Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 27.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 135 Pitkäaikaissairauksien maksuttomien hoitotarvikkeiden ja -välineiden jakeluohje

IUHVADno-2024-4533

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
vastuualuejohtaja (terveyspalvelut) Carita Schröder
kehittmäispäällikkö Heli Sjöblom  
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Terveydenhuoltolain (1326/2010) 24§:n perusteella hyvinvointialueen tehtävänä on järjestää alueen asukkaiden sairaanhoitopalvelut, joihin sisältyvät muun muassa sairauksien tutkimus, lääketieteellinen taudinmääritys ja hoito sekä hoitosuunnitelman mukaiset pitkäaikaisen sairauden hoitoon tarvittavat hoitotarvikkeet.

Hoitotarvikejakelun tavoitteena on osana suunnitelmallista hoitoprosessia edistää asiakkaan omahoidon edellytyksiä ja asiakkaan sitoutumista hoitoon sekä parantaa asiakkaan toiminta- ja työkykyä. Tarpeenmukaisilla hoitotarvikkeilla ja -välineillä voidaan edistää asiakkaan selviytymistä ja elämänlaatua. Oikeat ja vaikuttavat hoitotarvikkeet ja -välineet vähentävät sekä komplikaatioriskejä, lääkärikäyntejä että kotihoidon tarvetta. Maksuttomilla hoitotarvikkeilla pyritään ehkäisemään asiakkaan siirtymistä raskaampiin palveluihin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulain (734/1992, 5§) mukaan pitkäaikaisen sairauden hoitoon liittyvät hoitovälineet ja -tarvikkeet ovat käyttäjälleen maksuttomia. Maksuttomuuden perusteena on lääketieteellisin perustein todettu pitkäaikainen sairaus, joka on kestänyt vähintään kolme kuukautta. Poikkeuksia kolmen kuukauden määräaikaan voidaan tehdä vain perustelluista syistä, kuten esimerkiksi, jos tarve on terveydenhuollon ammattilaisen arvioimana pysyvä (diabetes-, dialyysi- ja avannetarvikkeet).  

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on käytössä alueellinen maksuttomien hoitotarvikkeiden ja -välineiden jakeluohje, joka hyväksytty palveluiden järjestäminen -lautakunnassa (29.3.2023, §21). Jakeluohjetta on nyt päivitetty tilaus- ja toimituskäytäntöjen osalta vastaamaan keskitetyn hoitotarvikejakelun toimintamallia (3.9.2024, §80). Päivityksessä on huomioitu Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin yhteisen omahoitotarviketyöryhmän linjaukset hoitotarvikkeiden ja -välineiden jakelumääristä sekä sisällöistä. Jakeluohje noudattaa kansallisia suosituksia (Käypä hoito suositukset).

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palveluiden järjestäminen -lautakunta hyväksyy maksuttomien hoitotarvikkeiden ja -välineiden jakeluohjeen. Ohje astuu voimaan 1.2.2025 alkaen.

Päätös

Palveluiden järjestäminen -lautakunta hyväksyi muutosesityksen jälkeen yksimielisesti  maksuttomien hoitotarvikkeiden ja -välineiden jakeluohjeen. Ohje astuu voimaan 1.2.2025 alkaen.

Kokouskäsittely

Merkittiin pöytäkirjaan, että vammaisneuvoston edustaja Maija Aatelo saapui kokoukseen pykälän §135 käsittelyn alkaessa klo 17.42.

Jäsen Sanna Kivineva teki muutosesityksen jäsen Tero Suomisen ja jäsen Markus Pietikäisen kannattamana, että Maksuttoman hoitotarvikkeiden ja välineiden jakeluohjeeseen lisätään kohtaan 8 Tarvikkeet ja välineet, jotka eivät kuulu maksuttomaan jakeluun, lisätään tekstin "Hoitotarvikkeita ja -välineitä jaetaan maksutta yli 3 kk kestäneen pitkäaikaisen sairauden hoitoon." jälkeen:

"Tuotteet, jotka eivät kuulu ilmaisjakeluun, voidaan painavista syistä jakaa maksuttomasti."

Muutosesitys hyväksyttiin yksimielisesti.


Muutoksenhaku

Hyvinvointialuelaki 139 §.

 

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • hyvinvointialueen jäsen.

 

Oikaisuvaatimusaika                                                                                  

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukiolon päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Itä-Uudenmaan aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus toimitetaan kirjaamoon.

Yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 - 15.

 

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

 

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan aluehallituksen kirjaamosta.