Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immonen
vastuualuejohtaja (perhe- ja sosiaalipalvelut) Hanna Kaunisto
vastuualuejohtaja (terveyspalvelut) Carita Schröder
vastuualuejohtaja (ikääntyneiden palvelut) Kirsi Oksanen
juristi Matilda Eklund
etunimi.sukunimi(at)itauusima.fi
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista säädetään asiakasmaksulaissa (734/1992) ja asiakasmaksuasetuksessa (912/1992). Asiakasmaksulain (734/1992) 1§:n mukaisesti hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jos lailla ei toisin säädetä. Palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen ja valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää palvelusta perittävän maksun enimmäismäärä tai maksu määräytyväksi maksukyvyn mukaan. Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää myös maksun tarkistamisesta indeksin muutoksen mukaisesti. (Asiakasmaksulaki 734/1992 2§.)
Maksun enimmäismäärästä säädetään asiakasmaksuasetuksessa (912/1992) ja asetuksen 33a§:n mukaan asetuksessa säädettyjä euromääriä tarkistetaan joka toinen vuosi kansaneläkeindeksin muutoksen mukaisesti käyttäen sitä kansaneläkeindeksin pistelukua, jonka mukaan tarkistusvuoden tammikuussa maksettavina olleiden kansaeläkkeiden suuruus on laskettu.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 26§:n mukaan aluehallitus vahvistaa hinnat aluevaltuuston vahvistamien hinnoitteluperiaatteiden mukaisesti.
Asiakasmaksuissa (liite 1) määritellään vuoden 2026 euromääräisten asiakasmaksujen summat, jotka perustuvat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin, sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun asetukseen tai hyvinvointialueen talousarvioon. Asiakasmaksuohje (liite 2) on asiakkaille ja työntekijöille tarkoitettu tulkintaohje asiakasmaksulainsäädännön soveltamiseksi Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella. Asiakasmaksujen ja soveltamisohjeen päivittämisen yhteydessä on tarkistettu lakiin ja asetukseen perustuvien maksujen suuruus ja määritelty esitykset talousarvioon pohjautuvien maksujen määristä. Talousarvioon pohjautuvien maksujen osalta esitetään pääsääntöisesti 2 % korotusta vuoden 2025 maksuihin nähden ja asiakasmaksuasetukseen pohjautuvia maksuja esitetään korotettavan asetuksen mukaiseen maksimiin.
Asiakasmaksujen muutokset vuodelle 2026
- Asiakasmaksuasetuksen mukaiset indeksikorotukset ja asiakasmaksulain muutokset on huomioitu.
- Talousarvioon pohjautuviin hintoihin esitetään pääsääntöisesti 2 % korotusta.
- Poikkeukset:
- Lääkinnällinen kuntoutus. Kotikuntoutuksen kertamaksua ja terapeutin arviokäyntiä kuljetuspalveluhakemukseen liittyen korotetaan noin 7 %, jotta hinta on yhdenmukainen vastaavan asiakasmaksuasetukseen perustuvan kuntoutuksen asiantuntijan kotikäynnin hinnan kanssa.
- Työikäisten asumispalvelut. Koivulan vesimaksua ei koroteta vuoteen 2025 nähden. Koivulan sähkömaksua korotetaan kiinteistöpalveluiden laskelman perusteella 1,92 %.
- Kotona asumista tukevat palvelut. Kotiin kuljetetun aterian hintaa korotetaan 9,9 %, hintaan on laskettu hallinnolliset kulut.
- Kotona asumista tukevat palvelut. Arviointitiimin vuorokausimaksua alennetaan 12 euroon/vrk. Hinnan alentaminen kannustaa arviointijakson vastaanottamiseen, joka edesauttaa oikea-aikaisten ja yksilöllisen tarpeen mukaisten palveluiden kohdistamista myöhemmin.
- Ateriapakettien hintoja ei koroteta vuodesta 2025. Ateriapalveluiden ulkoistamisen myötä ateriapakettien hinnat päivitetään ja tuodaan päätöksentekoon kevään 2026 aikana.
- Vammaispalvelut. Asumisen tuen vesimaksua korotetaan kiinteistöpalveluiden laskelmaan pohjautuen 13,4 % (2025: 15,90 euroa/kk) ja sähkömaksua korotetaan 7,45 % (vuosi 2025 16,75 euroa/kk).
- Vammaispalvelut. Asumisen tuen ylläpitomaksuihin lisätään yleinen osa (10,20 euroa/kk), joka laskutetaan kaikilta. Yleinen osa pitää sisällään yhteisten tilojen ylläpidosta ja tarvikkeista aiheutuvia kustannuksia. Yleisen osan lisäksi asiakkaalla on mahdollisuus hankkia asiakasmaksuhinnaston mukaisia lisäpalveluita.
- Vammaispalvelut. Lyhytaikaisen perhehoidon vuorokausihintaa korotetaan noin 20 % (vuosi 2025 25,90 euroa/vrk), jotta hinta on yhdenmukainen ikääntyneiden lyhytaikaisen perhehoidon vuorokausihinnan kanssa.
- Lyhytaikaisen laitoshoidon vuorokausihinnaksi terveyskeskussairaalapalveluissa (ml. laitosvieroitus) esitetään asiakasmaksuasetuksen enimmäismäärää (71,50 euroa), ikääntyneiden lyhytaikaisen laitoshoidon (arviointi- ja kuntoutusasiakkaat, intervallijaksot, kriisiasiakkaat) osalta esitetään vuorokausihinnaksi 31,11 euroa perustuen edullisempaan hoitovuorokausihintaan.
- Hinnastoon on yhtenäistetty vammaispalveluiden asiakasmaksut, jotka aiemmin olleet osaksi erillisillä liitteillä. Asumisen tuen ylläpitomaksut ja asumiskustannukset on eriytetty toisistaan. Asumisen tuen ylläpitomaksuihin on lisätty vaatehuolto.
- Ateriapakettien hinnat on yhdenmukaistettu kaikissa palveluissa ja kaikille ikäryhmille.
- Hinnastoon on lisätty ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen sosiaalista kanssakäymistä edistävän toiminnan maksu (SKET), joka korvaa perusmaksun 1.3.2026 alkaen.
- Hinnastoon on lisätty kotona asumista tukevien palveluiden osalta korvaavan turvarannekkeen hinta sekä sosiaalihuoltolain mukaisten tukipalveluiden hinnat (saattaja-, siivous- ja vaatehuoltopalvelu). Saattaja-, siivous- ja vaatehuoltopalvelu järjestetään ensisijaisesti palvelusetelillä.
- Hinnastoon on lisätty hoitoon liittyvä lääkärin puhelu tai chat, joka laskutetaan korkeintaan kerran saman päivän aikana.
- Hinnastoon on lisätty vainajan säilytysmaksu yli 21 vuorokautta ylittävältä säilytysajalta, joka peritään kuolinpesän varoista. Maksu kattaa vain osan vainajan säilyttämisen kustannuksista.
- Hinnastosta on poistettu Omenamäen liikuntakortit yleisten uintivuorojen lakkauttamisen myötä.
- Asiakasmaksulain perusteella maksuttomat palvelut on siirretty asiakasmaksu-liitteestä soveltamisohjeeseen.
Asiakasmaksujen soveltamisohjeen muutokset vuodelle 2026
- Asiakasmaksujen soveltamisohjeen rakenne on muokattu, päällekkäisyyksiä poistettu ja tekstiä muokattu yksityiskohtaisemmaksi. Soveltamisohjeeseen on koottu asiakasmaksuihin liittyvää lainsäädäntöä ja periaatteita sekä yleisesti että palvelukohtaisesti.
- Soveltamisohjeeseen on lisätty asiakasmaksulain tai -asetuksen perusteella maksuttomat sosiaali- ja terveyspalvelut.
- Soveltamisohjeeseen on lisätty vammaispalvelulain mukainen suojasäännös maksun perimättä jättämisestä tai määrätyn maksun alentamisesta.
- Soveltamisohjeeseen on lisätty asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen- osio tarkennetuin periaattein. Asiakasmaksun alentaminen ja perimättä jättäminen perustuu aina yksilölliseen harkintaan asiakkaan kokonaistilanne huomioiden. Periaatteet on kuitenkin tarpeen linjata, jotta eri vastuualueiden päätökset valmistellaan yhdenmukaisesti. Alla koonti keskeisistä alentamisperiaatteista.
- Asiakkaan tulee hakea ensisijaiset etuudet ennen maksunalennushakemuksen jättämistä tai viimeistään maksunalennusprosessin yhteydessä. Asiakasmaksun alentaminen tai perimättä jättäminen on ensisijaista toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/199/) tarkoitettuun toimeentulotukeen nähden. Tilapäisten maksuvaikeuksien osalta asiakkaan tulee ensisijaisesti hakea laskulle maksuaikaa tai maksujärjestelyjä.
- Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä esitetään sovellettavan sosiaalihuollon maksuihin ja terveydenhuollon maksukyvyn mukaan määräytyviin maksuihin. Hyvinvointialueella ei ole lakiin perustuvaa velvollisuutta jättää perimättä tai alentaa terveydenhuollon tasasuuruisia maksuja (esimerkiksi lääkärikäynnit, lyhytaikainen laitoshoito). Useat terveydenhuollon tasamaksut kerryttävät vuotuista terveydenhuollon maksukattoa, jonka jälkeen terveydenhuollon palvelut ovat kalenterivuonna pääsääntöisesti maksuttomia ja osa asiakasryhmistä on myös vapautettu maksuista.
- Maksunalennusta tai vapautusta esitetään myönnettäväksi enintään 12 kuukaudeksi kerrallaan (aiemmin 6kk).
- Maksunalennusta tai perimättä jättämistä esitetään myönnettävän ensisijaisesti säännöllisistä maksuista (esimerkiksi kotihoidon maksu) ja vasta sen jälkeen tarvittaessa tukipalvelumaksuista (esimerkiksi ateriamaksu). Vuokramaksuista ei pääsääntöisesti myönnetä alennusta.
- Maksunalennuslaskelmassa huomioidaan kaikki nettotulot.
- Maksunalennuslaskelmassa huomioidaan asiakkaan henkilökohtaisten menojen kattamiseen tarkoitettu asiakasmaksulain mukainen käyttövara ympärivuorokautisen palveluasumisen ja pitkäaikaisen perhehoidon sekä pitkäaikaisen laitospalvelun osalta. Kotona asuvan asiakkaan ja yhteisöllisen asumisen asukkaan menona esitetään huomioitavan Kelan perustoimeentulotuen suuruista perusosaa sekä kotihoidon asiakkaan ja yhteisöllisen asumisen asiakkaan osalta perusosaa vähennettynä mahdollisella ravinto-osuudella.
- Maksunalennuslaskelmassa huomioidaan kalenterikuukaudelle laskettuja menoja kuten esimerkiksi välttämättömät asumiskustannukset, edunvalvonnan palkkio, Kela-korvattavien lääkkeiden, kliinisten ravintovalmisteiden ja perusvoiteiden kustannukset pääsääntöisesti enintään Kelan vuosittaisen lääkekaton suuruisena. Pitkäaikaista ympärivuorokautista palveluasumista koskien huomioidaan asiakasmaksulain mukaisesti vähennyksinä edellisen asunnon kuluja. Menoina voidaan huomioida terveydenhuollon kuluja hyvinvointialueen voimassa olevan hinnaston mukaisesti ja yksityislääkärin kustannuksia harkinnan mukaan, jos palvelua ei ole saatavilla julkisena palveluna. Terveydenhuollon ammattihenkilön arvioimat asiakkaan terveyden ja hoidon kannalta välttämättömät muut terveydenhuollon kulut, esitetään huomioitavaksi, kun niistä on lausunto tai lähete.
- Maksunalennuslaskelmassa huomioidaan asiakkaan varallisuus. Soveltamisohjeessa esitetään, että asiakasmaksua ei alenneta tai jätetä perimättä, jos asiakkaalla on varallisuutta vähintään 4000 euroa tai yhteistaloudessa asuvan puolison kanssa yhteensä 6000 euroa. Varallisuutena huomioidaan tileillä olevat varat sekä helposti realisoitava varallisuus kuten osakkeet ja säästövakuutukset. Varallisuutena ei huomioida omassa käytössä olevaa asuntoa. Muut kiinteistöt esitetään huomioitavan varallisuutena, mutta kiinteän omaisuuden realisointia ei edellytetä eikä menoja huomioida laskelmassa.
Päätösehdotus
Hyvinvointialuejohtaja:
Aluehallitus päättää vahvistaa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksut vuodelle 2026 liitteen mukaisesti.
Aluehallitus päättää hyväksyä asiakasmaksujen soveltamisohjeen vuodelle 2026. Aluehallitus valtuuttaa viranhaltijat tekemään asiakasmaksujen soveltamisohjeeseen mahdollisia teknisiä muutoksia sisältäen asiamuotoilujen selvennyksiä kuluvan vuoden aikana.
Pykälä tarkastetaan heti.