Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Hankintamenettely ja hankintailmoitus
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (jatkossa hankintayksikkö) perusti vammaispalvelulain mukaisten palvelujen hankintaa koskevan joustavan sähköisen palveluntuottajarekisterin (DPS) 01.10.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero IUHVADno-2024-3331. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi.
Kyseessä on vammaisten henkilöiden palvelujen hankinta hankintalain liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan joustavana sähköisenä palveluntuottajarekisterinä, (jatkossa palveluntuottajarekisteri), joka tarkoittaa hankintayksikön suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Hankintamenettelyn tarkoituksena on turvata asiakkaiden tarpeen mukaisten palveluiden toteuttaminen ja asiakaskohtaisen palvelun valinta niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti.
Palveluntuottajarekisteri on voimassa viisi (5) vuotta sen perustamisesta lukien, minä aikana palveluntuottajarekisterin sisäiset tarjouskilpailut tehdään. Hankintayksikkö voi jatkaa palveluntuottajarekisterin voimassaoloa tai päättää sen voimassaolon ennenaikaisesti korjaushankintailmoituksella.
Palvelun järjestämiselle ostopalveluna on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset edellytykset. Hankintayksikkö toteuttaa palveluhankinnan avulla asiakkaiden tarpeen mukaisia vammaispalvelulain mukaisia erityispalveluja järjestämisvastuunsa mukaisesti, palvelujen usein pitkäkestoinen luonne ja asiakkaiden moninaiset tarpeet huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla. Hankintayksikkö huolehtii palvelujen saatavuudesta ja kattavuudesta muun muassa palvelun laatua, hinnoittelua, muutosmahdollisuuksia ja jatkuvuuden hallintaa koskevilla sopimusehdoilla. Hankintasopimus sisältää järjestämislain 15 §:n edellyttämät ehdot.
Palveluntuottajarekisterin kohde ehdot ja toiminta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä ”Palveluntuottajarekisterin periaatteet IUHVA VPL”.
Hankinta on toteutettu yhteistyössä vastuualueen kanssa ja vastuualue puoltaa hankintaa.
Tarjouspyyntö, hankinnan kohde ja ennakoitu arvo
Hankintayksikkö lähetti 03.06.2025 kaikille palveluntuottajarekisterin luokkaan 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki hyväksytyille ehdokkaille palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön. Tarjouspyyntö on päätöksen oheismateriaaleina 1.
Hankintayksikkö toteuttaa palveluhankinnan avulla vammaisille henkilöille tarkoitetut lyhytaikaisen huolenpidon palvelut. Palvelut perustuvat vammaispalvelulakiin. Palvelua koskeva päätös voidaan tehdä myös sosiaalihuoltolain perusteella. Palveluun voi kuulua myös terveydenhuoltolain mukaisesti toteutettavia terveydenhuollon tehtäviä.
Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä ”Palvelukuvaus lyhytaikainen huolenpito 2025”.
Hankinta toteutuu seuraavissa osissa:
Lyhytaikainen huolenpito omaan asuntoon
OSA 1 Lyhytaikainen huolenpito omaan asuntoon palveluluokka 1
OSA 2 Lyhytaikainen huolenpito omaan asuntoon palveluluokka 9
Lyhytaikainen huolenpito palveluntuottajan asuntoon
OSA 3 Lyhytaikainen huolenpito palveluntuottajan asuntoon palveluluokat 1, 2 ja 3
OSA 4 Lyhytaikainen huolenpito palveluntuottajan asuntoon palveluluokat 4, 5, 6, 7 ja 8
Lyhytaikainen huolenpito erityishuoltoa saavalle asiakkaalle
OSA 5 Lyhytaikainen huolenpito vaativan moniammatillisen tuen yksikköön palveluluokat 4, 5, 6, 7 ja 8
Tarkoituksena on, että palvelu käynnistyy 01.01.2026. Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta (varsinainen sopimuskausi). Sen jälkeen tilaajalla on oikeus kahteen yhden (1) vuoden mittaiseen optiokauteen (optiokausi). Tilaaja päättää option käyttöönotosta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden tai optiokauden päättymistä. Tilaaja voi ottaa molemmat optiokaudet käyttöön myös kerralla.
Hankintalain mukaisesti laskettu hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo asumisen tuen palveluilla on noin 5 miljoonaa euroa / vuosi. Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo sopimuskaudelta on noin 20 miljoonaa euroa.
Saadut tarjoukset
Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 01.09.2025 klo 10:00 mennessä 41 tarjousta. Tarjousten määrä osa-aluekohtaisesti on seuraava:
OSA 1 Lyhytaikainen huolenpito omaan asuntoon 6 tarjousta
OSA 2 Lyhytaikainen huolenpito omaan asuntoon 6 tarjousta
OSA 3 Lyhytaikainen huolenpito palveluntuottajan asuntoon 14 tarjousta
OSA 4 Lyhytaikainen huolenpito palveluntuottajan asuntoon 34 tarjousta
OSA 5 Lyhytaikainen huolenpito vaativan moniammatillisen tuen yksikköön 20 tarjousta
Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja.
Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä.
Tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastus
Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.
Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että Soma Hoivapalvelut Oy oli jättänyt 0-hintaiset tarjoukset palveluyksiköistä Karhutorppa ja Norppatorppa hankinnan osiin 1, 2 ja 3. Hankintayksikkö teki tarjoajalle täsmennyspyynnön, jonka perusteella vahvistui, että kyse oli teknisestä virheestä. Soma Hoivapalvelut Oy:n tarjoukset Karhutorppa ja Norppatorppa osiin 1, 2 ja 3 suljetaan tarjouskilpailusta. Soma Hoivapalvelut Oy:n tarjoukset samoista yksiköistä osiin 4 ja 5 olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.
Muut saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.
Tarjousten vertailu
Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, paras hinta-laatusuhde. Tarjousvertailu suoritetaan erikseen kussakin hankinnan osassa.
HINTA
Painoarvo 70 %
Hintavertailua varten tarjoajan osahinnat lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan vertailuhinta. Halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja saa vertailuun 70 pistettä. Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla: halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 70.
LAATU
Painoarvo 30 %
Laatuvertailua varten tarjoajan laatuvertailussa saamat pisteet lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan laatupisteet. Eniten laatupisteitä saanut saa tarjousvertailussa täydet 30 pistettä ja muiden tarjousten laatupisteet suhteutetaan kaavalla tarjoajan laatupisteet/ suurimmat laatupisteet * 30.
Laadun vertailuperusteet ovat:
A Sosiaalista kanssakäymistä edistävän toiminnan laatu
B Henkilöstön täydennyskoulutuksen laatu
C Palveluyksikön vastuuhenkilön osaaminen ja kokemus
Täydet 30 laatupistettä saadakseen tarjoajan tulee täyttää kaksi kolmesta vapaasti valitsemastaan laatuperusteesta A-C. Tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti, mikäli tarjoaja tarjoaa enemmän kuin kaksi laatuperustetta, hankintayksikkö huomioi vain kaksi laatuperustetta aakkosjärjestyksen mukaisessa järjestyksessä A-C.
Tarjoajan hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen. Tarjoajien etusijajärjestys muodostuu kokonaispistemäärän mukaisesti. Hinta- ja laatuperusteet ja niiden pisteytys on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä.
Hankintayksikkö valitsee kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet palveluntuottajat tuottamaan palvelua. Palveluntuottajien etusijajärjestys hankinnassa muodostuu kokonaistaloudellisen edullisuuden (hinta ja laatu) perusteella. Siltä osin, kun tarjoajien tarjousvertailuun perustuva kokonaispistemäärä on täsmälleen sama, hankintayksikkö on ratkaissut etusijajärjestyksen arpomalla. Tarjousvertailun lopputulos ja palveluntuottajien etusijajärjestys on liitteiden 2-6 Tarjousvertailu Julkinen mukainen.
Hankintasopimus ja ilmoitus
Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. Hankintayksikkö tekee sopimuksen niiden palveluntuottajien kanssa, jotka toimittavat osallistumis- ja tarjouspyynnössä edellytetyt asiakirjat ja tiedot. Hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.
Toimivalta
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluevaltuusto päättää yli 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.