Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 14.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 54 Vaatehuolto-, siivous- ja saattajapalvelun palvelusetelin arvon ja palveluntuottajan enimmäistuntihinnan määrittäminen

IUHVADno-2025-571

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
koordinaattori Anu Mennander
esihenkilö Cecilia Mansner
johtava sosiaaliohjaaja Jens Weckström
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Palvelusetelillä edistetään sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjien valinnanvapautta ja mahdollisuuksia hankkia määritettyjä palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) 7§:n mukaan palvelusetelin arvo tulee määrittää niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Palvelusetelin arvo ei saa muodostua asiakkaalle kohtuuttomasti suuremmaksi kuin vastaavan palvelun hankkiminen hyvinvointialueen tuottamana. Palvelusetelin arvon sekä palvelun enimmäishinnan määrittelyllä hyvinvointialue voi vaikuttaa asiakkaan omavastuuosuuden määräytymiseen.

Palvelusetelin myöntäminen perustuu hyvinvointialueen viranhaltijan tekemään palvelutarpeen arvioon. Palvelusetelin myöntämisen yhteydessä asiakkaalle selvitetään asiakkaan asema palveluseteliä käytettäessä, palvelusetelin arvo, palveluntuottajien hinnat, omavastuuosuuden määräytymisen perusteet ja suuruus. Asiakas voi kieltäytyä palvelusetelin vastaanottamisesta, jolloin hyvinvointialueen tulee toteuttaa asiakkaan tarpeen mukainen palvelu muilla tuotantotavoilla.

Kun asiakas ja palveluntuottaja sopivat palvelusetelillä tuotetusta palvelusta, hyvinvointialue ei ole sopimusosapuolena vaan kyse on asiakkaan ja palveluntuottajan välisestä sopimuksesta. Sopimuksen sisällön mukaan sopimussuhteessa noudatetaan kuluttajaoikeuden ja sopimusoikeuden säännöksiä ja oikeusperiaatteita ja asiakkaan asemasta sovelletaan asiakkaan asemasta ja oikeuksista säädettyä lakia. Asiakas voi sopia palveluntuottajan kanssa myös muista palveluista palvelusetelillä myönnetyn palvelun lisäksi. Silloin asiakas maksaa niistä palveluntuottajan määrittelemän hinnan.

Palvelusetelitoiminnan käyttöönoton kustannukset on huomioitu hyvinvointialueen budjetissa vuoden 2025 osalta ja annettavien palvelusetelien määrää arvioidaan sisäisenä toimintana.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön (27§) mukaan palvelujen järjestäminen- lautakunta päättää sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenäisistä palvelukriteereistä, harkinnanvaraisista asiakasmaksuista ja palveluseteliarvoista aluevaltuuston hyväksymän palvelustrategian mukaisesti.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää

  • hyväksyä palveluseteleiden arvot sekä palveluntuottajan enimmäishinnat liitteen 1 mukaisesti.
  • että palvelusetelien arvot ja enimmäistuntihinnat tarkistetaan vuosittain saatavuuden varmistamiseksi ja vastaamaan kustannuskehitystä

 

Päätös

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti teknisten korjausten jälkeen yksimielisesti

  • hyväksyä palveluseteleiden arvot sekä palveluntuottajan enimmäishinnat liitteen 1 mukaisesti.
  • että palvelusetelien arvot ja enimmäistuntihinnat tarkistetaan vuosittain saatavuuden varmistamiseksi ja vastaamaan kustannuskehitystä

Kokouskäsittely

Merkittiin pöytäkirjaan, että lautakunnan jäsen Therese Meriheinä ehdotti seuraavia teknisiä korjauksia liitteen ruotsinkieliseen versioon sekä pykälän ruotsinkieliseen otsikkoon:

Toinen kappale Vid bestämningen av..” muutetaan muotoon ”Vid fastställande av..”.

Pykälän ruotsinkielisen version otsikosta poistetaan ylimääräinen sana


Muutoksenhaku

Hyvinvointialuelaki 139 §.

 

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • hyvinvointialueen jäsen.

 

Oikaisuvaatimusaika                                                                                  

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukiolon päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Itä-Uudenmaan aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus toimitetaan kirjaamoon.

Yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 - 15.

 

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

 

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan aluehallituksen kirjaamosta.