helske@itauusimaa.fi

Perustelut

Oikaisuvaatimus

Loviisan Seudun Palvelutalosäätiö sr on toimitusjohtajansa toimesta tehnyt 6.2.2024 sähköpostitse oikaisuvaatimuksen Itä-Uudenmaan pelastuslaitokselle liittyen pelastusviranomaisen 5.2.2024 tekemään laskutuspäätökseen hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuvasta erheellisestä toiminnasta Loviisan Seudun Palvelutalosäätiö sr:n senioritalossa osoitteessa Kuningattarenkatu 7, Loviisa.

Oikaisuvaatimuksessa tuodaan esiin, että ensinnäkään Loviisan seudun Palvelutalosäätiö ei ole saanut pelastusviranomaiselta kirjallisia korjaus- tai toimenpidekehotuksia automaattisen paloilmoittimen erheelliseen toimintaan liittyen. Oikaisuvaatimuksessa viitataan saamattomiin raportteihin 21.7.2023, 10.8.2023 ja 2.11.2023 tapahtuneista hälytyksistä. Toisekseen oikaisuvaatimuksessa tuodaan esiin, että säätiö ei ole toiminut erheellisesti vaan korostetusti ryhtynyt aina heti toimenpiteisiin kunkin erheellisen paloilmoituksen jälkeen.

Pelastusviranomaisen toiminta ja asian käsittely

Pelastuslain 96 §:n mukaan pelastuslaitos voi periä maksun tehtävästä, joka on aiheutunut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuvasta erheellisestä toiminnasta. Edellytyksenä tälle on, että pelastusviranomainen on kirjallisesti kehottanut kohteen omistajaa, haltijaa tai toiminnanharjoittajaa korjaamaan laitteen tai ryhtymään muihin tarpeellisiin toimenpiteisiin erheellisten paloilmoitusten estämiseksi. Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston valtakunnallisen linjauksen mukaan hätäkeskukseen kytketyn paloilmoittimen toistuvan erheellisenä toiminnan maksun perimisen kynnyksenä pidetään kolmea tai useampaa erheellistä paloilmoitusta viimeisen 12 kuukauden ajalla.   

Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen erheellisten automaattisten paloilmoitusten käsittelymenettely on yhteneväinen pelastuslaitosten kumppanuusverkoston valtakunnallisten suositusten kanssa sillä erotuksella, että Itä-Uudenmaan pelastuslaitos lähettää jo ensimmäisestä viimeisen 12 kuukauden aikana tulleesta erheellisestä paloilmoituksesta kirjallisen ilmoituksen. Toisesta erheellisestä paloilmoituksesta viimeisen 12 kuukauden aikana kohteelle annetaan kirjallinen korjauskehotus. Alkaen kolmannesta erheellisestä paloilmoituksesta viimeisen 12 kuukauden aikana kohteelta peritään toistuville erheellisille automaattisille paloilmoituksille määritelty maksu. Asiasta tehdään laskutuspäätös, joka niin ikään lähetetään kohteelle. Kohteeseen ollaan yhteydessä myös muuten kaikissa vaiheissa, tavanomaisesta puhelimitse. Näin ollen Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen käsittelyprosessi on kattavampi kuin valtakunnalliset suositukset ja sillä pyritään nimenomaan auttamaan ja tukemaan kohteita erheellisten paloilmoitusten estämisessä.

Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksella on ollut kyseisessä kohteessa automaattisen paloilmoittimen välittämiä tehtäviä viimeisen 12 kuukauden aikana 22.6.2023, 21.7.2023, 10.8.2023, 2.11.2023 sekä 23.1.2024.

Pelastuslaitoksen valvontaohjelman mukaan 22.6.2023 tapahtuneesta erheellisestä paloilmoituksesta on Loviisan seudun palvelutalosäätiölle toimitettu kirjallinen ilmoitus 11.7.2023. Ilmoituksen toimitusosoitteeksi on kirjattu Loviisan seudun palvelutalosäätiön toimitusjohtajan sähköpostiosoite. Ilmoitukseen on kirjattu, että asiaa on myös käsitelty puhelimitse 11.7.2023 oikaisuvaatimuksen tekijän kanssa.

Pelastuslaitoksen valvontaohjelman mukaan 21.7.2023 tapahtuneesta erheellisestä paloilmoituksesta on Loviisan seudun palvelutalosäätiölle toimitettu kirjallinen korjauskehotus 25.7.2023 samoin vastaanottajatiedoin. Korjauskehotukseen on kirjattu, että asiaa on myös käsitelty puhelimitse 24.7.2023 oikaisuvaatimuksen tekijän kanssa. Korjauskehotusasiakirjassa on kuitenkin kirjoitusvirhe sähköpostiosoitteessa.

10.8.2023 tapahtunut paloilmoitus on tapahtunut 25.7 annetun korjauskehotuksen ns. suoja-ajalla eikä sitä siten ole huomioitu toistuvista erheellisistä paloilmoituksista tehdyssä laskutuspäätöksessä.

2.11.2023 tapahtunut paloilmoitus on todettu ei-erheelliseksi paloilmoitukseksi, joten sitä ei ole huomioitu toistuvista erheellisistä paloilmoituksista tehdyssä laskutuspäätöksessä.

Näin ollen 23.1.2024 on kolmas kohteen automaattisen paloilmoittimen viimeisen 12 kuukauden aikana antama erheellinen paloilmoitus, josta pelastuslaitoksen palotarkastaja on 5.2.2024 tehnyt (korjattu 7.2.2024) nyt oikaisuvaatimuksen kohteena olevan laskutuspäätöksen.

Pelastuslaitos on toimittanut kohteelle kirjallisen ilmoituksen ensimmäisestä ja kirjallisen korjauskehotuksen toisesta erheellisestä paloilmoituksesta ja ollut kohteeseen yhteydessä myös puhelimitse hälytysten jälkeen. Pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan korjauskehotusasiakirjassa vastaanottajan sähköpostiosoitteessa olevassa kirjoitusvirheessä on kyse vain kirjoitusvirheestä. Korjauskehotukseen kirjatussa vastaanottajatiedossa on kyse kirjauksesta, kun asiakirja todellisuudessa lähetetään sähköpostitse siten kuin sähköpostiviesti tavanomaisesti lähetetään. Samaa sähköpostiosoitetta on käytetty myös aiemminkin, esimerkiksi edellisen palotarkastuspöytäkirjan toimittamiseen. Lisäksi kohteeseen on oltu myös yhteydessä puhelimitse jokaisen kyseessä olevan erheellisen paloilmoituksen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksessa on vedottu siihen, että palvelutalosäätiö on aina erheellisten paloilmoitusten jälkeen ryhtynyt toimenpiteisiin. Tätä on luonnollisesti pidettävä hyvänä asiana ja vastaavanlaisia erheellisiä paloilmoituksia tulevaisuudessa mahdollisesti ennaltaehkäisevänä toimintana. Laskutuspäätöksen kohteena olevat ja siinä huomioitavat erheelliset paloilmoitukset ovat kuitenkin jo tapahtuneet ja sitä on pidettävä toistuvana edellä mainittujen perusteiden mukaisesti. Näin ollen laskutuspäätöstä on myös pidettävä perusteltuna sillä perusteella, että pelastuslain 96 §:n mukaan pelastuslaitos voi periä maksun tehtävästä, joka on aiheutunut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuvasta erheellisestä toiminnasta. Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston valtakunnallisten suositusten mukaan toistuvana erheellisenä paloilmoittimen toimintana on pidettävä kolmea ja sitä useampaa erheellistä paloilmoitusta viimeisen 12 kuukauden aikana.

22.6.2023 tapahtunut erheellinen paloilmoitus on johtunut ruuan valmistuksesta, kuten myös 21.7.2023. 23.1.2024 tapahtunut puolestaan kosteudesta tai vedestä, todennäköisesti vesihöyrystä. Edellä mainittuja tapauksia on pidettävä hätäkeskukseen kytketyn paloilmoittimen erheellisinä paloilmoituksina syidensä sekä sen perusteella, että niistä ei ole myöskään aiheutunut pelastustoimelle varsinaista pelastustoimintaa vaativaa tehtävää, ainoastaan automaattisen paloilmoittimen tarkastustehtävän kuten automaattisissa paloilmoituksissa aina tapahtuu. Kyseisten paloilmoitusten kohdalla tehdyt tulkinnat niiden erheellisyydestä ovat pelastuslaitosten kumppanuusverkoston valtakunnallisten suositusten mukaisia.

Ehdotus

Esittelijä

  • Peter Johansson, pelastusjohtaja /räddningsdirektör, peter.johansson@itauusimaa.fi

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen Varatuminen ja turvallisuus -lautakunta toteaa, että Loviisan Seudun Palvelutalosäätiö sr:n kohdalla osoitteessa Kuningattarenkatu 7, Loviisa, erheellisen paloilmoitusten käsittely on toteutunut pelastuslain ja valtakunnallisen menettelyohjeen mukaisesti. Perusteita kohteen toistuvista erheellisistä paloilmoituksista asetetun maksun muuttamiselle ei ole. 

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen Varatuminen ja turvallisuus -lautakunta totesi, että Loviisan Seudun Palvelutalosäätiö sr:n kohdalla osoitteessa Kuningattarenkatu 7, Loviisa, erheellisen paloilmoitusten käsittely on toteutunut pelastuslain ja valtakunnallisen menettelyohjeen mukaisesti. Perusteita kohteen toistuvista erheellisistä paloilmoituksista asetetun maksun muuttamiselle ei ole. 

Tiedoksi

Loviisan Seudun Palvelutalosäätiö sr

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

 

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

 

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.                 

Posti- ja käyntiosoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki

Sähköpostiosoite: helsinki.hao(at)oikeus.fi

Faksinumero: 029 56 42079

Puhelinnumero: 029 56 42000                  

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. Mikäli valitusviranomaisen päätös saadaan toimittaa sähköisesti pitää myös ilmoittaa sähköpostiosoite.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian käsittelystä hallinto-oikeudessa voidaan periä oikeudenkäyntimaksu siten kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) ja oikeusministeriön asetuksessa tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta (1383/2018) säädetään. Maksun suuruus on 270 euroa. Tuomioistuinmaksulaissa on erikseen säädetty tapauksista, joissa maksua ei peritä. Tarkempia tietoja maksuista saa hallinto-oikeudesta.

Maksua ei kuitenkaan peritä yksityishenkilön vireille panemissa sosiaalihuoltolaissa (1301/2014) eikä terveydenhuoltolaissa (1326/2010) tarkoitetuista palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä yksityishenkilön vireille panemissa asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaan määrättyjä asiakasmaksuja. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan hyvintointialueen kirjaamosta.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on arkipäivisin maanantaista perjantaihin klo 9.00 -15.00.