Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
talousjohtaja Minna Sevón
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Perustelut
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 75 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Taloussuunnitelmakehys vuosille 2025 – 2027 on hyväksytty aluehallituksen kokouksessa 30.5.2024 § 137 ja lähetetty lautakunnille ja toimialoille talousarviovalmistelun pohjaksi.
Hyvinvointialuelain (611/2021) mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jota se noudattaa toiminnassaan ja taloudenhallinnassaan (§ 115). Talousarvioon lukeutuu investointisuunnitelma sekä taloussuunnitelma vähintään kolmeksi vuodeksi, joista talousarviovuosi on ensimmäinen. Talousarvio ottaa lukuun toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoittaa, miten rahoitustarve katetaan ilman pitkäaikaista lainaa. Suunnitelman on oltava tasapainoinen tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen mahdollisesti kertynyt alijäämä tulee kattaa kahdessa vuodessa tilinpäätöksen vahvistamisvuoden päättymisestä.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 tilinpäätös oli 34,6 miljoonaa euroa alijäämäinen ja vuoden 2024 talousarvio 15,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Osavuosikatsauksen 1-6/2024 ennusteen mukaan vuoden 2024 alijäämä asettuu 46,6 miljoonaan euroon. Talousarviossa ja -suunnitelmassa 2025–2027 tulee osoittaa, että vuosien 2023–2024 alijäämät saadaan katettua vuoden 2026 loppuun mennessä.
Toimialan perustehtävät
Itä-Uudenmaan konserni- ja strategiapalveluiden perustehtävänä on tuottaa sosiaali- ja terveystoimen ja pelastustoimen palvelua tukevia hallinto-, talous-, henkilöstö-, viestintä- ja digipalveluita sekä koordinoida hyvinvointialueen toiminnan kehittämistä ja valtionavustushankkeita. Konserni- ja strategiapalveluiden toimiala vastaa osaltaan siitä, että aluevaltuuston ja aluehallituksen asettamat toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet saavutetaan.
Toimialan keskeiset tavoitteet sekä strategiset painopisteet
Hyvinvointialueen talouden tasapainottaminen vuoden 2026 loppuun mennessä on koko organisaation keskeinen haaste sekä kuluva vuonna että vuosina 2025 – 2026. Konserni- ja strategiapalvelut panostaa vuonna 2025 tarkoituksenmukaisesti organisoidun ja resursoidun hankintayksikön toteuttamiseen, ravintohuollon toiminnan suunnittelemiseen palveluverkkosuunnitelmaa tukevaksi sekä hyvinvointialueen käytössä olevista kiinteistöistä ja tiloista tehtyjen päätöksien toimeenpanoon. Henkilöstöön liittyen tullaan rakentamaan uusi palkkauskokonaisuus HYVTES:n ja SOTE-sopimuksen piirissä olevalle henkilöstölle ja saattamaan palkkaharmonisaatio päätökseen.
Tuottavuusohjelman, toimenpiteiden toteutumisen ja hyvinvointialueen systemaattisen laatutyön tukeminen ovat kehittämispalveluiden painopistealueita vuonna 2025. Ulkoisen viestinnän keskeisiä tavoitteita ovat verkkopalvelun kehittäminen, kasvava näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja tehostetun kriisitilanneviestinnän valmiuden turvaaminen. Uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden käyttöönotto on suunniteltu aloitettavaksi vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä ja se tullee kokonaisuudessaan kestämään pitkälle vuoden 2026 puolelle. Toiminnan digitalisaatiota edistetään, asiakkaiden sähköistä asiointia ja tiedolla johtamisen työkaluja kehitetään, jonka lisäksi omistajaohjauksen ja yhteistyömallin kehittämistä sekä kustannusten optimointia jatketaan.
Esitys vuoden 2025 talousarvioksi, konserni- ja strategiapalvelut
Konserni- ja strategiapalveluiden toimiala on valmistellut talousarvioesityksen vuodelle 2025 aluehallituksen 30.5.2024 päättämän kehyksen pohjalta. Kehyspäätös on toimialan osalta todella tavoitteellinen, sillä vuoden 2024 ennusteeseen nähden toimintakuluja tulee saada karsittua 2,9 miljoonaa euroa (4,7 %).
Konserni- ja strategiapalveluissa vuoden 2025 talousarvioesityksen toimintatuotot, 37,6 miljoonaa euroa, ovat linjassa vuoden 2024 ennusteen ja vuoden 2023 tilinpäätöksen kanssa. Talousarvioesityksen toimintatuotot ylittävät vajaat 0,3 miljoonaa euroa kehyspäätöksen. Ulkoisia tuottoja toimialalla on vain 5,4 miljoonaa euroa. Talousarvioesityksen toimintatuottojen rakenne eroaa vuoden 2023 tilipäätöksestä, mikä selittyy hallintopalveluiden sisäisistä tuotoista sekä kehittämis- ja digipalveluiden hankkeista. Toimialan talousarvioesityksessä 2025 myyntituotot muodostavat 58 %, muut tuotot 35 % sekä tuet ja avustukset 8 % kokonaisuudesta. Valtion avustuksien käytöstä johtuvia tuloutuksia on noin 5,1 miljoonaa euroa.
Konserni- ja strategiapalveluissa vuoden 2025 talousarvioesityksen toimintakulut ylittävät kehyspäätöksen noin 4,0 miljoonalla eurolla. Vuoden 2024 ennusteeseen nähden kasvua on 1,1 miljoonaa euroa. Henkilöstökuluissa on 1,0 miljoonan euron kasvu, mikä selittyy budjetoiduista 6 prosentin palkantarkistuksista. Palveluostot jäävät 1,7 miljoonaa euroa 2024 ennustetta alhaisemmalle tasolle, sillä pelkästään digipalveluiden talousarvioesitykseen on tehty noin kolmen miljoonan euron karsiminen yksikön alkuperäiseen esitykseen nähden. Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden talousarvioesityksen kasvu 0,1 miljoonaa euroa koostuu suurimmalta osin elintarvikkeiden kustannuksien noususta ja muiden kulujen 1,7 miljoonan euron kasvu rakennuksien vuokrista. Toimintakulujen 62,1 miljoonasta eurosta henkilöstökulut muodostavat 24 %, palveluostot 31 %, aineet, tarvikkeet ja tavarat 6 % sekä muut toimintakulut 39 %.
Aluevaltuusto hyväksyi tuottavuusohjelman kokouksessaan 12.12.2023 § 135. Tuottavuusohjelman toimenpiteiden osalta voidaan todeta vuoden 2024 ensimmäisen puolivuositoteuman ja ennusteen pohjalta, että toimenpiteet ovat oikeansuuntaisia ja tarkoituksenmukaisia, mutta säästövaikutukset näkyvät viiveellä ja osittain vasta tulevina vuosina. Koska ohjelman toimenpiteillä ei nähty syntyvän alkuvuodesta haettuja euromääräisiä säästöjä, aluehallitus päätti 2.5.2024 § 111, että valmistelu tuottavuusohjelman korien B ja C toimenpiteistä käynnistetään.
Tuottavuusohjelman B- ja C-korien mukaisesti valmistellaan palvelujen saatavuuden rajoittamista sekä palvelutason heikentämistä. Toimenpiteitä ohjaa myös valmisteltu palveluverkkosuunnitelma. Näiden toimenpiteiden vaikutuksia mm. kiinteistöpalveluihin sekä ravinto- ja laitoshuoltopalveluihin ei ole vielä huomioitu laaditussa talousarvioesityksessä vuodelle 2025. Toimenpiteet sisältävät leikkauksia ja edellyttävät yhteistoimintaneuvotteluja.
Kokonaisuudessaan toimialan talousarvioesitys vuodelle 2025 ylittää hyväksytyn kehyksen toimintatuottojen osalta vajaat 0,3 miljoonaa ja toimintakulujen osalta noin 4,0 miljoonaa euroa eli toimintakate on 3,8 miljoonaa euroa heikompi kuin annettu kehys.
Esitys vuoden 2025 talousarvioksi, demokratiapalvelut
Demokratiapalveluiden toimialan talousarvioesitys vuodelle 2025 on valmisteltu aluehallituksen 30.5.2024 päättämän kehyksen pohjalta. Toimialan talousarvioesitys vuodelle 2025 on hyväksytyn kehyksen mukainen.
Demokratiapalvelujen toimialaan kuuluu aluevaalilautakunta, tarkastuslautakunta, aluevaltuusto, aluehallitus, kansalliskielilautakunta, sisäinen tarkastus, varautuminen ja turvallisuuslautakunta, kehittäminen ja yhteistyölautakunta sekä palveluiden järjestämisen lautakunta. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös yksilöjaosto, vammaisneuvosto, vanhusneuvosto ja nuorisovaltuusto.
Vuoden 2025 talousarviossa on varauduttu aluevaalilautakunnan kulujen lisäksi niihin ylimääräisiin kustannuksiin, jotka aluevaaleista aiheutuvat alueen kunnille ja jotka laskutetaan hyvinvointialueelta.
Demokratiapalveluissa vuoden 2025 talousarvioesityksen toimintakulut, 1,1 miljoonaa euroa, ovat linjassa vuoden 2024 ennusteen ja vuoden 2023 tilinpäätöksen kanssa. Kehittäminen ja yhteistyölautakunnan lakkauttaminen kesän jälkeen on huomioitu talousarviossa. Demokratiapalveluiden toimintakuluista suurin osuus, 58 %, muodostuu kokous- ja vuosipalkkioista. Talousarvioesityksessä vuodelle 2025 asiantuntijapalkkiot on esitetty palvelujen ostoissa eikä henkilöstökuluissa, kuten vuoden 2024 talousarviossa. Näin ollen henkilöstökuluihin on budjetoitu noin 85 000 euroa vähemmän kuin vuoden 2024 talousarviossa. Palvelujen ostot muodostavat noin 13 % kaikista toimintakuluista. Palvelujen ostoissa suurimmat menoerät ovat tilintarkastukseen liittyvät kulut sekä luottamushenkilöiden matkakulut. Valtuustoryhmille suunnattujen avustusten osuus toimintakuluista on 26 % ja arvoltaan 300 000 euroa. Talousarvioesityksessä avustuksen määrää on leikattu noin 30 000 euroa vuoden 2024 talousarvioon nähden. Muut toimintakulut muodostavat noin 2 % kaikista toimintakuluista. Toimintakuluissa on huomioitu alueen kunnille korvattavat aluevaaleista aiheutuvat kulut.