Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immonen
vastuualuejohtaja, perhe ja sosiaalipalvelut Hanna Kaunisto
vastuualuejohtaja, yhteiset terveyspalvelut Carita Schröder
vastuualuejohtaja, ikääntyneiden palvelut Kirsi Oksanen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella käytiin yhteistoimintalain mukaiset yhteistoimintaneuvottelut ajalla 4.10.2024 – 15.11.2024 talouden tasapainottamiseksi.
Tehtäväjärjestelyjä ja organisaatiomuutoksia on käsitelty talouden tasapainottamista koskeneen yhteistoimintaneuvottelun lisäksi myös yksityiskohtaisemmin yhteistoimintaelimen kokouksessa 8.1.2025, jolloin käsiteltävänä on ollut sote-toimialan organisaatiomuutos laajemminkin. Hyvinvointialueen kahden ensimmäisen toimintavuoden jälkeen on tarkoituksenmukaista tehdä tarvittavia muutoksia organisaatioon.
Aluehallitus päätti 28.11.2024 § 281 merkitä tiedokseen yhteistoimintaneuvottelun neuvottelutuloksen sekä pääsopijajärjestöjen kannanoton. Lisäksi aluehallitus päätti, että yhteistoimintamenettelyssä käsitellyistä toimenpiteistä tehdään erilliset päätökset hallintosäännön mukaisella toimivallalla.
Yhteistoimintaneuvotteluissa käsiteltiin yhteistoimintalain 4 §:n edellyttämällä tavalla mm. työn uudelleenorganisoimiseen liittyviä suunnitelmia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Neuvotteluissa todettiin, että työnantaja suunnittelee tehtäväjärjestelyjä, joissa mm. yhdistetään tehtäviä ja tehdään rakenteellisia muutoksia sosiaali- ja terveyspalveluiden organisaatioon.
Sote-hallinnon osalta työnantaja nosti esiin professiojohtajien, eli hoitotyön johtajan, sosiaalityön johtajan ja johtavan lääkärin nykyisten tehtävien yhdistämisen muihin virkatehtäviin. Professiojohtajat ovat asiantuntijoita, jotka vastaavat oman alansa ammatillisen osaamisen edistämisestä ja integraatiosta. Heillä ei ole henkilöstö-, linjajohto- tai talousvastuuta. Professiojohtajien virkavastuuseen liittyvä erityinen ratkaisuvalta mainitaan hallintosäännön 36 §:ssä.
Professiojohtajien nykyinen asema organisaatiossa on aiheuttanut haasteita heidän työnsä jalkauttamiselle osaksi päivittäisjohtamisen arkea. Yhteistoimintaneuvotteluissa todetun mukaisesti työnantaja on arvioinut, että professiojohtajien nykyinen asema tulisi purkaa ja yhdistää heidän tehtävänsä linjaorganisaation virkajohtoon siten, että johtava lääkäri toimii jatkossa vastuualuejohtajana ja alueellisena ylilääkärinä, hoitotyön johtaja toimii kehittämispäällikkönä ja sosiaalityön johtajan virka yhdistetään perhe- ja sosiaalipalvelujen vastuualuejohtajan virkaan. Tämän ratkaisun myötä professiojohtajien perustehtäväksi alun perin muodostettu vastuukokonaisuus integroidaan osaksi organisaation johtamista ja toimintaa.
Professiojohtajia koskevat uudelleenjärjestelyt edellyttävät toteutuessaan myös hallintosäännön päivittämistä 36 §:n osalta.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden hallinnosta puuttuu valmistelijan tehtävä. Suurimman toimialan valmistelutyö päätöksentekoa varten on laajaa ja vaativaa, ja valmistelua on tehty hajautetusti, ilman varsinaista koordinointia. Työnantaja esittää hallintopäällikön toimen perustamista sosiaali- ja terveyspalveluihin. Toimi on huomioitu henkilöstösuunnitelmassa 2025. Hallintopäällikkö kuuluu sosiaali- ja terveyspalveluiden johtoryhmään.
Hallintosäännön 47 §:n mukaan aluehallitus päättää virkojen perustamisesta, lakkauttamisesta ja virkanimikkeen muuttamisesta sekä virkasuhteen muuttamisesta työsuhteeksi.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudeksi, neljänneksi vastuualueeksi lisätään erikoissairaanhoidon ohjaus, jonka vastuualuejohtajana toimii johtava lääkäri. Erikoissairaanhoidon kustannukset ovat noin kolmannes koko Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarviosta. Organisaatiossa ja kirjanpidossa erikoissairaanhoito on tulosyksikkö, joka sisältyy yhteiset terveyspalvelut-vastuualueeseen. On tarkoituksenmukaista siirtää näin merkittävä osuus hyvinvointialueen kokonaisuudesta omaksi vastuualueeksi.
Aluevaltuusto on 10.12.2024 § 101 hyväksynyt hyvinvointialueen talousarvion vuodelle 2025. Koska talousarvion valtuustoon nähden sitova taso on hyvinvointialueen toimintakate, nyt ehdotettu alemman tason organisaatiomuutos ei vaadi talousarviomuutoksia, vaan muutos huomioidaan lautakunnan käsittelyyn alkuvuodesta tuotavassa talousarvioon perustuvassa käyttösuunnitelmassa.
Hallintosäännön 30 §:n mukaan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen toiminta jakautuu toimialoihin, vastuualueisiin, tulosyksiköihin ja toimintayksiköihin. Toimialaa johtaa toimialajohtaja, vastuualuetta vastuualuejohtaja, tulosyksikköä tulosyksikön päällikkö, toimintayksikköä palveluvastaava.
Hallintosäännön 32 §:n mukaan toimialajohtaja päättää vastuualueiden jakautumisesta tulosyksiköihin. Toimialan jakautumisesta vastuualueisiin ei ole erikseen mainittu hallintosäännössä. Hallintosäännön 26 §:n mukaan ”Mikäli toimivallasta ei ole säädetty laissa eikä määrätty hallintosäännössä tai edelleen delegointipäätöksessä, toimivalta on aluehallituksella.” Näin ollen aluehallitus päättää vastuualueiden määrästä ja niiden jakautumisesta.
Yhteiset terveyspalvelut-vastuualueelle perustetaan erillinen keskitetty lääkäripalvelut tulosyksikkö, jonka vetovastuu on alueellisena ylilääkärinä toimivalla johtavalla lääkärillä. Hyvä-Digi yksikkö siirretään soten hallinnosta terveysasemapalveluiden alaisuuteen. Hyvä-Digi yksikön virka- ja toimimuutokset on huomioitu henkilöstösuunnitelmassa 2025.
Itäisen ja läntisen suun terveydenhuollon yksiköt yhdistetään. Näin ollen ehdotetaan itäisen alueen ylihammaslääkärin viran muuttamista apulaisylihammaslääkärin toimeksi. Lisäksi ehdotetaan läntisen alueen palveluvastaavan viran muuttamista tiimivastaavan toimeksi.
Terveyskeskussairaalapalveluiden tulosyksikköön siirtyi 1.1.2025 HUSista palliatiivinen keskus. Liikkeen luovutuksen yhteydessä eivät kuitenkaan kaikki aiemmin keskukselle töitä tekevien virat ja toimet siirtyneet, vaan hyvinvointialueelle joudutaan lisäämän keskuksen henkilökuntaa 2,5 työntekijällä. Toimi- ja virkamuutokset on palliatiivisen keskuksen osalta huomioitu jo vuoden 2025 henkilöstösuunnitelmassa. Tarkoituksena on, että terveyskeskussairaalapalveluiden ylilääkärin virat muutetaan siten, että jatkossa tulosyksikössä on yksi ylilääkäri ja yksi apulaisylilääkäri. Toinen ylilääkärin virka ehdotetaan muutettavaksi apulaisylilääkärin viraksi. Terveyskeskussairaalapalveluihin ehdotetaan myös perustettavan palveluvastaavan virka lisääntyneiden yksiköiden takia ja koska nykyisessä mallissa tulosyksikköpäälliköllä on hyvin iso määrä suoria alaisia, joista osa on myös suoraa potilas- ja asiakastyötä tekeviä. Kelpoisuusehtona palveluvastaavan virkaan on soveltuva sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto tai aiempi opistoasteinen tutkinto, esihenkilökokemus ja kyseessä olevan yksikön toimialan tuntemus.
Toimialajohtaja päättää hallintosäännön 32 § mukaan vastuualueiden jakautumisesta tulosyksiköihin. Hallintosäännön 47 §:n mukaan aluehallitus päättää virkojen perustamisesta, lakkauttamisesta ja virkanimikkeen muuttamisesta sekä virkasuhteen muuttamisesta työsuhteeksi.
Ikääntyneiden palvelut-vastuualueelle sijoittuu uusi perustettava keskitetty sijaispooli. Sen tehtävänä on toimia varahenkilöstöyksikkönä. Varahenkilöstöön siirretään avoimia toimipohjia seuraavasti: kotihoidon varahenkilöstö (1 esihenkilö ja 20 lähihoitajaa), asumispalveluiden varahenkilöstö (13 lähihoitajaa), terveyspalveluiden varahenkilöstö (3 sairaanhoitajaa ja 4 lähihoitajaa) sekä 17 avoinna olevaa toimipohjaa, jotka vapautuvat asumispalveluiden hoitajamitoituksen muutoksen vuoksi. Toimi- ja virkamuutokset on huomioitu henkilöstösuunnitelmassa 2025. Toimialajohtaja päättää vastuualueiden jakautumisesta tulosyksiköihin (hallintosäännön § 32). Viran ja työsuhteisen tehtävän siirtämisestä toimialalta toiselle päättää hyvinvointialuejohtaja tai hänen määräämänsä viranhaltija viran perustamispäätöksen estämättä. Toimialan sisällä tapahtuvista siirroista päättää toimialajohtaja tai hänen määräämänsä viranhaltija (hallintosääntö 58 §). Hallintosäännön 47 §:n mukaan aluehallitus päättää virkojen perustamisesta, lakkauttamisesta ja virkanimikkeen muuttamisesta sekä virkasuhteen muuttamisesta työsuhteeksi.
Perhe- ja sosiaalipalveluiden vastuualueella muokataan organisaatiota asiakasystävällisemmäksi ja tasapainoisemmaksi siirtämällä toimintoja sekä tulosyksiköiden välillä että tulosyksikön sisällä. Työikäisten palvelut-tulosyksikköön kuuluviin työikäisten erityispalveluihin siirretään sekä Turvakoti että Sosiaali- ja kriisipäivystys. Lasten, nuorten ja perheiden palvelut-tulosyksikön erityispalvelut muutetaan Lasten- ja nuorten psykososiaalisiksi palveluiksi. Yksikköön kuuluvat Kasvatus- ja perheneuvonta sekä työikäisten sosiaalipalveluista siirtyvä nuorten mielenterveys- ja päihdeyksikkö Zemppi. Yksikköön sisältyvät myös lasten mielenterveyspalvelut verkostona. Nuorisokoti Alva -talo siirtyy suoraan lastensuojelun palveluiden alaisuuteen. Neuvola-, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto jaetaan siten, että neuvolapalvelut ovat oma yksikkö ja opiskeluhuolto, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto ovat oma yksikkö, opiskeluhuollon palvelut. Siten kaikki kouluissa työskentelevät kuuluvat saman palveluvastaavan alaisuuteen. Vammaispalveluissa yhden yksikön esihenkilö muutetaan asumisen tuen koordinaattoriksi, jotta pystytään lisäämään asumisen tukipalveluja suunnitelmallisesti. Toimialajohtaja päättää vastuualueiden jakautumisesta tulosyksiköihin (hallintosäännön § 32).
Viranhaltija voidaan siirtää toiseen virkasuhteeseen, jonka kelpoisuusvaatimukset hän täyttää ja jota voidaan pitää hänelle sopivana, jos hänen asemansa toistaiseksi otettuna tai määräaikaisena viranhaltijana ei muutu ja perusteena on toiminnan tai tehtävien uudelleenjärjestelyyn liittyvä perusteltu syy ja hänen varsinainen palkkansa ei alene tai hän on antanut siirtoon suostumuksensa taikka siirtoon on muu hyväksyttävä syy ja viranhaltija on antanut siirtoon suostumuksensa (Laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 24 §).
Hallintosäännön 58 §:n mukaan viran ja työsuhteisen tehtävän siirtämisestä toimialalta toiselle päättää hyvinvointialuejohtaja tai hänen määräämänsä viranhaltija viran perustamispäätöksen estämättä. Toimialan sisällä tapahtuvista siirroista päättää toimialajohtaja tai hänen määräämänsä viranhaltija. Viranhaltijan siirtäminen toiseen virkasuhteeseen voidaan toteuttaa vain, mikäli viranhaltijalain 24 §:ssä säädetyt edellytykset täyttyvät.
Organisaatiomuutoksen johdosta tarvittavat päivitykset hallintosääntöön valmistellaan ja viedään erikseen aluevaltuuston päätettäväksi. Aluehallituksen hyväksymään vuoden 2025 henkilöstösuunnitelmaan sisältyvät virat perustetaan erikseen.
Kokouskäsittely
Aluehallituksen 2. varapuheenjohtaja Tapani Eskola esitti jäsen Jenna Perokorven kannattamana, että hoitotyön johtajan virka säilyy entisellään, eikä sitä yhdistetä muihin virkoihin tai tehtäviin.
Lisäksi Eskola esitti Perokorven kannattamana, että opiskeluhuollon palveluiden alla olevilla koulu- ja opiskeluterveydenhoitajilla tulee olla terveydenhuollon koulutuksen omaava palveluvastaava.
Suoritetussa äänestyksessä (hoitotyön johtaja), jossa Eskolan muutosehdotusta kannattavat äänestivät ”Ei” ja pohjaehdotusta kannattavat äänestivät ”Jaa”, pohjaehdotus voitti äänin 11 (Nylander, Wiitakorpi, Björkman, Edgren, Forsman, Hjelt, Honkasalo, Kujala, Lindqvist, Kahri, Servin) – 4 (Eskola, Baumgartner, Perokorpi, Railila).
Suoritetussa äänestyksessä (opiskeluhuolto), jossa Eskolan muutosehdotusta kannattavat äänestivät ”Ei” ja pohjaehdotusta kannattavat äänestivät ”Jaa”, pohjaehdotus voitti äänin 9 (Nylander, Wiitakorpi, Edgren, Forsman, Hjelt, Honkasalo, Kujala, Lindqvist, Servin) – 6 (Eskola, Baumgartner, Björkman, Kahri, Perokorpi, Railila).